Ελληνικό box-office: Θα κλείσετε, το έχετε καταλάβει;
Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου παραμένει στην κορυφή ενός κυριολεκτικά πένθιμου σκηνικού, με πενταψήφιο σύνολο τετραημέρου!
Από τον Αύγουστο του 2018 είχαμε να δούμε αθλιότερα εισιτήρια σε τετραήμερο! Από τα 116.548 του προηγούμενου, πέσαμε πλέον στα 86.484 εισιτήρια! Κακός προγραμματισμός, ταινίες που δεν αξίζουν ούτε τον χρόνο (κυρίως) ούτε και τα χρήματά σου, λογικές και «πολιτικές» δεκαετίας ’90, έργα που αγοράζονται για την τηλεόραση (πρωτίστως) και βγαίνουν για «αρπαχτές» στα σινεμά, καμία απόπειρα από τα γραφεία διανομής για να διορθωθεί κάτι ή να επικοινωνήσουν με τους θεατές πιο δημιουργικά ή κάπως «εναλλακτικά», ώστε να αισθανθεί το κοινό ότι θα κερδίσει κάτι επιλέγοντας τον κινηματογράφο ως μέσο ψυχαγωγίας. Σκατά έχουν στα κεφάλια τους αυτοί οι άνθρωποι, που αφήνουν νεκρές από επιλογές νέων φιλμ εβδομάδες, για να τις ακολουθήσουν με καταιγισμό από… αζήτητα (εννέα οι πρεμιέρες την ερχόμενη Πέμπτη…); Κανείς δεν καταλαβαίνει το κακό που διαπράττεται; Ταινίες που δεν αφορούν παρά μονάχα εκατοντάδες ή ελάχιστες χιλιάδες θεατών, να εκτοξεύονται άσκοπα σε μια αγορά που αιμορραγεί, ενίοτε επειδή έχουνε αρπάξει μια MEDIA επιχορήγηση από την Ευρώπη για να διανεμηθεί η κάθε σκαρταδούρα και μετριότητα που παίζει σε άδειες αίθουσες; Και το καλοκαίρι, δηλαδή, πόσο πιο χαμηλά θα πάει το πράμα; Με τα μπάζα της γαλλικής, ισπανικής και ιταλικής παραγωγής; Πάλι; Και μέχρι να φτάσουμε στο άνοιγμα των θερινών, πόσα «ράφια» θα αδειάσουν στις πλάτες των αιθουσαρχών; Και πόσοι θα επιζήσουν πια στο τέλος; Ήδη εκεί έξω πέφτουν στοιχήματα για «λουκέτα» εταιρειών. Σε διετία; Σε τριετία; Και τα σινεμά; Πόσο ακόμα θ’ αντέξουν με σκάρτο προϊόν που δεν μιλά στον θεατή; Άντε, να ξαναδώ και κανένα ρεπορταζάκι της πλάκας σε διάφορα sites, για την πτώση που έχει αγγίξει το 22% σήμερα, με συναδέλφους που θα γλείφουν ξεδιάντροπα τους διανομείς και θα κανακεύουν το όλο χάλι, μπας και τσιμπήσουν κανένα «δωράκι». Δεκαετία ’90, σου λέω! Χαμπάρι!
Το ότι «Η Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου βρίσκεται στην κορυφή του ελληνικού box-office για τέταρτη εβδομάδα είναι μια θετική έκπληξη, που όμως δεν δύναται να μας χαροποιεί ιδιαίτερα παρατηρώντας τα νούμερα. Πτώση 55% και 14.024 εισιτήρια (από 89 οθόνες). Αυτό είναι το #1, εντάξει; Τα 8.000 εισιτήρια κόπηκαν στην Αθήνα (από 30 οθόνες), ενώ η μέρα καλύτερης προσέλευσης πανελλαδικά ήταν, φυσικά, το Σάββατο (5.953). Διανύουμε την πέμπτη εβδομάδα προβολής του φιλμ και παρατηρούμε το ενδιαφέρον του κόσμου να εξατμίζεται γοργά, αν και το σύνολο των 200.006 εισιτηρίων είναι ένας εμπορικός θρίαμβος. Που προέκυψε διότι το έργο είναι εξαιρετικό, ενδιέφερε και έγινε μέγα θέμα συζητήσεων. Για τα Όσκαρ; Σοβαρά; Αν δεν ήταν Έλληνας ο σκηνοθέτης, θα έπαιζε η εξέλιξη της πορείας του φιλμ στα δελτία ειδήσεων σχεδόν καθημερινά; Στο #2 απογειώθηκε (+163%) το Όσκαρ καλύτερης ταινίας του 2019, «Το Πράσινο Βιβλίο» (φωτό), το οποίο έχασε για ελάχιστα εισιτήρια την πρωτιά (13.534, από 50 οθόνες). 9.722 το μερίδιο της Αθήνας (από 21 οθόνες) και σαββατόβραδο στα 5.615 πανελλαδικά. Ακόμη μια περίπτωση έργου με συντριπτικά θετικό word of mouth, που έχει φτάσει συνολικά τα 145.257 εισιτήρια. Διανύει την ένατη εβδομάδα προβολής (!) και ξεκίνησε σε limited release από τις 3 του Γενάρη, στην… αρχική ημερομηνία του Λάνθιμου, δηλαδή. Εγώ γκρίνιαζα γιατί δεν παιζόταν από τα Χριστούγεννα αυτός ο τίτλος, όταν ο κόσμος δεν είχε πού να πάει και τι να δει στα σινεμά… Πού θέλω να καταλήξω; Και τούτο εδώ έχασε εισιτήρια από λάθος προγραμματισμό (και την «πειρατεία»). Γιατί στις γιορτές έπρεπε να βγει το… «Vice» (34.600 εισιτήρια)! Ούτε στο γάμο του Καραγκιόζη!
Ακολουθούν δύο animated ταινίες, γιατί το παιδάκι δεν γίνεται να μην το πας στο σινεμά αν σου το ζητήσει: το «Corgi» (-33%) στο #3, με 8.444 εισιτήρια (από 76 οθόνες) και «Η Ταινία LEGO 2» (-51%) στο #4, με 7.293 εισιτήρια (από 99 οθόνες). 23.334 και 51.332 είναι τα αντίστοιχα σύνολά τους. Το μεγαλύτερο νέο άνοιγμα αυτού του τετραημέρου το συναντάμε στο #5 και είναι η νεανική κωμωδία τρόμου «Γενέθλια Θανάτου 2» (φωτό), η οποία έκοψε 7.216 εισιτήρια (από 56 οθόνες). Στα τέλη Οκτωβρίου του 2017, το πρώτο φιλμ είχε ανοίξει στο #7 με 7.176 εισιτήρια (από 23 οθόνες). Τα νούμερα σήμερα θα ήταν αρκετά καλύτερα εάν δεν έπεφτε στο κακό timing της… Τσικνοπέμπτης, που το θέρισε κανονικά (777 εισιτήρια). Στο είδος αυτών των ταινιών, η πρώτη μέρα είναι συνήθως πολύ δυνατή. Το σαββατόβραδο (3.142) ήταν το πιο δημοφιλές, βέβαια.
Στο #6, η «Σύζυγος» (-32%) της παρολίγον οσκαρικής Γκλεν Κλόουζ έκοψε 4.962 εισιτήρια (από 25 οθόνες), με το σύνολο των έντεκα πρώτων ημερών προβολής να βρίσκεται στα 16.538. Εντελώς ασήμαντο νούμερο, από αυτά που πλέον αποκαλώ «σουξεδάκι θερινής περιόδου». Περιέργως, ο λιγότερο ακουσμένος «Φαροφύλακας» έχει φτάσει στο ίδιο διάστημα τα 17.411 εισιτήρια, ίσως γιατί υπόσχεται περισσότερα σαν δράμα μυστηρίου. Το περασμένο τετραήμερο (-45%) έκοψε 4.266 εισιτήρια (από 36 οθόνες). Η «Αλίτα» συνεχίζει τη βίαια πτωτική της πορεία (-56%), με 3.734 εισιτήρια (από 34 οθόνες), με ισχνό σύνολο στα 48.238. Στο #9 συναντάμε την περιπέτεια «Ψυχρή Καταδίωξη» (-41%), με 3.474 εισιτήρια (από 20 οθόνες). Λίγο η ανάγκη για έργο του genre, λίγο το όνομα του Λίαμ Νίσον, και ιδού πώς φτάσαμε το σχετικά ικανοποιητικό (για την περίοδο) σύνολο των 68.517 εισιτηρίων. Τη δεκάδα συμπληρώνει το art-house δράμα «Δύση Ηλίου» (φωτό), που έκανε ντεμπούτο με 2.877 εισιτήρια (από 8 οθόνες). Παρά τις πολύ θετικές κριτικές (γιατί;), το κοινό μάλλον… την ψυλλιάστηκε και δεν επιφύλαξε υποδοχή ανάλογη του «Γιου του Σαούλ» (του ιδίου σκηνοθέτη), ο οποίος είχε ανοίξει με 5.352 εισιτήρια (από 4 οθόνες) εξαιτίας διθυράμβων στα μέσα Νοέμβρη του 2015.
Απλά και μόνο λόγω τοπικού ενδιαφέροντος, να προσθέσω ότι το ελληνικό δράμα «Η Δουλειά της» άνοιξε στο #17, κόβοντας 990 εισιτήρια (από 9 οθόνες). Έχουν υπάρξει και χειρότερα (!), αν θυμηθούμε άλλες παραγωγές που δεν έκαναν ούτε χιλιάρα στην πλήρη καριέρα της διανομής τους στις αίθουσες…