FreeCinema

Follow us

ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (2015)

(BY THE SEA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντζελίνα Τζολί Πιτ
  • ΚΑΣΤ: Μπραντ Πιτ, Αντζελίνα Τζολί Πιτ, Μελανί Λοράν, Μελβίλ Πουπό, Νιλς Άρεστρουπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 122'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Εξ Αμερικής πρώην χορεύτρια και ο σύζυγός της, ο οποίος παλεύει να βρει τη συγγραφική έμπνευση για το επόμενο βιβλίο του, εγκαθίστανται σε παραθαλάσσια βίλα της γαλλικής υπαίθρου, γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’70. Θα βρουν τη γαλήνη που δείχνουν να επιζητούν;

Ιδού ένα έργο που διατρανώνει με υπερηφάνεια τη ματαιοδοξία των stars, μαζί και το πόσο υπέρκομψη μπορεί να είναι μια… αποτυχία. Διότι τα όσα παρακολουθείς είναι στημένα με τρόπο αποτελεσματικό και ικανό να σου τραβήξει την προσοχή, από τη στιγμή που τα μάτια σου θα αντικρύσουν το τόσο καλοφωτογραφισμένο ζεύγος των Τζολί – Πιτ, που διασχίζει τοπία της υπαίθρου με ένα vintage convertible αμάξι, υπό τους ήχους του ξεχασμένου «Jane B.» με την Τζέιν Μπίρκιν (του αξίζει μια αναβίωση, κάργα!). Όταν, όμως, συνειδητοποιήσεις πόσο χωλαίνει ο ρυθμός της ταινίας, πόση άγνοια στην οικονομία του μέσου ως σκηνοθέτις έχει η Αντζελίνα Τζολί (εδώ αναγράφεται και ως Πιτ) και πόσο ακόμη πιο δραματική ήταν η επιλογή το φιλμ να στηριχτεί αποκλειστικά και μόνο σε ένα δικό της σενάριο, αρχίζεις να ασφυκτιάς. Όμορφα, φυσικά!

Υπάρχει ένα κρυμμένο μυστικό που κουβαλάει αυτό το ζευγάρι, ένα τραύμα που τους αποξενώνει, τους μετατρέπει σε «εχθρούς» σ’ ένα μέτωπο στο οποίο δεν υπάρχουν νικητές ή πραγματικά αντίπαλα μέτωπα. Είναι δύο άνθρωποι που ερωτεύτηκαν, βρίσκονται ακόμη μαζί, αλλά δείχνουν και συμπεριφέρονται ως παραιτημένοι από ζωή και συναισθήματα, πιθανότατα και για τον κόσμο όλο. Άπαξ και υποψιαστείς τι είναι αυτό που τους «χώρισε» (ο έμπειρος στο δράμα θεατής θα το αντιληφθεί αμέσως), το «Δίπλα στη Θάλασσα» γίνεται… ακόμη πιο βαρετό. Η κορύφωση παίρνει εξωφρενικά πολύ χρόνο για να φέρει το λυτρωτικό ξέσπασμα και η συνέχεια αυτού δεν κρύβει κάτι νέο, κάποια ανατροπή, μια αλλαγή στην πορεία του φιλμ ώς το φινάλε του. Δεν υπάρχει εξιλέωση, δηλαδή.

Η Τζολί (Πιτ) αντιπαραβάλλει τη ρουτινιάρικη καθημερινότητα του «τραυματικού» ζεύγους με το νεαρό αντρόγυνο του διπλανού διαμερίσματος, που εκείνη συνηθίζει να παρακολουθεί από μια τρύπα στον τοίχο, σα να είναι μια «μηχανή του χρόνου» που της φανερώνει γνώριμα βιώματα του δικού της παρελθόντος και των ονείρων που είχε ως νιόπαντρη νύφη. Ο σχεδιασμός και αυτού του ζευγαριού είναι σχηματικός, υφίσταται για να μας βοηθήσει να «μάθουμε» το πρόβλημα των κεντρικών χαρακτήρων της ταινίας και εμπεριέχει ένα ζηλόφθονο αίσθημα που η σκηνοθέτιδα ίσως έχει γνωρίσει και κατ’ ιδίαν, όντας παντρεμένη με έναν από τους πιο επιθυμητούς άνδρες στον πλανήτη (οι tabloids τους έχουν «χωρίσει» ουκ ολίγες φορές, άλλωστε).

Ως άσκηση ύφους στην arthouse κινηματογραφική γλώσσα της δεκαετίας του ’70, με πιο έντονα τα σημάδια του σινεμά του Τζόζεφ Λόουζι (εκκεντρική επιλογή που εκφράζεται με την έννοια της «ψαγμενιάς»), το «Δίπλα στη Θάλασσα» θα μείνει στην ιστορία σαν μια αξιοπερίεργη carte postale, πανέμορφα και ναρκισσιστικά… τραβηγμένη από τον Κρίστιαν Μπέργκερ (από τους πιο σταθερούς συνεργάτες του Μίκαελ Χάνεκε), με επίσης αξιοπρόσεκτη δουλειά του Γκαμπριέλ Γιαρέντ στη σύνθεση του score. Αν και όλα αυτά «σβήνουν» κάτω από τις πόζες της ίδιας της Τζολί (Πιτ). Είναι η αρχή και το τέλος του… σύμπαντος αυτής της ταινίας. Ξέρεις. Γιατί μπορεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σαν μια ονείρωξη «κλειδαρότρυπας» του βίου των πλούσιων και διάσημων (βλέπε το διαβόητο ζεύγος των πρωταγωνιστών), το φιλμ θα προσελκύσει μερίδα κοινού που λατρεύει το lifestyle και το σταριλίκι. Προφανώς, το «Δίπλα στη Θάλασσα» τα προσφέρει αυτά. Μερικοί θα γοητευτούν και από την εικόνα, άλλοι θα πλήξουν ανεπανόρθωτα, άλλοι θα εκνευριστούν για το θράσος της Τζολί (Πιτ), που επιχειρεί να συντηρήσει τον μύθο της (και να ξορκίσει προσωπικά τραύματα, προσέξτε και τις γυμνόστηθες σκηνές…) με αρκετά αποπροσανατολισμένο τρόπο εδώ. Είναι τόσο γοητευτικό το… φιάσκο, που μετά την έξοδο από την αίθουσα μάλλον θα το πεις το «κρίμα».


MORE REVIEWS

ΕΚΤΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ένας πιλότος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια κατάσταση ζωής και θανάτου, όταν αναγκαστεί να προσγειώσει το επιβατηγό αεροσκάφος του σε μια ζούγκλα, στη μέση του πουθενά.

JOYLAND

Υπό καθεστώς οικογενειακής πίεσης, προκειμένου να βρει δουλειά, ο μικρότερος γιος πακιστανικής φαμίλιας καταφεύγει στην έσχατη λύση της εργασίας σε… ερωτικό χοροθέατρο. Η καθημερινή συναναστροφή του με την transsexual πρωταγωνίστρια του θεάματος, εξελίσσεται σε έρωτα. Αυτά, όμως, είναι δύσκολα πράγματα για έναν νεαρό και… παντρεμένο Πακιστανό!

ΜΠΕΛ: Ο ΔΡΑΚΟΣ ΚΑΙ Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ

Ένα ντροπαλό νεαρό κορίτσι θ’ αποφασίσει να «δραπετεύσει» σ’ έναν εικονικό κόσμο, εκεί όπου ο καθένας μπορεί να είναι αυτό που θέλει. Σύντομα, όμως, θα συνειδητοποιήσει πως ο ψηφιακός κόσμος δεν διαφέρει και τόσο από τον πραγματικό.

ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ

Έπειτα από σαράντα χρόνια παραμονής στην ξενιτιά, ο Φελίτσε επιστρέφει στη Νάπολη. Νεανικές αναμνήσεις ξυπνούν στη θύμησή του, τα φαντάσματα του παρελθόντος, όμως, γυρίζουν για να τον στοιχειώσουν.

Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας Δανός ιερέας ταξιδεύει μέχρι την Ισλανδία με σκοπό να επιβλέψει το χτίσιμο μιας εκκλησίας σ’ ένα απομονωμένο μέρος του νησιού.