FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟΥ 678 (2011)

(678)

  • ΕΙΔΟΣ: Κοινωνικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μοχάμεντ Ντιάμπ
  • ΚΑΣΤ: Μπόσρα, Νέλι Καρίμ, Ναχέντ Ελ Σεμπάι, Μπασέμ Σαμρά, Μάγκεντ Ελ Κεντουάνι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMTRADE

Τρεις γυναίκες που βιώνουν τη σεξουαλική παρενόχληση στο Κάιρο του σήμερα αποφασίζουν να αντιδράσουν και να κάνουν τη φωνή τους να ακουστεί σε ένα θέμα – ταμπού της αιγυπτιακής κοινωνίας. Σε αυτή την προσπάθεια, θα συναντήσουν πολλούς αντίπαλους αλλά και κάποιους απρόσμενους συμμάχους.

Εμπνευσμένη από τις πραγματικές ιστορίες που χαρακτηρίζουν την καθημερινότητα πολλών γυναικών στο σύγχρονο Κάιρο, η ταινία του Μοχάμεντ Ντιάμπ καταφέρνει να ξεφύγει από τις παγίδες που κρύβει μια τέτοια απόπειρα. Από τη στιγμή που αποφασίζει να ασχοληθεί με ένα τόσο σημαντικό κοινωνικό θέμα, θα περίμενε κανείς ότι θα ακολουθούσε την εύκολη οδό της κοινωνικής καταγγελίας. Ευτυχώς, δεν προσεγγίζει τα πράγματα τόσο μονόπλευρα και καταφέρνει να ακολουθήσει τους χαρακτήρες της σε ηθικά γκρίζες περιοχές.

Ο κύριος κορμός της ταινίας χτίζεται γύρω από τρεις γυναίκες, οι οποίες έχουν παρενοχληθεί σεξουαλικά με διαφορετικούς τρόπους. Η Φεϊζά, λόγω των οικονομικών της δυσκολιών, αναγκάζεται να παίρνει καθημερινά το λεωφορείο, όπου γίνεται θύμα των βλέψεων και των… μακριών χεριών πολλών ανδρών. Η Σεμπά, ύστερα από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα, τον οποίο παρακολούθησε με το σύζυγό της, απομακρύνεται βίαια από το πλήθος, χωρίς να μπορεί να αντιδράσει και αποφασίζει να ξεκινήσει σεμινάρια αυτοάμυνας για γυναίκες που βιώνουν τις ίδιες καταστάσεις. Τέλος, η Νέλι, ύστερα από μια επίθεση στο δρόμο, αποφασίζει να καταθέσει μήνυση εναντίον του θύτη της, παρά τις αντιδράσεις της οικογένειάς της. Ο χαρακτήρας της Νέλι βασίζεται στην πρώτη γυναίκα στην Αίγυπτο, που κατέθεσε μήνυση για σεξουαλική παρενόχληση, το 2008.

Ο Ντιάμπ, όντας σεναριογράφος πρoτού ασχοληθεί με την σκηνοθεσία, καταφέρνει να μπλέξει τις τρεις ιστορίες με έξυπνο τρόπο, χωρίς να γίνεται η αφήγηση βαρετή. Ήδη από την εισαγωγή των τριών πρωταγωνιστριών του και τα πισωγυρίσματα στο χρόνο, μέχρι να εναρμονιστούν και να διασταυρωθούν οι παράλληλες ιστορίες, γίνεται εμφανές το γεγονός ότι «Οι Γυναίκες του Λεωφορείου 678» δανείζονται στοιχεία από τις ταινίες δράσης και τα θρίλερ. Και, όντως, υπάρχουν στιγμές αμιγούς αγωνίας, οι οποίες, εκτός από έκπληξη, προσφέρουν και τονωτικές ενέσεις σε ένα είδος που κινδυνεύει να γίνει ακραία «διδακτικό» στα λάθος χέρια.

Σε αυτό βοηθά και η ανάπτυξη των χαρακτήρων, που δε δίνει στο θεατή τη δυνατότητα να τους χαρακτηρίσει εύκολα «καλούς» ή «κακούς». Όσο κι αν οι αιτίες των πράξεων προκαλούν δραστικές ενέργειες, ο Ντιάμπ δίνει τη δυνατότητα να κριθούν αυτές οι αντιδράσεις χωρίς να μπορούν να βγουν εύκολα συμπεράσματα. Βάζοντας στο προσκήνιο, εκτός από τις τρεις γυναίκες, και τους συντρόφους και την οικογένειά τους, ο Ντιάμπ διευρύνει την εικόνα και καλύπτει περισσότερο πολύπλευρα την κατάσταση. Καταλυτικής σημασίας είναι και ο χαρακτήρας του αστυνομικού, που αναλαμβάνει την υπόθεση, και καταλήγει να έχει μεγαλύτερη επίγνωση της κατάστασης από ό,τι, ίσως, επιθυμούσε αρχικά.

Στην τελική, χωρίς να σημαίνει ότι δημιουργούν νέες νόρμες σε αυτό που ονομάζεται κοινωνικό σινεμά, οι «Γυναίκες του Λεωφορείου 678» καταφέρνουν να αποφύγουν την πεπατημένη και να προσδώσουν μια ανέλπιστα ισορροπημένη οπτική σε ένα φλέγον θέμα, κάνοντας σαφή την έκταση του προβλήματος αλλά αποφεύγοντας, ταυτόχρονα, να κουνήσουν το δάχτυλο στο πρόσωπο του θεατή. Η πραγματικότητα, εξάλλου, ξεπερνά την κάθε κινηματογράφηση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έντονα κοινωνικό θέμα, ισορροπημένη αντιμετώπιση και δόσεις… περιπέτειας προσφέρουν περισσότερα από όσα θα περίμενες από «αυτά τα κουλτουριάρικα τα φεστιβαλικά». Μην πας αν ψάχνεις να βρεις κάποιον διάσημο στο καστ, δοκίμασέ το, όμως, αν θες να δεις μια άποψη σχετικά με ένα όχι μόνο «τριτοκοσμικό» θέμα – ταμπού, όπως αναπτύσσεται από κάποιον γηγενή. Η Αίγυπτος δεν είναι και τόσο μακριά.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.