FreeCinema

Follow us
23.1222:00

Ελληνικό box-office: Του «Skywalker»… η κάθοδος.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η Δύναμη δεν ξύπνησε τόσο δυναμικά για το φινάλε της τελευταίας (και καλά) τριλογίας του «Star Wars», δίπλα σε μία «Ευτυχία» που κάνει τους θεατές να παραληρούν βγαίνοντας από τις αίθουσες.

Έχει ακόμη λίγες μέρες για να σώσει το γόητρό της η ελληνική κινηματογραφική αγορά, καθώς η άνοδος προσέλευσης θεατών σε σχέση με πέρσι έχει υποχωρήσει στο +1%. Και πάλι, όμως, εξακολουθεί να υπολογίζεται σαν άνοδος. Το περασμένο τετραήμερο αυτό έγινε σαφώς πιο εμφανές, με τα εισιτήρια να απογειώνονται στο σύνολο των 178.910 (στο αντίστοιχο περσινό διάστημα μετρούσαμε 129.062). Το τελευταίο μέρος της «Skywalker saga» του «Star Wars» αλλά και η ελληνική «Ευτυχία» μάζεψαν σχεδόν το 69% από το «χαρτί» της αγοράς σε ολόκληρη την Ελλάδα! Προηγείται το «Skywalker – Η Άνοδος» αναμενόμενα, όμως η απήχηση του φιλμ δεν συγκρίνεται καθόλου με εκείνη του «Η Δύναμη Ξυπνάει» (2015), ούτε καν και με εκείνη του «controversial» για τους fans του franchise «Οι Τελευταίοι Jedi» (2017). Σήμερα, τα εισιτήρια του «Skywalker» είναι πεσμένα κατά (περίπου) -52% και -30%, αντίστοιχα. Και μιλάμε για «προϊόν» πολυδιαφημισμένο, με επικού μεγέθους cross-promotion (όπου γυρνούσες να κοιτάξεις, έπαιζε «Star Wars»!), που λανσαρίστηκε άγρια ως το τελευταίο μέρος τούτης της τριλογίας…

Διόλου περιέργως, η καλύτερη μέρα σε προσέλευση θεατών για το «Skywalker» ήταν… η Τετάρτη με τα previews! Κλασική περίπτωση φρικαρισμένων fans που τσακίζονται να δουν το έργο την πρώτη μέρα προβολής του για να αποφύγουν τα «περίφημα» spoilers, με τα 25.973 εισιτήρια εκείνης της μέρας να αποδυναμώνουν αρκετά αυτό που θα μπορούσε να είναι το opening του τετραημέρου, στο οποίο κόπηκαν τελικά 68.605 εισιτήρια (από 189 οθόνες). Η Πέμπτη υποχώρησε δραματικά (11.867), η Παρασκευή έδειξε μία μικρή αύξηση (14.196), αλλά το Σάββατο δεν εκτινάχτηκε τόσο (22.530), με την Κυριακή (20.012) να μην έχει σοβαρές απώλειες. Στις πέντε πρώτες μέρες προβολής της, η ταινία έχει κόψει συνολικά 94.578 εισιτήρια, μένοντας τελευταία σε σύγκριση με τις δύο προηγούμενες και με το word of mouth να μην φαίνεται ικανό να τραβήξει προς τα σινεμά και θεατές που… δεν κόβουν φλέβα για τα «Star Wars». Με άλλα λόγια, τα 446.258 εισιτήρια του «Η Δύναμη Ξυπνάει»… τα ξεχνάει!

Αυτό εδώ που βλέπετε άνωθεν είναι η γνώμη των πρώτων θεατών που είδαν την «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή, όπως καταγράφεται σε γνωστό οδηγό πόλης. Σε πολλές περιπτώσεις ελληνικών παραγωγών, η συγκεκριμένη ιστοσελίδα γεμίζει από εγκωμιαστικά σχόλια και «πεντάστερα» που μάλλον προέρχονται από… φίλους και συγγενείς των συντελεστών έως και της διανομής ενδεχομένως. Ο κόσμος, πια, έχει αντιληφθεί το fake αυτής της κατάστασης και όταν συμβαίνει τόσο εξόφθαλμα για έργα που… δεν βλέπονται, το γέλιο φτάνει μέχρι τα social. Στην περίπτωση της «Ευτυχίας», όμως, σε πείθουν αυτά που διαβάζεις, σε πείθει η αγάπη με την οποία εκφράζονται οι (αρκετά συγκινημένοι) θεατές. Και δεν τα υπερασπίζομαι αυτά διότι μου άρεσε η ταινία. Στο FREE CINEMA, site που δεν κάνει κανενός είδους δημόσιες σχέσεις με τους «παράγοντες» ή δημιουργούς του ελληνικού σινεμά, ώστε να συγκεντρώνει τα αμέτρητα Like των… φίλων τους κάτω από τις κριτικές του όποιου ντόπιου φιλμ, το κείμενο της «Ευτυχίας» έχει γίνει viral, συγκεντρώνοντας μάλιστα στο site (και ουχί στα posts του facebook, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη γνώμη μου, αφού δηλώνει ότι αυτοί οι άνθρωποι μπήκαν σ’ εμάς και προφανώς διάβασαν την κριτική) σχεδόν 3.500 Like σε διάστημα μόλις πέντε ημερών! Όχι, όλο αυτό πηγάζει από το έργο, ξεκάθαρα.

Έχω γράψει ξανά στο παρελθόν πως η «Ευτυχία» έτυχε του καλύτερου… τζάμπα promo στην πρόσφατη ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου: το πρώτο της trailer συνόδευε την έξοδο του «Joker», ταινία η οποία έχει κόψει μέχρι στιγμής στη χώρα μας 902.517 εισιτήρια! Αφού είδα και το αποτέλεσμα προ μερικών εβδομάδων, ένιωσα ότι το έργο θα κάνει φοβερό γκελ στον κόσμο. Γνωρίζοντας τα εισιτήρια της Πέμπτης (7.228), με βραδιά που είχε κλείσει πλήθη λαού στο σπίτι εξαιτίας του τελικού του «GNTM» (εδώ τα νούμερα τηλεθέασης), έκανα έναν πρόχειρο υπολογισμό για άνοιγμα τετραημέρου λίγο κατώτερο των 45.000 εισιτηρίων. Τελικά, τα ταμεία μέτρησαν 51.473 εισιτήρια (από 109 οθόνες). Συγκρίσεις εδώ θα έκανα κυρίως με το «Ουζερί Τσιτσάνης» (30.368 εισιτήρια, από 114 οθόνες, το 2015) και τη «Ρόζα της Σμύρνης» (37.432 εισιτήρια, από 95 οθόνες, το 2016). Το τελευταίο φιλμ είχε μία εξαιρετική ώθηση από την αργία της δεύτερης ημέρας των Χριστουγέννων (Δευτέρα 26/12) που κόλλησε πάνω στο πρώτο του τετραήμερο, προσθέτοντας τον αδιανόητο αριθμό των 27.946 εισιτηρίων και ανεβάζοντας το σύνολο του «ανοίγματος» στα 65.378. Εάν υπολογίσουμε πως και οι δύο αυτές ταινίες ήταν… δραματικά κακές (με τη δεύτερη να πουλάει πιο λαϊκά για ευνόητους λόγους… παρελθοντολογίας περί χαμένων πατρίδων, ώστε να κάνει καριέρα 356.983 εισιτηρίων), με το word of mouth της «Ευτυχίας» είναι άξιον απορίας να δούμε πόσο πιο ψηλά μπορεί να πάει το πράμα. Την Παρασκευή, το βιογραφικό δράμα για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ανέβηκε (9.084), το Σάββατο «έσκασε» φυσικά (18.386), ενώ η Κυριακή ήταν επίσης δυναμική (16.775). Η Αθήνα δικαιολογημένα υπερίσχυσε (30.795 εισιτήρια, από 53 οθόνες) αφού το επίπεδο του έργου είναι αρκούντως upscale. Θεωρώ ότι βρισκόμαστε στο ξεκίνημα ενός νέου εισπρακτικού φαινομένου. Θα παρακολουθώ την πορεία αυτού του φιλμ με υψηλό ενδιαφέρον.

Στο #3 συναντάμε το sequel του animated «Ψυχρά κι Ανάποδα», που παρουσιάζει ανησυχητικά δείγματα πτώσης (-41%) τα οποία δεν ταιριάζουν ούτε με το genre ούτε και με το εορταστικό κλίμα της περιόδου. Πρόσθεσε 18.645 εισιτήρια (από 113 οθόνες) στην προσωρινή σούμα των 211.954. Ο τίτλος, πάντως, στέκεται σχεδόν σαν μονόδρομος στην επιλογή παιδικού θεάματος για τις επόμενες μέρες. Για να δούμε πότε θα έρθει αυτή η «εκτόνωση»… Παιδικό ακολουθεί και στο #4. Είναι η πρωτοεμφανιζόμενη ταινία των «Playmobil», που ξεκίνησε πολύ χλιαρά με 9.774 εισιτήρια (από 98 οθόνες). Θα κάνουν καλύτερα Χριστούγεννα τα αγαπητά σε μικρούς και μεγάλους ανθρωπόμορφα παιχνίδια; Η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται από το σουξέ μυστηρίου «Στα Μαχαίρια» (φωτό), το οποίο έκοψε 7.557 εισιτήρια (από 32 οθόνες). Σκληρή πτώση -57%, αλλά στο προηγούμενο τετραήμερο διατηρούσε 78 οθόνες, οπότε δεν είναι και κανένα… μυστήριο να καταλάβει κανείς τι συνέβη εδώ. Η αιμορραγία των σινεμά θα συνεχιστεί, δυστυχώς. Μέχρι στιγμής, έχει κόψει 74.882 εισιτήρια. Αντίο κατοστάρα (κρίμα κι άδικο).

Εξακολουθεί να έχει σχετικά μικρά ποσοστά πτώσης (-37%) το «Last Christmas» (φωτό) στην έκτη εβδομάδα προβολής του, κόβοντας 4.966 εισιτήρια (από 35 οθόνες). Αναλογικά με το πώς κινήθηκε σε άλλες χώρες (μάλλον μέτρια), το θαυμάσιο σύνολο των 111.102 εισιτηρίων το μετατρέπει σε «sleeper hit» εδώ. Η «Ναυμαχία του Μίντγουεϊ» καταποντίστηκε στο #7 με πτώση της τάξης του -62% και 4.437 εισιτήρια (από 21 οθόνες). Φιάσκο τα 22.303 που έχει κόψει μέχρι τώρα. Το top 10 κλείνει με τρεις τίτλους ταινιών που προορίζονται για παιδιά, πράγμα λογικό για τούτες τις μέρες. Το animated «Γέτι» (-6%) έκοψε 3.036 εισιτήρια (από 40 οθόνες) και έχει φτάσει τα 89.277, το γαλλικό οικογενειακό… «Χωρίς Οικογένεια» ανέκαμψε κόβοντας 2.604 εισιτήρια (από 41 οθόνες) και έχει φτάσει τα 12.725, ενώ η animated «Οικογένεια Άνταμς» μάλλον δεν ταιριάζει με το Christmas spirit (-55%), για να κόψει 2.020 εισιτήρια (από 41 οθόνες). Τα 85.449 του συνόλου, πάντως, δεν είναι καθόλου αμελητέα.

Ευχές για καλά Χριστούγεννα από εμένα, μα πρωτίστως… με καλό σινεμά. Συνεχίστε να διαβάζετε κριτικές πριν να κάνετε την επιλογή ταινίας, είναι πιο συνετό αν ξέρετε πού πηγαίνετε. Και κατόπιν αναζητήστε το πρόγραμμα των κινηματογράφων μέσα από το FREE CINEMA, περιλαμβάνει τις αίθουσες ολόκληρης της Ελλάδας αλλά και της Κύπρου (μοναδικό ατού αυτού του site). And world peace!