FreeCinema

Follow us

BLACK BOX (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γεράσιμος Ρήγας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 70’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Σε μια ειδική κατασκευή, σπουδαστές της ΚΣΟΤ διδάσκονται, προβάρουν και στο τέλος της χρονιάς παρουσιάζουν σε ολιγομελές κοινό in progress εργασίες τους στο σύγχρονο χορό. Τι σκέφτονται, τι νιώθουν, τι επιδιώκουν, τι «επικοινωνούν» στο Μαύρο Κουτί;

Μια αίθουσα μαθημάτων όπου κατά τη διάρκεια του έτους τα «παιδιά» καθοδηγούνται από αναγνωρισμένους επαγγελματίες συναδέλφους τους (μπορεί και για μοναδική φορά, σε μια θητεία που ίσως να μην ανθίσει σε καριέρα ποτέ) στην επεξεργασία προς εκτέλεση κομματιών, και η συνακόλουθη παράσταση σε 100 ανθρώπους του «χώρου», που μπορεί να τους «φτιάξει» ή να είναι η τελευταία τους παρουσία ως καλλιτεχνών υπό το φως του προβολέα. ΟΚ, παίζει ίσως «Fame Story» (όχι πάντως μέσα στην ταινία), αλλά δεν είναι διαγωνιστικό reality της ιδιωτικής, ξέχνα εντελώς το «Dancing with the Stars». Καλό, κακό; Και από τα δύο.

Πιο εστιασμένη επανεπίσκεψη του filmer στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης μετά το ντεμπούτο του «Συνήθειες» του 2005, η ταινία σε παίρνει από το χέρι (όχι από το χεράκι) και εν προόδω, οσοδήποτε αδέξια, συλλαμβάνεις τον εαυτό σου να στροφάρεις μαζί της. Αρχικά από απόσταση, και με το φιλοπερίεργο πνεύμα τού νεοεισερχόμενου στο σκοτεινό άδυτο του στο ψάξιμο προγράμματος διδασκαλίας, του – όπως κι εκείνοι – φοιτητή. Μετά, ανάλογα με το βαθμό προσβασιμότητας, δυσκολίας και επιτυχημένης εκτέλεσης του εκάστοτε νούμερου (ένα ντουέτο και, κυρίως, ένα γυναικείο solo αλυσιδωτών κυματιστών συσπάσεων εν κινήσει θα ενθουσιάσουν ακόμα και τα street dance crews), ως από το κάθισμά σου δέκτης, σκλάβος της Τερψιχόρης. Και, τέλος, ως κινηματογραφόφιλος που τον τραβάει απ’ το μανίκι μία dance ταινία απ’ τ’ αριστερά και μία τεκμηρίωσης απ’ τα δεξιά.

Τι διαπιστώνεις σ’ αυτό το μπαλέτο; Στην πρώτη ποζισιόν, το ταλέντο του δημιουργού των «Πάρβας, Άγονη Γραμμή» και «100» να ψυχανεμίζεται, να παρατηρεί και να ανεβάζει στη σκηνή του φακού τις ελάσσονες φύσει κινήσεις (λεκτικές / σωματικές) των ανθρώπων του – και αταλάντευτη την επιθυμία του και την ικανότητά του να τους πλησιάζει, να τους «χειρίζεται» και να τους καταγράφει πρώτα ως τέτοιους. Αλλά και εκείνη τού να λυγίζει στο μοντάζ, συνήθως προσφυώς, τις αρθρώσεις και τα μέλη του one on one υλικού του, επιτρέποντας τις ρωγμές της ατέλειας, του σφάλματος σε μια τοποθέτηση της γλώσσας (του στόματος ή του σώματος), που αφήνει να φανεί η εύθραυστη μέσα υποδομή, το μυαλό και η ψυχούλα του performer.

Ταιριαστά, απτά και απλά εκλεπτυσμένες σε μαύρο background και σποραδικά αποκαλύπτοντας επιπλέον κάτι από την αύρα, το «σκεπτικό» και το habitat του μοντέρνου χορού, οι συνεντεύξεις μένουν ανά διαστήματα στον αέρα από τις… ντάμες τους, στη χαμηλότερη του επιθυμητού ποιότητα στο «κορμάκι» και την ευκαμψία digital λήψεων, και στη χαμηλότερη του επιθυμητού ποιότητα αρκετών από τα μετα-πλιέ των υποκειμένων της ταινίας. Ναι, είναι πρόθεση και μέρος του προγράμματος, του show το να πάρουμε μάτι ό,τι υστερούν όλοι οι ερμηνευτές εκτός ενός στο αυτοσχεδιαστικό tutoring του Τόνο Λάτσκι, το ίδιο και η με καθυστέρηση ανταπόκριση ή οι ασυγχρονίες σε ένα άλλου τύπου corps – αλλά αυτό δεν επανορθώνει για τις μικροαπογοητεύσεις του θεάματος. Είμαστε τόσο πίσω ως εκπαιδευτικό σύστημα (ή ως χώρα) και στις γκραχαμικές αντιπιρουέτες;

Αν ναι, γιατί ο Ρήγας δε βρίσκει τον (δικό του, στις μύτες των ποδιών) τρόπο να το δείξει; Και ο διαγκωνισμός στις κουίντες, και το γκρεμοτσάκισμα των ονείρων που αναμένουν στη γωνία της αποφοίτησης, και το «εκλεκτό» ακροατήριο της μεγάλης βραδιάς; Χωρίς να λύνει και να δένει τις θεματικές πουέντ που πληγώνουν άσχημα, για ακόμη μια φορά σε ένα σπαγγάτο του, αυτός ο εγκρατής doc (αλλά μακριά από Άκραμ Καν ακόμα) παρτενέρ σε μια συμπαραγωγή της κρατικής ραδιοτηλεόρασης (τυχαίο; Δε νομίζω…), αποφεύγει να ματώσει. Είναι κρίμα. Μαύρο είναι το «παρκέ», το σήκωνε άνετα…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Επίδοξε ή κατά φαντασία Βιμ Βαντεκέιμπους / Σιλβί Γκιγέμ, πας πετώντας. Dancer της φιγούρας του χαζοκουτιού, «Να η Ευκαιρία» σου για κάτι πιο σοφιστικέ. Νεολαία του πυρετού το Σαββατόβραδο, αλλού είναι το χοροπηδάδικό σου, εδώ τρως τούμπα.


MORE REVIEWS

ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΜΕ ΕΜΑΣ

Ανθοπώλις ενδίδει στο αδιάκοπο flirting γοητευτικού νευροχειρουργού, όμως, η τραυματική εμπειρία του πρώτου της έρωτα ακόμα στοιχειώνει με πολλαπλούς τρόπους το ρομαντικό μέλλον της.

COLD

Υπάλληλος της υπηρεσίας προστασίας ανηλίκων που ερευνά, πολλά χρόνια μετά, τον θάνατο δύο αγοριών σε δομή παραβατικών εφήβων, ανακαλύπτει πως τα γεγονότα εκείνα ίσως συνδέονται με την πρόσφατη αυτοκτονία της συζύγου του.

Ο ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΠΟΥ ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Στη διχασμένη προεμφυλιακή Ισπανία, ιδεαλιστής δάσκαλος καταφθάνει φορτωμένος ιδέες χίλιες σε μικρό χωριό της ενδοχώρας, αποφασισμένος να διδάξει γνώση με τρόπο πρωτοποριακό. Οι εθνικιστές του Φράνκο, όμως, αντί για καινοτομία έβλεπαν… κομμουνισμό. Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

ALIEN: ROMULUS

Ομάδα νεαρών αποίκων του διαστήματος εισέρχεται στον εγκαταλειμμένο διαστημικό σταθμό Romulus με σκοπό το πλιάτσικο, όμως, λογάριαζε χωρίς τα… xenomorph!

BORDERLANDS

Η Λίλιθ, μια διαβόητη κυνηγός επικηρυγμένων, επιστρέφει στα πάτρια εδάφη της, τον χαοτικό πλανήτη - σκουπιδαριό Παντόρα, με αποστολή να βρει τα ίχνη της απαχθείσας κόρης του ισχυρότερου άνδρα του σύμπαντος. Παράλληλα, η αναζήτηση μιας μυστηριώδους κρύπτης που φημολογείται πως φέρει το «κλειδί» πανίσχυρης δύναμης ίσως να συνδέεται κι αυτή με το εξαφανισμένο κορίτσι.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ντοκιμαντέρ που χορεύουνε. Τσικνοπέμπτη είναι, σου λέει. Τις υπόλοιπες μέρες, για τους εξαρτημένους στο «Dancing with the Stars». Εκείνους που δεν κύλησαν στην πρέζα, δηλαδή…