FreeCinema

Follow us
23.1022:00

Ελληνικό box-office: Το χιόνι έκατσε για τα καλά…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ο «Χιονάνθρωπος» παρέμεινε στην κορυφή, έστω και με υψηλή πτώση, αφού κανένα από τα εννέα νέα φιλμ της εβδομάδας δεν έδειξε ικανό να προσελκύσει ένα πιο «μαζικό» (με αυτά τα νούμερα;) κοινό.

Και πάλι σε πτώση τα ταμεία, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016. 155.135 εισιτήρια πέρσι, 111.533 εισιτήρια στο τετραήμερο που μας πέρασε. Δεν είναι καλή η ατμόσφαιρα στην αγορά και οι ταινίες συρρέουν αδιάκοπα, κάθε εβδομάδα, με τον αριθμό των new releases να σταθεροποιείται γύρω στους δέκα τίτλους. Μερίδα ευθύνης φέρει ο (κακός) προγραμματισμός, φυσικά, αλλά και το «προϊόν». Όταν καμία από τις εννέα ταινίες που έκαναν πρεμιέρα την περασμένη Πέμπτη δεν κατορθώνει να ρίξει από την κορυφή ένα φιλμ που υποτίθεται ότι… δεν άρεσε καθόλου (ή σε μεγάλη πλειοψηφία θεατών, έστω), κάποιος πρέπει να φταίει. Όχι ότι ο «Χιονάνθρωπος» ήταν σκουπίδι. Αλλά με τις κάκιστες κριτικές του εξωτερικού που προστέθηκαν αυτές τις μέρες, και το τραγικό άνοιγμα (στο #8!) των ΗΠΑ, το μετριότατο ελληνικό word of mouth προκάλεσε ένα δυνατό πλήγμα (-55%) στο φιλμ του Τόμας Άλφρεντσον, με το τετραήμερο να κόβονται 26.977 εισιτήρια (από 91 οθόνες). Καλύτερη μέρα το Σάββατο (10.625), προφανώς, αλλά είναι κάπως δυσάρεστη η συνειδητοποίηση ότι η #1 ταινία της εβδομάδας οδήγησε μονάχα τόσο λίγον κόσμο στους κινηματογράφους το σαββατόβραδο της παραδοσιακής μεγάλης εξόδου (και για σινεμά). Η Αθήνα πρωτοστάτησε με 16.369 εισιτήρια. Το σύνολο μέχρι στιγμής, πάντως, είναι εξαιρετικό (117.828). Λογικά, θα χάσει αρκετά σινεμά αυτή την Πέμπτη (βλέπε «Το Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη), ενώ το (πιο νεανικό) θρίλερ τρόμου «Γενέθλια Θανάτου» θα προσφέρει εναλλακτική στους fans του είδους.

Το πιο… καραμπινάτα εμπορικό νέο φιλμ της εβδομάδας, το «Geostorm», έκανε ντεμπούτο στο #2, αλλά με μάλλον πιο καταστροφικά αποτελέσματα κι από αυτά που συμβαίνουν επί της οθόνης: 17.113 εισιτήρια (από 89 οθόνες). Το φιλμ δεν προβλήθηκε για τους δημοσιογράφους κανονικά, αλλά το γραφείο διανομής δεν το έκρυψε και ολοκληρωτικά, αντιπροτείνοντας μια avant premiere της τελευταίας στιγμής. Τίμιο. Τον Ιούνιο του 2015, το απείρως καλύτερο ποιοτικά για το είδος των ταινιών καταστροφής «San Andreas» είχε ανοίξει με 19.520 εισιτήρια (από 113 οθόνες), κοινώς το genre δεν είναι πραγματικά αγαπητό στον Έλληνα κινηματογραφόφιλο (εκτός κι αν υποστηρίζεται από τη φήμη ενός κορυφαίου blockbuster ή τρανταχτών ονομάτων στη μαρκίζα). Η Πέμπτη ήταν χάλια (2.527), με το Σάββατο να ανεβαίνει στα 7.146 εισιτήρια. Οι 3D προβολές ήταν ένα δράμα (1.995 εισιτήρια, από 23 οθόνες). Τα 9.288 της Αθήνας (28 οθόνες) έναντι των 7.825 της υπόλοιπης Ελλάδας (61 οθόνες) φανερώνουν μια απόπειρα προσέγγισης ενός λαϊκότερου κοινού, αλλά το boost στην επαρχία δεν φτούρησε. Θα έχει πολύ υψηλή πτώση το ερχόμενο τετραήμερο.

Στο #3 συναντάμε την ταινία που μονοπώλησε τις εκεί έξω συζητήσεις όλο το τετραήμερο, με αρχικά απόλυτα διχαστικές γνώμες (τελικά, υπερίσχυσε το ποσοστό που συγκλονίστηκε… θετικά από το περιεχόμενο του φιλμ!). Η «Μητέρα!» του Ντάρεν Αρονόφσκι άνοιξε με 15.003 εισιτήρια (από 52 οθόνες). Είναι ένα αρκετά καλό νούμερο, αν κρίνουμε τον αριθμό των κινηματογράφων αλλά και το λυσσαλέο μένος των εχθρών αυτής της «μαλακίας» (όπως είδαμε να γράφεται συχνά στο διαδίκτυο). Το γραφείο διανομής ορθώς έκανε localize την ιδέα της αφίσας (φωτό) με τις θετικές και τις αρνητικές κριτικές, τονώνοντας την αντιπαλότητα μεταξύ των δύο μετώπων. Η πρώτη μέρα ήταν ενδεικτικά ικανοποιητική (3.176), η Παρασκευή έπεσε στα 2.841, το Σάββατο κορυφώθηκε στα 5.201 και η Κυριακή κρατήθηκε καλά (3.785). Τα 10.847 (από 32 οθόνες) εισιτήρια κόπηκαν στην Αθήνα. Συνολικά, οι θετικές γνώμες ορθώνουν ανάστημα μέρα με τη μέρα, οι αρνητικές είναι πραγματικά παθιασμένες και καλούν τον κόσμο… να μην πλησιάζει τα σινεμά που προβάλλουν την ταινία, άρα όλο αυτό το σκηνικό μεταφράζεται από αρκετούς υποψήφιους θεατές σε «υποχρέωση», να δουν τη «Μητέρα!» ιδίοις όμμασι και να έχουν προσωπική άποψη επί του «σκανδάλου». Ο (πραγματικά ωφέλιμος) διάλογος που έχει ξεκινήσει για το περιεχόμενο και τις αλληγορίες του φιλμ επισημαίνει ότι το σινεμά είναι ζωντανό, άσχετα από την πλευρά προσέγγισης που θα επιλέξει ο κάθε άνθρωπος. Προσωπικά, δεν θυμάμαι να έχει ξανασυμβεί κάτι παρόμοιο από την εποχή της προβολής του «Αστακού» του Γιώργου Λάνθιμου (είχε ανοίξει στα τέλη Οκτώβρη του 2015 σε 7 οθόνες, κόβοντας 11.005 εισιτήρια). Εύχομαι να πάρει χαμπάρι ακόμη περισσότερος (και κυρίως σκεπτόμενος) κόσμος στις ακόλουθες μέρες.

Στο #4, ραγδαία η πτώση (-61%) του «Blade Runner 2049» στην τρίτη εβδομάδα προβολής του, με τα σινεμά να τρέπονται σε φυγή (από 65 οθόνες έπεσε στις 28). 6.602 τα εισιτήρια, με το σύνολο να έχει προσγειωθεί στα 83.834. Έχω πει εξαρχής ότι δεν θα φτάσει την κατοστάρα. Η πρώτη πεντάδα κλείνει με το «Εγώ ο Απαισιότατος 3» που δεν καταλαβαίνει Χριστό (-22%) στην όγδοη εβδομάδα προβολής του, κόβοντας 6.435 εισιτήρια (από 65 οθόνες) και σύνολο στα 283.306. Εδώ ο στόχος για την τρακοσάρα είναι ένα μικρό στοίχημα, αλλά μάλλον θα την πιάσει.

Στο #6, το ιστορικό μελόδραμα «Η Μεγάλη Υπόσχεση» έπεσε δίχως κρότο (-34%), κόβοντας 5.836 εισιτήρια (από 53 οθόνες), με το weekend (2.067 το Σάββατο και 2.066 την Κυριακή!) να ξενίζει σε σταθερότητα κίνησης. Σύνολο στα 20.188 εισιτήρια. Και αυτό το φιλμ θα δεχθεί ισχυρό πλήγμα από τον ερχομό του «Τελευταίου Σημειώματος». Στο #7, «Το Αυτό» (φωτό) έχει τη μεγαλύτερη πτώση του τετραημέρου (-67%) στο top 10, με 5.341 εισιτήρια (από 24 οθόνες). Έχει απομακρυνθεί πολύ από τη δυναμική ενός στόχου της τάξης των 300.000 εισιτηρίων (μέχρι τώρα σύνολο στα 254.266 εισιτήρια). Έτσι κι αλλιώς, μια πολύ μεγάλη επιτυχία για τούτη τη σεζόν. Στο #8, ο «Εκδικητής» Τζάκι Τσαν υποχωρεί κατά 54%, με 5.040 εισιτήρια (από 28 οθόνες), με σύνολο στα 22.282 (αν ρωτάς κι εμένα, αρκετά αναπάντεχο αυτό το νούμερο). Ντεμπούτο στο #9 έκανε το ρωσικό δράμα «Χωρίς Αγάπη», το οποίο κινήθηκε στο standard πλαίσιο μιας στοιχειώδους επιτυχίας για το art-house κύκλωμα (και την αναλογία κινηματογραφικών αιθουσών), παρά την καθολική υποστήριξη της κριτικής. Ακόμη ένα παράδειγμα περίπτωσης σωρείας θετικών κριτικών που δεν ακούμπησαν τους θεατές και δεν προκάλεσαν την αθρόα προσέλευση, δηλαδή. 4.132 εισιτήρια (από 8 οθόνες), με το Σάββατο (1.862) να έχει το σαφές προβάδισμα. Η animated ταινία των «Emoji» κλείνει τη δεκάδα με 3.776 εισιτήρια (από 46 οθόνες) και σύνολο στα 46.135.

Το «Τελευταίο Σημείωμα» θα έρθει την Πέμπτη για να εκτινάξει το box-office. Δεν γνωρίζω ακόμη αριθμό αιθουσών για μια πρώτη πρόβλεψη, όμως μπορώ να φανταστώ τις αντιδράσεις του συγκινημένου κοινού που θα χειροκροτεί στο τέλος της ταινίας, πράγμα που συνεπάγεται πανίσχυρο word of mouth και τρανταχτό opening. Αξίζει τη μεγάλη αποδοχή το έργο, ακόμη και για την Ιστορία που μας υπενθυμίζει (σε τόσο δύσκολους καιρούς) και μας καλεί να κρατήσουμε ζωντανή.