FreeCinema

Follow us

BORAT (2006)

(BORAT: CULTURAL LEARNINGS OF AMERICA FOR MAKE BENEFIT GLORIOUS NATION OF KAZAKHSTAN)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λάρι Τσαρλς
  • ΚΑΣΤ: Σάσα Μπάρον Κοέν, Κεν Νταβίτιαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 84'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

TV reporter από το Καζακστάν ταξιδεύει ανά τις ΗΠΑ για τις ανάγκες ντοκιμαντέρ που θ’ αναδείξει τον πολιτισμό αυτής της μεγάλης χώρας εις όφελος του δικού του λαμπρού έθνους.

Πάρε την αμερικανική σημαία, τσαλαπάτησέ την, αφόδευσε πάνω της, τυλίξου σ’ αυτήν κι άρχισε να παρελαύνεις τραγουδώντας τον Εθνικό Ύμνο! Το «Borat» του Λάρι Τσαρλς είναι ένα ύπουλο χτύπημα κατά της Αμερικής, ένα αυτοσχέδιο ανέκδοτο που πλησιάζει την κοινωνία του σήμερα για να ξεσκεπάσει τις αληθινά ρατσιστικές πτυχές και την ηλιθιότητα των ανθρώπων της.

Ο κεντρικός ήρωας, ένας Καζακστανός δημοσιογράφος με κρατική εντολή να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ πληροφοριακό περί της κουλτούρας της ισχυρότερης χώρας στον κόσμο, καταλήγει να κάνει ένα αποκαλυπτικό road trip από τη Νέα Υόρκη έως την Καλιφόρνια για να βρει και να «κλέψει» το χέρι της αγαπημένης του… Πάμελα Άντερσον! Προσβλητικό, σκατολογικό και με χιούμορ πέραν κάθε ορίου, «candid camera» τακτικές παρακολούθησης αντιδράσεων ανθρώπων εντελώς απροετοίμαστων μπροστά σε αυτό το κινούμενο σε δύο πόδια σοκ – παρωδία Homo sapiens, και… πραγματικός πόνος. Από τα γέλια!

Ανελέητος ο σαρκασμός προς τους Εβραίους, την οπλοχρησία, τους Ευαγγελιστές και το τι θα πει «ασφαλής» μέσα σε αυτό το αλαλούμ τόσο άσχετων μεταξύ τους Πολιτειών, ανατριχιαστικές «φιλελεύθερες» δηλώσεις πολιτών που θα «καθάριζαν» οτιδήποτε έβρισκαν ως υποψία τρομοκράτη ή ομοφυλόφιλου, στιγμιότυπα ενός κόσμου όπως τα καταγράφει ένας «εξωγήινος» χαρακτήρας δίχως ίχνος ηθικής υπόστασης, επίσης. Ότι περισσότερο και να σας πω, δεν πρόκειται ποτέ να συγκριθεί με αυτό που συμβαίνει επί της οθόνης! Νομίζω πως είδα τη μισή ταινία με το στόμα ανοιχτό. Ευτυχώς, γιατί αν γελούσα διαρκώς θα ήμουν ακόμη σε νοσοκομείο…

Η «κριτική» πλευρά μου, βέβαια, υπαγορεύει μία κάποια γκρίνια απέναντι στη δυσκολία ενός χαρακτήρα ισχνού (που εκφραστικά έχει κατακλέψει τα πάντα από τον Γκράουτσο Μαρξ) να ξεφύγει από τις τηλεοπτικές του ρίζες, δημιουργώντας προβλήματα ρυθμού στην αφήγηση, έστω κι αν όλο το φιλμ διαρκεί μονάχα 84 λεπτά. Αλλά ακόμη και με ντουντούκα στο αυτί να σου το πω αυτό, αποκλείεται ν’ ακουστώ πιο δυνατά από τα γέλια στην αίθουσα. God bless America. Is nice!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα το 2006, όταν το φιλμ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Η δεύτερη περσόνα που έπλασε ο Σάσα Μπάρον Κοέν (μετά τον Ali G) ήταν ένα πραγματικό πολιτισμικό σοκ που ξεπερνούσε τα όρια του ψευδοντοκιματέρ, χρησιμοποιώντας απλούς καθημερινούς ανθρώπους, οι οποίοι συναναστρέφονταν μαζί με τον «Μπόρατ» σε σχεδόν αυτοσχεδιαστικά σκετσάκια που προκαλούσαν κυριολεκτικό χάος (η Αστυνομία ειδοποιήθηκε ενενήντα δύο φορές, σταματώντας την παραγωγή της ταινίας!). Η εισπρακτική επιτυχία ήταν τεράστια, το έργο προτάθηκε για Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου και ο Σάσα ξαναχτύπησε τα σινεμά με την περσόνα του «Brüno» (2009). Ένα sequel του «Borat» γυρίστηκε εντελώς στα κρυφά και πρόκειται να κάνει πρεμιέρα στα τέλη Οκτωβρίου του 2020 από την πλατφόρμα του Amazon Prime. Περιττό να σχολιάσω ότι η original ταινία εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται με τον ίδιο θαυμασμό (ή το… «σοκ και δέος» που λέμε) έως και σήμερα. Και όποτε (στο μέλλον)!


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.