FreeCinema

Follow us

CLOSE (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκας Ντοντ
  • ΚΑΣΤ: Εντέν Νταμπρίν, Γκουστάβ Ντε Γουάλ, Εμιλί Ντεκέν, Λεά Ντρουκέρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Η «αδελφική» φιλία του Λεό και του Ρεμί γίνεται έντονο αντικείμενο σχολιασμού από τους συμμαθητές τους με το που εισέρχονται στην πρώτη τους γυμνασιακή τάξη του σχολείου. Ο προσβεβλημένος Λεό θ’ αρχίσει ν’ αποφεύγει τις στενές τους επαφές, με τον Ρεμί ν’ αντιδρά εντελώς ανεξέλεγκτα.

Μετά το αρρωστημένα ενοχλητικό «Κορίτσι» (2018), οι θεματικοί προσανατολισμοί στο σινεμά του Βέλγου Λούκας Ντοντ γίνονται πλέον προφανείς. Και δεν είναι καθόλου αγνοί. Διαθέτει ταλέντο τούτος ο νεαρός σκηνοθέτης, όμως, η εμμονή του (δύο στα δύο, πια!) σε ζητήματα σεξουαλικότητας και ταυτότητας φύλου, συντονισμένη με μια διαχείριση αφήγησης που φλερτάρει έντονα με το shock value ή τον μελοδραματισμό, «ευνουχίζει» το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Με το «Close», λοιπόν, μαρτυρά το πόσο σκόπιμα γίνονται όλα αυτά στη δραματουργία του. Και ποσώς τον ενδιαφέρει εάν θα τον κατακρίνουν για τη στάση του, καθώς έχει πιάσει για τα καλά το νόημα της εποχής μας, της φεστιβαλικής αποδοχής, του media-κού hype και της όποιας «ορθότητας».

Άνευ ορίων χειριστικός, ο Ντοντ έχει μελετήσει το παραμικρό σε ότι αφορά στην εικόνα, ξεκινώντας από το casting των δύο αγοριών (για να μη μιλήσω για την Εμιλί Ντεκέν της πάλαι ποτέ νταρντενικής «Rosetta», εδώ σε ρόλο μάνας…). Πριν καν συνειδητοποιήσεις τι ακριβώς παρακολουθείς (ειδικά εάν δεν είναι καθόλου έτοιμος ή ενημερωμένος για τα δρώμενα), το σχεδόν «θηλυπρεπές» παρουσιαστικό του Λεό (Εντέν Νταμπρίν) κάνει έντονη κόντρα με το πιο αγορίστικο look του Ρεμί (Γκουστάβ Ντε Γουάλ), δίνοντας την εντύπωση που (θα) έχουν και οι συμμαθητές τους στο σχολείο, με το που τους αντικρίζουν μαζί: ότι πρόκειται για ένα gay ζευγάρι ανηλίκων. Ο Ντοντ ωθεί (και) τον θεατή στο ίδιο σκεπτικό. Μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο του φιλμ, η απεικόνιση των δύο αγοριών που κοιμούνται κολλητά, στο ίδιο κρεβάτι, δεν αποσκοπεί μονάχα στο να μας μεταδώσει ένα αίσθημα τρυφερότητας, αλλά στο να μας παραπλανήσει ύπουλα για το πόσο… «Κοντά» βρίσκονται ο Λεό και ο Ρεμί.

Μέσα στο κλίμα της καταγγελτικής «μόδας» του bullying, η σεξουαλικότητα των δύο αγοριών αμφισβητείται από τα παιδιά του Γυμνασίου, τα οποία αποκτούν μια διαφορετική παρατηρητικότητα στο συμπεριφορικό (λόγω ηλικίας), με τον Λεό να δείχνει ενοχλημένος (αντίθετα από την πιθανή πρόβλεψη ότι θα έχει θιγεί περισσότερο ο πιο «ανδροπρεπής» Ρεμί, δηλαδή) και ν’ απομακρύνεται διακριτικά και σταδιακά από τον κολλητό του φίλο, φτάνοντας στο σημείο να γίνει μέλος της σχολικής ομάδας του ice hockey, ως απόπειρα απόδειξης της αρρενωπότητάς του. Ο Ρεμί θα δείξει ταπεινωμένος και θα αντιδράσει βίαια, μπροστά στο ανεξήγητο της απόστασης που (στα ξαφνικά) κρατά απέναντί του ο Λεό.

Αυτό το πρώτο σαραντάλεπτο του «Close» μας παρουσιάζει τον Ντοντ που γνωρίσαμε στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο (με την κακή έννοια). Ανησυχούσα πραγματικά για το τι θ’ ακολουθήσει και ένα έντονα δραματικό ξέσπασμα έρχεται ν’ αναποδογυρίσει όλο το έργο, για να δώσει τη θέση του σ’ ένα «δεύτερο μέρος», στο οποίο ο σκηνοθέτης (και σεναριογράφος) αλλάζει εντελώς ρότα και οδηγεί το φιλμ σε κάτι το αμήχανα νωχελικό, λες και μετανοεί για το μέχρι στιγμής πλησίασμα των χαρακτήρων του Λεό και του Ρεμί. Εδώ οι ευκολίες του μελοδραματισμού χτυπάνε ακατάπαυστα τον θεατή, εκβιάζοντας τη συγκινησιακή φόρτιση με το παραμικρό. Εάν ο Ντοντ κρατούσε νωρίτερα μια «ντουντούκα», για τη συνέχεια έχει αποφασίσει να βάλει «σιγαστήρα» στην προσέγγιση των χαρακτήρων του και ξεκάθαρα απαιτεί το κλάμα ως αντίδραση σε φιλμικές στιγμές που παραείναι προφανείς (και εκβιαστικές).

Προσωπικά, έμεινα διχασμένος απέναντι στην ιδέα του ποια θα μπορούσε να είναι η… χειρότερη προοπτική για την εξέλιξη της πλοκής στο «Close»: α) να προχωρήσει σε ακρότητες πρόκλησης ώστε να ταυτιστεί περισσότερο με το queer μέτωπο ή β) να μετατοπίσει την ιστορία του σε μία εκ του ασφαλούς γραμμή που θα «λυτρώσει» το… straight κοινό (πόσω μάλλον εκείνους που είναι και γονείς); Με το μεγάλο βραβείο του περσινού Φεστιβάλ Καννών και μία υποψηφιότητα για καλύτερη ξένη ταινία (με βελγική σημαία) στα φετινά Όσκαρ, μπορώ να καταλάβω γιατί επέλεξε το δεύτερο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από το κραυγαλέα επιθετικό «Κορίτσι», ο Λούκας Ντοντ περνά στην αντεπίθεση κάργα συγκινησιακά, με project τύπου… «Μια Ταινία, Μια Συζήτηση» (για εκείνους που ενθυμούνται την παλιακή και κοινωνικά αμφιλεγόμενης στάσης σειρά της ΕΡΤ). Δύο έργα σε ένα, με στόχο να «επικοινωνήσει» με όσο το δυνατόν περισσότερους θεατές και… ταυτότητες οι οποίες τείνουν να γίνονται αρκετά πολιτικές εσχάτως. Υπάρχουν αρετές, όμως, κυριαρχεί μια αίσθηση «φτήνιας» και σκοπιμότητας πίσω από τον σχεδιασμό του «Close». Μερίδα του «art-house» κοινού θα την εντοπίσει, ενδέχεται να θυμώσει και θα απορήσει για τους δίπλα που… θα κλαίνε ασταμάτητα!


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.