FreeCinema

Follow us

ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (2015)

(BY THE SEA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντζελίνα Τζολί Πιτ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Πιτ, Αντζελίνα Τζολί Πιτ, Μελανί Λοράν, Μελβίλ Πουπό, Νιλς Άρεστρουπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Εξ Αμερικής πρώην χορεύτρια και ο σύζυγός της, ο οποίος παλεύει να βρει τη συγγραφική έμπνευση για το επόμενο βιβλίο του, εγκαθίστανται σε παραθαλάσσια βίλα της γαλλικής υπαίθρου, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Θα βρουν τη γαλήνη που δείχνουν να επιζητούν;

Ιδού ένα έργο που διατρανώνει με υπερηφάνεια τη ματαιοδοξία των stars, μαζί και το πόσο υπέρκομψη μπορεί να είναι μια… αποτυχία. Διότι τα όσα παρακολουθείς είναι στημένα με τρόπο αποτελεσματικό και ικανό να σου τραβήξει την προσοχή, από τη στιγμή που τα μάτια σου θα αντικρύσουν το τόσο καλοφωτογραφισμένο ζεύγος των Τζολί – Πιτ, που διασχίζει τοπία της υπαίθρου με ένα vintage convertible αμάξι, υπό τους ήχους του ξεχασμένου «Jane B.» με την Τζέιν Μπίρκιν (του αξίζει μια αναβίωση, κάργα!). Όταν, όμως, συνειδητοποιήσεις πόσο χωλαίνει ο ρυθμός της ταινίας, πόση άγνοια στην οικονομία του μέσου ως σκηνοθέτις έχει η Αντζελίνα Τζολί (εδώ αναγράφεται και ως Πιτ) και πόσο ακόμη πιο δραματική ήταν η επιλογή το φιλμ να στηριχτεί αποκλειστικά και μόνο σε ένα δικό της σενάριο, αρχίζεις να ασφυκτιάς. Όμορφα, φυσικά!

Υπάρχει ένα κρυμμένο μυστικό που κουβαλάει αυτό το ζευγάρι, ένα τραύμα που τους αποξενώνει, τους μετατρέπει σε «εχθρούς» σ’ ένα μέτωπο στο οποίο δεν υπάρχουν νικητές ή πραγματικά αντίπαλα μέτωπα. Είναι δύο άνθρωποι που ερωτεύτηκαν, βρίσκονται ακόμη μαζί, αλλά δείχνουν και συμπεριφέρονται ως παραιτημένοι από ζωή και συναισθήματα, πιθανότατα και για τον κόσμο όλο. Άπαξ και υποψιαστείς τι είναι αυτό που τους «χώρισε» (ο έμπειρος στο δράμα θεατής θα το αντιληφθεί αμέσως), το «Δίπλα στη Θάλασσα» γίνεται… ακόμη πιο βαρετό. Η κορύφωση παίρνει εξωφρενικά πολύ χρόνο για να φέρει το λυτρωτικό ξέσπασμα και η συνέχεια αυτού δεν κρύβει κάτι νέο, κάποια ανατροπή, μια αλλαγή στην πορεία του φιλμ ώς το φινάλε του. Δεν υπάρχει εξιλέωση, δηλαδή.

Η Τζολί (Πιτ) αντιπαραβάλλει τη ρουτινιάρικη καθημερινότητα του «τραυματικού» ζεύγους με το νεαρό αντρόγυνο του διπλανού διαμερίσματος, που εκείνη συνηθίζει να παρακολουθεί από μια τρύπα στον τοίχο, σα να είναι μια «μηχανή του χρόνου» που της φανερώνει γνώριμα βιώματα του δικού της παρελθόντος και των ονείρων που είχε ως νιόπαντρη νύφη. Ο σχεδιασμός και αυτού του ζευγαριού είναι σχηματικός, υφίσταται για να μας βοηθήσει να «μάθουμε» το πρόβλημα των κεντρικών χαρακτήρων της ταινίας και εμπεριέχει ένα ζηλόφθονο αίσθημα που η σκηνοθέτιδα ίσως έχει γνωρίσει και κατ’ ιδίαν, όντας παντρεμένη με έναν από τους πιο επιθυμητούς άνδρες στον πλανήτη (οι tabloids τους έχουν «χωρίσει» ουκ ολίγες φορές, άλλωστε).

Ως άσκηση ύφους στην arthouse κινηματογραφική γλώσσα της δεκαετίας του ’70, με πιο έντονα τα σημάδια του σινεμά του Τζόζεφ Λόουζι (εκκεντρική επιλογή που εκφράζεται με την έννοια της «ψαγμενιάς»), το «Δίπλα στη Θάλασσα» θα μείνει στην ιστορία σαν μια αξιοπερίεργη carte postale, πανέμορφα και ναρκισσιστικά… τραβηγμένη από τον Κρίστιαν Μπέργκερ (από τους πιο σταθερούς συνεργάτες του Μίκαελ Χάνεκε), με επίσης αξιοπρόσεκτη δουλειά του Γκαμπριέλ Γιαρέντ στη σύνθεση του score. Αν και όλα αυτά «σβήνουν» κάτω από τις πόζες της ίδιας της Τζολί (Πιτ). Είναι η αρχή και το τέλος του… σύμπαντος αυτής της ταινίας. Ξέρεις. Γιατί μπορεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαν μια ονείρωξη «κλειδαρότρυπας» του βίου των πλούσιων και διάσημων (βλέπε το διαβόητο ζεύγος των πρωταγωνιστών), το φιλμ θα προσελκύσει μερίδα κοινού που λατρεύει το lifestyle και το σταριλίκι. Προφανώς, το «Δίπλα στη Θάλασσα» τα προσφέρει αυτά. Μερικοί θα γοητευτούν και από την εικόνα, άλλοι θα πλήξουν ανεπανόρθωτα, άλλοι θα εκνευριστούν για το θράσος της Τζολί (Πιτ), που επιχειρεί να συντηρήσει τον μύθο της (και να ξορκίσει προσωπικά τραύματα, προσέξτε και τις γυμνόστηθες σκηνές…) με αρκετά αποπροσανατολισμένο τρόπο εδώ. Είναι τόσο γοητευτικό το… φιάσκο, που μετά την έξοδο από την αίθουσα μάλλον θα το πεις το «κρίμα».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.