FreeCinema

Follow us
24.0715:00

Ελληνικό box-office: Μέχρι και η «Mamma Mia» ζορίζεται!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η τελευταία σανίδα σωτηρίας για το φετινό καλοκαίρι, το sequel του «Mamma Mia!», έφερε τα καλύτερα νούμερα της σεζόν αλλά και κάμποσο κυνισμό από μερίδα του κοινού.

Όταν είδα το «Mamma Mia! Here We Go Again», έφτασα στο σημείο να δακρύζω από χαρά για την ψυχαγωγία που μου πρόσφερε, σε συνδυασμό με την πληθώρα των σεκάνς ανθολογίας για την pop κουλτούρα. Αυτό το φιλμ ήταν η τελευταία ευκαιρία διάσωσης του ελληνικού box-office για το φετινό καλοκαίρι, αλλά και μια τεράστια ανάσα διασκέδασης για τον κόσμο. Λαϊκή διασκέδαση. Με επίπεδο παραγωγής, με μεγάλα ονόματα στο καστ και με την «αύρα» των τραγουδιών των ABBA. Το πρώτο «Mamma Mia είχε ξεκινήσει να παίζεται στις αρχές Ιουνίου του 2008 και μέχρι τα μέσα του Οκτώβρη έκοβε ακόμη εισιτήρια, ξεπερνώντας τις 600.000! Δεν περίμενα το ίδιο νούμερο φέτος, η αγορά έχει αλλάξει κάπως από τότε, ο μισός μήνας ήταν χαμένος, ήδη. Αλλά περίμενα λαοθάλασσα, εξαιτίας του κεφιού και της ευφορίας που προκαλεί και το sequel. Το σημερινό άνοιγμα δεν είναι αντάξιο των προσδοκιών μου, αλλά παραμένει το μεγαλύτερο που είδαμε σε τούτη τη χώρα φέτος το καλοκαίρι, σε ένα τετραήμερο που συνολικά έφτασε τα 122.993 εισιτήρια (από τον Απρίλιο είχαμε να δούμε κάτι καλύτερο…). Από όλα αυτά, το 56% ανήκει στο δεύτερο «Mamma Mia!». Όσο για συγκρίσεις με άλλα «blockbusters» αυτής της σεζόν, μιλάμε για άνοιγμα 66% υψηλότερο από εκείνο του τελευταίου «Jurassic World», αλλά και 125% (σοκαριστικό αυτό) πιο πάνω από εκείνο της «Συμμορίας των 8»!

Κάποιες μικρές παρατηρήσεις, πριν προχωρήσω στα φετινά νούμερα. Ο Ελληνάρας «χαλάστηκε» από την… διαφορετική απόχρωση των νερών της Κροατίας (όπου έγιναν τα γυρίσματα)! Ο Ελληνάρας δεν αρκέστηκε στο ότι ολόκληρο το έργο εξακολουθεί να διαφημίζει (φωτό) τη χώρα του (πάρε παράδειγμα από ένα άρθρο των New York Times), αλλά σκόρπιζε χολή παντού κατά της ταινίας, διότι μάλλον και την προηγούμενη φορά δεν έβλεπε αυτά που συνέβαιναν επί της οθόνης αλλά… τα τοπία τα «δικά του». Ο Ελληνάρας ήθελε να μην έχουν «σκοτώσει» τη Μέριλ Στριπ, διότι «χωρίς» εκείνη (που παίζει σε κάποιες σκηνές, ως γνωστόν), όλη η παραγωγή ήταν μια «αρπαχτή». Ο Ελληνάρας, στην τελική, μπορεί και να μην κατάλαβε ποτέ ότι μιλάμε για συνέχεια της ταινίας του 2008! Διότι δεν ενημερώνεται, δεν διαβάζει, σε λίγο καιρό δεν θα καταλαβαίνει και τη γλώσσα… Πολιτισμός στο ναδίρ. Που δεν αναζητά καν την ψυχαγωγία του σινεμά ως φυγή, πλέον.

Έτσι, από τα 130.978 εισιτήρια (από 156 οθόνες) του 2008, σήμερα βρεθήκαμε στα 68.945 (από 169 οθόνες). Κάποιοι έκαναν «αντίποινα»; Κάποιοι νόμισαν πως το «Mamma Mia! Here We Go Again» τους «κλέβει»; Αυτοί είναι οι ηλίθιοι της υπόθεσης. Το ερώτημα, πια, είναι άλλο: αν η πανομοιότυπης ποιότητας συνέχεια ενός έργου που είχε συνεπάρει όλη την Ελλάδα προ δεκαετίας, δεν είναι ικανή να συσπειρώσει το μαζικό κοινό και να γεμίσει τα θερινά σήμερα, μήπως βρισκόμαστε μπροστά σε ένα πραγματικά επικίνδυνο τέλμα της σχέσης του ντόπιου θεατή με την επιλογή του κινηματογράφου ως τρόπου ψυχαγωγίας; Δηλαδή, αν το δεύτερο «Mamma Mia!» κόψει τα μισά ή το ένα τρίτο των εισιτηρίων του πρώτου φιλμ στην Ελλάδα, δεν αντιλαμβάνεται κανείς πόσο σοβαρό είναι αυτό; Μιλάμε για τίτλο σπάνιου πλεονεκτήματος, ο οποίος μπορεί να αφορά κάθε είδος κοινού, πόσω μάλλον ηλικιακά! Και μην κολλήσουμε στο ότι μιλάμε για «τη σαχλαμάρα με τα τραγουδάκια των ABBA». Ας μείνουμε στο ότι από αυτό το έργο το 2008 βγαίναμε χαρούμενοι, χορεύοντας από τα θερινά σινεμά. Το 2018, τι συνέβη; Μας βάλανε να… σκάβουμε πέτρες σε γκουλάγκ; Έγινε κακό πράμα το να περνάς καλά στον κινηματογράφο, ακόμη και με ένα «déjà vu» ταινίας;

Για εμένα, προσωπικά, τα 19.232 εισιτήρια της Πέμπτης ήταν κάτι το επίφοβο. Είχα πει (σε ανθρώπους της αγοράς) ότι αν η πρώτη μέρα πέσει κάτω από τις 20.000, το συνολικό άνοιγμα δεν θα είναι και τόσο ασφαλές, ειδικά για να προσεγγίσει την κατοστάρα (που έπρεπε…). Η Παρασκευή έπεσε στα 14.614 εισιτήρια και, ατυχώς, το Σάββατο δεν εκτοξεύτηκε, μένοντας στα 19.507 (το πρώτο Σάββατο του 2008 είχε φτάσει τα 38.447!). Ακολούθησαν οι προβλέψιμες απώλειες της Κυριακής (15.592). Θα μου πεις, γκρινιάζεις που κοπήκανε 68.945 εισιτήρια σε ένα τετραήμερο από έναν και μοναδικό τίτλο, ενώ έχουμε ζήσει φέτος τετραήμερα με τέτοια σύνολα από όσα φιλμ παίζονταν εκεί έξω; Και θα ανταπαντήσω: 122.993 εισιτήρια από ολόκληρη τη χώρα, με πρεμιέρα τέτοιας ταινίας μέσα, είναι ξεφτίλα. Το επίσης άσχημο είναι η κατάσταση που διαμορφώθηκε με τις χθεσινές πυρκαγιές στην Αττική, οι οποίες πλήττουν βαθύτατα την ψυχολογία του κόσμου, ο οποίος σε τέτοια κρούσματα με ανθρώπινες απώλειες συνηθίζει να αποφεύγει το… κέφι και τη χαρά, κοινώς δεν πρόκειται να πάει σινεμά για μέρες. Στις οποίες μέρες που διανύουμε έρχονται ξανά… βροχές και καταιγίδες! Πραγματικά, κάποιος έχει μουτζώσει τα θερινά εφέτος!

Στη δεύτερη θέση, το δεύτερο sequel του animated franchise «Ξενοδοχείο για Τέρατα» είχε μια απίστευτη πτώση (-69%!), κόβοντας 16.880 εισιτήρια (από 87 οθόνες). Χωρίς να έχω αναλυτικά στοιχεία ανά κινηματογράφο, προφανέστατα, μπορώ να δώσω μια εξήγηση: πρέπει να έχασε πάρα πολλές από τις μονές προβολές που είχε την προηγούμενη εβδομάδα, ειδικά σε θερινά, αφού στο περασμένο box-office report οι οθόνες ήταν… 146! Σαφώς μπροστά το Σάββατο, με 5.226 εισιτήρια. Το (υγιές) σύνολο βρίσκεται στα 100.712. Στο #3 παρέμεινε και κρατήθηκε καλά (-19%) το «Μια Αμερικανική Ληστεία», κόβοντας 8.247 εισιτήρια (από 14 οθόνες), με το Σάββατο (3.123) να υπερτερεί πάντα. Το σύνολο βρίσκεται στα 24.681. Θα βασανιστεί λίγο για να γίνει ένα από τα χιτάκια της σαραντάρας, όπως τα αποκαλώ εφέτος. Στο #4 άνοιξε «Το Βιβλιοπωλείο της Κυρίας Γκριν» (φωτό) με 5.443 εισιτήρια (από 20 οθόνες), ως ακόμη ένα λαμπερό παράδειγμα καλοκαιρινής πρεμιέρας που θα εξαφανιστεί… το πολύ μετά τη δεύτερη εβδομάδα προβολής, ενώ το top 5 συμπληρώνει το sequel του «Ant-Man» (-46%), που έκοψε 4.074 εισιτήρια (από 34 οθόνες). Σύνολο στα 50.583 μέχρι στιγμής. Ψίχουλα για κομιξάδικη περιπέτεια.

Ακολουθούν τα λιγότερο… «εντυπωσιακά» νούμερα της πρώτης δεκάδας, με τον «Ουρανοξύστη» να πέφτει (-54%) στο #6, με 3.607 εισιτήρια (από 34 οθόνες) και δραματικά πενιχρό σύνολο στα 17.768. Στο #7, το γαλλικό σουξεδάκι του «Έτσι Είναι η Ζωή» δέχτηκε ισχυρότατο πλήγμα (-68%) από τον ερχομό του sequel του «Mamma Mia!» (προφανώς), για να κόψει 3.395 εισιτήρια (από 15 οθόνες), με σύνολο στα 32.907 (να δούμε αν θα πιάσει τη σαραντάρα…). Στο #8, οι «Απίθανοι 2» (-9%) έβαλαν ακόμη 2.562 εισιτήρια στα ταμεία (από 33 οθόνες), για να φτάσουν τα 147.861, ενώ στο #9 συναντάμε το «Δέκα Ύποπτοι για Φόνο» (-50%) με 2.411 εισιτήρια (από 6 οθόνες). Στην τέταρτη εβδομάδα προβολής του, έχει φτάσει τα 37.175 εισιτήρια. Αν θυμάμαι καλά, είναι το πρώτο ανεξάρτητο φιλμ τούτης της σεζόν που δείχνει ότι θα πιάσει την επιδιωκόμενη σαραντάρα. Τέλος, στο #10, βρίσκουμε το ντεμπούτο της επανέκδοσης του «Il Postino» (φωτό), με 1.858 εισιτήρια (από 4 οθόνες). Θα χαρακτήριζα την επιλογή της ταινίας εντελώς άστοχη.