FreeCinema

Follow us

BARBARA (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ματιέ Αμαλρίκ
  • ΚΑΣΤ: Ζαν Μπαλιμπάρ, Ματιέ Αμαλρίκ, Βενσάν Περανί, Ορόρ Κλεμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια ηθοποιός υποδύεται σε ταινία τη θρυλική τραγουδοποιό Μπαρμπαρά, με την ίδια αλλά και τον σκηνοθέτη να μπλέκουν τη μυθοπλασία και την πραγματικότητα.

Είναι προφανής ο θαυμασμός τόσο της Ζαν Μπαλιμπάρ όσο και του Ματιέ Αμαλρίκ για την Μπαρμπαρά στην ταινία που έκαναν για εκείνη. Η θρυλική Γαλλίδα τραγουδοποιός, που αποτελεί ένα σύμβολο για το γαλλικό chanson, δεν είχε μια τυπική καριέρα, ούτε ένα τυπικό ρεπερτόριο. Ντυμένη πάντα στα μαύρα, έγραφε μελαγχολικά τραγούδια για μάταιες αγάπες, για τον θάνατο, για συναντήσεις που δεν έμελλε να γίνουν, επηρεασμένα από τις δικές τραυματικές εμπειρίες. Τον πόλεμο, τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την κακοποίηση από τον πατέρα της. Και είχε ένα φανατικό κοινό που τη λάτρευε.

Τη λατρεία τους αυτή, λοιπόν, δείχνουν ο Αμαλρίκ και η Μπαλιμπάρ (πρώην ζευγάρι) με μια ταινία που ενώ είναι βιογραφία, δεν μοιάζει καθόλου με τέτοια! Είναι η δική τους meta (σιχαίνομαι κάπως τον όρο, αλλά περί αυτού ακριβώς πρόκειται) εκδοχή μιας βιογραφίας της Μπαρμπαρά. Είναι η ιστορία μιας ηθοποιού, της Μπριζίτ, που υποδύεται την Μπαρμπαρά σε μια κινηματογραφική βιογραφία, την οποία σκηνοθετεί ένας θαυμαστής τής chanteuse, τον οποίο ερμηνεύει ο Αμαλρίκ, ο σκηνοθέτης δηλαδή της ταινίας που παρακολουθούμε εμείς. Στο τελικό αποτέλεσμα, η «Barbara» είναι ένας συνδυασμός της διαδικασίας του γυρίσματος της ταινίας, της ταινίας μέσα στην ταινία, αλλά και κάποιων αρχειακών video, στα οποία εμφανίζεται η πραγματική Μπαρμπαρά.

Μπερδεύτηκες; Δεν είναι δύσκολο, θα σ’ το πω κι εγώ. Χρειάζεται λίγος χρόνος μέχρι να μπεις στον ρυθμό του φιλμ και να αντιληφθείς ποιο κομμάτι είναι τι. Πού αρχίζει και πού τελειώνει η μυθοπλασία, η καταγραφή της και η αποτύπωση της πραγματικότητας. Ο Αμαλρίκ προφανώς δεν ήθελε να γυρίσει μια τυπική κινηματογραφική βιογραφία. Ξέρεις, αυτές με τη γραμμική αφήγηση ή ένα τεράστιο flashback, από το οποίο περνά όλη η ζωή του καλλιτέχνη. Από τα δύσκολα παιδικά χρόνια, στη γνωριμία με τη μουσική, την αναγνώριση και μερικά ενδιάμεσα επεισόδια από την προσωπική ζωή, κατά προτίμηση κάτι που να έχει να κάνει με αισθηματικό δράμα και πονεμένες ερωτικές σχέσεις.

Καμία σχέση με τούτο εδώ. Προς τιμήν του, ο Αμαλρίκ επέλεξε έναν λιγότερο εύκολο, συναισθηματικό και δημοφιλή τρόπο, μια μέθοδο που βάζει βαθμό δυσκολίας στον θεατή σε ό,τι αφορά την παρακολούθηση της ιστορίας, αλλά αποδίδει σε ό,τι αφορά την απόδοση της προσωπικότητας της Μπαρμπαρά. Μιας γυναίκας με ιδιαίτερο χαρακτήρα, εκρήξεις, ιδιορρυθμίες. Σ’ αυτό βοηθά ιδιαίτερα και το γεγονός ότι η Ζαν Μπαλιμπάρ μοιάζει, στη φιγούρα και στην όψη, πολύ με την Μπαρμπαρά. Ψιλόλιγνη και με μεγάλες θεατρικές κινήσεις, η Μπαλιμπάρ καταφέρνει πραγματικά να υποδυθεί με αποτελεσματικότητα μια ηρωίδα που δεν είναι εύκολο να αποδοθεί. Τραγουδώντας η ίδια πολλά από τα τραγούδια τής Μπαρμπαρά, είτε σε σκηνές γυρίσματος είτε σε πρόβες που κάνει μόνη της, περνάει την προσωπικότητα της τραγουδοποιού κυρίως με τη σωματική της ερμηνεία, έστω κι αν η – επαρκέστατη – φωνή της δεν έχει το ίδιο ακριβώς χρώμα και έκταση με εκείνη της Μπαρμπαρά.

Το story δεν έχει τόση σημασία, άλλωστε στην πραγματικότητα… δεν υπάρχει ουσιαστικά. Το ίδιο ισχύει και για τους δευτερεύοντες χαρακτήρες, που έχουν πολύ λίγα πράγματα να κάνουν, ακόμη και όταν ερμηνεύονται από διάσημους ηθοποιούς, όπως η Ορόρ Κλεμάν που παίζει την ηθοποιό που υποδύεται τη μητέρα της Μπαρμπαρά. Σε ό,τι αφορά τον Αμαλρίκ, σε αυτήν την ταινία είναι καλύτερος σκηνοθέτης από ηθοποιός. Στον ρόλο τού φανατικού θαυμαστή της Μπαρμπαρά – σκηνοθέτη Ιβ, παίζει τονίζοντας υπερβολικά τον θαυμασμό του τόσο για την τραγουδοποιό όσο και για την Μπαλιμπάρ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Συγκινήθηκες και έκλαψες με δραματικές κινηματογραφικές βιογραφίες όπως το «Ζωή σαν Τριαντάφυλλο» για την Πιάφ; Πολύς κόσμος – και δικαιολογημένα. Η «Barbara», όμως, δεν είναι μια τέτοια βιογραφία Γαλλίδας τραγουδίστριας. Μπορεί να σε ενοχλήσει η έλλειψη ιστορίας και να σου προκαλέσει σύγχυση το μπλέξιμο μεταξύ ταινίας και… ταινίας μέσα στην ταινία. Αν, όμως, γνωρίζεις έστω και λίγα για την Μπαρμπαρά ή έχεις την υπομονή και την περιέργεια να ανακαλύψεις την προσωπικότητά της με έναν λιγότερο ορθόδοξο τρόπο, το φιλμ αυτό θα καταφέρει να σε πλησιάσει.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι η Μπαρμπαρά η τραγουδιάρα και γυρίζουνε ταινία για τη ζωή της. Και είναι και μια άλλη ταινία μέσα, πάλι για τη Μπαρμπαρά. Μάλλον. Μην το ταλαιπωρούμε, γαλλικό είναι, έτσι κι αλλιώς…