FreeCinema

Follow us

ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ: THE MOVIE (2022)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άκης Καρράς, Χρήστος Λειβαδίτης, Αικατερίνη Παπαγεωργίου
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 74'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Ο Καραγκιόζης παριστάνει τον γραμματιζούμενο του χωριού για να πιάσει μια δουλίτσα και, φυσικά, τα κάνει θάλασσα όταν πιάνει μολύβι και χαρτί, καθώς καλείται να εξυπηρετήσει τους αναλφάβητους συμπολίτες του.

Η άνωθεν αξιολόγηση μπορεί να φαντάζει υπερβολικά σκληρή, όμως, εδώ είχα ν’ αντιμετωπίσω ένα σοβαρό ατόπημα της παραγωγής: «Καραγκιόζης» ναι, «The Movie»… όχι (και πόσο οξύμωρη η χρήση της αγγλικής για ένα έργο ατόφιας ελληνικότητας!). Με άλλα λόγια, τούτη η δουλειά μοιάζει περισσότερο με μεταφορά παράστασης έργου θεάτρου σκιών σε μορφή ψηφιακού animation, παρά με κανονική animated ταινία. Απλά, παρακολουθείς κάτι που γνωρίζεις ή φαντάζεσαι… «αλλιώς». Στο πρώτο σκέλος, η δουλειά είναι τίμια (όσο «πρωτόγονο» κι αν δείχνει το ψηφιακό σχέδιο σε σύγκριση με αντίστοιχα του εξωτερικού, αν κι εδώ έχουμε το «άλλοθι» της πρώτης μεγάλου μήκους ελληνικής ταινίας μυθοπλασίας σε τούτο το είδος). Στο δεύτερο, όλα είναι λάθος!

Ουσιαστικά, πρόκειται για μία διασκευή της παράστασης του «Ο Καραγκιόζης Γραμματικός», την οποία έχει στήσει ο Άθως Δανέλλης με πατροπαράδοτο τρόπο αφήγησης. Κανένα πρόβλημα σχετικά με αυτά τα στοιχεία. Μετά την εναρκτήρια σεκάνς του καυγά του ομώνυμου ήρωα μ’ έναν κόκορα που κάνει τα πάντα για να τον ξυπνήσει, όμως, τούτη η «ταινία» αποκαλύπτει τις παγίδες της έλλειψης ενός… κινηματογραφικού σεναρίου (για να τα πιάσουμε από την αρχή). Η εναλλαγή σύστασης (των κλασικών) χαρακτήρων γίνεται μ’ έναν εντελώς «μονοδιάστατο» τρόπο, τόσο «στατικό» όσο και η δράση στο θέατρο σκιών. Άπαξ κι αρχίσουν να μπαίνουν στο πλάνο ο Χατζηαβάτης, ο Νιόνιος, ο Μορφονιός, ο Μπαρμπαγιώργος και άλλοι, μικρότερης σημασίας ήρωες, ο θεατής δεν έχει παρά να περιμένει το κάθε επόμενο «solo νούμερο» τούτων των stars των παραστάσεων του Καραγκιόζη, δίχως εκπλήξεις ή σκηνοθετική ευρηματικότητα.

Η ποιότητα του CGI δεν κολακεύει ιδιαίτερα το project, ειδικά στο μάτι εκείνων που παρακολουθούν πιστά το animated genre και είναι γνώστες της ραγδαίας εξέλιξής του, από το «Toy Story» (1995) μέχρι σήμερα. Παραδόξως, η καλύτερη στιγμή αυτού του «Καραγκιόζη» έρχεται μέσω της σεκάνς όπου ένα παλαιομοδίτικης τεχνοτροπίας κινούμενο σχέδιο επιχειρεί ν’ αντιγράψει τη λογική και το ύφος του πραγματικού θεάτρου σκιών, με μία ψευδαίσθηση διαφάνειας στο κάδρο, λες και πίσω από την εικόνα κινείται κανονικά ένας καραγκιοζοπαίχτης. Αισθητικά και εικαστικά, τούτο είναι το highlight της φιλμικής περιπέτειας του Καραγκιόζη. Δεν ξέρω αν θα είχε νόημα να βλέπαμε ολόκληρη ταινία έτσι, όμως, για λίγο βλέπεις κάτι που σου κεντρίζει το μάτι περισσότερο από το υπόλοιπο φιλμ…

Σε περίπτωση που το «Καραγκιόζης: The Movie» προσελκύσει το ενδιαφέρον των γονέων και κινηθεί καλά εισπρακτικά, θα μπορούσε να υπάρξει και συνέχεια. Ας είναι, όμως, ταινία την επόμενη φορά. Με ειλικρίνεια και καλή διάθεση το λέω.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όπως το δει κανείς το «κακό» στην αξιολόγηση. Ουσιαστικά, μιλάμε για ένα ψηφιακού animation «καμουφλάρισμα» της ματιάς επάνω στο παραδοσιακό θέατρο σκιών. Σε αυτό το πλαίσιο, με κάμποση αφέλεια, μπορείς να το δεχτείς. Υπό όρους κινηματογραφικής αφήγησης και σκηνοθεσίας, όμως, το όλο project δεν λειτουργεί. Ενήλικη είναι η άποψη, βέβαια. Διότι είχα την τύχη να παρακολουθήσω προβολή σε αίθουσα γεμάτη παιδάκια, τα οποία δεν έδειξαν παρόμοια ενόχληση… στις λεπτομέρειες. Οπότε, η τελική κρίση ανήκει στους γονείς και στην απόφαση που θα πάρουν σχετικά με το πώς θέλουν να μάθουν τα παιδιά τους τον Καραγκιόζη.


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.

MINORE

Μυστηριώδη τέρατα εμφανίζονται σε παραθαλάσσιο location του Σαρωνικού κόλπου με εχθρικές και φονικές διαθέσεις. Θα μπορέσουν να τα αντιμετωπίσουν ένα ναυτάκι, μια σερβιτόρα, μια γιαγιά, ένας μποντιμπιλντεράς κι ένα τσούρμο… μπουζουξήδων;