FreeCinema

Follow us
21.1120:30

Ελληνικό box-office: «Φανταστικά» ναι, μαζικά… όχι!


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η πλειοψηφία του κοινού ήθελε (δικαίως) να μάθει που βρίσκονται κάποια «Φανταστικά Ζώα». Όχι σε συνταρακτικό βαθμό, όμως. Έπρεπε να ξεπεράσουμε και την επίσκεψη ενός Ομπάμα…

Ήταν μια πολύ κουραστική εβδομάδα, ειδικά για τους Αθηναίους. Ομπάμα, Πολυτεχνείο, άπειροι μπλοκαρισμένοι δρόμοι, κυκλοφοριακό κομφούζιο και… ένα weekend από το οποίο οι περισσότεροι κάτοικοι του λεκανοπεδίου ενδεχομένως να επιζητούσαν την ανάπαυση ή μια βόλτα έξω (ο καιρός το επέτρεψε), αντί να κλειστούν σε έναν κινηματογράφο, όση… μαγεία κι αν προσέφερε αυτός. Η αύξηση των εισιτηρίων, λοιπόν, δεν ξεπέρασε τις 10.000 (σε σύγκριση με το προηγούμενο τετραήμερο), για να μετράμε σήμερα συνολικά 149.852 εισιτήρια (από ολόκληρη τη χώρα, πάντα). Δεν ήταν αυτή η προσδοκία της αγοράς, που περίμενε το «Φανταστικά Ζώα και Πού Βρίσκονται» να κινηθεί όσο το δυνατόν πιο κοντά στο franchise του «Χάρι Πότερ», βασιζόμενη στο όνομα της πετυχημένης συγγραφέως και των δύο, Τζέι Κέι Ρόουλινγκ. Μπορεί το φιλμ αυτό να προσέλκυσε στις αίθουσες το 40% επί του εισπρακτικού συνόλου του τετραημέρου, όμως το άνοιγμα των «Φανταστικών Ζώων» σε πραγματικούς αριθμούς δεν κατάφερε (δυστυχώς) να γίνει τόσο μαζικό όσο θα ήθελε.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Μιλάμε για 58.176 εισιτήρια (από 160 οθόνες). Κοντινές συγκρίσεις από τούτη τη σεζόν: «Ομάδα Αυτοκτονίας» (61.555 εισιτήρια, από 135 οθόνες) και «Doctor Strange» (58.232 εισιτήρια, από 124 οθόνες). Μεγάλες παραγωγές που προσέγγιζαν ένα πιο νεανικό κοινό, το οποίο αγαπά το φανταστικό ή και τα comics. Η αλήθεια είναι ότι τα «Φανταστικά Ζώα» ήταν μια πιο upscale περίπτωση ταινίας σε στόχευση θεατών, όμως οι ενήλικες εδώ δεν αγαπούν τόσο το είδος αυτό, τα έχω ξαναπεί. Κι ας έχουν… μεγαλώσει κάμποσο οι θεατές τού πρώτου «Χάρι Πότερ». Για την ιστορία, εκείνο το φιλμ του 2001 είχε κάνει άνοιγμα 121.919 εισιτηρίων, για να κλείσει καριέρα στα 777.366. Ήταν άλλες εποχές, με τα Village Cinemas να φέρνουν νέον αέρα στην αγορά και την κινηματογραφική αίθουσα να γίνεται μόδα ξανά. Δεν είναι τίμιο να ονειρευόμαστε τέτοια εισιτήρια σήμερα. Για να καταλάβει κανείς τα… περασμένα μεγαλεία, άλλωστε, αρκεί μονάχα να δει πού κατέληξε το franchise του «Χάρι Πότερ» στην Ελλάδα. Η τελευταία ταινία της σειράς, το 2011, είχε κάνει άνοιγμα τετραημέρου στα 104.662 εισιτήρια, αλλά το σύνολο της καριέρας του είχε «κάτσει» στα 350.717. Αυτά τα εισιτήρια δεν πρόκειται να τα δουν τα «Φανταστικά Ζώα»…

Allied

Αναλυτικότερα, αν και άνοιξε ακριβώς πάνω στην επέτειο του Πολυτεχνείου, το φιλμ ήταν το μοναδικό που έπιασε πενταψήφιο νούμερο την Πέμπτη (16.380), προσελκύοντας τελικά κυρίως το hardcore κοινό που παρακολουθεί αυτό το είδος σινεμά, όπως απέδειξε το Σάββατο (18.862), το οποίο δεν εκτοξεύτηκε ανοδικά σε εισιτήρια. Αυτό που έλεγα στην αρχή του κειμένου, αποδεικνύεται στη σύγκριση Αθήνας και υπολοίπου Ελλάδας: 3.688 τα εισιτήρια του 3D στην Αθήνα (από 12 οθόνες), 6.445 στην υπόλοιπη χώρα (από 31 οθόνες) και, από τις συμβατικές προβολές, 23.643 τα εισιτήρια στην Αθήνα (από 46 οθόνες), 22.331 στο υπόλοιπο Ελλάδας (από 67 οθόνες). Μπορεί ο αριθμός των αιθουσών να μπερδεύει λίγο στην «ετυμηγορία», όμως ήταν φανερό ότι η Αθήνα δούλεψε πολύ πιο μέτρια από το αναμενόμενο. Τέλος, τα 2.069 εισιτήρια από 4 οθόνες ATMOS ήταν μάλλον απογοητευτικά. Τα «Φανταστικά Ζώα» δεν θα έχουν ουσιαστικό ανταγωνισμό για το είδος τους και στο ερχόμενο τετραήμερο. Ίσως δεν θα έπρεπε να πιστεύουμε ότι θα πληγούν από το «Σύμμαχοι» (φωτό) που πουλάει στο πιο adult κοινό το ζευγάρι των Πιτ – Κοτιγιάρ, αφού το ίδιο target group μάλλον αδιαφόρησε για τα «μαγικά» της Ρόουλινγκ. Αν, όμως, τους «αγγίξει» το πολεμικό στοιχείο ή οι δόσεις περιπέτειας, τότε η πτώση των «Ζώων» μπορεί να πλησιάσει (ή και να ξεπεράσει) επικίνδυνα το 50%. Και είναι λίγο άδικη αυτή η υποδοχή για μια ταινία αληθινά απολαυστική και φτιαγμένη για τη μεγάλη οθόνη. Όταν τέτοιες παραγωγές αδυνατούν να μετατρέπονται σε μαζικές επιτυχίες στην ελληνική αγορά, πια, πρέπει να προβληματιζόμαστε σοβαρά.

TROLLS 2016

Τη μικρότερη πτώση (-27%) του τετραημέρου στο top 10 είχαν οι «Ευχούληδες» (φωτό), που στο τρίτο τους weekend έκοψαν 17.601 εισιτήρια (από 61 οθόνες), φτάνοντας το υγιέστατο σύνολο των 70.406 εισιτηρίων. Δεν είχαν ανταγωνισμό στο παιδικό θέαμα, τα ανήλικα μάλλον μένουν ευχαριστημένα και η κατοστάρα είναι δεδομένη. Τα 11.406 εισιτήρια (από 48 οθόνες) που έκοψε το «Φως Ανάμεσα στους Ωκεανούς» δεν είναι κάτι το εντυπωσιακό από μόνο του, αλλά η ταινία κρατήθηκε καλά (-32%) από τη μερίδα των θεατών που ήθελαν να παρακολουθήσουν κάτι πιο μελοδραματικό και παλιομοδίτικο. Εδώ θα κάνουν μεγάλη ζημιά οι «Σύμμαχοι» από την Πέμπτη. Το σύνολο βρίσκεται στα 34.532 εισιτήρια. Περισσότερο λαβωμένος ο «Jack Reacher» (-56%), είχε βιαστική πτώση στο δεύτερο τετραήμερό του, με 8.494 εισιτήρια (από 41 οθόνες) και σύνολο στα 38.863. Υπάρχει ντόπιο ζήτημα με τον Τομ Κρουζ και είμαι περίεργος να δω αν θα επηρεάσει και την επερχόμενη «Μούμια» του – το 2017 αυτό. Η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται με τον «Αντιρρησία Συνείδησης», που μπορεί να μην είδε σημαντική πτώση (-33%), όμως τα νούμερά του είναι μάλλον κακά (7.380 εισιτήρια, από 35 οθόνες, με σύνολο στα 26.283).

LA PAZZA GIOIA

Στο πέμπτο του τετραήμερο, «Ο Λογιστής» κόβει ελαφρώς λιγότερα εισιτήρια από τον «Reacher» (!), κοινώς 6.463 (από 22 οθόνες, με πτώση -44%), με το μάλλον εντυπωσιακό (για την εποχή) σύνολο των 172.046 εισιτηρίων. Η κριτική δεν το είχε υποστηρίξει ανάλογα, αλλά άμα μια ταινία κάνει «γκελ» στον κόσμο… Από την έβδομη θέση, ο «Doctor Strange» είχε τη μεγαλύτερη πτώση (-57%), κόβοντας 5.893 εισιτήρια (από 30 οθόνες) και το σύνολο να σιγοσβήνει στα 158.934. Δεν είναι άσχημο το νούμερο, αλλά είχε τα φόντα και για καλύτερα τούτο εδώ. Στην όγδοη θέση έκανε ντεμπούτο η ιταλική «Τρελή Χαρά» (φωτό), η οποία περισσότερο ηττήθηκε από την πεσμένη διάθεση των Αθηναίων για σινεμά στο τετραήμερο που μας πέρασε. Η Πέμπτη (του Πολυτεχνείου) ήταν ολέθρια (477), αλλά και το Σάββατο (2.170) δεν κατάφερε να σηκώσει αρκετά την κατάσταση, φέρνοντας τελικά στα ταμεία 5.303 θεατές συνολικά (από 11 οθόνες). Η ερχόμενη Πέμπτη, με εννέα («στις 9 του μακαρίτη»…) πρεμιέρες στις αίθουσες, δεν θα κάνει τα κάνει τα πράγματα… πιο χαρούμενα.

L'Avenir

Το «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» συζητιέται πολύ, αλλά δεν εισπράττει και τόσα όσα θα φανταζόταν κανείς. Τουλάχιστον, κρατιέται καλά (-29%), κόβοντας 4.670 εισιτήρια (από 12 οθόνες), με το σύνολο να φτάνει τα 22.120. Σε αυτό το σημείο να προσθέσω κάποια ενδεικτικά σύνολα από άλλες επιτυχίες του arthouse που βρίσκονται ακόμη στο top των εισπράξεων αλλά κάτω από την πρώτη δεκάδα, με τον «Toni Erdmann» να έχει φτάσει τα 23.116 εισιτήρια και την αλμοδοβαρική «Julieta» τα 39.554. Πολλές από τις ταινίες του συγκεκριμένου «είδους» ανοίγουν, πλέον, σε εξωφρενικά μεγάλο αριθμό αιθουσών, χωρίς αυτό να αλλάζει προς το καλύτερο την εμπορική τους επιτυχία. Ίσως πρέπει να αναθεωρήσει η διανομή σε σχέση με τον χειρισμό τους. Το top 10 συμπληρώνει το ντεμπούτο του γαλλικού φιλμ «Το Μέλλον» (φωτό), το οποίο έβαλε 3.306 θεατές σε 7 κινηματογραφικές αίθουσες. Και εδώ παραλογισμός με τον αριθμό των σινεμά. Και δεν βλέπω να έχει και… μέλλον.

Όχι ότι δεν υπήρξαν και χειρότερα ντεμπούτα… 1.990 εισιτήρια (από 20 οθόνες!) για το «Στην Καρδιά του Δάσους», ενώ το «The Stopover», που έπρεπε να βγει το πολύ σε ένα μικρό σινεμά (και για την ημεδαπή βαφτίστηκε λανθασμένα με τον αγγλόφωνο τίτλο του, ενώ μιλάει γαλλικά κι ενίοτε ελληνικά), έκοψε 185 εισιτήρια (από 6 οθόνες, με τις περισσότερες να παίζουν μονές παραστάσεις και δη σε… multiplex!). Σουρεαλισμός. Και πλερέζες.