FreeCinema

Follow us

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ (2015)

(A BIGGER SPLASH)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκα Γκουαντανίνο
  • ΚΑΣΤ: Τίλντα Σουίντον, Ματίας Σχούναρτς, Ρέιφ Φάινς, Ντακότα Τζόνσον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 125'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Οι διακοπές μιας διάσημης rock star και του φωτογράφου φίλου της σε ένα απομονωμένο ιταλικό νησί διαταράσσονται από την ξαφνική επίσκεψη ενός παλιού εραστή εκείνης, ο οποίος συνοδεύεται από την ελκυστική κόρη του.

Αν και αναγράφεται στα credits τέλους (προφανώς για να μην πέσουν μηνύσεις…), το «Κάτω από τον Ήλιο» μοιάζει να είναι περισσότερο εμπνευσμένο από την «Πισίνα» παρά ένα remake εκείνης της ιδιαίτερα επιτυχημένης στη χώρα μας ταινίας του Ζακ Ντερέ, από το 1969. Το μοτίβο είναι ίδιο, ναι, όμως οι ήρωες κουβαλάνε μια αρκετά διαφοροποιημένη ψυχοσύνθεση, που αρμόζει σε αυτό το… καταραμένο σήμερα. Ένα ζευγάρι που κάνει τις (αναρρωτικές ειδικά για εκείνη, που σχεδόν έχει χάσει τη φωνή της και η τραγουδιστική της καριέρα κινδυνεύει) διακοπές του σε μια υπέροχη villa άγριας σε τοπία ιταλιάνικης νήσου, δέχεται (θέλοντας και μη) την ξαφνική έφοδο ενός πρώην εκείνης, διάσημου μουσικού παραγωγού, φαφλατά και μονίμως φωνακλά, ο οποίος σέρνει πίσω του μια κόρη αρκούντως προκλητική και επιθυμητή, που η ζωή την έκανε να μοιάζει περισσότερο με αποσκευή, εξαιτίας των (χωρισμένων, φυσικά) γονιών που «κληρονόμησε».

Ακόμη κι αν δεν γνωρίζεις το παλαιότερο φιλμ, στο ένστικτό σου προδίδονται κάποια πράγματα από την εξέλιξη της ιστορίας, αφού στην πραγματικότητα κανείς δεν βιώνει κάτι ολοκληρωμένο και υγιές προσωπικά, έχοντας πολλαπλές τάσεις αυτοκαταστροφής. Ο πρώην εραστής θα προσπαθήσει να τραβήξει ξανά στην αγκαλιά του την αγαπημένη του rock star και ο θηλυκός πειρασμός της νεαράς κόρης εκείνου θα προσελκύσει τον μάλλον μανιοκαταθλιπτικό σύντροφο της πρώτης, μετά από μια σειρά σκηνών όπου τίποτε σημαντικό δεν συμβαίνει – ακριβώς όπως όταν βρίσκεσαι σε διακοπές, δηλαδή!

Το μπουρζουάδικο background της Κυανής Ακτής από την «Πισίνα» έχει δώσει τη θέση του στο ηφαιστειογενές τοπίο της νήσου Παντελερία, κάνοντας μια εξαιρετική αντίθεση ανάμεσα σε άγονες, τραχείς στο μάτι εκτάσεις γης και το μέρος διαμονής των ηρώων, μια πανέμορφη villa που σίγουρα παραπέμπει σε εποχές αστικής παρακμής από περασμένες δεκαετίες, με την πισίνα να δεσπόζει κάπως δραματικά στο κέντρο της. Ο Λούκα Γκουαντανίνο παρατηρεί τους τέσσερις χαρακτήρες του σε κάθε location που εσύ μπορείς να θαυμάζεις ή να ζηλεύεις, όχι με μια ιδιαίτερα φιλική διάθεση, σα να μη θέλει να τους «ακουμπήσει» με ζεστασιά. Δεν υπάρχει κάποια αίσθηση οίκτου γι’ αυτούς τους ήρωες. Και δεν το κάνει επειδή δεν ενδιαφέρεται, αλλά μάλλον επειδή δεν το αξίζουν. Η ζωή τους είναι μια σπατάλη. Ακριβώς όπως και οι διακοπές, τελικά…

Δίπλα σε όλα αυτά, υπάρχουν ενδιαφέρουσες ενθέσεις στα πλάνα του Γκουαντανίνο, λεπτομέρειες ματιάς στα τοπικά έθιμα, νύξεις ύπουλες για το μεταναστευτικό που μαστίζει και την γείτονα (βλέπε αναφορές στη Λαμπεντούζα), πράγματα τα οποία δηλώνονται ως κάτι το ατελές πολλές φορές, που όμως, στο σύνολό τους, φέρνουν στο φιλμ μια αύρα μυστήρια, όχι απαγορευτική στην επικοινωνία με τον θεατή, αλλά ελαφρώς ερμητική, δύσβατη. Όχι ακριβώς απολαυστική. Αλλά με δύναμη εσωτερική, ακόμη και στις στιγμές μιας κάποιας απάθειας. Και σήψης. Είναι κάτι που θα αισθανθείς περισσότερο αφού βγεις από τον κινηματογράφο. Ενδεχομένως. Κάτι σου αφήνει αυτό το έργο, πραγματικά.

Το «Κάτω από τον Ήλιο» ίσως… παραείναι ταυτόσημο της ιδέας των διακοπών! Σαν εκείνες που λαχταράς, έχεις προγραμματίσει, σε ενθουσιάζουν όταν βρίσκεσαι σε αυτές, όταν γουστάρεις τρελά το μέρος στο οποίο μένεις, όταν αφήνεσαι στην ομορφιά του τοπίου, όταν ζηλεύεις την ελευθερία και το πλησίασμα στη φύση, όταν η σάρκα σου όλη έρχεται σε επαφή με το νερό της θάλασσας (ή μιας πισίνας…), όταν ξεχνιέσαι μέσα σ’ αυτό το τεράστιο… τίποτα. Μέχρι τη στιγμή που κάτι θα σου γαμήσει τα πάντα! Γιατί έτσι πρέπει να συμβαίνει στις διακοπές! Γιατί έτσι είναι όλα γύρω μας, σήμερα. Γιατί αυτός ο κόσμος δεν πάει πουθενά (ή κατευθύνεται προς το απόλυτο πουθενά). Γιατί τίποτα δεν σώζεται… με διακοπές.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θα πάθεις πλάκα με τις εικόνες, την ατμόσφαιρα. Θα δεις ένα θαυμάσιο καστ σε ερμηνείες που στηρίζουν καίρια το φιλμ, με τις θηλυκές παρουσίες να κρατούν επάξια το πάνω χέρι. Θα βουλιάξεις με αφέλεια μέσα στο σκηνοθετικό στιλ του Γκουαντανίνο. Θα θυμηθείς πόσο γαμάτο (και παρεξηγημένο) album ήταν το «Emotional Rescue» των Rolling Stone! Θα ζηλεύεις που δεν είσαι εκεί και θα λες και «ευτυχώς που δεν»… ταυτόχρονα! Είναι μια ταινία αντιθέσεων, σχεδόν ψυχρή, αν και τόσο ονειρική για το βλέμμα, ειδικά τούτη την περίοδο. Αν είσαι πιο κοντά στο… Κλέαρχος Κονιτσιώτης mood, θα «χαλαστείς».


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.