FreeCinema

Follow us

18 (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βασίλης Δούβλης
  • ΚΑΣΤ: Ιωσήφ Γαβριελάτος, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Αναστάσης Λαουλάκος, Κλέλια Ανδριολάτου, Μαρίνα Ανυφαντή, Βασίλης Ντάρμας, Αντώνης Τσαμουράς, Σταύρος Τσουμάνης, Γεωργία Ανέστη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Νίκος Γεωργάκης, Μάριος Γκιοκουτάι, Δημήτρης Δρόσος, Κίμων Κουρής, Δημήτρης Λάλος, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μαρία Σκουλά, Γιώργος Συμεωνίδης, Θεοδώρα Τζήμου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια γειτονιά στο Πέραμα, οι μαθητές ενός δημόσιου σχολείου βιώνουν με έκρυθμο τρόπο τη συσσωρευμένη καταπίεση από τον κορονοϊό, την οικονομική κρίση, το κύμα ρατσισμού και τον εκφασισμό των λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων.

Συζητήθηκε αρκετά το «18» του Βασίλη Δούβλη στο περσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όμως, μερικές φορές οφείλουμε να δείχνουμε μεγαλύτερη προσοχή και να διαχωρίζουμε τη στάση μας απέναντι στις (όποιες) καλές προθέσεις ενός έργου που βασίζεται σ’ ένα θέμα «καυτό», το οποίο φυσικά και (μπορεί να) αφορά (κοινωνικά εδώ). Η προβληματική του ρατσισμού σ’ ένα σχολείο εφήβων στο Πέραμα, πάντως, δεν κάνει μια ταινία καλή επειδή (απλά) παίρνει τη σωστή θέση!

Χρησιμοποιώντας μια στερεοτυπική πινακοθήκη χαρακτήρων, οι οποίοι δηλώνουν την «ταυτότητα» της προσωπικότητάς τους κι από την εμφάνισή τους και μόνο (!), ο Δούβλης (και σεναριογράφος του φιλμ) στήνει μια μικρή ιστορία ρατσιστικής βίας και bullying, χωρίζοντας τα παιδιά σε καλούς (τίμια παλικάρια διαφορετικών αποχρώσεων, για να καλύψουμε και το διαφυλετικό) και κακούς (φασισταριά κι εθνικόφρονες που δρουν σαν συμμορία), με τους γονιούς (χωρισμένοι, του φτηνού μεροκάματου ή άνεργοι, ως επί το πλείστον) να μαστίζονται απ’ όλα τα κακά μιας μίζερης ζωής και της κοινωνίας της άδικης.

Μία συρραφή από υποπλοκές δίχως βάθος ανάπτυξης είναι αυτό που μένει στην τελική, με το φιλμ να προσφέρει μεν production value, αλλά όχι κάτι περισσότερο από ένα αξιοπρεπές (ελληνικό) τηλεοπτικό προϊόν του σήμερα. Κάτι σαν σινεμά μυθοπλασίας εμπνευσμένο (ή κοπιαρισμένο) από reportage των τηλεοπτικών εκπομπών του Σταύρου Θεοδωράκη, για να το πω και λίγο πιο σαρκαστικά. Η σεναριακή αμηχανία του Δούβλη αφήνει τη δράση της ταινίας μετέωρη, με μια βεβιασμένη «κορύφωση» η οποία δεν ολοκληρώνει κανέναν από τους στόχους που (υποτίθεται πως) έχει βάλει το «18», για να προστεθεί άδοξα στη μικρή λίστα παρόμοιων ελληνικών παραγωγών («Amerika Square», «Holy Boom») του πρόσφατου παρελθόντος που προσπάθησαν να μιλήσουν για την κατηφόρα μεγάλης μερίδας της ντόπιας κοινωνίας, δίχως αξιομνημόνευτα αποτελέσματα. Κι αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα. Όχι μόνο καλλιτεχνικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χωρίς να είναι κακό σινεμά, το «18» γίνεται ένα κακό έργο γιατί δεν τολμά να διαχειριστεί με εσωτερική πειθώ τα ζητήματα της ελληνικής καθημερινότητας που κρίνει σε κοινωνικό επίπεδο. Προκάτ καταστασιακό και σχηματικοί χαρακτήρες, άτολμη πλοκή κι ένα (σχεδόν) μη φινάλε, διαγράφουν τις καλοπροαίρετες προθέσεις της παραγωγής και τις προσπάθειες του καστ που παλεύει να βγάλει ρεαλισμό σε κάτι τόσο άψυχο.


MORE REVIEWS

RICH FLU: ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

Ιός που πλήττει μονάχα τους… πολυεκατομμυριούχους μετατρέπεται σε επιδημία και προκαλεί κοινωνική αστάθεια σε ολόκληρο τον πλανήτη! Το να έχεις τεράστια περιουσία, ξαφνικά, γίνεται… ο θάνατός σου!

ΤΕΡΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ

Η αφαίρεση ενός μενταγιόν από έναν τόπο ταφής «ανασταίνει» το σαπισμένο πτώμα του Τζόνι, που ζητά εκδίκηση για ένα φρικτό έγκλημα ηλικίας εβδομήντα ετών. Θα την «πληρώσει» μια παρέα νεαρών που… ατυχώς εκδράμει στην δασώδη περιοχή.

ΣΚΥΛΑΚΙΑ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ

Καλόκαρδος σκύλος του αλωνιού βοηθά σκυλίτσα του σαλονιού να εντοπίσει έγκαιρα την πολύτιμη τιάρα της prima ballerina αφεντικίνας της, η οποία εκλάπη από τα καμαρίνια της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, λίγο πριν τη μεγάλη πρεμιέρα της «Κάρμεν». Η αυλαία ετοιμάζεται να σηκωθεί. Θα προλάβουν;

ΟΛΑ ΘΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ

Ο ξαφνικός θάνατος της συντρόφου της φέρνει την 60χρονη Άντζι αντιμέτωπη με την οικογένεια της εκλιπούσας, για μια σειρά θεμάτων που άπτονται κληρονομικών δικαιωμάτων και ηθικής. Ο Νόμος, εντούτοις, ζητά αποδείξεις και όχι αγάπη.

THE BRUTALIST

Στα 1947, ένας ουγγρικής καταγωγής μοντερνιστής αρχιτέκτονας της σχολής Bauhaus μεταναστεύει στις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο αύριο για εκείνον και τη σύζυγό του που αγωνίζεται ακόμη να βρει τρόπο διαφυγής από την Αυστρία. Ένας μεγιστάνας βιομήχανος θα γίνει ο πάτρονάς του και θα του αναθέσει τη δημιουργία ενός μνημειώδους κτηρίου.