FreeCinema

Follow us

20.000 ΕΙΔΗ ΜΕΛΙΣΣΩΝ (2023)

(20.000 ESPECIES DE ABEJAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγουρέν
  • ΚΑΣΤ: Σοφία Οτέρο, Πατρίθια Λόπεθ Αρνάιθ, Άνε Γκαμπαραΐν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ο οκτάχρονος Αϊτόρ αισθάνεται πως θα έπρεπε να είχε γεννηθεί κορίτσι, «υιοθετεί» προσωρινά το όνομα Κόκο, «κρύβεται» πίσω από μια unisex γκαρνταρόμπα και ζητά από τους γύρω «της» να σταθούν υποστηρικτικοί στην επιθυμία «της» ν’ ανακαλύψει τον αληθινό εαυτό του/της, καθώς προσπαθεί να συμφιλιωθεί με το σώμα του/της.

Το ντεμπούτο μυθοπλασίας μεγάλου μήκους της Ισπανίδας Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγουρέν έχει σίγουρα αγνές προθέσεις, όμως, πάσχει από το πρόσφατο σύνδρομο φεστιβαλικών δημιουργιών που ενώ θέλουν να θίξουν σύγχρονα, σοβαρά θέματα, αδυνατούν να κατανοήσουν την παραδοσιακή φόρμα της κινηματογραφικής αφήγησης μ’ ένα στιβαρό σενάριο και αναλώνονται μέσα από μια συρραφή στιγμών καθημερινότητας και απλοϊκών διαλόγων, αποθεώνοντας ένα είδος «refresh» στον νατουραλισμό. Και είναι κρίμα, διότι εδώ ο (πραγματικά πρωτότυπος) συνδυασμός της προβληματικής της ταυτότητας φύλου με το αποκαλούμενο «coming of age» φιλμικό genre θα μπορούσε να δώσει κάτι πολύ πιο ουσιαστικό, με διαχρονική σημασία, αντί του άβολου συναισθήματος που προκαλεί στον θεατή.

Το φιλμ παρακολουθεί το διάστημα των ολιγοήμερων διακοπών της Άνε με τα παιδιά της, στην ιδιαίτερη πατρίδα της και κοντά στους δικούς της ανθρώπους. Ξεχωρίζει ως κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας ο Αϊτόρ, ένα οχτάχρονο παιδί που φαινομενικά φέρνει σε κορίτσι, κατά τη δική του επιθυμία, προσπαθώντας να βρει την ισορροπία ανάμεσα στα υπαρξιακά του θέλω και στο πως το κορμί του ορίζει το φύλο του. Η Άνε δεν το περιορίζει, δεν του στερεί καμία ελευθερία, του επιτρέπει ν’ ανακαλύψει την ταυτότητά του, είτε ακούγοντας στο «παρατσούκλι» Κόκο, είτε καταλήγοντας σε ένα θηλυκό όνομα της αρεσκείας του όπως το Λουσία.

Η τεράστια διάρκεια της ταινίας μεγεθύνει την αμηχανία της θέασης ενός έργου δίχως πρόταση ή σαφή τοποθέτηση, το οποίο απλά παρατηρεί τα γεγονότα, δίχως να επιφυλάσσει κάτι το ενδιαφέρον αφηγηματικά, θυμίζοντας την καταστασιακή… ασημαντότητα του επίσης περσινού «Τοτέμ» της Λίλα Αβιλές, ενός ακόμη φιλμικού παραδείγματος ενός trend που αδιαφορεί για την ύπαρξη μιας ιστορίας με αρχή, μέση και τέλος. Πέραν από ελάχιστες σκηνές όπου ο διάλογος μεταξύ μελών της οικογένειας, τα οποία οφείλουν ν’ αντιμετωπίσουν το «πρόβλημα», οδηγεί σε συμπεράσματα και αντιθέσεις που προσφέρουν τροφή για σκέψη, το υπόλοιπο φιλμ προκαλεί μια σκέτη κόπωση, με ασήμαντες υποπλοκές (όπως τα γλυπτά του μακαρίτη πατέρα της Άνε) που δεν οδηγούν το «20.000 Είδη Μελισσών» πουθενά.

Σαφώς ξεχωρίζει η ερμηνεία της ανήλικης Σοφία Οτέρο (με βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου), όμως, εκεί τίθενται άλλα ζητήματα, μάλλον ηθικά, ως προς τη συμμετοχή ενός τόσο μικρού παιδιού σε μία κινηματογραφική παραγωγή με transgender θέμα. Προσωπικά, θα το χαρακτήριζα ιδιαίτερα διχαστικό και αμφιλεγόμενο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα (και ευτυχώς!) δεν είναι «Κορίτσι». Μακάρι, από την άλλη, να ήταν περισσότερο… σινεμά με ιστορία, παρά ένα ακόμη φεστιβαλικό «προϊόν» φόρμας που… πουλάει σήμερα. Στην προκειμένη, δε, η διάρκεια πραγματικά εξαντλεί.


MORE REVIEWS

JURASSIC WORLD: ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Στο πέρασμα των χρόνων οι δεινόσαυροι έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τα περισσότερα μέρη του πλανήτη, καθώς οι περιβαλλοντολογικές συνθήκες του σήμερα δεν ευνοούν την ύπαρξή τους. Εξαίρεση αποτελεί ο Ισημερινός, όπου σε συνθήκες απόλυτης καραντίνας διασώζονται αρκετά είδη, σε εκτάσεις στις οποίες απαγορεύεται να πλησιάσει άνθρωπος. Φυσικά, μία αποστολή φαρμακευτικού κολοσσού θα αγνοήσει αυτά τα μέτρα…

MATADOR

Ο Άνχελ, ένας μαθητευόμενος νεαρός ταυρομάχος που υποφέρει από ιλίγγους, έχει μία απρόσμενη σεξουαλική εμπειρία με τη Μαρία και αρχίζει να ομολογεί φόνους που… δεν διέπραξε! Παράλληλα, η Μαρία είναι μία γοητευτική δολοφόνος που εντοπίζει την ηδονή στον θάνατο, ενώ για τον Ντιέγκο, έναν πρώην ταυρομάχο, ο πόθος και ο θάνατος χορεύουν στην ίδια αρένα…

Ο ΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΜΟΥ ΤΡΕΛΑΘΗΚΕ

Κλασάτος ψυχίατρος κατορθώνει ν’ απαλλαγεί από αυτοκτονικό, ενοχλητικό πελάτη του, πείθοντάς τον πως το γιατρικό στην περίπτωσή του είναι η αναζήτηση του αληθινού έρωτα. Εκείνος ακολουθεί τη συμβουλή του, αλλά έναν χρόνο αργότερα εμφανίζεται στην πολυτελή του έπαυλη ως… μελλοντικός γαμπρός του!

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΚΟΥΝΤΑ

Ο Μαρακούντα, ο όχι και τόσο έξυπνος γιος αρχηγού προϊστορικής φυλής, φεύγει από τον καταυλισμό του για ν’ αποδείξει πως μπορεί να τα βγάλει πέρα μόνος του. Το συναπάντημά του με… εξωγήινο πτηνό που διαθέτει μαγικές ικανότητες, δίνει στην περιπέτειά του μια τροπή που ουδόλως φανταζόταν.

ΤΟ 47

Φτωχικές οικογένειες από αγροτικές περιοχές της Ισπανίας, που από τα μεταπολεμικά χρόνια εγκαταστάθηκαν στα περίχωρα της Βαρκελώνης αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τα λιγοστά μέσα που διαθέτουν. Όταν, όμως, το κράτος κωφεύει στις δίκαιες αιτιάσεις τους, τότε χρειάζονται δραστικά μέτρα. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.