FreeCinema

Follow us

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΚΥΚΛΩΜΑ (2013)

(CLOSED CIRCUIT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κατασκοπευτικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Κρόλι
  • ΚΑΣΤ: Έρικ Μπάνα, Ρεμπέκα Χολ, Κίαραν Χάιντς, Αν Μαρί Νταφ, Τζούλια Στάιλς, Τζιμ Μπρόουντμπεντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Άσχημα χωρισμένοι παλιοί εραστές, δύο μεγαλοδικηγόροι καλούνται να υπερασπιστούν φερόμενο ως φοβερό και τρομερό τρομοκράτη, ο οποίος κατηγορείται ότι ενεργοποίησε τη βόμβα που σκότωσε κόσμο και κοσμάκι σε πολυσύχναστη αγορά του Λονδίνου. Σύντομα, όμως, συνειδητοποιούν πως άλλοι είναι οι ένοχοι, και πως η ζωή τους κρέμεται από μια κλωστή…

Όταν μια ταινία φέρει τον πρωτότυπο τίτλο «Closed Circuit» (από το CCTV – Κλειστό Κύκλωμα Τηλεόρασης, ελληνιστί) και το tagline «They see your every move» («Βλέπουν το κάθε σου βήμα»), εσύ τι καταλαβαίνεις; Πως θα παρακολουθήσεις ένα κλειστοφοβικό (ακόμα και αν τρέχει εκεί έξω, στους δρόμους) θρίλερ, στο οποίο οι ήρωες δεν μπορούν να ξεφύγουν από το άγρυπνο, πανταχού παρόν βλέμμα των καμερών ασφαλείας – μάτια του «Μεγάλου Αδελφού» ή των ανά τον κόσμο Αντιτρομοκρατικών Υπηρεσιών, που έχουν πλέον καταλύσει κάθε έννοια «ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων»; Ε; Καμία σχέση!

Πλην του πανικού της βομβιστικής επίθεσης στην αρχή, και λιγοστών ακόμα, σκόρπιων σκηνών, το φιλμ αποφεύγει να κατακερματίσει τα πλάνα του, για να δει τα δρώμενα μέσα από τα αναρίθμητα monitors των απανταχού CCTV. Προτιμά αντίθετα ή να στρέφει – αραιά και πού – το βλέμμα στις εσωτερικές και εξωτερικές κάμερες που κατασκοπεύουν επίμονα τα πάντα, ή να καδράρει – σχεδόν πάντα – τους ήρωες του μέσα σε παραλληλόγραμμα πλαίσια που θυμίζουν τηλεοπτικά παράθυρα (μπροστά ή πίσω από κάθε είδους ανοιχτά ή κλειστά κουφώματα, τζάμια, ανοίγματα). Ακόμα κι έτσι όμως (με μοναδική εξαίρεση το τι αποκαλυπτικό δείχνουν και δε δείχνουν τα 4 monitors του CCTV της φυλακής, λίγο πριν απ’ το τέλος), όλες αυτές οι – άμεσες ή έμμεσες – αναφορές στην πανίσχυρη τεχνολογία αδιάκριτης παρακολούθησης, που έχει γίνει, πλέον, αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, δεν παίζουν κανένα σημαντικό ή καταλυτικό ρόλο στην αφήγηση ή στην ιστορία αυτού του φιλμ. Αφενός, τα διαθέσιμα στη Στρατιωτική Υπηρεσία Πληροφοριών της Βρετανίας, MI5, CCTV αποδεικνύονται είτε αχρείαστα (αφού ήδη γνώριζε, προ πολλού, την ταυτότητα του βομβιστή / τρομοκράτη), είτε άχρηστα (αφού ούτε την απόδραση πολύτιμου μάρτυρα, ούτε το κρυφό σημείο συνάντησης των δύο υποψιασμένων δικηγόρων υπεράσπισης καταφέρνουν να μαρτυρήσουν). Αφετέρου, τα στοιχεία που αποκαλύπτουν τους πραγματικούς ενόχους δεν ξεθάβονται μετά από προσεκτική μελέτη οπτικού υλικού, αλλά μέσα από κατ’ ιδίαν συζητήσεις / συνεντεύξεις και ξεψάχνισμα / διασταυρώσεις είτε παραδοσιακών, επί χάρτου, είτε ηλεκτρονικών, επί USB, αρχείων.

Τελικά, τι ρόλο βαράνε τα Κλειστά Κυκλώματα Τηλεόρασης σε αυτό το «Επικίνδυνο Κύκλωμα» (παρεμπιπτόντως, σπάνια ευστοχότερος του πρωτότυπου ο ελληνικός τίτλος); Ουσιαστικά, κανέναν. Κατά συνέπεια, μόνο ως καταχρηστική αισθητική επιλογή ή σκηνοθετικό στιλ μπορούν να εκληφθούν. Γεγονός που και το καταδικάζει στην αφάνεια σε σύγκριση με πολύ πιο καίρια επί του θέματος τηλεοπτικά («Person of Interest») ή κινηματογραφικά («Red Road») πονήματα, και παραπλανεί. Εκνευριστικά.

Γιατί στην πραγματικότητα αυτό το ψυχρό, άχρωμο και άοσμο φιλμ δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα πολιτικό θρίλερ, που φαντάζεται τον εαυτό του απόγονο κλασικών ταινιών του είδους («Όλοι oι Άνθρωποι του Προέδρου», «3 Μέρες του Κόνδορα») και θέλει να βάλει στο ειδώλιο του κατηγορουμένου εκείνες τις παντοδύναμες κρατικές υπηρεσίες, που – ιδιαίτερα στη μετά την 11η Σεπτεμβρίου εποχή – καταχρώνται την εξουσία τους και εις το όνομα της προστασίας του πολίτη καταπατούν ασύστολα κάθε δικαίωμά του – ακόμα και αυτό της ζωής. Μόνο που πολιτικό θρίλερ χωρίς στιβαρούς, ανθρώπινους χαρακτήρες, η τύχη των οποίων να σε πονάει, και χωρίς σασπένς, το οποίο να σε καθίζει σε αναμμένα κάρβουνα, δε γίνεται. Τι και αν ο Κρόλι έχει επιδείξει στο παρελθόν απαράμιλλα διαπεραστική και τρυφερή ματιά στην ανθρωπιά των ηρώων του («Boy A»); Αυτή τη φορά, με τη συνενοχή του σεναρίου, παρακολουθεί τους ήρωές του αποστασιοποιημένα, ψυχρά – όπως μια κάμερα σε δημόσιο χώρο τους άγνωστους περαστικούς. Χωρίς ενδιαφέρον. Χωρίς περιέργεια.

Πλην της επαγγελματικής τους ζωής, ελάχιστα μαθαίνουμε για τους δικηγόρους Μάρτιν και Κλόντια, παρά τη φιλότιμη προσπάθεια των Μπάνα και Χολ, ενώ η παρελθούσα ερωτική τους σχέση μπορεί να δηλώνεται πολλάκις στους διαλόγους και σε 2 – 3… κούκου λυρικά flashback, κανέναν όμως σκοπό δεν εξυπηρετεί τελικά στα δρώμενα. Πλην του πιασάρικου όνοματός του (Φαρούκ Ερντογάν), ο συλληφθείς «τρομοκράτης» παραμένει… γνωστός άγνωστος, ενώ ο ουρανοκατέβατα πολυμήχανος γιος του προκύπτει στο παραπέντε από μηχανής θεός για την υπεράσπιση. Η Νταφ (σύζυγος του Τζέιμς ΜακΑβόι, αν αυτό σου λέει κάτι) είναι η πιο αναιμικά επιβλητική πράκτορας υπηρεσίας πληροφοριών που θα συναντήσεις ποτέ. Η Τζούλια Στάιλς λέει χαίρετε κι αντίο, μέχρι να πεις «βρε καλώς τα παιδιά», ενώ οι Χάιντς και Μπρόουντμπεντ… είδαν φως και μπήκαν. Με άλλα λόγια, ποσώς σε ενδιαφέρει τι κάνουν όλοι αυτοί και πού θα καταλήξουν. Τουτέστιν, μαζί με το σασπένς, πας και εσύ για ύπνο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κακή ταινία δεν τη λες. Ούτε ακριβώς βαρετή. Είναι όμως τόσο, μα τόσο αδιάφορη και κενή, που καταντά αφόρητα πληκτική. Δεν (ξανα)βλέπεις το παραγνωρισμένο, παραλίγο αριστούργημα στο είδος του, «Παιχνίδι Κατασκόπων» του μακαρίτη Τόνι Σκοτ καλύτερα; Αν μη τι άλλο, για να καταλάβεις τι εστί σασπένς και στιβαροί, ανθρώπινοι χαρακτήρες σε πολιτικό θρίλερ, όπου η εξουσία στρέφεται εναντίων των ίδιων των υπηρετών της.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.