FreeCinema

Follow us

Η ΕΠΕΤΕΙΟΣ (2025)

(ANNIVERSARY)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Πολιτικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιαν Κομασά
  • ΚΑΣΤ: Νταϊάν Λέιν, Κάιλ Τσάντλερ, Μάντελαϊν Μπρούερ, Ζόι Ντόιτς, Φίμπι Ντάινεβορ, ΜακΚένα Γκρέις, Ντάριλ ΜακΚόρμακ, Ντίλαν Ο’Μπράιεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Η πολυμελής οικογένεια των Τέιλορ γιορτάζει την επέτειο του γάμου της Έλεν και του Πολ με μία δυσάρεστη έκπληξη: ο υιός Τζος παρουσιάζει στους γονείς του τη νέα του σύντροφο, μια κοπέλα που η Έλεν είχε εξοστρακίσει ως Ακαδημαϊκός και σήμερα εμφανίζεται ως συγγραφέας ενός ακραίου αναγνώσματος που καλεί στη δημιουργία μίας (μετ)αλλαγμένης Αμερικής.

Ο Πολωνός Γιαν Κομάσα («Corpus Christi») μετακομίζει στις ΗΠΑ και σκηνοθετεί ένα είδος πολιτικοκοινωνικής δυστοπίας που αντικατοπτρίζει μία (πιθανή;) παρεκτροπή της σημερινής τραμπικής πραγματικότητας. Το concept είναι ιντριγκαδόρικο, καθώς παρακολουθεί τις μεταλλάξεις του καθημερινού βίου μίας μεγαλοαστικής οικογένειας μέσα από επετειακές και άλλες εορταστικές συγκεντρώσεις των μελών της, σε συνάρτηση με την «Αλλαγή» που επιφέρει σταδιακά η δημοτικότητα ενός bestseller το οποίο προωθεί επικίνδυνα τον αυταρχισμό. Εκεί που η «Επέτειος» τα βρίσκει σκούρα είναι όταν ο θεατής θ’ αντιληφθεί πως η δράση του έργου δεν ξεπερνά σχεδόν ποτέ τα όρια της… αυλής των Τέιλορ, ευνουχίζοντας έτσι ένα σημαντικό(τατο) κομμάτι της αφήγησης που (μοιραία) αφήνει πίσω του πολλά κενά.

Χρησιμοποιώντας ένα βιβλίο ως εφαλτήριο για τη δημιουργία ενός νέου κινήματος, με ρίζες εταιρικού αυταρχισμού που εξαπλώνονται ύπουλα στην κοινωνία προκαλώντας μία αίσθηση απολυταρχικού καθεστώτος, ο Κομάσα φαντάζεται τη διασπορά ενός πατριωτικού «ιού» που (θα) καταπατά κάθε έννοια Δημοκρατίας, ελευθερίας της έκφρασης, επιλογής στην άποψη και διαφορετικότητας, εμφανίζοντας ως αποτέλεσμα μία τρομακτική παρεκτροπή λογοκρισίας (και λογοδοσίας!) που φυλακίζει (με ή χωρίς εισαγωγικά) τον πολίτη ακόμη και μέσα στο ίδιο του το σπίτι.

Υπό αυτή την έννοια, ο δραματουργικός περιορισμός της δράσης της «Επετείου» στους χώρους της οικίας των Τέιλορ έχει κάποιο νόημα. Από την άλλη, όμως, ο θεατής παρακολουθεί ένα «θολό τοπίο» στο οποίο ο έξω κόσμος δεν έχει σχεδόν ποτέ μια κάποια διάδραση με το σεναριακό καταστασιακό της αφήγησης (πιο ουσιαστική εξαίρεση αποτελεί η σεκάνς του λιντσαρίσματος μίας από τις κόρες της οικογένειας, της από κάθε άποψη πιο radical, που προκαλεί τα πλήθη με τον αναρχικό της λόγο από τη σκηνή ενός stand-up show). Είναι σαν να σου λένε πως από μία ταινία τύπου «The Purge» (2013) μπορούν να απουσιάζουν οι πράξεις βίας που χαρακτηρίζουν την ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου φιλμικού ευρήματος!

Το φινάλε της ταινίας δίνει την εντύπωση πως ολόκληρη η αμερικανική κοινωνία ζει υπό συνθήκες… «1984» (!), προκαλώντας μία σχετική έκπληξη για το… πότε (και πως) διάολο συνέβη όλο αυτό, με τον Κομάσα να φορτώνει με εξωφρενική υπερβολή την πολιτική αλληγορία του έργου, το οποίο σου «κλείνει το μάτι» στο τελευταίο κάδρο του με μία αδικαιολόγητα απλοϊκή κατακλείδα εκδίκησης. Θα λειτουργούσε καλύτερα εάν (και) το υπόλοιπο φιλμ βασιζόταν σ’ έναν παρόμοια κυνικό τόνο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα υπερφιλόδοξο και άκρως ενδιαφέρον σενάριο που… καταδικάζει εαυτόν σε ένα «υπό περιορισμόν» περιβάλλον – τόπο δράσης, το οποίο δύσκολα γίνεται πιστευτό (ή κατανοητό) στην πορεία. Δεν πάσχει από ρυθμό ή casting, όμως, κάπου υποψιάζεσαι πως… το budget ήταν εκείνο που δεν του επέτρεψε να απογειωθεί.


MORE REVIEWS

CHRISTY

Βίος και… γρονθοκοπήματα της Κρίστι Μάρτιν, της διασημότερης και πλέον ακατανίκητης γυναίκας boxer που έκανε καριέρα στη δεκαετία του ’90, δίπλα σε έναν κακοποιητικό προπονητή και σύζυγο που φρόντιζε να καταπνίγει τη ροπή της προς το ίδιο φύλο.

GRAND PRIX: Ο ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Ποντικίνα με πάθος για τη μηχανοκίνηση παίρνει τη θέση του τραυματία - οδηγού ειδώλου της, τρέχοντας για δόξα και χρήμα στο Grand Prix της Ευρώπης. Το amusement park του μπαμπά της θα σώσει ή πίσω από το τιμόνι θα τα θαλασσώσει;

ΚΥΝΗΓΟΣ: ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΖΩΝΗ

Στο μέλλον, σ’ έναν θανάσιμο κι απομονωμένο πλανήτη, ο Ντεκ, ένας εκδιωγμένος από τη φυλή του νεαρός Κυνηγός, βρίσκει έναν απρόσμενο σύμμαχο στο πρόσωπο της Θία, σε μια επικίνδυνη περιπλάνηση αναζήτησης του απόλυτου αντιπάλου.

ΚΡΑΤΑ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΟΥ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΠΕΡΠΑΤΑ

Επί έναν σχεδόν χρόνο η ιρανικής καταγωγής σκηνοθέτις Σεπιντέχ Φαρσί επικοινωνούσε μέσω βιντεοκλήσεων με τη νεαρή Παλαιστίνια φωτορεπόρτερ Φατιμά Χασούνα. Αυτό είναι το χρονικό των συνομιλιών τους.

ΒΟΥΓΟΝΙΑ

CEO μεγάλης αμερικανικής εταιρείας πέφτει θύμα απαγωγής από δύο weirdos που πιστεύουν πως είναι εξωγήινη και βρίσκεται στη Γη με σκοπό να εξολοθρεύσει το ανθρώπινο είδος.