FreeCinema

Follow us
03.0413:00

Ελληνικό box-office: You’re no game.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, το άνοιγμα της νέας ταινίας του Στίβεν Σπίλμπεργκ θα έπρεπε να μας κάνει να ντρεπόμαστε. Όσο για το σύνολο των εισιτηρίων που κόπηκαν σε όλη τη χώρα… θα έπρεπε (και) να κρυφτούμε!

Από το κακό υπάρχει πάντα και το… χειρότερο! Την προηγούμενη εβδομάδα βιώναμε ένα αρνητικό ρεκόρ εισιτηρίων τετραημέρου για το 2018 (95.307). Σε τούτο εδώ η κατάσταση ήταν πιο θλιβερή, με σύνολο 81.897 εισιτηρίων από ολόκληρη την Ελλάδα (το αντίστοιχο περσινό νούμερο έφτανε τα 120.677)! Από το μυαλό σύσσωμης της αγοράς περνά μονάχα εκείνη η λέξη που αρχίζει από «ψ» και… ακόμη κι εγώ ντρέπομαι να τη γράψω αυτή τη στιγμή! Με εννέα κινηματογραφικές πρεμιέρες και ανάμεσά τους ένα έργο αποθεωτικής ψυχαγωγίας το οποίο τολμούσε (σε μια τόσο άθλια εποχή!) να έχει και μυαλό, με την υπογραφή του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Απίστευτα στενάχωρες οι διαπιστώσεις, και για το ενδιαφέρον του Έλληνα θεατή προς το σινεμά, πλέον, αλλά και για την ποιότητα των επιλογών του.

Γνωρίζαμε πως το ελληνικό κοινό δεν αρέσκεται στο σινεμά του φανταστικού. Εκτός αν του πουλήσεις κομιξικούς ήρωες σε κολάν… Η αποτυχία του ανοίγματος του «Ready Player One» του Στίβεν Σπίλμπεργκ έχει πολλαπλές αναγνώσεις. Αρχικά, το νόημα της pop κουλτούρας στη χώρα μας φτάνει (το πολύ) μέχρι την κατανάλωση των reality τηλεοπτικών παιχνιδιών. Μέχρι εκεί φτάνει το ποιοτικό επίπεδο του Έλληνα θεατή σήμερα. Αν προσπαθήσεις να του προσφέρεις για θέαμα κάτι που απαιτεί και σκέψη ή παιδεία για την «αποκωδικοποίησή» του, σίγουρα έχασες. Δεύτερο και επίσης πολύ βασικό: το υποτιθέμενο κοινό που διαθέτει μια κάποια κινηματογραφική παιδεία, το αποκαλούμενο «σινεφίλ», είναι… για το πέος (προσπάθησα να το θέσω διακριτικά). Είναι πιο στενόμυαλο και απαίδευτο φιλμικά ακόμη κι από τα ανεγκέφαλα fanboys (κάθε ηλικίας) που τρέχουν στα multiplex από την πρώτη μέρα εξόδου μιας ταινίας της Marvel ή του κάθε επόμενου «Star Wars» (για να μην τους «χαλάσουν» τα… spoilers – #duh!). Τι άλλο να προσθέσω; 15.183 εισιτήρια (από 104 οθόνες)! Κι όμως, αυτό το απόλυτα θλιβερό νούμερο αντιπροσωπεύει το 20% του συνόλου της ελληνικής αγοράς για το περασμένο τετραήμερο και τοποθετεί την ταινία του Σπίλμπεργκ στο #1 του box-office! Φαντάσου να το είχε σκηνοθετήσει και κανένας πανάγνωστος…

Επιπλέον πιθανές αιτίες που δεν επέτρεψαν στην ταινία να αγγίξει ένα μεγαλύτερο κοινό; Το (ατυχές) timing με την προετοιμασία για τη μεγάλη, παραδοσιακή έξοδο του Πάσχα. Το ανοιξιάτικο κλίμα που ευνόησε για άλλου τύπου βόλτες. Η απουσία γνωστών και «τραβηχτικών» ονομάτων σε καστ και μαρκίζα (στο προηγούμενο έργο του Σπίλμπεργκ έπαιζε η Μέριλ Στριπ και ο Τομ Χανκς…). Το ενδεχόμενο να μην επικοινωνήθηκε σωστά ή όσο έπρεπε το φιλμ. Αναλυτικά: από την πρώτη μέρα κιόλας φάνηκε ότι δεν θα προκύψει καλό άνοιγμα (2.944 εισιτήρια). Η Παρασκευή κρατήθηκε (2.417), το Σάββατο πήγε να πάρει φόρα (5.919) αλλά με νούμερο που κανονικά θα έπρεπε να είχαμε δει από την Πέμπτη και η Κυριακή τσούλησε επιεικώς (3.903). Αν μπορούμε να συγκρίνουμε τίμια με κάτι πρόσφατο, συνολικά μιλάμε για τα μισά εισιτήρια του ανοίγματος του «Blade Runner 2049», το οποίο είχε ξεκινήσει μετριότατα με 31.814 εισιτήρια (από 111 οθόνες) τον περασμένο Οκτώβρη. Και εκεί είχαμε έργο του φανταστικού με… memorabilia διάθεση και παρόμοια μεγάλη διάρκεια. Αλλά εκεί βοηθούσαν και η περίοδος και οι πρωταγωνιστές. Διαφορετικά, είναι ολοφάνερο ότι το genre δεν τραβάει στα σινεμά. Σε μερικούς μήνες, βέβαια, οι πάντες θα δουν το «Ready Player One» κατεβασμένο και θα… κοροϊδεύουν ότι μοιάζει με «παιχνιδάκι» για nerds και δεν αξίζουν τα εφέ του (από monitors ελάχιστων ιντσών…). Για την ιστορία, η Αθήνα είχε το συντριπτικό μερίδιο των 9.330 θεατών (από 36 οθόνες), οπότε μπορείτε να βάλετε με τον νου σας την πανωλεθρία της υπόλοιπης Ελλάδας, ειδικά σε αναλογία αριθμού οθονών. Να πω ότι είμαι έξαλλος; Το έχεις καταλάβει από την εισαγωγή και μόνο…

Στο #2 συναντάμε, φυσικά, ένα από τα παιδικά φιλμ τούτης της περιόδου, το «Πίτερ Ράμπιτ», το οποίο είχε επιχειρήσει να γίνει πιο δημοφιλές μέσω preview screenings το προηγούμενο weekend, όμως η τωρινή απόδοση των 10.727 εισιτηρίων (από 99 οθόνες) μόνο επιτυχημένη δεν χαρακτηρίζεται. Για να αντιληφθεί κανείς καλύτερα την ήττα, ακριβώς τέτοιον καιρό πέρσι «Τα Στρουμφάκια: Το Χαμένο Χωριό» είχαν ανοίξει με 52.324 εισιτήρια (από 147 οθόνες). Από το ίδιο studio, με το ίδιο target group… ανήλικων θεατών! Σάββατο και Κυριακή είχαν ακριβώς την ίδια συμπεριφορά (4.538 και 4.558, αντίστοιχα). Το σύνολο βρίσκεται στα 13.670 εισιτήρια. Στο #3, η «Lara Croft» τρώει μια γερή τούμπα της τάξης του -58% σε σχέση με το box-office του προηγούμενου τετραημέρου και προσθέτει 7.969 εισιτήρια (από 39 οθόνες) στην οριακά ικανοποιητική σούμα των 99.796. Το ιταλικό θρίλερ «Το Κορίτσι στην Ομίχλη» έκανε ντεμπούτο στο #4 με 6.209 εισιτήρια (από 21 οθόνες). Κινήθηκε καλύτερα το Σάββατο (2.741), προφανώς. Όχι κάτι σπουδαίο, αλλά σε σχέση με αυτά που συνέβησαν πιο πάνω… Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει ακόμη ένα new entry, το θρίλερ τρόμου «The Strangers: Ματωμένη Νύχτα» (φωτό), το οποίο έκοψε 5.770 εισιτήρια (από 42 οθόνες). Πιο τρομακτικό κι από την ταινία!

Ακολουθούν… δυνατές πτώσεις! Στο #6, το sequel του «Pacific Rim» (-60%) με 5.343 εισιτήρια (από 42 οθόνες) και σύνολο στα 27.144, παρόμοια κατάσταση και για το παιδικό «Σέρλοκ Ζουμπόμς» (-60%) με 4.798 εισιτήρια (από 85 οθόνες) και σύνολο στα 18.631. Λίγο «καλύτερα» (-50%) έπεσε το «Κόκκινο Σπουργίτι», με 4.167 εισιτήρια (από 21 οθόνες) και υγιές σύνολο στα 150.344, ενώ το ντεμπούτο του animated «Λέο Ντα Βίντσι: Αποστολή Μόνα Λίζα» (φωτό) δεν στέφθηκε με επιτυχία (αν σκεφτεί κανείς ότι στο πλήρες box-office μέτρησα εννέα τίτλους παιδικών ταινιών, γιατί να απορώ;) κόβοντας 3.524 εισιτήρια (από 57 οθόνες). Τη δεκάδα κλείνει το «Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ» (-50%), με 3.318 εισιτήρια (από 18 οθόνες) και σύνολο στα 13.030.

Θα το ξαναπώ. Και δεν είμαι κακός. Απλά, ρεαλιστής. Τα νούμερα που θα δούμε στο φετινό καλοκαίρι θα ξεπερνούν κατά πολύ το δράμα της σημερινής εικόνας. Αφού κανείς δεν μαθαίνει αλλιώς…