FreeCinema

Follow us

ATLANTIC CITY (1980)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λουί Μαλ
  • ΚΑΣΤ: Μπερτ Λάνκαστερ, Σούζαν Σαράντον, Κέιτ Ριντ, Μισέλ Πικολί, Χόλις ΜακΛάρεν, Ρόμπερτ Τζόι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SUMMER CLASSICS

Γερασμένος μικροκακοποιός προσπαθεί να προστατεύσει νεαρή γυναίκα που βρίσκεται μπλεγμένη σε ιστορία κλοπής ναρκωτικών την οποία διέπραξε ο πρώην σύζυγός της και τώρα καταδιώκεται από το οργανωμένο έγκλημα, σ’ ένα υπό κατάρρευση και έτοιμο να προσαρμοστεί σε κανόνες «ανάπτυξης» Ατλάντικ Σίτυ.

Δύο ταινίες της δεκαετίας του ’80 κρύβουν μέσα τους έναν κοινό θεματικό δεσμό που σχετίζεται με το είδος του crime drama: η «Mona Lisa» (1986) του Νιλ Τζόρνταν και τούτη εδώ. Πίσω από τις ιστορίες τους εντοπίζει κανείς το «φάντασμα» του παλιού, μια «αθώα» νοσταλγική και πένθιμη προσέγγιση του κόσμου του οργανωμένου εγκλήματος, που πρόκειται να δώσει τη σκυτάλη σε κάτι πολύ πιο σκοτεινό και αμοραλιστικό, το οποίο θα λειτουργήσει με αξιακούς μηχανισμούς σαφώς πιο διαβρωμένους, σάπιους κι επικίνδυνους. Είναι η σύγχρονη «νέα τάξη» πραγμάτων. (Σ)τα απόνερα της οποίας υποχρεωνόμαστε να βιώνουμε μέχρι σήμερα, κατρακυλώντας όλο και πιο χαμηλά…

Τυπάκος με παρουσιαστικό «χασικλή» νομίζει πως έκανε την τύχη του, κλέβοντας από κρυψώνα συμμορίας διόλου αμελητέα ποσότητα κοκαΐνης στη Φιλαδέλφεια. Θα πάρει την έγκυο κοπέλα του και θα κατευθυνθούν προς Ατλάντικ Σίτυ, εκεί όπου εργάζεται η πρώην σύζυγος εκείνου και αδελφή εκείνης! Η Σάλι θα υποχρεωθεί να τους φιλοξενήσει για μια-δυο βραδιές δίχως να γνωρίζει τι έχει προηγηθεί, ενώ ο Ντέιβ θα προσπαθήσει να ξεπουλήσει το εμπόρευμα, αντιμετωπίζοντας το δισταγμό του ντόπιου υποκόσμου. Όλα αυτά θα πραγματοποιηθούν υπό το άγρυπνο βλέμμα του Λου, παλαίμαχου μικροκακοποιού και γείτονα της Σάλι, την οποία παρακολουθεί ως stalker με ασίγαστο πάθος κι αναζητά τρόπους να την πλησιάσει και στην καθημερινή του(ς) ζωή.

Ο Λουί Μαλ κινηματογραφεί σε μια πόλη υπό ανέγερση, προσθέτοντας τη σημειολογία του σε στάδια κατεδάφισης φόντου του, για να δηλώσει ακόμη και μεταφορικά την «αλλαγή φρουράς» του κόσμου της παρανομίας, ενός σύμπαντος όπου ο λόγος τιμής μετρούσε και, παραδόξως, ο σεβασμός, οι τρόποι και η αξιοπρέπεια καθόριζαν ακόμη και την επιβίωσή σου μέσα σ’ αυτό. Ο Λου εκπροσωπεί εκείνη την παλιά κουλτούρα του εγκλήματος που αποχαιρετά την πόλη που γνώρισε και τον συντηρούσε για πολλά χρόνια, καθώς τα casino παίρνουν πια το ελεύθερο της νόμιμης λειτουργίας (από το 1976) και τα πάντα ξαναχτίζονται, πιο λαμπερά, πιο «εμπορικά», πιο επιχειρηματικά… τυχοδιωκτικά, φέρνοντας μαζί τους στο παρασκήνιο συμμορίες και «προστάτες» δίχως κανόνες και αρχές. Απλά, εκτελεστές φονικών εντολών (υπόδειγμα η σεκάνς καταδίωξης στο κινούμενο parking, με μια δολοφονία ψυχρά παγερή και σαδιστική).

Όπως και ο Μπομπ Χόσκινς στο φιλμ του Νιλ Τζόρνταν, ο βασικός ήρωας του Μαλ φαντασιώνει ένα δικό του ρομάντζο απόδρασης από την πραγματικότητα, με το αδιέξοδο αυτό αίσθημα να προδικάζει από νωρίς την ήττα και τον εγκλωβισμό στα ερείπια του παρελθόντος. Ο Μπερτ Λάνκαστερ αποδίδει με αυθεντική φινέτσα και αρρενωπότητα αγέραστη αυτό που υποδηλώνει ο χαρακτήρας του (και το έργο), δίπλα στην εκπληκτική Σούζαν Σαράντον, με την αφέλεια και την κουτοπονηριά του θηλυκού που πάντα θα βρίσκει τον τρόπο να επιβιώνει. Αν και όχι απαραίτητα προς ένα καλύτερο αύριο.

Τόσες δεκαετίες αργότερα, η επιστροφή στο «Atlantic City» μας (υπεν)θυμίζει γιατί το φιλμ του Μαλ προτάθηκε για πέντε βραβεία Όσκαρ (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου, πρώτου ανδρικού και πρώτου γυναικείου ρόλου) κι εξακολουθεί να αναδύει μια αλλόκοτη αίσθηση «παραμυθιού», με κόντρα στοιχεία που σαρκάζουν με σκληρότητα το περίφημο «αμερικάνικο όνειρο». Αυτό που πάντοτε θα τσαλαπατά η αλήθεια. Της κοινωνίας και των ανθρώπων της. Από το κακό στο χειρότερο, όσο περνά ο χρόνος. Γι’ αυτό και το «ψέμα» του σινεμά (θα) παραμένει αλώβητο.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μία από τις ωραίες αλλά ελαφρώς ξεχασμένες αμερικάνικες ταινίες του Λουί Μαλ που στην εποχή της είχε αξιοσημείωτη υποδοχή, σας καλεί για αναθεώρηση, επιβεβαίωση ή ανακάλυψη στα θερινά σινεμά. Σταθερή αξία το φιλμ, ο σκηνοθέτης και το δυναμικό των πρωταγωνιστών του. Περισσότερο θα μιλήσει σε ένα πιο adult κοινό, το οποίο θα αναγνωρίσει βαθύτερα τους κώδικες του genre αλλά και τις αλληγορίες του περιεχομένου του.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.