Ελληνικό box-office: Πεφταστέρια.
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, παρά τα κάμποσα… «αστέρια» της κριτικής, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που αναζήτησαν τους stars της μεγάλης οθόνης εκεί έξω.
Θα το πω με όλη την ειλικρίνεια που με χαρακτηρίζει: δεν υπήρχαν καλές ταινίες για να βγει και να πάει σινεμά ο κόσμος. Υπήρχαν ονόματα και υποσχέσεις (και πληθώρα από… «αστεράκια» της ελληνικής κριτικής που, πλέον, ούτε αφορά, αλλά ούτε και έχει επαφή με το κοινό), όμως… το «προϊόν» τ’ άξιζε τα λεφτά του; Όχι. Κι αυτό φάνηκε στα ταμεία. Ερχόμασταν από ένα τετραήμερο 109.103 εισιτηρίων, για να μετράμε σήμερα μία ήττα της τάξης των 86.506 (το περσινό αντίστοιχο νούμερο ήταν 97.725 εισιτήρια). Διόλου τιμητικά στην κορυφή του box-office, το «Ad Astra» ήταν ένα κανονικότατο «Houston, we have a problem», παρά τον «κράχτη» του Μπραντ Πιτ. Το έχω ξαναπεί πολλάκις: το sci-fi / σινεμά φαντασίας δεν έχει κοινό στην Ελλάδα (εκτός αν λέγεται «Star Wars» ή συνοδεύεται από κομιξάδικη «ασπίδα προστασίας»). Πέρσι τον Οκτώβρη, ο «Πρώτος Άνθρωπος» είχε κάνει ποδαρικό στην ίδια θέση με 19.439 εισιτήρια (από 77 οθόνες), ενώ στις αρχές Δεκέμβρη του 2016 η (αριστουργηματική) «Άφιξη» είχε ανοίξει με 20.743 εισιτήρια (από 53 οθόνες). Ενδιαφέρουσες συγκρίσεις (για το είδος αυτό), όταν το «Ad Astra» ξεκινάει σήμερα με 20.272 εισιτήρια (από 107 οθόνες). Όσες και να είναι οι αίθουσες, λοιπόν, στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται η προσέλευση! Από όλους αυτούς, οι 13.255 θεατές προέρχονταν από την Αττική, με 52 σινεμά να μην αισθάνονται ότι έφτασαν και μέχρι… τα άστρα. Ιδιαίτερη σημασία έχουν και τα νούμερα της κάθε μέρας ξεχωριστά. Την Πέμπτη (συνήθως οι fans του είδους τσαλαπατάνε εαυτούς για να δουν πρώτοι μία τέτοια ταινία) κόπηκαν μόλις 3.846 εισιτήρια, δείχνοντας ότι το πράγμα δεν πάει για κάτι ουσιαστικά μεγάλο σε άνοιγμα. Τα 3.770 της Παρασκευής δηλώνουν ξεκάθαρα την αδιαφορία που έδειξαν την προηγούμενη μέρα οι «φίλοι του φανταστικού», ενώ η σοβαρή αύξηση του Σαββάτου (7.833) μάλλον φανερώνει ότι μέτρησε (κυρίως) το όνομα του πρωταγωνιστή στη μαρκίζα και κάποιοι τόλμησαν να πάνε σινεμά, ελπίζοντας να δουν… περιπέτεια στο διάστημα (γέλια στο βάθος). Λογική η πτώση της Κυριακής (4.823). Με αρκετά διχαστικό word of mouth, το φιλμ δεν προβλέπεται να έχει «πόδια» για ν’ αντέξει καιρό.
Σχετικά υψηλή ήταν και πάλι η πτώση (-47%) των εισιτηρίων του θρίλερ τρόμου «Το Αυτό: Κεφάλαιο 2» την τρίτη εβδομάδα προβολής του. Πρόσθεσε 11.978 (από 49 οθόνες) στο μέχρι στιγμής σύνολο των 133.646 εισιτηρίων. Όχι απαραίτητα το σουξέ που περίμενε / ήθελε η αγορά, αλλά δεν τα λες και αμελητέα τέτοια νούμερα τη σήμερον ημέρα. Διακοσάρα… δεν, προφανώς. Εντελώς ενημερωτικά, προτιμήθηκε το σαββατόβραδο (4.854) σε προσέλευση. Στο #3 ακολουθεί το animated «Μπάτε Σκύλοι Αλέστε 2», με 10.638 εισιτήρια (από 87 οθόνες). Ατάραχο το παιδικό, με πτώση μόλις -25%, την τέταρτη εβδομάδα προβολής του. Σάββατο (4.646) και Κυριακή (4.834) από κοντά, σύνολο στα 123.046. Είπαμε, έχει μέλλον ακόμη. Το «Ο Φύλακας Άγγελος Έπεσε»… παραέπεσε (-53%), με 7.780 εισιτήρια (από 40 οθόνες), καλύτερη μέρα το Σάββατο (2.862), ενώ συνολικά έχει φτάσει τα 32.817. Κούρασε το franchise αυτό. Όχι ότι είχε και τα ποιοτικά φόντα να προσελκύσει μαζικά. Στο #5 συναντάμε την πρωτοεμφανιζόμενη «Καρδερίνα» (φωτό), που έκανε μια τραγικά χαμηλή πτήση στα 5.426 εισιτήρια (από 69 οθόνες). Αποτυχία το έργο, το μυρίστηκε και ο κόσμος (ή είχε διαβάσει το χάλι του βιβλίου στο οποίο βασίστηκε) και η υποδοχή ήταν… όπως Αμερική (όπου πάτωσε). Ξεκίνησε με τριψήφιο νούμερο (705), «απογειώθηκε» το σαββατόβραδο (2.357) από το adult κοινό που ήθελε να έχει γνώμη, αλλά… Υπολόγιζα ότι θα κάνει καριέρα με καμία τριαντάρα σύνολο, μάλλον θα πέσω λίγο έξω.
Τα παιδικά αντέχουν κάπως, κλασικά. Το sequel της ταινίας των «Angry Birds» (-22%) έκοψε ακόμη 5.392 εισιτήρια (από 72 οθόνες), για να φτάσει το (όχι σπουδαίο για στουντιακό) σύνολο των 35.030. Στο #7 ακολουθεί το spin-off της σειρά των «Fast & Furious», «Hobbs & Shaw» (-39%), δηλαδή με σχετικά αξιοπρεπές κράτημα. Έκοψε 5.308 εισιτήρια (από 31 οθόνες), με το σαββατόβραδο (1.977) να είναι μπροστάρης. Σύνολο στα 129.677 εισιτήρια, καλό νούμερο, αλλά για την ψυχαγωγία που πρόσφερε, άξιζε καλύτερη απήχηση. Μαύρο δάκρυ έπεσε στον «Πύργο του Downton», ο οποίος… κατέρρευσε στο δεύτερο τετραήμερό του (-75%!), κόβοντας μόλις 4.077 εισιτήρια (από 39). Σαφής υπερεκτίμηση της φήμης της τηλεοπτικής σειράς, όμως την ίδια στιγμή έσκισε στο αμερικανικό box-office! Κάψιμο, κανονικά. Το ΣουΚού είδανε κάτι τα ταμεία εδώ (1.529 και 1.397, αντίστοιχα), με το σύνολο να βρίσκεται μέχρι στιγμής στα 28.095. Απρόβλεπτα χαμηλό. Στο #9 συναντάμε το «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο, που υποχώρησε βιαίως (-59%) στα 3.001 εισιτήρια (από 29 οθόνες). Στα 226.488 το σύνολο. Ο «Βασιλιάς των Λιονταριών» συμπληρώνει το top 10, με επανεμφάνιση και άνοδο (της τάξης του +48%!), κόβοντας 2.685 εισιτήρια (από 38 οθόνες). Αφού δεν υπάρχουν καινούργια παιδικά, υποθέτω. Σαν να έχει βαλθεί να πιάσει την τρακοσάρα με πείσμα το βλέπω, αλλά βρίσκεται ακόμη στα 288.097. Δεν θα ασχοληθώ με τριψήφια «ανοίγματα» ή άλλες δραματικές καταστάσεις που είδαν τα μάτια μου στις χαμηλότερες θέσεις, όμως θα κάνω μία εξαίρεση για το πολύ ευχάριστο θρίλερ αγωνίας «Διαφυγή» (φωτό), το οποίο έτυχε κάκιστου προγραμματισμού και διανομής (νόμιζα πως είχε γίνει reject ο τίτλος, anyway), αλλά με ελάχιστες προβολές σε επίσης λιγοστά multiplex και με μηδενική προώθηση κατάφερε να κόψει 1.562 εισιτήρια (από 15 οθόνες). Αντί για μπακάλικα, ασχολήθηκαν με το σινεμά, τι να πει κανείς…