FreeCinema

Follow us

BATTLE ROYALE (2000)

(BATORU ROWAIARU)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κίντζι Φουκασάκου
  • ΚΑΣΤ: Τατσούγια Φουτζιουάρα, Άκι Μαέντα, Ταρό Γιαμαμότο, Τακέσι Κιτάνο, Τσιάκι Κουριγιάμα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 114'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Σε ένα κοντινό μέλλον, η ιαπωνική Κυβέρνηση θέτει σε δραστική λειτουργία ένα νομοσχέδιο αντιμετώπισης της κακής διαγωγής των εφήβων, με ολόκληρες τάξεις Γυμνασίων να εγκαταλείπονται σ’ ένα ερημονήσι με σκοπό οι μαθητές… να αλληλοσκοτωθούν. Κανονικά!

Το έτος 2000, ο Κίντζι Φουκασάκου (ένας από τους παραγωγικότερους Ιάπωνες σκηνοθέτες, με τουλάχιστον εξήντα ταινίες στο ενεργητικό του, ο οποίος απεβίωσε τον περασμένο Ιανουάριο, σε ηλικία 73 ετών) παρουσίασε μία από τις σημαντικότερες ταινίες – σοκ για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, με αντιδράσεις που ίσως δεν έχουν κοπάσει ακόμη! Το «Battle Royale» γυρίστηκε σαν μία κοινή ταινία «φαντασίας» με σαφείς εμπορικές βλέψεις, αλλά κατέληξε σε κοινωνικό φαινόμενο και πονοκέφαλος για τη λογοκρισία ανά τον κόσμο (ανεπίσημα «απαγορευμένη» στις ΗΠΑ μέχρι σήμερα, με τους διανομείς να τρέμουν στην ιδέα των πιθανών μηνύσεων ή στο πως θα καταφέρουν να περάσουν το φιλμ στις αίθουσες δίχως περικοπές). Προς τι ο ντόρος και ο πανικός, λοιπόν;

Η πλοκή, σε ένα πολύ κοντινό μας μέλλον, θέλει γονείς και ενήλικες να εκδικούνται για την απειθάρχητη συμπεριφορά των νέων, οργανώνοντας ένα αλά reality παιχνίδι όπου οι παίκτες απάγονται και υποχρεώνονται να συμμετάσχουν σε ένα αιματοκύλισμα τριών ημερών που θα αναδείξει ως νικητή τον έναν και μοναδικό επιζώντα! Όλα αυτά σε ένα ερημικό νησί, σχεδόν στρατιωτικά ελεγχόμενο, με σαράντα δύο μαθητές γυμνασίου να εξολοθρεύουν εχθρούς και φίλους ή να αυτοκτονούν με κάθε τρόπο δηλώνοντας ανήμποροι να μπουν στην ιδέα του «παιχνιδιού».

Οι σκηνές ωμής βίας δεν αποτελούν τις τρομακτικότερες ή πιο προκλητικές που είδαμε ποτέ. Το πρόβλημα για τους… ευαίσθητους θεατές (αν όχι και ηθικό για την ταινία) είναι η ηλικία των ηρώων και η τόσο ρεαλιστική καταγραφή μιας κατάστασης που σου παγώνει το μυαλό. Καθώς η ώρα περνά και η αντίστροφη μέτρηση μας υπενθυμίζει με σαρκασμό πόσους φόνους πρέπει να δούμε ακόμη, το ερώτημα «ο θάνατος σου, η ζωή μου;» μετατρέπει το φιλμ σε συνειδησιακό εφιάλτη. Απλά, κρατήστε την ψυχραιμία σας. Και επαναλαμβάνετε: είναι μονάχα μια ταινία. Προσωρινά…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Το άνωθεν κείμενο είναι η κριτική που έγραψα για το φιλμ το 2003, όταν αυτό διανεμήθηκε για πρώτη φορά στους ελληνικούς κινηματογράφους. Είχαν περάσει τρία χρόνια από την πρεμιέρα του στη Ιαπωνία και το σκάνδαλο δεν είχε κοπάσει. Σε πολλές χώρες η ταινία δεν αγοράστηκε καν για διανομή στις αίθουσες, κυρίως λόγω φόβων ότι δεν θα πάρει άδεια προβολής ή θα προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε τοπικές κοινωνίες. Το «Battle Royale» επανήλθε στην επικαιρότητα το 2012, όταν το mainstream αγκάλιασε μαζικά την κινηματογραφική μεταφορά του bestseller «The Hunger Games», ενός δυστοπικού έργου (σχετικά) παρόμοιας λογικής, για ένα δολοφονικό παιχνίδι μεταξύ teenagers. Η αμερικανική ταινία πήρε… PG-13 rating.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2020

Για 26η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 23 Σεπτεμβρίου έως και τις 4 Οκτωβρίου, με συνολικά 138 ταινίες απ' όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ, πρεμιέρες της εγχώριας παραγωγής και ελληνικά φιλμ μικρού μήκους. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Ο γηραιός Εντ, χήρος πια, δεν τα φέρνει βόλτα μόνος στο σπίτι και η κόρη του δεν έχει αρκετό χρόνο για να τον επιτηρεί, προσπαθώντας να κουμαντάρει δουλειά και οικογένεια με τρία παιδιά. Η λύση είναι μόνο μία: να μετακομίσει στο δικό της σπίτι. Αλλά εκεί δεν περισσεύει δωμάτιο για τον παππού. Όταν ο μικρός εγγονός υποχρεώνεται να χάσει το δικό του και καταλήγει στη σοφίτα, ξεκινά… ανένδοτος πόλεμος!

Η ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ

Μία δασκάλα της κινέζικης γλώσσας σε γυμνάσιο της Σιγκαπούρης ξεχωρίζει έναν από τους πιο μέτριους μαθητές της τάξης της και προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει με καλό βαθμό. Μοιραία, θα αναπτυχθεί μεταξύ τους μια σχέση που θα ξεφύγει από την απλή φιλία…

Η ΙΟΥΛΙΕΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΩΝ

Η μεσόκοπη Τζουλιέτα υποψιάζεται πως ο σύζυγός της ερωτοτροπεί με άλλες γυναίκες και στρέφεται μέχρι και στον μυστικισμό για να ξεπεράσει τα υπαρξιακά της προβλήματα. Πού θα βρει τη λύτρωσή της; Στο «μαζί» ή στο «μόνη»;

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ

Στο πέρας έξι ετών, η Αγγελική Αντωνίου καταγράφει με την κάμερά της τους άγνωστους κατοίκους της Αθήνας, τα αδέσποτά της, δίνοντας «φωνή» στην παρουσία, τους χαρακτήρες, τις ιδιαιτερότητες, αλλά και την… αδέσποτη ομορφιά τους.