FreeCinema

Follow us
28.1214:30

Ελληνικό box-office: Ο προγραμματισμός καταστρέφει τα σινεμά.


Τι πραγματικά συμβαίνει στο ελληνικό box-office; Το FREE CINEMA σχολιάζει τις τάσεις των θεατών, τη συνολική εικόνα από τα ταμεία και τα… κακώς κείμενα από κάθε πλευρά της ντόπιας κινηματογραφικής αγοράς. Αυτή την εβδομάδα, ο κακός χειρισμός του προγράμματος από τα γραφεία διανομής άφησε τον κόσμο χωρίς επιλογές, άρα και χωρίς έξοδο για σινεμά. Προφανέστατα, οι αιθουσάρχες δεν έκαναν Χριστούγεννα.

Η ελληνική κινηματογραφική διανομή πρέπει να συνέλθει. Να αλλάξει (ή να βάλει, επιτέλους) μυαλά. Με τον χείριστο προγραμματισμό και με μέτριο ή κακό προϊόν, το κοινό θα ξεχάσει ακόμη και πώς ήταν η αίθουσα, έχοντας μετατρέψει το σαλόνι του ή το όποιο δωμάτιο του σπιτιού ουχί σε home cinema αλλά σε… TV room υψηλών προδιαγραφών (ενίοτε), στο οποίο κυριαρχεί πλέον το NETFLIX ή οι πρόσφατες (προ τριμήνου!) κινηματογραφικές παραγωγές που απολαμβάνει κανείς… εντελώς αραχτός, όπως και όποτε θέλει, σε high definition, φτάνοντας και μέχρι την 4K ανάλυση. Κοινώς, ο κόσμος σήμερα δείχνει να επενδύει περισσότερο σε μια σπιτική… φιλμική απόλαυση, πιο άνετη και πιο φθηνή από το σινεμά. Και αν συνεχίσετε έτσι (ξέρετε ποιοι), το μοναδικό αποτέλεσμα θα είναι… να σας έχουν χεσμένους δια παντός.

Εξαιτίας του κακού προγράμματος των φετινών Χριστουγέννων, με βάση τα επίσημα στοιχεία, το περσινό τετραήμερο των 147.736 εισιτηρίων έπεσε στα 126.373 για φέτος, ενώ το αντίστοιχο σύνολο εκείνου του πενθημέρου (240.264) σήμερα το «αγγίζουμε» σε… έξι μέρες (241.643)! Μιλάμε περί ήττας. Η οποία θα κορυφωθεί στις ερχόμενες μέρες, διότι τα νέα φιλμ που διανέμονται από τις 28 Δεκεμβρίου… δεν αφορούν το ελληνικό κοινό! Τουλάχιστον όχι σε βαθμό μαζικού ενδιαφέροντος. Άρα, περιμένετε να δείτε ακόμη μεγαλύτερη πτώση στα ταμεία. Κατά τα άλλα, φταίνε οι «κακοί κριτικοί»…

Δεν θα ασχοληθώ με ποσοστά σήμερα, αφού τα στοιχεία και η κίνηση των ημερών δεν ταυτίζονται σε τίποτε με το προηγούμενο τετραήμερο. Προβλέψιμο το #1, με τους «Τελευταίους Jedi» να κόβουν 42.146 εισιτήρια (από 167 οθόνες) στο τετραήμερο, με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 69.258. Καλύτερη μέρα ήταν η Τρίτη (16.966), με το Σάββατο (15.520) να ακολουθεί. Άνετο προβάδισμα επί του συνόλου είχε η Αθήνα, με 41.674 εισιτήρια (από 73 οθόνες). Το τελευταίο επεισόδιο του «Star Wars» έχει ήδη κόψει 208.501 εισιτήρια σε ολόκληρη την Ελλάδα. Σε σχεδόν αντίστοιχο διάστημα προβολής, «Η Δύναμη Ξυπνάει», έχοντας το bonus Χριστουγέννων και αλλαγής του χρόνου, μαζί με το κολασμένο anticipation των fans, είχε κόψει 291.351 εισιτήρια. Πέσαμε γύρω στο 35%, δηλαδή. Λογικό.

Στο #2 έκανε ντεμπούτο ο animated «Φερδινάνδος» (φωτό), με 12.951 εισιτήρια (από 105 οθόνες) στο τετραήμερο και το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 24.812. Τα σχολεία μπορεί να ήταν κλειστά, όμως αρκετοί γονείς μάλλον εργάζονταν τις πρώτες καθημερινές της προβολής του, με την Τρίτη να εκτοξεύεται στα 8.297 εισιτήρια και το Σάββατο (4.060) να κάνει τη δεύτερη καλύτερη σούμα. Στο #3 συναντάμε το… ζορισμένο ποδαρικό της ταινίας «Όλα τα Λεφτά του Κόσμου» του Ρίντλεϊ Σκοτ, με 10.779 εισιτήρια (από 58 οθόνες) στο τετραήμερο και το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 20.326. Και πάλι καλά να λέμε, αν συνυπολογίσουμε το όχι ακριβώς δελεαστικό για την εποχή θέμα και την κάπως μεγάλη διάρκεια του φιλμ (132 λεπτά), που θα δημιούργησε πρόβλημα στο να… χωρέσει σε προγράμματα αιθουσών. Συντριπτική η συμμετοχή του αθηναϊκού κοινού εδώ (13.645 εισιτήρια, από 34 οθόνες). Στο #4 έπεσε το καταπληκτικό «Coco» της Pixar, με 10.774 εισιτήρια (από 119 οθόνες) στο τετραήμερο και το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 20.696. Τρίτη (7.054) και Σάββατο (4.308) οι δημοφιλέστερες μέρες και για τούτο το animation.

Και φτάνουμε στα δύο ελληνικά φιλμ που ξεκίνησαν την προβολή τους μέσα στο επταήμερο που μας πέρασε… Δραματικές οι συγκρίσεις εδώ. Στο #5, η «Τζαμάικα»… «έκλεισε» με το που άνοιξε! Τηρουμένων των αναλογιών, δηλαδή. Το φιλμ «πουλήθηκε» ως η μεγάλη ταινία των γιορτών που θα χαροποιούσε το κοινό και θα το έβγαζε από το σπίτι μαζικά, και έκοψε 10.479 εισιτήρια (από 86 οθόνες!) στο πρώτο τετραήμερο, με το εορταστικό σύνολο να φτάνει μόλις τα 20.933. Τι να σου κάνει και ο ταλαίπωρος θεατής; Μάλλον πήρε χαμπάρι από νωρίς ότι, παρά την πρωταγωνιστική παρουσία / «κράχτη» του Σπύρου Παπαδόπουλου, το έργο δεν ήταν κωμωδία αλλά κοινωνική κομεντί με έφεση προς το δράμα (που ούτε κι αυτό λειτουργούσε!) και είπε να απόσχει… Έτσι, αυτό το τηλεοπτικού βεληνεκούς project χαντάκωσε ολόκληρη την εβδομάδα για έναν αρκετά μεγάλο αριθμό κινηματογράφων (δεν θέλεις να ξέρεις πώς μπορεί να μοιράστηκαν τα εισιτήρια ανά αίθουσα…), μερικοί από τους οποίους (μάλλον θα) είναι υποχρεωμένοι να το συνεχίσουν και για δεύτερη εβδομάδα! 10.941 ήταν οι θεατές της Αθήνας (από 32 οθόνες), ενώ το υπόλοιπο Ελλάδας (54 οθόνες!) βόγκηξε με 9.992. Να προσθέσω ότι η «Τζαμάικα» έτυχε της… «διακριτικής» υποστήριξης μεγάλης μερίδας της κριτικής, που αν και στο κείμενο δεν εξέφραζε ακριβώς θετική γνώμη, στα «αστεράκια» αξιολόγησής της έπεφτε βροχή από… δυάρια! Μέχρι και αυτό αρχίζει να μπαίνει στη συνείδηση του κόσμου, πλέον…

Στο #5, λοιπόν, είχαμε την ελληνική ταινία που έπαιζε επί έξι μέρες για να φτάσει την εικοσάρα σε τόσο πολλές αίθουσες, ενώ… εκτός δεκάδας τετραημέρου (εξηγείται παρακάτω) αλλά με σχεδόν ίδια εισιτήρια (!) έκανε ντεμπούτο το sequel της λαϊκής, πιο νεανικής και μουλτιπλεξάδικης κωμωδίας (λέγε με και «καφρίλας»!) «The Bachelor». Το πρώτο φιλμ υπήρξε ένα ξεκάθαρο sleeper hit πέρσι, ξεπερνώντας τα 100.000 εισιτήρια. Όχι ότι εδώ μιλάμε για καλύτερη ταινία, αλλά κάποια πράγματα δουλεύτηκαν με μεγαλύτερη φροντίδα, πιο επαγγελματικά και πιασάρικα, με το κοινό να δείχνει ότι τα εντόπισε, αφού το «The Bachelor κατάφερε να κόψει 19.900 εισιτήρια μόλις σε δύο μέρες (πρεμιέρα ανήμερα Χριστουγέννων) και μόλις από 39 οθόνες! 10.773 ήταν το (υψηλότερο) μερίδιο της Αθήνας (από 21 οθόνες). Δευτέρα κόπηκαν 8.466 εισιτήρια σε ολόκληρη την Ελλάδα και ακολούθησε η (προβλέψιμα) πιο ανεβασμένη Τρίτη (11.434). Το πρώτο είχε ξεκινήσει με 23.913 εισιτήρια (από 60 οθόνες), σε τετραήμερο (αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος της αύξησης σήμερα!). Δεν τίθεται θέμα «καλλιτεχνικής» ποιότητας εδώ και, μέσω της κριτικής μου, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι δεν επικροτώ τέτοιου είδους έργα. Απλά, αναγνωρίζω ότι τούτη τη φορά έγινε ένας αξιέπαινος αγώνας για να υπάρξει μια κάποια βελτίωση στην παραγωγή, αντί της συνηθισμένης «αρπαχτής» για sequel (το οποίο σπανίζει έτσι κι αλλιώς στην Ελλάδα). Επειδή στο τέλος προβλέπω να πέφτουν σαγόνια διανομέων με το πώς θα συνεχίσει την πορεία του στα σινεμά τούτο εδώ, κρατάω έστω τις πιο τίμιες προθέσεις, δηλαδή το να πουλά κανείς αυτό που κρατάει στα χέρια του, αντί να τάζει επιτυχίες με έργα που δεν ξέρουν ούτε τι είναι ούτε τι δουλειά έχουν στους κινηματογράφους.

Ας κάνω και ένα update με τον απολογισμό της εβδομάδας, συνολικά: «Τζαμάικα» στα 27.683 εισιτήρια (επτά μέρες προβολής) και «The Bachelor 2» στα 32.806 (τρεις μέρες προβολής). Ναι. Τι;

Στο #6, μετά από αυτή τη μικρή «παρένθεση», η γαλλική, χριστουγεννιάτικη κωμωδία «Χριστούγεννα & ΣΙΑ» έκοψε 6.504 εισιτήρια (από 78 οθόνες), με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 11.208. Έχει φτάσει τα 19.824 εισιτήρια, κυρίως χάρη στις μεταγλωττισμένες στα ελληνικά κόπιες του (οι έτσι κι αλλιώς ελάχιστες original version προβολές προσέλκυσαν 260 θεατές αυτές τις έξι μέρες…). Στο #7, το οικογενειακό «Πάντινγκτον 2» (φωτό) έκοψε 6.483 εισιτήρια (από 60 οθόνες), με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 9.532. Έχει φτάσει τα 58.851 εισιτήρια, πολύ καλό νούμερο αν λάβει κανείς υπόψη την προτίμηση της ελληνικής οικογένειας στο animation για τις γιορτές. Θα πλησιάσει αρκετά την επιτυχία του πρώτου φιλμ. Στο #8 βρίσκεται ο «Καζαντζάκης» του Γιάννη Σμαραγδή, ο οποίος έχει πλέον αποφασίσει να συνεχίσει το promotion της ταινίας του κατα-διώκοντας τους κριτικούς κινηματογράφου (όπως δήλωσε και σε τηλεοπτικό ρεπορτάζ!) για το «κακό» που του κάνανε. Ωραιότατα, ας διαφημιστούμε λιγάκι κι εμείς. Αυτές τις μέρες έκοψε 5.397 εισιτήρια (από 42 οθόνες), με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 8.771. Έχει φτάσει τα 219.538 εισιτήρια και μάλλον οδεύει για κάτι σαν 250.000 (ειδικά εάν συνεχίσει να κυνηγάει τα Μέσα). Ακολουθεί το μέγα σουξέ της σεζόν, το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές», το οποίο έκοψε 5.159 εισιτήρια (από 24 οθόνες), με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 7.330. Εξακολουθεί να κρατά με άνεση την πρωτιά της αγοράς, με 338.105 εισιτήρια, και δεν πιστεύω ότι θα ηττηθεί από τους «Τελευταίους Jedi»! Η δεκάδα κλείνει με τον ελληνικό «Θησαυρό», που έκοψε 2.917 εισιτήρια (από 18 οθόνες), με το εορταστικό σύνολο να φτάνει τα 4.261. Έχει ανέβει στα 45.889 εισιτήρια μέχρι στιγμής. Ούτε του παπά!

Επισημάνσεις από το art-house κύκλωμα. Το «Τετράγωνο» έχει φτάσει τα 23.217 εισιτήρια (η καριέρα της προηγούμενης ταινίας του Ρούμπεν Έστλουντ, «Ανωτέρα Βία», είχε κλείσει στα 20.348), το «Η Ψυχή και το Σώμα» εξελίσσεται σε έκπληξη (έχει φτάσει τα 11.183), ενώ το ανεξάρτητο αμερικάνικο «The Florida Project» (φωτό) έκανε ντεμπούτο τις γιορτινές μέρες με 3.736 εισιτήρια (από 6 οθόνες), αφήνοντας πολύ καλές εντυπώσεις στο κοινό (κάτι που παρατήρησα στα social), άρα το word of mouth σίγουρα θα βοηθήσει να υπάρξει μια κάποια διάρκεια.

Να έχετε μια όμορφη και χαρούμενη αλλαγή του χρόνου, ευχαριστώ για το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνετε για το box-office report κάθε εβδομάδα, είναι προφανές ότι διαβάζεται από τους πάντες, θεατές αλλά και την ίδια την κινηματογραφική αγορά, από τη διανομή μέχρι και τους αιθουσάρχες. Έπρεπε να υπάρχει κάτι τέτοιο στα ελληνικά Μέσα. Ελεύθερο, ειδικά!