FreeCinema

Follow us

ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ (1959)

(ANATOMY OF A MURDER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ότο Πρέμινγκερ
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς Στιούαρτ, Λι Ρέμικ, Άρθουρ Ο’Κόνελ, Μπεν Γκαζάρα, Ιβ Άρντεν, Τζορτζ Σ. Σκοτ, Κάθριν Γκραντ, Όρσον Μπιν, Ρας Μπράουν, Μάρεϊ Χάμιλτον, Μπρουκς Γουέστ, Τζόζεφ Ν. Γουέλτς
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 161'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Βετεράνος δικηγόρος σε επαρχιακή πόλη της Αμερικής αναλαμβάνει την υπεράσπιση ενός στρατιωτικού, ο οποίος έχει ομολογήσει πως σκότωσε τον βιαστή της γυναίκας του. Άραγε, υπάρχει τρόπος ώστε να μην κριθεί ένοχος;

Η «Ανατομία Ενός Εγκλήματος» μοιάζει εκ των υστέρων με αποχαιρετισμό στην αμερικανική κοινωνία της δεκαετίας του ’50, με ταυτόχρονο καλωσόρισμα στη σημαντικά πιο ανοιχτόμυαλη του ‘60. Με μια σειρά από ακομπλεξάριστα ειλικρινείς συζητήσεις περί βιασμού, σπέρματος, κακοποίησης, εσωρούχων, γυναικείας σεξουαλικότητας, καθώς και διερεύνησης της σχέσης μεταξύ ψυχιατρικής κατάστασης και εγκληματικών πράξεων, το φιλμ του Ότο Πρέμινγκερ περιστρέφεται συνεχώς (και μάλιστα εντός του «ιερού» χώρου μιας δικαστικής αίθουσας) γύρω από το ένα θέμα taboo στο άλλο, εγκαινιάζοντας άτυπα τη νέα εποχή που ερχόταν.

Το στόρι είναι απλούστατο, σε σημείο που διαβάζοντάς το εύλογα αναρωτιέσαι πως γίνεται ένα τέτοιο σενάριο ν’ απλωθεί σε σχεδόν τρεις ώρες διάρκειας δίχως να «κρεμάσει». Σε μικρή πόλη του Μίσιγκαν, λοιπόν, ο πρώην εισαγγελέας Πολ Μπίγκλερ πλέον δείχνει πως ενδιαφέρεται περισσότερο για το ψάρεμα και την jazz μουσική παρά για τη δικηγορία. Έπειτα από προτροπή του έχοντος ιδιαίτερη αδυναμία στο ποτό, φίλου και μέντορα του, Πάρνελ ΜακΚάρθι, αναλαμβάνει την υπεράσπιση του υπολοχαγού Φρέντερικ Μάνιον, ο οποίος δύο βράδια πριν δολοφόνησε τον ιδιοκτήτη του τοπικού bar αφού ο τελευταίος είχε επιτεθεί και βιάσει την ποθητή γυναίκα του αξιωματικού, Μάριον. Η πέραν πάσης αμφιβολίας ενοχή (ως προς την πράξη της δολοφονίας) του καθ’ ομολογίαν δράστη εκ πρώτης όψεως κάνει την υπεράσπισή του (με απώτερο στόχο την αθώωσή του) να δείχνει όχι απλά δύσκολη, αλλά… απελπιστική. Ο Νόμος, εν τούτοις, μπορεί να κρύβει διάφορα «παράθυρα» τα οποία επιτρέπουν σε μια φαινομενικά απλή υπόθεση φόνου ν’ αποκτήσει χαρακτήρα πολυεπίπεδης δικονομικής αντιπαράθεσης περί βιασμού, εκδίκησης και παραφροσύνης.

Με το «μυστήριο» της δολοφονίας να έχει καεί εξαρχής και το σασπένς τύπου «ποιος τον σκότωσε;» να είναι εξ ορισμού αδύνατον να υπάρξει, η αγωνία για την τύχη του κατηγορουμένου προκύπτει μοναχά από τη διαδικασία της δίκης, η οποία άλλωστε ούτε λίγο ούτε πολύ καλύπτει τα δύο τρίτα της διάρκειας της ταινίας. Υπάρχει, άραγε, η αμυδρή (έστω) υποψία πως ο υπολοχαγός μπορεί να είναι αθώος; Ποια είναι τα κρυφά χαρτιά που ενδεχομένως κρατούν στα χέρια τους δημόσιος κατήγορος και υπεράσπιση; Θα μπορέσουν να πείσουν τους ενόρκους; Τι θα κάναμε εμείς εάν ήμασταν στη θέση τους; O Πρέμινγκερ λαμβάνει όλα αυτά τα ερωτήματα υπ’ όψη του, όμως, αντιμετωπίζοντάς τα υπό το πρίσμα της ηθικής και όχι του ξερού εγκλήματος, στο πλαίσιο μιας τυπικής δίκης. Εκμεταλλευόμενος τα πλεονεκτήματα που απλόχερα χαρίζει το αμερικανικό δικαστικό σύστημα στήνει μία σχεδόν θεατρική παράσταση, όπου με πρόσχημα έναν φόνο εξετάζονται με τρόπους που για την εποχή τους μέχρι και βλάσφημοι θα μπορούσαν να εκληφθούν θέματα γάμου, θρησκείας, αφοσίωσης, οικογενειακών σχέσεων και ελευθεριότητας των ηθών. Μάλιστα, δίχως να καταφεύγει σε εύκολους συναισθηματισμούς, διατηρώντας σε όλη τη διάρκεια της ταινίας μια κυνική αποστασιοποίηση, διανθίζοντας τους διαλόγους με αιχμηρά σχόλια και καυστικό χιούμορ.

Η ασάφεια της αντικειμενικής πραγματικότητας ναι μεν είχε εμφανιστεί ως ιδέα στο «Rashomon» (1950), όμως, εδώ η συνθήκη αυτή τίθεται υπό το μικροσκόπιο του Νόμου. Η διερεύνηση της πιθανής σεξουαλικής συγκατάθεσης της Λόρα Μάνιον προς τον δολοφονημένο βιαστή της θέτει τη δίκη προ μιας σειράς αδιεξόδων και αποκλίσεων, με την καθοριστική κουβέντα γύρω από ένα εσώρουχο να μοιάζει μέχρι και αδιάφορη για τον σημερινό θεατή, εν τούτοις, μάλλον σοκαριστική για εκείνον του ’50. Η δε ευθεία ερώτηση του άτρωτου κατήγορου Ντάνσερ (του Τζορτζ Σ. Σκοτ) προς την «πεταχτούλα» Μάριον (της Λι Ρέμικ), για το κατά πόσο φορά πάντα ή όχι κιλότα όταν βγαίνει μόνη της έξω τα βράδια, είμαι σίγουρος πως θα έκανε σημαντική μερίδα του τότε κοινού να κοκκινίσει από ντροπή! Παρεμπιπτόντως (και κατά την ταπεινή μου γνώμη), η εμφάνιση της Ρέμικ αποτελεί μία (παραγνωρισμένη) παρακαταθήκη του φιλμ σε ό,τι αφορά ερμηνεία και attitude, αφού η Μάριον καταφέρνει να συνδυάσει πρόκληση και αθωότητα μοιάζοντας ύποπτη (στον σύζυγό της), μα και θύμα (σε πολλούς από τους υπόλοιπους). Η σκηνή που βγάζει το καπέλο για να δείξει τα μαλλιά της στον δικαστή, επιβεβαιώνει μ’ έναν παιχνιδιάρικα λάγνο τρόπο το άνωθεν σκεπτικό.

Η ερμηνεία του Νόμου και ο τρόπος με τον οποίο η εκ των πραγμάτων ατελής γνώση των υπό εξέταση γεγονότων στέκουν ως καθοριστικοί παράγοντες λήψης δικαστικών αποφάσεων (ζωής ή θανάτου, εν προκειμένω) στην «Ανατομία Ενός Εγκλήματος». Τα μεταβαλλόμενα κοινωνικά πρότυπα αποτελούν την αναντίρρητη ουσία της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κλασικός τίτλος του Χόλιγουντ που θεωρείται (και είναι) ένα από τα κορυφαία δικαστικά δράματα όλων των εποχών. Οι αμέτρητοι γραφιάδες των άπειρων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών court dramas είμαι βέβαιος πως…συμφωνούν. Πέρα από τις πολλές οσκαρικές υποψηφιότητες (και την… καμία νίκη λόγω «Μπεν Χουρ»!), το φιλμ έχει μείνει κλασικό και για τους εξαιρετικούς τίτλους αρχής δια χειρός Σολ Μπας, όσο και για το jazz score του Ντιούκ Έλινγκτον, που αμφότερα υπογραμμίζουν το πνεύμα του σεναρίου, αντιμετωπίζοντας σοβαρά ζητήματα με ελαφριές πινελιές. Ο συνδυασμός ασπρόμαυρης φωτογραφίας, τρίωρης διάρκειας, θεατρικότητας και… νομικής ενδεχομένως να λειτουργήσουν ως αποτρεπτικοί παράγοντες για κάποιους. Θεωρώ πως μόλις σβήσουν τα φώτα, όλα αυτά θα έχουν ξεχαστεί.


MORE REVIEWS

ΟΝΕΙΡΑ ΙΛΟΥΣΤΡΑΣΙΟΝ

Ψυχωσικός με το bodybuilding, ο Κίλιαν Μάντοξ ονειρεύεται τίτλους πρωταθλητισμού και εξώφυλλα περιοδικών, όμως, είναι απλά ένας άσημος ερασιτέχνης που περισσότερο τρομάζει τους γύρω του με αυτή του την εμμονή, καταστρέφοντας ταυτόχρονα την υγεία του με το συνεχές ντοπάρισμα.

ΑΜΑΡΤΩΛΟΙ

Έχοντας αποκτήσει φήμη και χρήμα από την παράνομη δράση τους στο Σικάγο του ’30, οι δίδυμοι Σμόουκ και Στακ επιστρέφουν στα πάτρια εδάφη του ρατσιστικού αμερικάνικου Νότου για ν’ ανοίξουν ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, δίχως να υπολογίζουν πως η μουσική του μαγαζιού τους μπορεί να προσελκύσει… τον Διάβολο!

ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΜΟΥ ΠΑΝΤΑ

«Ο Τιάν είναι δώδεκα ετών όταν τον στέλνουν στη γιαγιά του λόγω των κακών σχολικών του αποτελεσμάτων. Μακριά από την πόλη, στα μυστηριώδη κινεζικά βουνά, γίνεται κρυφά φίλος με ένα πάντα που το ονομάζει Φεγγάρι. Αυτό σηματοδοτεί την αρχή μιας απίστευτης περιπέτειας που πρόκειται να αλλάξει τη ζωή του ίδιου και της οικογένειάς του», μας ενημερώνει το δελτίο Τύπου.

Ο ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΗΣ

Όταν η σύζυγός του δολοφονείται σε τρομοκρατικό χτύπημα στο Λονδίνο, ένας tech geek της CIA ζητά από την Υπηρεσία του να τον εκπαιδεύσει για πρακτορικές αποστολές υψηλού κινδύνου και να πάρει τον νόμο στα χέρια του, διαφορετικά θα δημοσιοποιήσει ότι πιο βρώμικο γνωρίζει για τις δράσεις της ανά τον κόσμο.

Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΓΚΡΙΖΛΙ

Όταν ο αρκούδος Μικ Μικ λαμβάνει (ξανά μανά…) λάθος μωρό από απρόσεκτο πελαργό, ξεκινά με την παλιοπαρέα ταξίδι σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης, προκειμένου να βρει το σωστό.