FreeCinema

Follow us

ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ (2005)

(CACHÉ)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μίκαελ Χάνεκε
  • ΚΑΣΤ: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλιέτ Μπινός, Μορίς Μπενισού, Ανί Ζιραρντό, Γουαλίντ Αφκίρ, Ντενί Πονταλιντές, Ντανιέλ Ντουβάλ, Ναταλί Ρισάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD

Φιλήσυχη οικογένεια τρομοκρατείται από βιντεοκασέτες που πιστοποιούν πως τα μέλη της παρακολουθούνται από αγνώστους, με αφορμή και σκοπό… «κρυμμένο».

Σε καλύτερη φόρμα από οτιδήποτε έχει κάνει από την εποχή του «Funny Games» (1997), ο Μίκαελ Χάνεκε επιστρέφει στο αγαπημένο του σύμπαν, τον αστικό εφιάλτη της μπουρζουαζίας και την ενοχή που πρέπει να τη βαραίνει με τον πιο σαδιστικά αγωνιώδη τρόπο. Στο «Κρυμμένος», μία τυπικά υγιής οικογένεια δέχεται βιντεοκασέτες που δείχνουν την οικία της από μια κρυφή κάμερα, ενώ άλλοτε υποδεικνύουν τοποθεσίες και ανθρώπους που σχετίζονται με το παρελθόν του πάτερ φαμίλια Ζορζ.

Όσο η αφήγηση φλερτάρει με τα στοιχεία θρίλερ του σεναρίου, τόσο περισσότερο εσείς τσιτώνετε με τα μυστικά της πλοκής, τις όποιες ανατροπές και το μέλλον αυτών των χαρακτήρων που μοιάζουν να αυτοτιμωρούνται για την ύπαρξή τους και τις επιλογές που έκαναν στη ζωή τους. Δυστυχώς, όμως, πρέπει να κατανοήσετε πως ο Χάνεκε ουδέποτε ασχολήθηκε με τον θεατή! Αν οι ήρωες των ταινιών του είναι καταδικασμένοι να υποφέρουν σα να μην υπήρξε ποτέ Θεός κι ανθρώπινος οίκτος μαζί, άλλο τόσο μας υπολογίζει και ο «δημιουργός», ο οποίος (πλέον) μετατρέπει σε μανιέρα την αποκλιμάκωση του… μη φινάλε, αφήνοντάς σε με τη σπαζοκεφαλιά της διανόησης ή με την αίσθηση μιας κοροϊδίας που πρέπει να υποστείς (και πάλι) διότι έτσι υπαγορεύει το «καλλιτεχνικό» σινεμά.

Εξαιτίας ενός καθαρού στιλ μυθοπλασίας στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, το τελευταίο δεκάλεπτο περισσότερο αδυναμία μαρτυρά παρά εξυπνάδα του σκηνοθέτη να κοιτάξει κατάματα αυτό που κρίνει, καταλήγοντας να είναι αυτός ο χειρότερα κρυμμένος της υπόθεσης, ο οποίος δήθεν αφελώς αλλά σκεπτόμενα σε παρατάει με ένα «ανοιχτό φινάλε» (sic) που σχεδόν καταστρέφει όλο το υπόλοιπο φιλμικό οικοδόμημα. Αν θελήσετε ν’ αποκωδικοποιήσετε αυτό που είδατε, σίγουρα θα βρείτε αναφορές (η αλγερινή ταυτότητα του παιδικού φίλου του Ζορζ) και μία φιλοσοφημένη αντίληψη γύρω από ζητήματα υπαρξιακά και σαφώς βατά σε σχέση με την καθημερινότητά μας. Αυτό, όμως, δε σημαίνει πως δικαιολογείται και ο ευνουχισμός του θεατή που, όχι, δεν περιμένει να του σερβίρουν μασημένη τροφή αλλά ένα… πλήρες γεύμα, βρε αδελφέ!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2006, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είχα αρχίσει να κουράζομαι με την «άσκηση» ανυπαρξίας φινάλε στις ταινίες του Χάνεκε, αλλά είχα φερθεί στο έργο σχετικά ευγενικά, παρά τη… ζοχάδα που μου έφερναν συζητήσεις με συναδέλφους ή fans του «Κρυμμένου», οι οποίοι μου τόνιζαν πως τα πάντα «εξηγούνταν» όσο έπαιζαν… οι τίτλοι τέλους! Με το μπαρδόν, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι φεύγουν από το σινεμά όταν ξεκινούν οι τίτλοι τέλους. Τι μαλακίες είναι αυτές; (Ψύχραιμα το λέω.)


MORE REVIEWS

ΛΙΛΟ & ΣΤΙΤΣ

Εξωγήινο τερατάκι φυγαδεύεται στη Γη και μια ανήλικη Χαβανέζα το μετατρέπει σε… pet και μοναδικό φίλο της, ενώ παράλληλα η Πρόνοια απειλεί να τη χωρίσει από την απερίσκεπτη αδελφή της.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Η ΕΣΧΑΤΗ ΤΙΜΩΡΙΑ

Η «Οντότητα», μια απίστευτα εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη με αυτονομία σκέψης, έχει καταφέρει να διεισδύσει σε αμυντικά συστήματα, όσο και δίκτυα πληροφοριών ολόκληρου του πλανήτη, φέρνοντάς τον στα όρια ενός απόλυτου πυρηνικού ολέθρου, από τον οποίο ελάχιστοι άνθρωποι θα επιζήσουν. Ο Ίθαν Χαντ πρέπει να επιλέξει «στρατόπεδο». Για τελευταία φορά (;).

OH, CANADA

Βετεράνος σκηνοθέτης, ο οποίος βρίσκεται στα τελευταία του εξαιτίας ανίατης ασθένειας, καλείται να δώσει μία ύστατη, εξομολογητικού τύπου συνέντευξη για την καριέρα του, μα κυρίως για τη ζωή του.

ΚΙΟΥΚΑ: ΠΡΙΝ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Ένα εν πλω ταξίδι διακοπών με ιστιοφόρο προς τον Πόρο έχει ως απώτερο σκοπό τη συνάντηση των δύο ενήλικων παιδιών του Μπάμπη με την Άννα, τη βιολογική τους μητέρα η οποία τα εγκατέλειψε όταν ήταν μωρά. Η Έλσα και ο Κωνσταντίνος ούτε είναι ενήμεροι γι’ αυτό, αλλά ούτε και έχουν ίχνος ανάμνησής της να τους συνοδεύει.

GUNS UP

Όταν ένας πρώην αστυνομικός, που δουλεύει ως συλλέκτης χρεών και μπράβος της Μαφίας, αποφασίσει να αποσυρθεί, θα έχει μόνο ένα βράδυ στη διάθεσή του για να απομακρύνει την οικογένειά του από την πόλη, προκειμένου να την σώσει από το νέο αφεντικό.