FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΤΟΥ (1951)

(ACE IN THE HOLE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Κερκ Ντάγκλας, Τζαν Στέρλινγκ, Ρόμπερτ Άρθουρ, Πόρτερ Χολ, Φρανκ Κέιντι, Ρίτσαρντ Μπένεντικτ, Ρέι Τιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Ξεπεσμένος δημοσιογράφος εκλιπαρεί για μια θέση εργασίας σε μικρή εφημερίδα του Αλμπουκέρκι και περιμένει να εμφανιστεί το reportage που θ’ αναστήσει την καριέρα του, ώστε να επιστρέψει θριαμβευτικά στη Νέα Υόρκη. Η επιχείρηση διάσωσης ενός κακομοίρη που παγιδεύτηκε σε μια σπηλιά θα γίνει το «όχημά» του, όμως οι ριψοκίνδυνοι χειρισμοί του ίσως αποβούν μοιραίοι.

Ο Μπίλι Γουάιλντερ αγαπούσε τους γραφιάδες. Και ήταν κι εκείνος ένας από αυτούς. Τεράστιας αξίας πένα. Και ταυτόχρονα ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες που υπήρξαν ποτέ. Από τις αρκετές ταινίες στις οποίες το επάγγελμα του ήρωά του συμπορευόταν με μια γραφομηχανή, η «Λεωφόρος της Δύσης» (1950) μπορεί να κρατάει τα σκήπτρα και τη δόξα της δημοφιλέστερης, τούτη εδώ, όμως, είναι η πιο σκληρή, κυνική και πικρόχολη. Αυτή που αποκαθηλώνει το λειτούργημα του δημοσιογράφου και αποκαλύπτει τις πιο χαμερπείς πλευρές των ανθρώπων που το υπηρετούν, όχι για να πουν την αλήθεια, μα για να χειραγωγήσουν τους πάντες μέχρι να φτάσουν στην κορυφή. Της ματαιοδοξίας, της αναγνώρισης, της εξουσίας του Τύπου. Χωρίς ποτέ να βλάπτει και η χρηματική ανταμοιβή…

Ο Τσακ Τέιτουμ είναι ένα από τα παραδοσιακά «κακά παιδιά» της δημοσιογραφίας. Έχει απολυθεί από άπειρες εφημερίδες σε κάμποσες Πολιτείες της Αμερικής και καταλήγει ηττημένος σε μια μικρή, τοπική φυλλάδα του Αλμπουκέρκι, στην οποία θα επιχειρήσει να «αναβαπτιστεί», ώσπου να φανεί ξανά στα Μέσα και να επιστρέψει στο μεγάλο γραφείο της Νέας Υόρκης που θεωρεί πως του ανήκει δικαιωματικά λόγω ταλέντου (και αλητείας, θα συμπλήρωνα). Ένα κορνιζαρισμένο κέντημα με το motto «Να λες την αλήθεια» δεσπόζει στα γραφεία της καινούργιας του δουλειάς, κλείνοντάς μας χαιρέκακα το μάτι.

Ο Τσακ, φυσικά, δεν είναι ο τύπος που υπηρετεί την αλήθεια. Έναν ολόκληρο χρόνο μετά, παγιδευμένος στο ίδιο γραφείο, με μισθό εξήντα δολάρια την εβδομάδα και reportage της πλάκας, βλέπει τον εαυτό του να βαλτώνει επαγγελματικά και κατρακυλάει δίχως αύριο στο αλκοόλ. Στο δρόμο για την κάλυψη ενός θέματος με… φίδια, ανακαλύπτουν το φρεσκότατο δράμα ντόπιου στη μέση του πουθενά, ο οποίος έχει μισοθαφτεί από κατολίσθηση σε σπηλιά – τόπο ιερό για τους Ινδιάνους της περιοχής. Ο Τσακ οσμίζεται σπαραξικάρδια κάλυψη διάσωσης αθώου ανθρώπου και, αφού κατεβαίνει για να δει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο εγκλωβισμένος Λίο, σκηνοθετεί ολόκληρη τη συνέχεια, αποκτώντας τους κατάλληλους συμμάχους και δεσμούς με τις ντόπιες Αρχές. Με το που «σκάει» η είδηση σε εθνικό δίκτυο, όλος ο τόπος μετατρέπεται σε media-κό τσίρκο, που συνοδεύεται από αήθη και σαρκοφάγα πλήθη τα οποία «νοιάζονται» για τη μοίρα του συνανθρώπου τους.

Με μια κυριολεκτικά βάρβαρη αλήθεια στο σενάριο και τα λόγια του έργου, ο Γουάιλντερ στήνει μία συγκλονιστικά αμείλικτη «σάτιρα» των μηχανισμών ελέγχου των λαϊκών μαζών από τα ΜΜΕ, στάζει φαρμάκι πάνω από κάθε χαρακτήρα που μπροστά στο κέρδος μετατρέπεται σταδιακά σε δολοφόνο, καταπλακώνει με αμοραλισμό την κοινωνία ως τα θεμέλιά της και δεν επιτρέπει να υπάρξει ούτε… από μηχανής Θεός (το περίφημο τρυπάνι που ίσως οδηγήσει τον Λίο στη σωτηρία), ούτε και η παραμικρή λύτρωση. «Το τσίρκο τέλειωσε», φωνάζει με δραματική ένταση ο Κερκ Ντάγκλας λίγο πριν το φινάλε, διαλύοντας τον όχλο που κατανάλωσε την αγωνία ενός ανθρώπου που έγινε «θέαμα» στην απλή προσπάθειά του να (επι)ζήσει. Σαν τα κοράκια θα ξεχυθούν ξανά στην έρημο και θα χαθούν, σε αναζήτηση του επόμενου «θύματος» συμπόνοιας, αποτελειώνοντας ουσιαστικά κάθε ίχνος ανθρωπιάς από τούτο το νοσηρό και καταραμένο τόπο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αβάσταχτα κυνικό, παντοτινά σύγχρονο και τολμηρά επικριτικό έργο που δεν δύναται να συγκριθεί με οτιδήποτε παράγει το Χόλιγουντ του σήμερα. Απλά, το γνήσιο σινεμά του Μπίλι Γουάιλντερ. Δεν μιλά για πράγματα άγνωστα, αλλά ο τρόπος με τον οποίο ξεγυμνώνει και απομυθοποιεί, από τα ΜΜΕ μέχρι κάθε μορφή εξουσίας που στέκει πάνω από την ανθρώπινη ζωή, σε κάνει να ντρέπεσαι που είσαι μέρος αυτού του κόσμου. Δεν είναι ψυχαγωγική ταινία. Είναι σπουδαία ταινία.


MORE REVIEWS

ΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ

Στο Σικάγο του 1956, το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί το κατάστημα ρούχων ενός Βρετανού κόπτη για «βιτρίνα» των χρηματαποστολών του. Όλα πάνε ρολόι, μέχρι τη στιγμή που ο πληγωμένος από σφαίρα γιος ενός μεγαλογκάνγκστερ αναζητά καταφύγιο στο ραφείο του μαγαζιού.

ΛΟΥΙΣ ΓΟΥΕΪΝ: ΕΝΑΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Βιογραφικό δράμα με τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στον ομώνυμο ρόλο ενός εκκεντρικού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα, ο οποίος έμεινε γνωστός για το τεράστιο ζωγραφικό του έργο που απεικόνιζε… ανθρωπόμορφες γάτες.

ΜΑΓΝΗΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

Η Έλενα γυροφέρνει μ’ ένα αμάξι προς… το πουθενά. Το αυτοκίνητο του Αντώνη δεν παίρνει μπρος. Η μοίρα τους το ‘χε.

ΣΜΥΡΝΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ (ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ)

Η ζωή της οικογένειας Μπαλτατζή κλονίζεται τραγικά από τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή της Σμύρνης από τον τουρκικό στρατό του Μουσταφά Κεμάλ, το 1922.

ΝΙΤΡΑΜ

Ο Νίτραμ είναι ένα «ξεχωριστό» ενήλικο αγόρι που ζει ακόμα με τους γονείς του, έχει σχεδόν ανεξέλεγκτη συμπεριφορά και παιδαριώδεις απαιτήσεις. Θα κάνει προσπάθειες να συνυπάρξει με τους ανθρώπους μιας κοινωνίας με την οποία αδυνατεί να επικοινωνήσει, θα βιώνει διαρκείς περιορισμούς κι απογοητεύσεις, και κάποια στιγμή θ’ «απασφαλίσει».