FreeCinema

Follow us
03.0619:00

Ελληνικό box-office: Αναζητώντας τους θεατές…


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ο «Αλαντίν» παρέμεινε στην κορυφή… ενός ολοκληρωτικά κατεστραμμένου και ηττοπαθούς σκηνικού, αποτέλεσμα φρικτών πολιτικών της διανομής. Ξεκάθαρα.

Πολλές φορές έχω χαρακτηριστεί «ενοχλητικός» από την ελληνική διανομή, ίσως ακόμη πιο έντονα από την εποχή που ξεκίνησα το FREE CINEMA. Ποτέ δεν άλλαξα συμπεριφορά και γλώσσα, απλά ενίοτε λογοκρινόμουν στα ΜΜΕ, γι’ αυτό και τούτο το site βαπτίστηκε έτσι. Και έχει μία δυναμική αρκετών δεκάδων χιλιάδων unique visitors / αναγνωστών τον μήνα, οι οποίοι πολλές φορές ξεπερνούν τα 67.397 άτομα που πήγαν σινεμά (σε ολόκληρη την Ελλάδα!) το περασμένο τετραήμερο. Κάνω αυτή την εισαγωγή επειδή εδώ και χρόνια ωρύομαι για τις λάθος πολιτικές των ελληνικών εταιρειών, ειδικά σε σχέση με τη θερινή περίοδο, η οποία για μένα υπήρξε ένα μεγάλο κινηματογραφικό σχολείο προ δεκαετιών, εξαιτίας των επαναλήψεων κλασικού ρεπερτορίου στα σινεμά του κέντρου. Η (σταδιακή) απουσία της κινηματογραφικής παιδείας σε συνδυασμό με τις «αρπαχτές» και το άδειασμα των ραφιών από τη σαβούρα των «πακέτων» που σήκωνε το προηγούμενο έτος στις ξένες αγορές το εκάστοτε γραφείο έχουν παγιώσει ένα pattern κάκιστου προγραμματισμού, που πλέον είναι αδύνατον να κρυφτεί (και) από τα μάτια του κοινού, το οποίο κυριολεκτικά χέστηκε για το πόσες ταινίες θα βγουν στα σινεμά κατά τη διάρκεια αυτών των μαρτυρικών (για εμάς, τους κριτικούς, που τα βλέπουμε όλα…) μηνών. Χωρίς καλό προϊόν, χωρίς ταινίες που «μιλάνε» στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα θεατή και με βροχή από sequels, remake ή reboot αμερικανικών wannabe blockbusters, ουδείς ασχολείται και το πράγμα οδεύει κανονικότατα προς την εξαφάνιση. Ειδικά για τα θερινά που δεν έχουν (και) τον χαρακτηρισμό του διατηρητέου. Τώρα, αν όλα αυτά σας φαίνονται «ενοχλητικά», δείτε λίγο πιο προσεκτικά τα αναλυτικά νούμερα που ακολουθούν και σκεφτείτε ξανά όχι μόνο ποιος μπορεί να έχει δίκιο αλλά και γιατί δεν επισκεφτήκατε έναν κινηματογράφο αυτές τις μέρες. Γιατί είχε εκλογές (η αποχή ξεπέρασε το 60%!); Γιατί είχε τελικό Champions League το Σάββατο; Γιατί σταμάτησε να είναι ψυχαγωγική αυτή η μορφή εξόδου, τελικά;

Και είχαμε και βαρβάτο στουντιακό, παρθένο από «πειρατεία» προϊόν στα σινεμά αυτές τις μέρες. Και πέσαμε τόσο χαμηλά, ενώ το σύνολο του έτους μέχρι στιγμής καταγράφει ένα -7% σε εισιτήρια. Συνέχιζε να με λες «κακό», εντάξει; Ξεκινάμε από την κορυφή, με τον «Αλαντίν» να παραμένει εκεί, λαβωμένος από υψηλή απώλεια προσέλευσης της τάξης του -41%, για να κόψει 24.435 εισιτήρια (από 173 οθόνες). Περίμενα μεγαλύτερη πτώση, είναι η αλήθεια. Τις καθημερινές που προηγήθηκαν του τετραημέρου έκοψε 15.658 εισιτήρια, αξιοπρεπές νούμερο για το σήμερα αλλά καθόλου για την αναλογία οθονών που είχε (267). Από το τωρινό νούμερο, τα 8.035 εισιτήρια προήλθαν από αγγλόφωνες προβολές, κοινώς τα 2/3 σχεδόν προκύπτουν από τις προβολές της μεταγλωττισμένης version, η οποία θα συντηρήσει για λίγο καιρό ακόμη τη δημοτικότητα του τίτλου. Περιέργως, παρά τις εκλογές και τον καλό καιρό, η Κυριακή (9.389) ξάφνιασε και πέρασε το Σάββατο (8.797). Το σύνολο μέχρι στιγμής βρίσκεται στα 84.688 εισιτήρια, άρα στο τέλος τούτης της εβδομάδας θα μιλάμε για κατοστάρα. Δεν έχει «πόδια» για εξαιρετικά μεγαλύτερα πράγματα, όμως. Το μέγα σοκ του τετραημέρου ήταν το άνοιγμα του sequel του «Γκοτζίλα» (φωτό) στο #2, με μόλις 13.271 εισιτήρια (από 126 οθόνες). Fact: σήμερα ρώτησα γνωστό μου, ο οποίος ενδιαφέρεται για το genre, αν είδε την ταινία για ν’ ακούσω σχόλια και μου απάντησε ότι δεν ήξερε πως παίζεται ήδη στα σινεμά! Την Πέμπτη ξεκίνησε πολύ δειλά (3.198), το ποδόσφαιρο κέρδισε το τέρας το Σάββατο (3.587) και η ελάχιστη άνοδος της Κυριακής (3.783) δεν έσωσε την κατάσταση. Εκεί που το περιμέναμε να κάνει ντεμπούτο στην κορυφή, έκανε ποδαρικό περίπου 70% χαμηλότερο από εκείνο της προηγούμενης ταινίας του franchise, από το 2014! Πολύ δύσκολα τα πράγματα για το πώς θα συνεχίσει τούτο εδώ…

Στο #3, το ελληνικό κοινό βροντοφώναξε «ο Έλτον Τζον δεν είναι Φρέντι Μέρκιουρι»! Άθλιο το άνοιγμα των 6.025 εισιτηρίων (από 71 οθόνες) για το «Rocketman». Τα 5.124 κόπηκαν στην Αθήνα (από 43 οθόνες), η επαρχία «έκλεισε κάστρα». Καλύτερη μέρα το Σάββατο, με 2.138 εισιτήρια. Αυτά παθαίνουν σχεδόν πάντα οι μουσικές βιογραφίες στην Ελλάδα. Μία εξαίρεση ήταν το «Bohemian Rhapsody». Ο τρίτος «John Wick» (-64%) βρέθηκε στο #4, κόβοντας 5.353 εισιτήρια (από 34 οθόνες). Πιο δυνατή η Πέμπτη του (!), με 1.541 εισιτήρια. Με σύνολο στα 82.528, φαίνεται ξεκάθαρα ότι αποχαιρετά την κατοστάρα, αλλά στα μέτρα του franchise, για τη χώρα μας, έχει σκίσει (το προηγούμενο chapter σταμάτησε στα 58.919). Την πεντάδα συμπληρώνει το θρίλερ «Ma» (φωτό), το οποίο ξεκίνησε πάρα πολύ μέτρια με 4.592 εισιτήρια (από 56 οθόνες). Οι fans τού είδους δεν έτρεξαν (ακριβώς) από την πρώτη μέρα (1.441), με τις υπόλοιπες να πιάνουν ακόμη μικρότερα νούμερα (1.138 το σαββατόβραδο). Δεν βοήθησε ούτε ο τίτλος (κανείς δεν καταλάβαινε τι ακριβώς σημαίνει αυτό το «Ma»!), ούτε και τα promotional υλικά (με το πρόσωπο της Οκτέιβια Σπένσερ πρώτη – και μοναδική – μούρη…). Αποφάσεις του αμερικανικού studio αυτές, που όμως επικοινωνιακά λειτούργησαν (προφανώς) καλύτερα στις ΗΠΑ (κόστος 5.000.000 δολάρια, πρώτο weekend εκεί με 18.260.000 στα ταμεία).

Με αξιοπρέπεια στάθηκε το πρωτοεμφανιζόμενο «Αναζητώντας τον Χέντριξ» (φωτό) στο #6, κόβοντας 3.225 εισιτήρια (από 24 οθόνες). Οι καλές κριτικές και η φήμη του feelgood περιεχομένου που μάλλον λειτούργησε (ή συζητήθηκε) έφεραν 1.321 θεατές στα σινεμά το Σάββατο. Θα δούμε αν θα δείξει κάποια αντοχή τη επόμενη εβδομάδα, θέμα που έχει να κάνει και με το ποια μαγαζιά θα το συνεχίσουν, φυσικά. Στο #7 συναντάμε τα animated «Ασχημογλυκούλια» (-33%) με 1.461 εισιτήρια (από 33 οθόνες) και μάλλον… άσχημο σύνολο στα 16.377. Παιδικό animation και στο #8, με το «Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας 3» (-29%) που πρόσθεσε 1.424 εισιτήρια (από 25 οθόνες) στο σύνολο των 122.524 (γερό σουξέ). Η «Τελευταία Πράξη» των «Avengers» (-71%) κατρακύλησε στα 1.366 εισιτήρια (από 9 οθόνες), με σύνολο στα 528.113. Η δεκάδα καταλήγει σε τριψήφιο (!) νούμερο εισιτηρίων (899, από 10 οθόνες) για την αστοχία ρομαντικής κομεντί «Μία Απίθανη Σχέση» (-51%), η οποία μετράει φιάσκο σύνολο στα 15.082. Δεν θα επεκταθώ με τα υπόλοιπα «ανοίγματα» νέων ταινιών που έκοψαν οικτρά (και τριψήφια, προφανώς) εισιτήρια. Μετράω οκτώ πρεμιέρες για την Πέμπτη, όμως. Έντρομος!