FreeCinema

Follow us

Ο ΣΟΦΕΡ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΜΑΝΤΛΕΝ (2022)

(UNE BELLE COURSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστιάν Καριόν
  • ΚΑΣΤ: Ντανί Μπουν, Λιν Ρενό, Αλίς Ιζαάζ, Ζερεμί Λαέρτ, Γκουεντολίν Αμόν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 91'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ROSEBUD.21

Οδηγός TAXI, φορτισμένος από τη δυσχερή κατάσταση των οικονομικών του, δέχεται κλήση για κούρσα και έτσι γνωρίζει ηλικιωμένη κυρία που αφήνει το σπίτι της για να «μετακομίσει» σ’ ένα (πιο ασφαλές για την κατάστασή της) γηροκομείο. Στη διαδρομή, θα του πει την ιστορία της ζωής της. Ξέρετε, συμβαίνουν αυτά τα πράγματα στα ΤΑΧΙ…

Τούτη την εβδομάδα ξεκινά επίσημα η φετινή θερινή κινηματογραφική σεζόν. Και διανέμονται τρείς νέες γαλλικές ταινίες. Παρακολουθώντας το «Ο Σοφέρ της κυρίας Μαντλέν», αναρωτιόμουν εάν… μας αξίζει όλο αυτό; Και κατόπιν σκεφτόμουν ένα πιο σοβαρό υποθτικό «σενάριο»: εάν τα ελληνικά γραφεία διανομής σταματούσαν ν’ αγοράζουν αυτά τα φιλμ, μπορεί να «έπεφτε έξω» το 1/3 της ετήσιας γαλλικής παραγωγής; Πιθανότατα ναι!

Γενικά, έκανα πολλές και διάφορες σκέψεις καθώς έβλεπα αυτό το… «τροχαίο» γαλλικουργιάς, αντιμέτωπος με την πραγματική διάσταση του χρόνου, που δεν έλεγε να περάσει. Κι ας μιλάμε για μία κανονική φιλμική διάρκεια 91 λεπτών! Τι έχουμε εδώ; Ηλικιωμένη κυριούλα που καλεί ΤΑΧΙ για να την πάει στο γηροκομείο, αλλά στο δρόμο ζητά διαρκώς να κάνουν «παρακάμψεις» για να δει τι έχουν απογίνει γειτονιές γνώριμες από το παρελθόν της. Ο οδηγός θα φανεί υποχωρητικός διότι η πελάτισσα δείχνει πρόθυμη να τον πληρώσει και με το παραπάνω, στην πορεία θα μετατραπεί σε ακροατή της ιστορίας της ζωής της, θα τη συμπαθήσει και… θα τους βρει η άγρια νύχτα (με την ταρίφα να γράφει ακατάπαυστα!).

Επειδή ο Κριστιάν Καριόν (και ο συν-σεναριογράφος του) αντιλαμβάνεται ότι το κοινό δεν θ’ αντέξει να παρακολουθήσει ολόκληρη ταινία ως «συνεπιβάτης» του οχήματος, η αφήγηση προσθέτει και οπτικοποιημένα flashback από τα νιάτα της Μαντλέν Κελέρ, στα οποία συναντάμε έναν οργασμό στερεοτύπων προσανατολισμού… #meToo, ενώ στο σύγχρονο παρόν το «μείγμα» περιλαμβάνει από αναφορές στη ναζιστική περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου μέχρι και ολίγη από «τουριστικά» πλάνα Παρισίων (διότι η κούρσα δεν έχει τελειωμό και μ’ ένα αξιοθέατο… ξεχνιέσαι!).

Η φτήνια της παραγωγής είναι ανελέητη στις σεκάνς από το παρελθόν της ηρωίδας, ο μελοδραματισμός (χωρίς η σκηνοθετική γραμμή να ρέπει ουσιαστικά προς τέτοια κατεύθυνση) της πλοκής στις συγκεκριμένες στιγμές ξεχνά τι θα πει χειρόφρενο και η ευχή… να τους χτυπούσε μια νταλίκα δεν πραγματοποιείται ποτέ, ώστε να έχει ένα… αίσιο τέλος ο θεατής.

Το κυρίως πρωταγωνιστικό δίδυμο (του σήμερα) αποτελεί, επίσης, μια δυσάρεστη «έκπληξη». Όσοι από εσάς γνωρίζετε τι εστί Λιν Ρενό, θα βυθιστείτε στη θλίψη βλέποντας το γήρας να έχει εξαφανίσει όλη τη λάμψη μιας υπέροχης και πολυτάλαντης diva της showbiz, με καριέρα που αξίζει ν’ αναζητήσει κανείς (σε περίπτωση που δεν έχει την παραμικρή ιδέα ή φαντασία ν’ αντιληφθεί για τι μέγεθος μιλάμε). Από την άλλη, ο άθλιος «κωμικός» Ντανί Μπουν γίνεται οριακά υποφερτός σε δραματικό ρόλο, αναγκασμένος να μην κάνει γκριμάτσες και γελοιότητες, αν και ουχί με ιδιαίτερη άνεση, καθώς η παρουσία του μαρτυρά καταπίεση, λες και εκτελεί «αγγαρεία». Για το καστ που εμφανίζεται στα flashback, καλύτερα να μη σπαταλήσω περισσότερες λέξεις…

Υπάρχει ένας τρόπος να περάσετε κάπως ψυχαγωγικά την ώρα σας στο σινεμά με τούτη την ταινία. Βάζοντας στοιχήματα για το ποιος θα πεθάνει πρώτος: η κυρία Μαντλέν ή… εσείς; Εγώ, απλά, έζησα για να το μοιραστώ μαζί σας. Πόσα είναι τα «ψωμιά» μου ακόμη δεν ξέρω…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υπάρχουν στιγμές που η δυσκολία του επαγγέλματός μου δεν περιγράφεται με λόγια.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.