FreeCinema

Follow us

20.000 ΕΙΔΗ ΜΕΛΙΣΣΩΝ (2023)

(20.000 ESPECIES DE ABEJAS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγουρέν
  • ΚΑΣΤ: Σοφία Οτέρο, Πατρίθια Λόπεθ Αρνάιθ, Άνε Γκαμπαραΐν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Ο οκτάχρονος Αϊτόρ αισθάνεται πως θα έπρεπε να είχε γεννηθεί κορίτσι, «υιοθετεί» προσωρινά το όνομα Κόκο, «κρύβεται» πίσω από μια unisex γκαρνταρόμπα και ζητά από τους γύρω «της» να σταθούν υποστηρικτικοί στην επιθυμία «της» ν’ ανακαλύψει τον αληθινό εαυτό του/της, καθώς προσπαθεί να συμφιλιωθεί με το σώμα του/της.

Το ντεμπούτο μυθοπλασίας μεγάλου μήκους της Ισπανίδας Εστιμπαλίθ Ουρεσόλα Σολαγουρέν έχει σίγουρα αγνές προθέσεις, όμως, πάσχει από το πρόσφατο σύνδρομο φεστιβαλικών δημιουργιών που ενώ θέλουν να θίξουν σύγχρονα, σοβαρά θέματα, αδυνατούν να κατανοήσουν την παραδοσιακή φόρμα της κινηματογραφικής αφήγησης μ’ ένα στιβαρό σενάριο και αναλώνονται μέσα από μια συρραφή στιγμών καθημερινότητας και απλοϊκών διαλόγων, αποθεώνοντας ένα είδος «refresh» στον νατουραλισμό. Και είναι κρίμα, διότι εδώ ο (πραγματικά πρωτότυπος) συνδυασμός της προβληματικής της ταυτότητας φύλου με το αποκαλούμενο «coming of age» φιλμικό genre θα μπορούσε να δώσει κάτι πολύ πιο ουσιαστικό, με διαχρονική σημασία, αντί του άβολου συναισθήματος που προκαλεί στον θεατή.

Το φιλμ παρακολουθεί το διάστημα των ολιγοήμερων διακοπών της Άνε με τα παιδιά της, στην ιδιαίτερη πατρίδα της και κοντά στους δικούς της ανθρώπους. Ξεχωρίζει ως κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας ο Αϊτόρ, ένα οχτάχρονο παιδί που φαινομενικά φέρνει σε κορίτσι, κατά τη δική του επιθυμία, προσπαθώντας να βρει την ισορροπία ανάμεσα στα υπαρξιακά του θέλω και στο πως το κορμί του ορίζει το φύλο του. Η Άνε δεν το περιορίζει, δεν του στερεί καμία ελευθερία, του επιτρέπει ν’ ανακαλύψει την ταυτότητά του, είτε ακούγοντας στο «παρατσούκλι» Κόκο, είτε καταλήγοντας σε ένα θηλυκό όνομα της αρεσκείας του όπως το Λουσία.

Η τεράστια διάρκεια της ταινίας μεγεθύνει την αμηχανία της θέασης ενός έργου δίχως πρόταση ή σαφή τοποθέτηση, το οποίο απλά παρατηρεί τα γεγονότα, δίχως να επιφυλάσσει κάτι το ενδιαφέρον αφηγηματικά, θυμίζοντας την καταστασιακή… ασημαντότητα του επίσης περσινού «Τοτέμ» της Λίλα Αβιλές, ενός ακόμη φιλμικού παραδείγματος ενός trend που αδιαφορεί για την ύπαρξη μιας ιστορίας με αρχή, μέση και τέλος. Πέραν από ελάχιστες σκηνές όπου ο διάλογος μεταξύ μελών της οικογένειας, τα οποία οφείλουν ν’ αντιμετωπίσουν το «πρόβλημα», οδηγεί σε συμπεράσματα και αντιθέσεις που προσφέρουν τροφή για σκέψη, το υπόλοιπο φιλμ προκαλεί μια σκέτη κόπωση, με ασήμαντες υποπλοκές (όπως τα γλυπτά του μακαρίτη πατέρα της Άνε) που δεν οδηγούν το «20.000 Είδη Μελισσών» πουθενά.

Σαφώς ξεχωρίζει η ερμηνεία της ανήλικης Σοφία Οτέρο (με βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου), όμως, εκεί τίθενται άλλα ζητήματα, μάλλον ηθικά, ως προς τη συμμετοχή ενός τόσο μικρού παιδιού σε μία κινηματογραφική παραγωγή με transgender θέμα. Προσωπικά, θα το χαρακτήριζα ιδιαίτερα διχαστικό και αμφιλεγόμενο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σίγουρα (και ευτυχώς!) δεν είναι «Κορίτσι». Μακάρι, από την άλλη, να ήταν περισσότερο… σινεμά με ιστορία, παρά ένα ακόμη φεστιβαλικό «προϊόν» φόρμας που… πουλάει σήμερα. Στην προκειμένη, δε, η διάρκεια πραγματικά εξαντλεί.


MORE REVIEWS

ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 2024

Για 30η χρονιά, το καθιερωμένο ραντεβού των Αθηναίων που θέλουν να γιορτάζουν την αγάπη τους για το σινεμά δίνεται και πάλι σε τούτη την πόλη, από τις 2 έως και τις 14 Οκτωβρίου, με εκατοντάδες ταινίες απ’ όλο τον κόσμο, στις κινηματογραφικές αίθουσες ΑΣΤΟΡ, ΑΣΤΥ, ΔΑΝΑΟΣ και CINOBO ΟΠΕΡΑ. Έτοιμοι για Νύχτες Πρεμιέρας;

JOKER: ΤΡΕΛΑ ΓΙΑ ΔΥΟ

Ο κρατούμενος σε άσυλο Άρθουρ Φλεκ βρίσκεται εν αναμονή της δίκης για τα εγκλήματά του ως Joker. Παλεύοντας ν’ ανακαλύψει την πραγματική του ταυτότητα, ανάμεσα στη μιζέρια της αληθινής ζωής και τη φαντασία του ήρωα που κινδυνεύει να οδηγηθεί στην ηλεκτρική καρέκλα, θα σκοντάψει πάνω σε κάτι τρελά απρόσμενο: θ’ αγαπηθεί! Και θα το ανταποδώσει.

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΙΝΓΚ ΣΙΝΓΚ

Εκτίοντας την ποινή του για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ, ο Divine G αγωνίζεται να βρει το κουράγιο και να συνεχίσει να ζει την κάθε επόμενη μέρα στις φυλακές του Σινγκ Σινγκ, με κύριο εφόδιο υποστήριξης μια ερασιτεχνική θεατρική ομάδα στην οποία συμμετέχει. Βασισμένη σε αληθινή ιστορία.

ΜΠΑΝΕΛ & ΑΝΤΑΜΑ

Ο Άνταμα προοιωνίζεται για αρχηγός του χωριού του, αλλά εκείνος αγαπά την Μπανέλ και θέλει να ζήσει μαζί της μακριά. Οι σεναγαλέζικες παραδόσεις, εν τούτοις, ενέχουν κινδύνους για τους παραβάτες.

SLOW

Ο Ντοβίντας συναντά την Ελένα. Η αγάπη με την πρώτη ματιά πλανάται στον αέρα. Εκείνος, όμως, της ξεκαθαρίζει ορθά κοφτά πως είναι… ασεξουαλικός! Θα το πάνε… αργά;