FreeCinema

Follow us

18 (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βασίλης Δούβλης
  • ΚΑΣΤ: Ιωσήφ Γαβριελάτος, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Αναστάσης Λαουλάκος, Κλέλια Ανδριολάτου, Μαρίνα Ανυφαντή, Βασίλης Ντάρμας, Αντώνης Τσαμουράς, Σταύρος Τσουμάνης, Γεωργία Ανέστη, Μαρίνα Ασλάνογλου, Νίκος Γεωργάκης, Μάριος Γκιοκουτάι, Δημήτρης Δρόσος, Κίμων Κουρής, Δημήτρης Λάλος, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μαρία Σκουλά, Γιώργος Συμεωνίδης, Θεοδώρα Τζήμου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Σε μια γειτονιά στο Πέραμα, οι μαθητές ενός δημόσιου σχολείου βιώνουν με έκρυθμο τρόπο τη συσσωρευμένη καταπίεση από τον κορονοϊό, την οικονομική κρίση, το κύμα ρατσισμού και τον εκφασισμό των λαϊκών κοινωνικών στρωμάτων.

Συζητήθηκε αρκετά το «18» του Βασίλη Δούβλη στο περσινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όμως, μερικές φορές οφείλουμε να δείχνουμε μεγαλύτερη προσοχή και να διαχωρίζουμε τη στάση μας απέναντι στις (όποιες) καλές προθέσεις ενός έργου που βασίζεται σ’ ένα θέμα «καυτό», το οποίο φυσικά και (μπορεί να) αφορά (κοινωνικά εδώ). Η προβληματική του ρατσισμού σ’ ένα σχολείο εφήβων στο Πέραμα, πάντως, δεν κάνει μια ταινία καλή επειδή (απλά) παίρνει τη σωστή θέση!

Χρησιμοποιώντας μια στερεοτυπική πινακοθήκη χαρακτήρων, οι οποίοι δηλώνουν την «ταυτότητα» της προσωπικότητάς τους κι από την εμφάνισή τους και μόνο (!), ο Δούβλης (και σεναριογράφος του φιλμ) στήνει μια μικρή ιστορία ρατσιστικής βίας και bullying, χωρίζοντας τα παιδιά σε καλούς (τίμια παλικάρια διαφορετικών αποχρώσεων, για να καλύψουμε και το διαφυλετικό) και κακούς (φασισταριά κι εθνικόφρονες που δρουν σαν συμμορία), με τους γονιούς (χωρισμένοι, του φτηνού μεροκάματου ή άνεργοι, ως επί το πλείστον) να μαστίζονται απ’ όλα τα κακά μιας μίζερης ζωής και της κοινωνίας της άδικης.

Μία συρραφή από υποπλοκές δίχως βάθος ανάπτυξης είναι αυτό που μένει στην τελική, με το φιλμ να προσφέρει μεν production value, αλλά όχι κάτι περισσότερο από ένα αξιοπρεπές (ελληνικό) τηλεοπτικό προϊόν του σήμερα. Κάτι σαν σινεμά μυθοπλασίας εμπνευσμένο (ή κοπιαρισμένο) από reportage των τηλεοπτικών εκπομπών του Σταύρου Θεοδωράκη, για να το πω και λίγο πιο σαρκαστικά. Η σεναριακή αμηχανία του Δούβλη αφήνει τη δράση της ταινίας μετέωρη, με μια βεβιασμένη «κορύφωση» η οποία δεν ολοκληρώνει κανέναν από τους στόχους που (υποτίθεται πως) έχει βάλει το «18», για να προστεθεί άδοξα στη μικρή λίστα παρόμοιων ελληνικών παραγωγών («Amerika Square», «Holy Boom») του πρόσφατου παρελθόντος που προσπάθησαν να μιλήσουν για την κατηφόρα μεγάλης μερίδας της ντόπιας κοινωνίας, δίχως αξιομνημόνευτα αποτελέσματα. Κι αυτό είναι ένα σοβαρό πρόβλημα. Όχι μόνο καλλιτεχνικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Χωρίς να είναι κακό σινεμά, το «18» γίνεται ένα κακό έργο γιατί δεν τολμά να διαχειριστεί με εσωτερική πειθώ τα ζητήματα της ελληνικής καθημερινότητας που κρίνει σε κοινωνικό επίπεδο. Προκάτ καταστασιακό και σχηματικοί χαρακτήρες, άτολμη πλοκή κι ένα (σχεδόν) μη φινάλε, διαγράφουν τις καλοπροαίρετες προθέσεις της παραγωγής και τις προσπάθειες του καστ που παλεύει να βγάλει ρεαλισμό σε κάτι τόσο άψυχο.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Μπούλινγκ σε λύκειο στο Πέραμα. Δεν είχε τέλος! Μπας και θέλουνε να βγάλουνε και… «19» μετά;