FreeCinema

Follow us

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ (2015)

(A BIGGER SPLASH)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκα Γκουαντανίνο
  • ΚΑΣΤ: Τίλντα Σουίντον, Ματίας Σχούναρτς, Ρέιφ Φάινς, Ντακότα Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Οι διακοπές μιας διάσημης rock star και του φωτογράφου φίλου της σε ένα απομονωμένο ιταλικό νησί διαταράσσονται από την ξαφνική επίσκεψη ενός παλιού εραστή εκείνης, ο οποίος συνοδεύεται από την ελκυστική κόρη του.

Αν και αναγράφεται στα credits τέλους (προφανώς για να μην πέσουν μηνύσεις…), το «Κάτω από τον Ήλιο» μοιάζει να είναι περισσότερο εμπνευσμένο από την «Πισίνα» παρά ένα remake εκείνης της ιδιαίτερα επιτυχημένης στη χώρα μας ταινίας του Ζακ Ντερέ, από το 1969. Το μοτίβο είναι ίδιο, ναι, όμως οι ήρωες κουβαλάνε μια αρκετά διαφοροποιημένη ψυχοσύνθεση, που αρμόζει σε αυτό το… καταραμένο σήμερα. Ένα ζευγάρι που κάνει τις (αναρρωτικές ειδικά για εκείνη, που σχεδόν έχει χάσει τη φωνή της και η τραγουδιστική της καριέρα κινδυνεύει) διακοπές του σε μια υπέροχη villa άγριας σε τοπία ιταλιάνικης νήσου, δέχεται (θέλοντας και μη) την ξαφνική έφοδο ενός πρώην εκείνης, διάσημου μουσικού παραγωγού, φαφλατά και μονίμως φωνακλά, ο οποίος σέρνει πίσω του μια κόρη αρκούντως προκλητική και επιθυμητή, που η ζωή την έκανε να μοιάζει περισσότερο με αποσκευή, εξαιτίας των (χωρισμένων, φυσικά) γονιών που «κληρονόμησε».

Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις το παλαιότερο φιλμ, στο ένστικτό σου προδίδονται κάποια πράγματα από την εξέλιξη της ιστορίας, αφού στην πραγματικότητα κανείς δεν βιώνει κάτι ολοκληρωμένο και υγιές προσωπικά, έχοντας πολλαπλές τάσεις αυτοκαταστροφής. Ο πρώην εραστής θα προσπαθήσει να τραβήξει ξανά στην αγκαλιά του την αγαπημένη του rock star και ο θηλυκός πειρασμός της νεαράς κόρης εκείνου θα προσελκύσει τον μάλλον μανιοκαταθλιπτικό σύντροφο της πρώτης, μετά από μια σειρά σκηνών όπου τίποτε σημαντικό δεν συμβαίνει – ακριβώς όπως όταν βρίσκεσαι σε διακοπές, δηλαδή!

Το μπουρζουάδικο background της Κυανής Ακτής από την «Πισίνα» έχει δώσει τη θέση του στο ηφαιστειογενές τοπίο της νήσου Παντελερία, κάνοντας μια εξαιρετική αντίθεση ανάμεσα σε άγονες, τραχείς στο μάτι εκτάσεις γης και το μέρος διαμονής των ηρώων, μια πανέμορφη villa που σίγουρα παραπέμπει σε εποχές αστικής παρακμής από περασμένες δεκαετίες, με την πισίνα να δεσπόζει κάπως δραματικά στο κέντρο της. Ο Λούκα Γκουαντανίνο παρατηρεί τους τέσσερις χαρακτήρες του σε κάθε location που εσύ μπορείς να θαυμάζεις ή να ζηλεύεις, όχι με μια ιδιαίτερα φιλική διάθεση, σα να μη θέλει να τους «ακουμπήσει» με ζεστασιά. Δεν υπάρχει κάποια αίσθηση οίκτου γι’ αυτούς τους ήρωες. Και δεν το κάνει επειδή δεν ενδιαφέρεται, αλλά μάλλον επειδή δεν το αξίζουν. Η ζωή τους είναι μια σπατάλη. Ακριβώς όπως και οι διακοπές, τελικά…

Δίπλα σε όλα αυτά, υπάρχουν ενδιαφέρουσες ενθέσεις στα πλάνα του Γκουαντανίνο, λεπτομέρειες ματιάς στα τοπικά έθιμα, νύξεις ύπουλες για το μεταναστευτικό που μαστίζει και την γείτονα (βλέπε αναφορές στη Λαμπεντούζα), πράγματα τα οποία δηλώνονται ως κάτι το ατελές πολλές φορές, που όμως, στο σύνολό τους, φέρνουν στο φιλμ μια αύρα μυστήρια, όχι απαγορευτική στην επικοινωνία με τον θεατή, αλλά ελαφρώς ερμητική, δύσβατη. Όχι ακριβώς απολαυστική. Αλλά με δύναμη εσωτερική, ακόμη και στις στιγμές μιας κάποιας απάθειας. Και σήψης. Είναι κάτι που θα αισθανθείς περισσότερο αφού βγεις από τον κινηματογράφο. Ενδεχομένως. Κάτι σου αφήνει αυτό το έργο, πραγματικά.

Το «Κάτω από τον Ήλιο» ίσως… παραείναι ταυτόσημο της ιδέας των διακοπών! Σαν εκείνες που λαχταράς, έχεις προγραμματίσει, σε ενθουσιάζουν όταν βρίσκεσαι σε αυτές, όταν γουστάρεις τρελά το μέρος στο οποίο μένεις, όταν αφήνεσαι στην ομορφιά του τοπίου, όταν ζηλεύεις την ελευθερία και το πλησίασμα στη φύση, όταν η σάρκα σου όλη έρχεται σε επαφή με το νερό της θάλασσας (ή μιας πισίνας…), όταν ξεχνιέσαι μέσα σ’ αυτό το τεράστιο… τίποτα. Μέχρι τη στιγμή που κάτι θα σου γαμήσει τα πάντα! Γιατί έτσι πρέπει να συμβαίνει στις διακοπές! Γιατί έτσι είναι όλα γύρω μας, σήμερα. Γιατί αυτός ο κόσμος δεν πάει πουθενά (ή κατευθύνεται προς το απόλυτο πουθενά). Γιατί τίποτα δεν σώζεται… με διακοπές.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα πάθεις πλάκα με τις εικόνες, την ατμόσφαιρα. Θα δεις ένα θαυμάσιο καστ σε ερμηνείες που στηρίζουν καίρια το φιλμ, με τις θηλυκές παρουσίες να κρατούν επάξια το πάνω χέρι. Θα βουλιάξεις με αφέλεια μέσα στο σκηνοθετικό στιλ του Γκουαντανίνο. Θα θυμηθείς πόσο γαμάτο (και παρεξηγημένο) album ήταν το «Emotional Rescue» των Rolling Stone! Θα ζηλεύεις που δεν είσαι εκεί και θα λες και «ευτυχώς που δεν»… ταυτόχρονα! Είναι μια ταινία αντιθέσεων, σχεδόν ψυχρή, αν και τόσο ονειρική για το βλέμμα, ειδικά τούτη την περίοδο. Αν είσαι πιο κοντά στο… Κλέαρχος Κονιτσιώτης mood, θα «χαλαστείς».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.