FreeCinema

Follow us

ΠΡΟΓΕΥΜΑ ΣΤΟ ΤΙΦΑΝΙΣ (1961)

(BREAKFAST AT TIFFANY'S)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπλέικ Έντουαρντς
  • ΚΑΣΤ: Όντρεϊ Χέπμπορν, Τζορτζ Πεπάρντ, Πατρίσια Νιλ, Μπάντι Έμπσεν, Μάρτιν Μπάλσαμ, Βιλαλόνγκα, Μίκι Ρούνεϊ, Στάνλεϊ Άνταμς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Η ιστορία της Χόλι Γκολάιτλι και του Πολ… «baby». Ψάχνουν το όνειρο στη Νέα Υόρκη. Θα βρουν το μοναδικό πράγμα που δεν τολμούσαν να φανταστούν.

Υπάρχουν δύο όψεις αντιμετώπισης της κινηματογραφικής μεταφοράς του «Breakfast at Tiffany’s». Εκείνη που λέει πως το βιβλίο του Τρούμαν Καπότε κατακρεουργήθηκε (αν όχι… απλοποιήθηκε) με τον πλέον αναχρονιστικό τρόπο από το συντηρητικό Χόλιγουντ εκείνης της περιόδου και η άλλη που λέει πως δέχεται καλύτερα την glossy αφέλεια της προσαρμογής της «συνοδού» πλούσιων κύριων κι ενός gigolo σε ένα ζευγάρι χαμένων ψυχών στη Νέα Υόρκη που καταλήγει ν’ αντιπροσωπεύει ένα παντοτινό πρότυπο ρομαντισμού. Εν μέρει, και οι δύο αντίθετες γνώμες έχουν τα δίκια τους. Ο χρόνος, όμως, είναι εκείνος που δικαιώνει περισσότερο τους δεύτερους.

Χωρίς να αδικείται το σύνολο της δουλειάς που έχει γίνει από όλους τους συντελεστές του φιλμ, το «Πρόγευμα στο Τίφανις» δεν θα χάσει ποτέ τη λάμψη και τη γοητεία του εξαιτίας τριών θαυματουργών συστατικών:

α) της Όντρεϊ Χέπμπορν. Αν και ο Καπότε ονειρευόταν να δει την Μέριλιν Μονρόου στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η Χέπμπορν φέρνει στο έργο μία απίστευτα σοφιστικέ και chic αύρα που «ξεπλένει» δίχως ενοχές συγκάλυψης την πραγματική ταυτότητα της ηρωίδας, είτε ως το θελκτικό call girl της μεγάλης πόλης, είτε ως η Λουλαμέι της επαρχιακής ζωής κι ενός διαφορετικού τύπου «εκμετάλλευσης» από τον οποίο αναζητούσε απεγνωσμένα τη φυγή. Η ταινία δικαιώνει τις επιλογές της Χόλι Γκολάιτλι προσπερνώντας τους σκοπέλους των μηνυμάτων ηθικής, όπως οριζόταν από εκείνη την εποχή και το σινεμά της. Και αυτή είναι μία προσωπική νίκη της Χέπμπορν και του στυλ της.

β) του Μπλέικ Έντουαρντς. Ενός από τους πιο παρεξηγημένους και παραγνωρισμένους σκηνοθέτες του Χόλιγουντ, που έδωσε μια ολότελα δική του ταυτότητα στο ψυχαγωγικό σινεμά, την κομψότητα κι έναν αέρα κοσμοπολίτικου πέρα από την «προσγειωμένη», λαϊκή πραγματικότητα, δίχως να διστάσει να περάσει και μέχρι το αντίθετο άκρο της πλέον απογυμνωμένης (και από το Technicolor) δραματουργίας της ανθρώπινης τραγωδίας (βλέπε το «Days of Wine and Roses» του 1962). Ο Έντουαρντς ήταν ένας μάγος της μεγάλης οθόνης, ένας σκηνοθέτης με πλήρη αίσθηση του χιούμορ και εκλάμψεις συναισθήματος που σε χτυπούσαν αναπάντεχα ως το βάθος της καρδιάς. Με μια βοηθητική μπαγκέτα μαέστρου μοναδικού…

γ) του Χένρι Μανσίνι. Με διπλό Όσκαρ μουσικής και τραγουδιού εδώ, κάνει τη μελωδία του «Moon River» να ραγίζει πέτρες και μωσαϊκά και την Χέπμπορν να ηχεί πιο εύθραυστη κι αφτιασίδωτα αληθινή από ποτέ. Δεν χρειάζονται περισσότερες λέξεις.

Δεν είναι δυνατόν να βλέπεις το «Πρόγευμα στο Τίφανις» και να σου βγαίνει μια διάθεση απαξίωσης και κυνισμού. Δεν είναι δυνατόν να προσπερνάς τη δύναμη του διαλόγου στη σκηνή του TAXI, λίγο πριν το πολλαπλά λυτρωτικό φινάλε. Δεν είναι δυνατόν να έχεις δει αρκετές φορές αυτό το φιλμ σ’ έναν κινηματογράφο, πόσω μάλλον σε θερινό. Θα το ξανάβλεπα ακόμη και κάτω από ασταμάτητη βροχή!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το κλασικό βιβλίο του Τρούμαν Καπότε, η κοσμοπολίτικη φινέτσα του Μπλέικ Έντουαρντς, η iconic φιγούρα της Όντρεϊ Χέπμπορν (με εκείνη την γκαρνταρόμπα του Givenchy), το Όσκαρ μουσικής και τραγουδιού στον Χένρι Μανσίνι και το βούρκωμα σε κάθε άκουσμα του «Moon River», από το πρώτο πλάνο, ξημέρωμα μπροστά στη βιτρίνα του Tiffany’s, μέχρι το μουσκεμένο φινάλε με την ιστορική απάντηση απόλυτης αγάπης: «So plenty»! Τα πρωινά άλλαξαν για πάντα μετά από αυτή την ταινία…

Η ταινία προβλήθηκε ξανά σε επανέκδοση από την εταιρεία SEVEN FILMS, στις 19 Ιουνίου του 2008.


MORE REVIEWS

ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ ΙΙ

Ο Λεύκιος, ο επιζών μοναχογιός του Μάξιμου, συλλαμβάνεται από τους Ρωμαίους κι ακολουθεί τα χνάρια του πατέρα του ως μονομάχος στην αρένα του Κολοσσαίου, ελπίζοντας να κερδίσει την ελευθερία του αλλά και να εκδικηθεί τον στρατηλάτη Ακάκιο, ο οποίος σκότωσε τη σύζυγό του.

ΒΡΑΔΥΠΟΔΕΣ ΣΤΗΝ ΚΟΥΖΙΝΑ

Οικογένεια βραδυπόδων αναγκάζεται να εγκαταλείψει το εστιατόριό της, αναζητώντας καλύτερη τύχη στην πόλη. Όταν η καντίνα τους γίνεται γαστριμαργικό σημείο αναφοράς, μοχθηρή τίγρης - ιδιοκτήτρια ονομαστού fast food βάζει στο μάτι το παραδοσιακό βιβλίο συνταγών της μαμάς μαγείρισσας.

ΤΟ ΓΟΝΑΤΟ ΤΗΣ ΑΧΕΝΤ

Εν μέσω γυρισμάτων της νέας του ταινίας, αλλά και της ασθένειας της μητέρας του, Ισραηλινός σκηνοθέτης μεταβαίνει σε επαρχιακή πόλη της χώρας για να παρουσιάσει ένα προηγούμενό του φιλμ, συνειδητοποιώντας πως η ελευθερία λόγου και έκφρασης βρίσκονται υπό καθεστώς αμφισβήτησης στην πατρίδα του.

ΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ

Η καρκινοπαθής Μάρθα επιλέγει την ευθανασία από το να βιώσει μια βασανιστικά πονετική εμπειρία απώλειας της αξιοπρέπειάς της δίχως γυρισμό στη ζωή, μα χρειάζεται την υποστήριξη ενός/μιας συνοδοιπόρου. Η Ίνγκριντ, η φίλη που της στάθηκε περισσότερο σ’ αυτό το δύσκολο διάστημα της ασθένειάς της, δέχεται να είναι εκείνη που θα βρίσκεται… στο «διπλανό δωμάτιο».

ΤΟΤΟ 2: Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ

Η τάξη του Τοτό εκδράμει σε εξοχική φάρμα, προκειμένου τα παιδιά να διδαχθούν τον οικολογικό τρόπο ζωής. Το σκανταλιάρικο πνεύμα του άτακτου μικρού, όμως, σε συνδυασμό με τη φήμη πως στο κοντινό κάστρο κατοικοεδρεύει ένα… φάντασμα, ανατρέπουν το νόημα της σχολικής εξόρμησης στη φύση.