FreeCinema

Follow us

Ο 20ος ΜΟΥ ΑΙΩΝΑΣ (1989)

(AZ EN XX. SZAZADOM)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίλντικο Ένιεντι
  • ΚΑΣΤ: Ντορότα Σέγκντα, Όλεγκ Γιανκόβσκι, Πάουλους Μάνκερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CAROUSEL FILMS

Δύο δίδυμα κορίτσια που ζουν πάμφτωχα, υπό κάκιστες συνθήκες στην Ουγγαρία, χωρίζονται όταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι τις παίρνουν μαζί τους. Χρόνια αργότερα, θα βρεθούν στο ίδιο τρένο του Οριάν Εξπρές, χωρίς να έχουν ιδέα η μία για την άλλη.

Την Ίλντικο Ένιεντι την (ξανα)θυμηθήκαμε πέρσι, με το ιδιαίτερα αγαπητό (και στο ελληνικό κοινό) «Η Ψυχή και το Σώμα», το οποίο έφτασε μέχρι την πεντάδα του Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας. Ήταν η θριαμβευτική επιστροφή της Ουγγαρέζας δημιουργού, έπειτα από 17 ολόκληρα χρόνια αποχής από τη – μεγάλου μήκους – μυθοπλασία. Απουσία που άφησε κενό στο ευρωπαϊκό και ιδιαίτερα στο ουγγρικό σινεμά, αφού η Ένιεντι είναι μια σκηνοθέτις η οποία διακρίνεται για την ιδιότυπη, σουρεαλιστική ματιά της, έχοντας αφήσει ήδη την παρακαταθήκη της με ένα φιλμ – σταθμό, που αποτέλεσε μάλιστα το ντεμπούτο της. Ο λόγος για το «Ο 20ος μου Αιώνας», νικητή της Χρυσής Κάμερας του Φεστιβάλ Καννών του 1989 και έργο με τέτοια επίδραση, που στην εν έτει 2000 λίστα την οποία κατάρτισαν από κοινού η Ένωση Καλλιτεχνών της Τηλεόρασης και του Κινηματογράφου και η Εθνική Ένωση Δημοσιογράφων της Ουγγαρίας, επιλέχθηκε ανάμεσα στις δώδεκα καλύτερες ουγγρικές παραγωγές όλων των εποχών.

Η ταινία ενώνει (φαινομενικά, διότι η αφήγηση… πάει περίπατο) την ιστορία των διδύμων Λιλί και Ντόρα, τις ρηξικέλευθες εφευρέσεις του Τόμας Έντισον, αλλά και τη συζήτηση μεταξύ των αστεριών, σε σκηνές που θυμίζουν αρκετά το «Ταξίδι στη Σελήνη» του Μελιές. Δύο πράγματα μας γίνονται ξεκάθαρα: η Ένιεντι αγαπά και γνωρίζει το σινεμά, και έχει πολλά, μα πάρα πολλά πράγματα να πει. Η εναρκτήρια σκηνή τοποθετεί στο ίδιο επακριβές σημείο τη γέννηση των κοριτσιών και την εφεύρεση του ηλεκτρικού λαμπτήρα από τον Έντισον. Στη συνέχεια, βλέπουμε τις Λίλι και Ντόρα ως άλλα «κοριτσάκια με τα σπίρτα», να προσπαθούν να εξασφαλίσουν ένα πενιχρό χαρτζιλίκι για τη μητέρα τους, μέχρι τη στιγμή που δύο άγνωστοι (σε αυτές και μεταξύ τους) τις υιοθετούν με το ζόρι. Το φιλμ θα πορευτεί κατά αυτόν τον τρόπο: για κάθε λαμπτήρα, τηλέγραφο και πηνίο Τέσλα, υπάρχει κοινωνική και διαφυλική ανισότητα, εξαθλίωση και αμοραλισμός. Όσο, δηλαδή, η τεχνολογία προοδεύει, η κοινωνία δείχνει να κάνει βήματα προς τα πίσω. Υπό αυτή την έννοια, «Ο 20ος μου Αιώνας» διαθέτει ένα διαχρονικό μήνυμα.

Βέβαια, παρά το καίριο (ακόμα) μήνυμα, πρόκειται για μια δύσκολη ταινία που δεν προτρέπει τον οποιονδήποτε στην παρακολούθησή της, πολλώ δε μάλλον σε θερινό κινηματογράφο. Τα πάμπολλα μηνύματα που προσπαθεί να χωρέσει η Ουγγαρέζα σε 104 λεπτά λυγίζουν συχνά κάτω από το ίδιο τους το βάρος, δίνοντας την αίσθηση μιας ασύνδετης δημιουργίας, ενός puzzle που έχει σπάσει σε τόσα κομμάτια που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις πως θα το ολοκληρώσεις. Παρ’ όλα αυτά, πρόκειται για μια από τις σπάνιες φιλμικές περιπτώσεις όπου φαίνεται να συνδυάζεται δημιουργικά το φαίνεσθαι με το είναι. Αν θα έπρεπε κάποιος να επιλέξει έναν και μοναδικό λόγο να παρακολουθήσει το φιλμ, αυτός θα ήταν το old-school-cool masterclass της μαυρόασπρης φωτογραφίας του Τίμπορ Ματέ. Μαζί με το ρεσιτάλ ερμηνείας της Ντορότα Σέγκντα ως Λίλι / Ντόρα / Μητέρα, και τη στοχαστική, φιλοσοφική υπερφιλοδοξία της Ένιεντι συμπληρώνουν ένα τρίπτυχο must-see γι’ αυτό το φιλμ, το οποίο δεν είχε διανεμηθεί ποτέ στην Ελλάδα. Σε μια εποχή στην οποία η ένδεια του πραγματικού οράματος και του σεναρίου είναι κάτι παραπάνω από εμφανής στον κινηματογράφο, η ταινία της Ένιεντι προτείνει ένα αξιοπερίεργο time travelling πέρα από τα τετριμμένα της σημερινής παραγωγής.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι προετοιμασμένος για αυτό που θα παρακολουθήσεις, ναι, αξίζει να της δώσεις την ευκαιρία, μιας και θα σε κάνει να προβληματιστείς και να ψαχτείς καλλιτεχνικά. Σε διαφορετική περίπτωση, η εμπειρία στο σινεμά θα είναι σίγουρα awkward.


MORE REVIEWS

DUNGEONS & DRAGONS: ΕΝΤΙΜΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΚΛΕΦΤΩΝ

Καταφερτζής κλέφτης, παρέα μ’ ένα μικρό τσούρμο από τυχοδιώκτες συνοδοιπόρους οι οποίοι κατέχουν ουκ ολίγες μαγικές ικανότητες, αναζητά κλεμμένο κειμήλιο που ίσως του επιτρέψει να επαναφέρει στη ζωή την πεθαμένη και πολυαγαπημένη του σύζυγο.

ΤΑ ΟΧΤΩ ΒΟΥΝΑ

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, ο Πιέτρο γίνεται φίλος με το μοναδικό παιδί ενός μικρού ορεινού χωριού, καθώς κάνει τις καλοκαιρινές του διακοπές εκεί. Ο Μπρούνο θα χαθεί από τη ζωή του εξαιτίας μικρών παρεξηγήσεων, μα θα επιστρέφει πάντοτε στον ενήλικο βίο του, για να του θυμίζει την παιδική ηλικία και πατρικές στιγμές που έχασε από πείσμα και λάθος επιλογές.

ΖΛΑΤΑΝ

Τα ταραχώδη παιδικά και νεανικά χρόνια του Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς στη Σουηδία, μέχρι την αναγνώριση του ποδοσφαιρικού του ταλέντου, χάρη στις εμφανίσεις του με τη φανέλα του Ajax.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - TO THE SWORDSMITH VILLAGE

Μετά τη δολοφονία της οικογένειάς του από έναν δαίμονα, ο Ταντζίρο Καμάντο εντάσσεται στο Σώμα Φονιάδων Δαιμόνων, έχοντας έναν και μοναδικό σκοπό: να επαναφέρει την αδελφή του (τη μόνη που γλίτωσε τον θάνατο, με τίμημα όμως τη μετατροπή της σε δαίμονα) στην ανθρώπινη μορφή της.

ΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΦΤΑΝΙ

Παραδοσιακός Μαροκινός ράφτης διδάσκει την τέχνη του σε νεοπροσληφθέντα βοηθό. Η σύζυγός του παρακολουθεί τα επίμονα μαθήματα με σχετική απάθεια. Άραγε, πόσα... μυστικά μπορεί να κρύβει το σωστό κέντημα ενός μπλε καφτανιού;