Ελληνικό box-office: Τι είδατε τον Αύγουστο στα σινεμά;
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, μετά από ένα μικρό κενό… διακοπών στη συγκέντρωση των εισιτηρίων (αναπόφευκτο τοπικό φαινόμενο…), επιστρέφουμε μ’ έναν απολογισμό του φετινού Αυγούστου, σχεδόν μαραθώνιο. Και πικρό.
Έτσι φαίνεται στα νούμερα, αλλά τα πήγαμε λίγο καλύτερα από τον περσινό Αύγουστο! Απλά, στο φετινό καλοκαίρι διανεμήθηκαν (και) μεγάλοι τίτλοι με δυναμική να κάνουν πολλαπλάσια εισιτήρια, οι οποίοι βούλιαξαν κυριολεκτικά σε πενταψήφια σύνολα που πρέπει να προβληματίζουν. Μερίδιο ευθύνης εκεί, φυσικά, φέρουν και οι ταυτόχρονες πρεμιέρες του streaming ή κάποιες καθυστερήσεις αυτών από την κινηματογραφική τους διανομή στα μέρη μας, που μοιραία ευνόησαν την κυκλοφορία τους στα τορεντάδικα. Άλλο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό τούτης της περιόδου ήταν η «αποκαθήλωση» των επανεκδόσεων, θέμα το οποίο σηκώνει μεγάλη συζήτηση και θα αναλυθεί μέσα από σχετικό editorial σύντομα. Τα έχω πάρει στο κρανίο, εννοείται! Διότι το πονάω πραγματικά το συγκεκριμένο «άθλημα».
Μπορεί, λοιπόν, να έπεσε «απουσιολόγιο» εδώ και τρία τετραήμερα, με κενά ενημέρωσης και συγκέντρωσης εισιτηρίων, αυτό όμως δε σημαίνει πως δεν πρόκειται να αναφερθώ στο τι συνέβη στην ελληνική αγορά σε όλο αυτό το διάστημα. Και ξεκινώ με το τετραήμερο από 5 έως και 8 Αυγούστου, στο οποίο μετρήσαμε συνολικά 25.210 εισιτήρια. Ήταν το δεύτερο χειρότερο τετραήμερο του φετινού καλοκαιριού, κι ας διανεμήθηκαν εννέα νέοι τίτλοι. Κανένας τους δεν φάνηκε στην πρώτη πεντάδα, για να καταλάβει κανείς καλύτερα το… «θαύμα» (#sarcasm) του ντόπιου προγραμματισμού. Στην κορυφή βρέθηκε το animated «Λούκα», με 3.203 εισιτήρια (από 44 οθόνες), στο #2 κρατήθηκε γερά ο «Πατέρας» με 2.698 εισιτήρια (από 17 οθόνες), το #3 κατέβηκε… «Άσπρο Πάτο» με 2.270 εισιτήρια (από 20 οθόνες), στο #4 υποχώρησε ραγδαία το «Κάτι Τρέχει στο Σεν Τροπέ» με 2.235 εισιτήρια (από 16 οθόνες) και στο #5 έπεσε το «Old» με 1.999 εισιτήρια (από 40 οθόνες). Νέα είσοδο (για κλάματα) έκανε στο #6 το «Η Γεύση της Απιστίας» (φωτό), κόβοντας 1.766 εισιτήρια (από 16 οθόνες). Με μόλις κάτι εξακοσάρια στο weekend, το πράγμα έδειξε εξαρχής πως μια πιασάρικη αφίσα κι ένας «σκαμπρόζικος» τίτλος δεν αρκούν για να δελεάσουν τους «αδέσποτους» adults που μπορεί και να μπουν… στην τύχη σ’ ένα θερινό για να ψυχαγωγηθούν το «καλοκαιράκι». Δεν πάει έτσι, πια, όπως δείχνει η παρούσα κατάσταση, η οποία «θέρισε» τα στερεότυπα του προγραμματισμού των τελευταίων ετών. Ακολούθησε ο «Ο Κατάσκοπος του Ψυχρού Πολέμου» με 1.493 εισιτήρια (από 16 οθόνες), στο #8 η «Περιπέτεια στη Ζούγκλα» που καταποντίστηκε με 1.346 εισιτήρια (από 33 οθόνες), στο #9 το πρωτοεμφανιζόμενο (στα αζήτητα…) «Καλοκαίρι του ‘85» με 803 εισιτήρια (από 8 οθόνες) και την πρώτη δεκάδα συμπλήρωνε το «Φεστιβάλ του Ρίφκιν» με 743 εισιτήρια.
Κι ύστερα ήρθε το απόλυτο μπάχαλο του τετραημέρου του Δεκαπενταύγουστου (από 12 έως και 15 του μήνα), με κάτι που (απ’ όσο θυμάμαι) πρέπει να αποτέλεσε ρεκόρ κυκλοφορίας νέων τίτλων! Συνήθως, εδώ περισσότερες πιθανότητες είχαμε να συναντάμε μια επανέκδοση και ένα-δυο «αδειάσματα ραφιών» της διανομής. Φέτος βγήκαν 11 (έντεκα) ταινίες! Μαζί με όλα τα υπόλοιπα φιλμ που συνεχίζονταν, κόπηκαν 30.337 εισιτήρια. Πέντε τα new entries στο top 10. Φυσικά, το ντεμπούτο του animated «Σπίριτ: Ο Ατίθασος» (φωτό) χτύπησε πρωτιά, κόβοντας 6.840 εισιτήρια (από 49 οθόνες). Τα 2.178 της Πέμπτης και τα 1.926 της Παρασκευής ήταν το peak της προσέλευσης, αφού ακολουθούσε η… θρησκευτική φυγή! Πολύ χάλια ξεκίνημα έκανε στο #2 η κωμική περιπέτεια φαντασίας «Free Guy» με 3.871 εισιτήρια (από 41 οθόνες), ο «Πατέρας» δεν καταλάβαινε Χριστό με 2.633 εισιτήρια (από 10 οθόνες), στο #4 «άνοιγε» η γαλλική κωμωδία «Η Πεθερά Χτυπάει την Πόρτα» (και ο νεκροθάφτης επίσης, σε σχέση με το genre και το ελληνικό καλοκαίρι…) με 2.441 εισιτήρια (από 15 οθόνες) και στο #5 έπεφτε ο «Λούκα» με 1.996 εισιτήρια (από 39 οθόνες). 1.921 (από 9 οθόνες) πρόσθετε με σηκωμένο ποτήρι ο «Άσπρος Πάτος», οι πρωτοεμφανιζόμενοι «Σπεσιαλίστες» δεν ήταν καθόλου special με 1.449 εισιτήρια (από 16 οθόνες), το «Old» κρατιόταν αρκετά καλά (μονάχα σε σχέση με το προηγούμενο τετραήμερο…) στα 1.231 (από 23 οθόνες), τα animated «Κόκκινα Γοβάκια και οι Επτά Νάνοι» ξεκινούσαν άδοξα την καριέρα τους στο #9 με 1.183 εισιτήρια (από 32 οθόνες) και το τελευταίο τετραψήφιο νούμερο της πρώτης δεκάδας (1.148 εισιτήρια, από 15 οθόνες) μας ερχόταν από την «Περιπέτεια στη Ζούγκλα» (τεράστιο φιάσκο για φαντασμαγορική, οικογενειακή παραγωγή της Disney).
Και, αισίως, φτάνουμε στο τετραήμερο που μόλις μας πέρασε (από 19 έως και 22 του μήνα), στο οποίο παρατηρήθηκε μία θετική αύξηση εισιτηρίων, με σύνολο στα 41.523. Επτά νέοι τίτλοι, με τους τέσσερις από αυτούς να μπαίνουν στην πρώτη δεκάδα, άρα… έργα που αφορούσαν. Πρωτιά για το δράμα «Ζήτημα Χρόνου» με τον Ματ Ντέιμον, που παρά τα 139 λεπτά της διάρκειάς του και το σχετικά μετριασμένο δίκτυο διανομής του (23 οθόνες), ξεκίνησε την καριέρα του στο ελληνικό box-office με 8.366 εισιτήρια. Έκανε σαματά το σαββατόβραδο (2.844), φυσικά. Η συνέχεια της πορείας του θα εξαρτηθεί από τα θερινά «μαγαζιά» που θα το συνεχίσουν και έχουν τα φόντα να κάνουν επιτυχίες. Γιατί εδώ, αυτά ήταν που «μίλησαν». Το καταλαβαίνει κανείς πιο έντονα όταν βλέπει ότι το super fun «The Suicide Squad» (φωτό) άνοιξε στο #2 με 7.777 εισιτήρια (από 91 οθόνες!). Γιατί; Σε ελάχιστα θερινά έπαιζε και πρώτη παράσταση, ενώ στα multiplex το θέμα με τους εμβολιασμένους «κλωτσάει». Τυπικά, όπως συνήθως συμβαίνει με τα κομιξάδικα φιλμ, η Πέμπτη (2.244) είχε την καλύτερη προσέλευση. Ο προηγούμενος τίτλος σχεδόν συμπαρέσυρε και την άνοδο του new entry animated «Ταξίδι με τον Δράκο μου» στο #3, με 5.273 εισιτήρια (από 53 οθόνες). Τα πήγε ικανοποιητικά σε ολόκληρο το τετραήμερο, με το Σάββατο (1.441) να έχει την ελαφρώς καλύτερη συμπεριφορά.
Εξαιτίας του άνωθεν «Δράκου», το επίσης animated «Σπίριτ: Ο Ατίθασος» σημείωσε ισχυρές απώλειες (-57%) στο δεύτερο τετραήμερό του, κόβοντας 3.086 εισιτήρια (από 37 οθόνες). Μέχρι στιγμής έχει φτάσει τα 15.335. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει ο «Πατέρας» (φωτό) με αδιανόητα μικρή ποσοστιαία μείωση (-7%!), διανύοντας την έβδομη εβδομάδα προβολής του. Έκοψε 2.436 εισιτήρια (από 9 οθόνες) και αποτελεί το δεύτερο δημοφιλέστερο φιλμ της φετινής θερινής σεζόν, με σύνολο στα 76.217. Εννοείται πως η πρώτη θα ήταν… παιδική και πρόκειται για το «Λούκα» (-16%), το οποίο ακολουθεί με 1.670 εισιτήρια (από 18 οθόνες) σε τούτο το τετραήμερο. Σύνολο στα 112.555.
Νέα είσοδο στο #7 έκανε η πολυαγαπημένη στο ελληνικό κοινό κωμωδία «Young Frankenstein» (φωτό), που βγήκε σε επανέκδοση και έκοψε 1.497 εισιτήρια (από 4 αθηναϊκές οθόνες). Σαφώς όχι το προσδοκώμενο, δηλαδή. Για το «Free Guy» συνεχίζεται η… ελεύθερη πτώση (-64%), με 1.381 εισιτήρια (από 17 οθόνες). Ούτε οι gamers δεν πρέπει να το πήραν χαμπάρι, για να έχει φτάσει μόλις τα 5.252 σε έντεκα μέρες προβολής! Στο #9, η γαλλικουρ(γ)ιά «Η Πεθερά Χτυπάει την Πόρτα» (-49%) έκοψε 1.249 εισιτήρια (από 12 οθόνες), επισημαίνοντας το τέλος της μόδας αυτών των «κομεντί» που μας φορέθηκαν με το ζόρι εδώ και χρόνια στα θερινά. Σύνολο στα 5.286. Τέλος, σημάδια αντοχής (-36%) συναντάμε στην όγδοη εβδομάδα προβολής του «Άσπρο Πάτο», με 1.234 εισιτήρια (από 6 οθόνες). Έχει καταφέρει να συγκεντρώσει σύνολο 47.902, δηλαδή είναι πλέον μία από τις επιτυχίες αυτού του αναπάντεχα δύσκολου και αψυχολόγητου καλοκαιριού.
Είπα στην αρχή πως η φετινή θερινή σεζόν είναι κομμάτι καλύτερη από την περσινή, όμως από την αρχή του 2021, με τα σινεμά κλειστά για αρκετούς μήνες, έχουν κοπεί λιγότερα από 900.000 εισιτήρια, δίπλα στα σχεδόν 2.800.000 του ίδιου διαστήματος το 2020. Είναι απόλυτα δραματικό το νούμερο και, ειλικρινά, δεν θα ήθελα να το κάνω χειρότερο αναγράφοντας και το αντίστοιχο του 2019. Και ο Σεπτέμβρης ξεκινά με έντονα συναισθήματα αμφιβολιών. Και ηχηρά «λουκέτα», που φαίνεται πως δεν έχουν δρόμο γυρισμού, πλέον…