FreeCinema

Follow us
01.0512:30

Ελληνικό box-office: Μια πρόσκαιρη αντεπίθεση.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, η μαζική επίθεση των ηρώων της Marvel στο νέο sequel των «Εκδικητών» εξασφάλισε ένα γερό άνοιγμα για το φιλμ. Μόνο. Η υπόλοιπη αγορά βυθίστηκε σε ακόμη μεγαλύτερο πένθος…

Γνωρίζοντας ότι από τις preview προβολές της Τετάρτης οι «Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας» οδήγησαν 20.947… φανατίλες του κομιξικού genre στα ταμεία (145 οθονών), μου ήταν ακόμη πιο εύκολο να υπολογίσω το άνοιγμα της ταινίας στην Ελλάδα. Η προσέγγισή μου έδινε 125.000 εισιτήρια, το πραγματικό νούμερο είναι 129.549 (από 207 οθόνες!). Δεν τα πήγα άσχημα. Όσο για τον πανζουρλισμό μάζωξης ηρώων της Marvel, τα εισιτήρια αυτά αντιπροσωπεύουν το 82% του συνόλου της αγοράς (πολλά θαυμαστικά εδώ!). Δηλαδή, των 158.758 που κόπηκαν. Δεν θέλω να δημιουργήσω κλίμα πανικού, αλλά αν αφαιρέσουμε τον τίτλο των «Εκδικητών», το περασμένο τετραήμερο θα είχαν κοπεί… 29.209 εισιτήρια; Ίσως όχι απαραίτητα, αφού όλο και κάποιοι από τους θεατές του «Πολέμου της Αιωνιότητας» θα πήγαιναν σινεμά. Να δουν τι, όμως; Καμία από τις υπόλοιπες πρεμιέρες της εβδομάδας δεν θα μπορούσε να τραβήξει το ίδιο κοινό στις κινηματογραφικές αίθουσες, άρα τα φιλμ που συνεχίζονται θα τσιμπούσαν μερικά ψίχουλα εισιτηρίων που, λογικά, δεν θα έφταναν καν το σύνολο των 53.492 που κόπηκαν το προηγούμενο τετραήμερο. Με άλλα λόγια, κρατήστε αυτό το pattern για το φετινό καλοκαίρι. Όταν θα εμφανίζεται κάποιος στουντιακός τίτλος, θα φουντώνουν τα ταμεία, όταν δεν θα υπάρχει κάτι παρόμοιο… καλύτερα να μην αρχίσω από τώρα τα «γαλλικά»!

Τα δύο προηγούμενα φιλμ των «Εκδικητών» είχαν ανοίξει σε παρόμοια εποχή (δώστε κάποτε προσοχή στο πώς τα studio «ταΐζουν» τις μάζες, κοπιάροντας… το ίδιο pattern προγραμματισμού!) και στη χώρα μας. Στα τέλη Απριλίου του 2012, το πρώτο μέρος (φωτό) είχε κάνει ποδαρικό 75.756 εισιτηρίων (από 98 οθόνες), ενώ η «Εποχή του Ultron» που βγήκε ακριβώς πάνω στο τέλος του Απρίλη του 2015 είχε κόψει 94.250 εισιτήρια (από 169 οθόνες). Τα σημερινά 129.549 (από 207 οθόνες) αποδεικνύουν (ουσιαστικά) ότι ο γιγαντισμός του προϊόντος και των κινηματογραφικών αιθουσών αποφέρει… κάτι μεγαλύτερο. Πιθανότερα πρόσκαιρο, όμως. Μέχρι να έρθει και το sequel του «Deadpool», για να αναμετρηθεί… με τον εαυτό του, πάνω από τα συντρίμμια της αγοράς. Και ο «Solo» από το franchise του «Star Wars». Και πάει λέγοντας. Το ότι οι τίτλοι αυτοί στην παγκόσμια αγορά αγγίζουν όλο και πιο εύκολα το δισεκατομμύριο δολαρίων σε εισπράξεις, δεν θα πρέπει να καθησυχάζει κανέναν. Το σινεμά δεν είναι luna park. Τείνει να γίνει, όλο και περισσότερο. Απλά, ας μην ξεχνάμε πως ένα joyride (ακόμη και) στο καλύτερο και πιο εντυπωσιακό roller coaster του κόσμου έχει τα πάνω του και τα κάτω του. Τα τελευταία μπορούν να είναι αρκετά τρομακτικά. Το ίδιο και ο εκτροχιασμός…

Ας δούμε αναλυτικά την κατάσταση που διαμορφώθηκε με τον «Πόλεμο της Αιωνιότητας». Τα 20.947 εισιτήρια της Τετάρτης προήλθαν βασικά από μια βραδινή προβολή, με τα 9.722 από αυτά να έχουν κοπεί στην Αθήνα (από 66 οθόνες). Κοινώς, η επαρχία πήρε ελάχιστα κεφάλι παραπάνω (από 79 οθόνες). Από την Πέμπτη (και με την αύξηση των οθονών να φτάνει τις 207 σε ολόκληρη την Ελλάδα), οι θεατές έφτασαν τους 35.924 (16.159 στην Αθήνα, από 80 οθόνες), η Παρασκευή προβλέψιμα είχε σημαντική πτώση στα 25.869 (11.444 στην Αθήνα), το Σάββατο ξεπέρασε το συμπεριφορικό στερεότυπο της κυριαρχίας της πρώτης μέρας για τούτο το genre (αφού τα fanboys είχαν «διαρροές» από την Τετάρτη…) με 39.541 (18.986 στην Αθήνα) και η Κυριακή σημείωσε την τυπική χαλάρωση στα 28.215 (14.359 στην Αθήνα). Απομονώνοντας τα εισιτήρια, κάπως… απομυθοποιείται η φήμη ενός «τεράστιου» ανοίγματος στο πλαίσιο μιας ολόκληρης χώρας, έτσι; Να προσθέσουμε και τις «ειδικές» προβολές του τετραημέρου (πανελλαδικά): 14.515 προτίμησαν να δουν το φιλμ σε 3D (από 37 οθόνες), 7.420 θεατές «την άκουσαν» σε ATMOS (από 4 οθόνες), ενώ η αθηναϊκή Sphera της Village με 3D και ATMOS προσέλκυσε 3.729 θεατές (δύο παραστάσεις την ημέρα, τρεις στο weekend). Μαζί με τα previews της Τετάρτης, λοιπόν, αυτοί οι «Εκδικητές» μέτρησαν σύνολο 150.496 εισιτηρίων. Θα παίζουν μόνοι τους για ακόμη δύο εβδομάδες, με πτώσεις που θα πλησιάζουν το 50% στην πορεία (στην περίπτωση της «Εποχής του Ultron» το δεύτερο τετραήμερο είχε ξεπεράσει το -60%!), μέχρι να βγει το sequel του «Deadpool» στις 17 του Μάη (ο πρώτος είχε ανοίξει στα μέσα Φεβρουαρίου του 2016 με 77.774 εισιτήρια, από 83 οθόνες, οι αντίστοιχοι αριθμοί του σήμερα θα είναι πολύ πιο φουσκωμένοι…). Εκεί, πια, ο «Πόλεμος της Αιωνιότητας» θα μαζεύει ψιχουλάκια. Οι πρώτοι «Εκδικητές» είχαν σταματήσει στα 242.565 εισιτήρια, ενώ ο «Ultron» ήταν πιο κάτω, στα 224.334. Ο «Πόλεμος της Αιωνιότητας» θα έχει πλησιάσει το τελευταίο νούμερο στις οκτώ πρώτες μέρες προβολής του (λογικά). Για συνολική εφόρμηση του Marvel Universe σε μια μόλις ταινία, ήταν αποτελεσματικοί αυτοί οι ήρωες. Αλλά δεν έσωσαν την ελληνική αγορά. Γιατί η αληθινή της εικόνα είναι αυτά που ακολουθούν…

Αρχικά, ας πούμε ότι τέσσερις στους δέκα τίτλους των πρώτων θέσεων του ελληνικού box-office καταλαμβάνονται από παιδικά έργα. Από αυτούς, στο #2 έκανε ντεμπούτο η «Ζουγκλοπαρέα», ένα γαλλικό animation με πολύ πιασάρικο τίτλο, το οποίο έκοψε 4.385 εισιτήρια (από 79 οθόνες). Τα 1.975 της Κυριακής ήταν η καλύτερη απόδοση που είχε. Όχι μεγάλες προσδοκίες για σύνολο καριέρας. Στο #3 αντέχει ακόμη (στην τέταρτη εβδομάδα προβολής του) το «Ένα Ήσυχο Μέρος», που μπορεί να σημείωσε ισχυρή πτώση (-62%), αλλά έχασε πάρα πολλές οθόνες (από 58 πήγε στις 20!). Έκοψε 2.781 εισιτήρια και συνολικά έχει φτάσει τα 68.011. Στο #4, ο (ξανά) παιδικός «Πίτερ Ράμπιτ» (-48%) έκοψε 2.235 εισιτήρια (από 45 οθόνες) και μετράει ένα μάλλον μέτριο σύνολο στα 47.833. Το πρώτο new entry ενήλικης ταινίας (#diplhs) για το περασμένο τετραήμερο εμφανίζεται στο #5, με το γαλλικό δράμα «Η Οδύνη» (φωτό) και 2.214 εισιτήρια (από 11 οθόνες). Το (αναγνωστικό) κοινό της Μαργκερίτ Ντυράς τραβούσε φωτογραφίες με πατουσάκια σε παραλίες…

Ω, τι έκπληξη! Κι άλλη γαλλική πρεμιέρα στο #6, με το αστυνομικό δράμα «Απάτη σε Μαύρο Φόντο» (φωτό), το οποίο έκοψε παρόμοιο αριθμό εισιτηρίων (2.158), αλλά… από 22 οθόνες. Θα ακολουθήσει η αιώνια λήθη (και η τηλεόραση). Στο #7 υποχωρεί ιλιγγιωδώς (-75%) το «Rampage», με 1.411 εισιτήρια (από 15 οθόνες, σφαγή από τις 59 της προηγούμενης εβδομάδας). Άσχημο το σύνολο στα 27.636 εισιτήρια. Στο #8 συναντάμε την ασυνήθιστη κωμωδία «Game Night» (-66%) με 1.338 εισιτήρια και σύνολο στα 28.511. Και… η χαρά του παιδιού (σαρκασμός) στις επόμενες δύο θέσεις. Το «Σέρλοκ Ζουμπόμς» (-53%) με 1.327 εισιτήρια (από 23 οθόνες) και σύνολο στα 36.780, και το «Λέο Ντα Βίντσι: Αποστολή Μόνα Λίζα» με 1.174 εισιτήρια (από 28 οθόνες) και σύνολο στα 19.160. Τα τριψήφια «ποδαρικά» (μεγαλύτερος σαρκασμός) δεν τα αναφέρω καν. Σκληρό πορνό.