FreeCinema

Follow us

ΟΙ ΔΩΔΕΚΑ ΕΝΟΡΚΟΙ (1957)

(12 ANGRY MEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σίντνεϊ Λουμέτ
  • ΚΑΣΤ: Χένρι Φόντα, Τζακ Κλάγκμαν, Λι Τζ. Κομπ, Τζακ Γουόρντεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Δώδεκα ένορκοι βρίσκονται σε ένα δωμάτιο προκειμένου να αποφασίσουν για την τύχη ενός νεαρού κατηγορούμενου για φόνο. Η απόφαση, που φαίνεται αρχικά εύκολη, δυσκολεύει όταν μπει ο παράγοντας της αμφιβολίας και της ευθύνης για μια άλλη ζωή.

Αν το δικαστικό δράμα είναι ένα από τα δημοφιλή κινηματογραφικά είδη, το οφείλει σε ταινίες όπως «Οι Δώδεκα Ένορκοι». Ταινία αναφοράς για όποιον έχει μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη σενάριο με δικαστήριο και ενόρκους, είναι ένα υπόδειγμα σταδιακής ανατροπής, λήψεων και χρήσης των τεχνικών μέσων, αλλά και σκέψης πάνω στο συνταγματικό δικαίωμα της αθωότητας. Στην εποχή της η ταινία, κινηματογραφικό ντεμπούτο του μέχρι τότε τηλεοπτικού Λουμέτ, δεν ήταν εμπορική επιτυχία, παρά την κριτική αποδοχή. Και πώς να είναι, με ένα αποκλειστικά ανδρικό καστ κλεισμένο σε ένα δωμάτιο; Ωστόσο, παρά τον μισό αιώνα και που έχει περάσει, παραμένει το ίδιο έντονη και συναρπαστική.

Ο Λουμέτ πήρε μερικές πολύ τολμηρές αποφάσεις. Χρησιμοποίησε μόνο έναν star, το Χένρι Φόντα και γύρω του τοποθέτησε μερικούς από τους πολύ καλούς καρατερίστες του Χόλιγουντ στους ρόλους καθημερινών τύπων που βρίσκονται μπροστά σε δύσκολες αποφάσεις. Περιόρισε τη δράση αποκλειστικά στο δωμάτιο των ενόρκων, δείχνοντας για ελάχιστες στιγμές την αίθουσα του δικαστηρίου και επέλεξε να περάσει την ένταση και τη δράση μέσα από το διάλογο και τα πλάνα.

Οι αποφάσεις του ήταν όλες επιτυχημένες. Η ταινία δίνει την εντύπωση ότι έχει γυριστεί σε πραγματικό χρόνο και η «πιο ζεστή μέρα του χρόνου» που είναι η μέρα της συνεδρίασης, περνάει στο φιλμ με ιδρωμένα μέτωπα, μαντήλια και αναψοκοκκινισμένα πρόσωπα. Οι περισσότεροι ένορκοι δεν έχουν ονόματα. Δεν είναι, άλλωστε, εκείνοι οι ήρωες της ιστορίας, αλλά η ίδια η απόφαση και το σκεπτικό πίσω απ’ αυτή. Στην αρχή μόνο ένας αμφισβητεί την ενοχή. Αλλά αρκεί για να κάνει και τους άλλους να ξανασκεφτούν πόσο εύκολα μπορούν να καταδικάσουν κάποιον χωρίς ισχυρές αποδείξεις.

Η σκηνοθεσία του Λουμέτ τονίζει το βάρος της απόφασης, καθώς ο φακός, όσο προχωρά η συζήτηση, πλησιάζει τα πρόσωπα, κάνει το δωμάτιο μικρότερο και κατεβαίνει από ψηλά προς τα κάτω, δίνοντας κλειστοφοβική αίσθηση στο χώρο. Την επόμενη φορά που θα δεις δικαστικό δράμα, θα έχεις το ισχυρότερο μέτρο σύγκρισης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Σού αρέσουν τα δικαστικά δράματα; Δεν επιτρέπεται να μην έχεις δει τους «Δώδεκα Ενόρκους». Στην περίπτωση που σε πιάνει κλειστοφοβία και η δράση «δωματίου» δε σε ενθουσιάζει, ίσως να μην είναι η κατάλληλη ταινία για σένα. Ξανασκέψου το, όμως.


MORE REVIEWS

BONES AND ALL

Στην Αμερική του Ρόναλντ Ρέιγκαν, ένα κορίτσι που αρέσκεται στο να τρώει ανθρώπινη σάρκα παίρνει τους δρόμους σε αναζήτηση της «χαμένης» μητέρας της και κάποιας πιθανής εξήγησης για την κατάσταση που βιώνει. Στη μοναχική της πορεία, θα βρεθεί η στιγμή που θα… οσμιστεί την παρουσία ενός αγοριού με το οποίο μοιράζεται το ίδιο «μυστικό».

ΠΑΡΑΞΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ερευνητική αποστολή ανακαλύπτει «μαγικό» φυτό, του οποίου οι καρποί χαρίζουν δύναμη ενέργειας ωφέλιμη για την καθημερινότητα της κοινωνίας των Αβαλονιανών. Όταν οι καλλιέργειες του φυτού προσβάλλονται από μυστηριώδη «ιό», μονάχα τα έγκατα της γης μπορούν να δώσουν μια αποτελεσματική απάντηση σχετικά με τον επερχόμενο κίνδυνο.

ΠΙΝΟΚΙΟ ΤΟΥ ΓΚΙΓΙΕΡΜΟ ΝΤΕΛ ΤΟΡΟ

Ο Τζεπέτο έχει χάσει το παιδί του, φτιάχνει μια ξύλινη μαριονέτα αγοριού και… εντάξει, τα υπόλοιπα τα γνωρίζετε ήδη, μη σας πω κι από το 1940 (τουλάχιστον)!

THE FABELMANS

Από «μπαγκάζι» του πατέρα του μέχρι «υποχρέωση» ανατροφής από τη μητέρα του, ο μικρός Σάμι βρίσκει το ιδανικό καταφύγιο στη φαντασία της κινηματογραφικής εμπειρίας και προσπαθεί να γίνει μέρος αυτού του (καλύτερου) «κόσμου».

ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2022

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, είναι και πάλι εδώ και γιορτάζει τα 35α γενέθλιά του! Η διοργάνωση θα φιλοξενηθεί από την Πέμπτη 24/11 μέχρι την Τετάρτη 30/11 στους αθηναϊκούς κινηματογράφους ΕΛΛΗ και ΑΝΔΟΡΑ.