FreeCinema

Follow us

CBGB (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Μουσική Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράνταλ Μίλερ
  • ΚΑΣΤ: Άλαν Ρίκμαν, Μάλιν Άκερμαν, Τζάστιν Μπάρθα, Τζον Γκαλέκι, Ρίτσαρντ ντε Κλερκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Η ιστορία του θρυλικού νεοϋορκέζικου club CBGB που συνέβαλε τα μέγιστα στην επέλαση του punk rock κινήματος (λειτουργώντας ως πλατφόρμα ανάδειξης σημαντικών συγκροτημάτων τού είδους), και η μετατροπή του σε Μέκκα τού underground κόντρα στις διάφορες αντιξοότητες, χάρη στο πείσμα του ξεροκέφαλου ιδιοκτήτη του, Χίλι Κρίσταλ.

Υπάρχουν ταινίες που είναι περίπου αδύνατο να τις κρίνεις αντικειμενικά. Διακινδυνεύοντας το flirt με έναν ιδιότυπο ελιτισμό, δεν μπορείς να μην παρατηρήσεις πως, όσο πιο μυημένος είναι κανείς σε ό,τι αφορά τη θεματολογία τους, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχει να παρασυρθεί και να περάσει καλά. Το «CBGB» αν δεν είσαι ροκάς και ευρύτερα μουσικόφιλος, ενδέχεται να σε κουράσει. Μέχρι να μπει στο ψητό, οι αφηγηματικοί του ρυθμοί είναι ράθυμοι (σαν τις εκφράσεις με τις οποίες η cult φατσάρα του Άλαν Ρίκμαν αποτυπώνει το εσωτερικό γίγνεσθαι του Κρίσταλ, καθώς παλεύει με κάθε είδους ζόρια), το σκηνοθετικό του στυλιζάρισμα – με τα κάδρα να μιμούνται «κομιξάδικα» καρέ – δεν κερδίζει κανένα βραβείο πρωτοτυπίας (τα είδαμε καλύτερα όλα αυτά στο υποτιμημένο διαμάντι «Scott Pilgrim vs. the World») και οι διάλογοι αναπαράγουν ένα πλήθος από κλισέ τού σινεμά της «πραγματικής ιστορίας», εν προκειμένω της επιμονής ενός αλαφροΐσκιωτου μάγκα που ατενίζει μια νέα καλλιτεχνική πραγματικότητα, ευρισκόμενος μπροστά από την εποχή του, και ρισκάρει τα πάντα για ένα όνειρο που βλέπει μόνο ο ίδιος. Με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Αν δε γνωρίζεις τι πρόκειται να ξεσπάσει σύντομα (ή δεν ενδιαφέρεσαι), εξαιτίας αυτής της πίστης, θα σε χάσει το έργο – κι εσύ το χρόνο σου. Αν, όμως (κι εδώ παίζει ρόλο η μύηση), η ζωή σου περιστρέφεται γύρω από αυτή τη μουσική, αν στροβιλίζεσαι, όπως το βινύλιο στο πικ-απ, εγκεφαλικά και υπαρξιακά, με τον ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας, έχεις γλιτώσει τουλάχιστον απ’ το ενδεχόμενο της πλήξης.

Από τη στιγμή που αρχίζουν να εμφανίζονται οι μπάντες στη σκηνή του CBGB (και τι μπάντες! Talking Heads, Ramones, Blondie, Stooges, Police και Πάτι Σμιθ ανάμεσα σε άλλους), για το φανατικό η ταινία αποκτά άλλη αξία. Όχι μόνο γιατί, μ’ έναν μαγικό τρόπο, η χρονομηχανή πετυχαίνει το σκοπό της και σε καταλαμβάνει η αλλόκοτη αίσθηση ότι βρίσκεσαι εκεί, μαζί τους (μάρτυρας της γέννησης ενός επαναστατικού μουσικού ιδιώματος, μιας κοινωνικοπολιτικής εξέγερσης, ενός πηγαίου τρόπου αισθητικής έκφρασης, μιας ξεκάθαρης ρήξης με τον καθωσπρεπισμό), αλλά κυρίως γιατί τα δικά σου βιώματα – ακόμα κι αν δεν την έζησες εκείνη την εποχή – , τα σχετικά με το πολιτισμικό σοκ που δημιουργεί η πρώτη επαφή με συγκροτήματα που άλλαξαν τον ηλεκτροδοτούμενο ήχο, τροφοδοτούν από ‘κει και πέρα, μόνα τους, την ένταση του φιλμ, αυξάνουν τα συναισθηματικά decibel του. Στη σύγκριση, βέβαια, με αριστουργήματα παρόμοιας φιλοσοφίας (όπως το «Velvet Goldmine» ή το «Almost Famous»), το «CBGB» δε βγαίνει καν για encore. Του λείπει η παραπάνω εμβάθυνση σε χαρακτήρες, καταστάσεις, πολιτισμική περιρρέουσα ατμόσφαιρα, που θα το καθιστούσε συναρπαστικό και για ανθρώπους άσχετους με το είδος και τις ιδιαιτερότητές του. Μ’ αυτή την τεμπέλικη βιασύνη με την οποία προσπερνά τις λεπτομέρειες και τις υπόγειες δονήσεις τού πλούσιου υλικού του, δεν μπορεί παρά να αφορά μονάχα τους συλλέκτες και τους φανατικούς. Ακόμα κι αυτούς, όμως, δε θα τους ενημερώσει για κάτι που δεν ήξεραν ήδη. Ίσως μονάχα για την αυτοκαταστροφική μανία τού Χιλ να μανατζάρει τους Dead Boys με κάθε κόστος, να τους κάνει μεγάλους γυρεύοντας μια θέση στο μέλλον (την οποία είχε ήδη κερδίσει χωρίς να το γνωρίζει).

Κατά τα άλλα, λίγο πετυχημένο χιούμορ εδώ κι εκεί, μερικές σκόρπιες ανατριχίλες χάρη σε τεράστιες τραγουδάρες που ομορφαίνουν σκηνές (και πώς να αντισταθείς στο «Dirt» των Stooges και το «Oh! Sweet Nuthin» των Velvet Underground;) και η νοσταλγική συγκίνηση για στιγμές τής Ιστορίας όταν όλα έμοιαζαν εφικτά (υποκριτική τις περισσότερες φορές, βέβαια, αφού η αλήθεια είναι πως δεν ήμασταν εκεί), δεν αρκούν για να σώσουν ένα έργο από την κοινοτοπία. Αυτό που έχει ενδιαφέρον στο «CBGB» (και όχι για όλους, όπως είπαμε) δεν είναι η ταινία καθεαυτή, αλλά η φέτα τού παρελθόντος που περιγράφει. Κι ένα ντοκιμαντέρ, όμως, το κάνει αυτό, και συχνά πολύ πιο πετυχημένα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν τσακίζεις το σβέρκο σου στο headbanging κάθε φορά που ακούς Ramones και Stooges, μείνε μακριά. Αν στις συναυλίες αποφεύγεις το stagediving φοβούμενος μη σπάσεις κανένα δόντι, πλησίασε αλλά με προσοχή. Αν οι παραπάνω όροι σε έβαλαν ήδη στη διαδικασία να ψάχνεις στο google, μην το σκεφτείς καν. Δοκίμασέ το, χωρίς πολλές προσδοκίες, σε περίπτωση που ο νέος – απίστευτος – δίσκος τού Ίγκι δεν έχει βγει ακόμα από το CD player σου.


MORE REVIEWS

ΑΝΕΜΩΝΗ

Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες στην απομόνωση, ο Ρέι δέχεται την επίσκεψη του αδελφού του, Τζεμ, ο οποίος έχει σκοπό να τον πάρει από το δάσος όπου «κρυβόταν» τόσα χρόνια και να τον φέρει ξανά κοντά στην οικογένειά του, την πρώην σύζυγό του κι έναν γιο που είχε παρατήσει πριν καν γεννηθεί.

Ο ΑΤΡΩΤΟΣ

Η οικονομική ανέχεια και το άρρωστο παιδί του οδηγούν τον Μπεν Ρίτσαρντς στο απόλυτο ρίσκο της συμμετοχής στο τηλεοπτικό game show «The Running Man», έναν αγώνα… ζωής και θανάτου με διάρκεια τριάντα μέρες και έπαθλο ένα αμύθητο ποσό που θα επιτρέψει στον έναν και μοναδικό επιζώντα νικητή ν’ αποδράσει από το αδιέξοδο της γκετοποιημένης καθημερινότητας σε γειτονιές πλέμπας.

ΔΕΣΠΟΙΝΙΣ ΜΟΞΙ: Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΜΙΑΣ ΓΑΤΑΣ

Σπιτόγατα από την πόλη πηγαίνει διακοπές, αλλά ξεμένει μόνη στις εξοχές. Τον δρόμο για το σπιτικό της πάει να βρει, όμως, οι κίνδυνοι είναι πολλοί. Με παρέα της πιστό σκύλο και σοφό πουλί, την αγαπημένη της Τζόσι θα ξαναδεί;

JUJUTSU KAISEN: ΕΚΤΕΛΕΣΗ

«Ένα πέπλο πέφτει ξαφνικά πάνω από την πολυσύχναστη περιοχή της Σιμπούγια, εν μέσω του θορυβώδους πλήθους που γιορτάζει το Halloween, παγιδεύοντας αμέτρητους πολίτες στο εσωτερικό της. Ο Σατόρου Γκότζο, ο ισχυρότερος μάγος εξορκισμών, μπαίνει στο χάος. Αλλά τον περιμένουν χρήστες κατάρας και πνεύματα που σχεδιάζουν να τον εγκλωβίσουν», μας ενημερώνει το δελτίο Τύπου.

EXIT 8

Νεαρός άνδρας αποβιβάζεται από συρμό του Metro σε σταθμό του Τόκιο, κατευθύνεται προς την έξοδο, αλλά… συνειδητοποιεί πως επιστρέφει συνεχώς στο ίδιο σημείο! Πως θα καταφέρει να βγει από εκεί μέσα;