FreeCinema

Follow us

Η ΜΑΥΡΗ ΚΗΛΙΔΑ (2020)

(LA MANCHA NEGRA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ενρίκε Γκαρθία
  • ΚΑΣΤ: Κούκα Εσκριμπάνο, Νοεμί Ρουίθ, Πάμπλο Πουγιόλ, Μαρία Αλφόνσα Ρόσο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Στο μικρό χωριό Αλχαρία της Ανδαλουσίας, ο θάνατος της ηλικιωμένης Ματίλντε Θισνέρος σπάει τη μονοτονία της επαρχίας, αλλά, κυρίως, ξυπνά πληγές και πάθη ανάμεσα στα μέλη της οικογενείας – και όχι μόνο. Αιτία για ό,τι θα επακολουθήσει, η κληρονομιά που πρέπει να μοιραστεί ανάμεσα στις κόρες της, Μανουέλα, Μερσέδες και Μοδέστα, όπως και στο γιο της, Εουχένιο, που επιστρέφει στο χωριό μετά από χρόνια.

Στην τρίτη του μεγάλου μήκους ταινία (όλες limited διανομής) και πολυγραφότατος όσον αφορά το format των μικρού μήκους, ο Ενρίκε Γκαρθία επιστρέφει για μία ακόμη φορά στη γενέτειρα (κι αγαπημένη του) Μάλαγα, μ’ ένα σκοτεινό, ατμοσφαιρικό φιλμ τοποθετημένο στην δεκαετία του ’70. Το ερώτημα που εγείρεται είναι το κατά πόσο ενδιαφέρει το ελληνικό κοινό μια ταινία με παρουσία σε ισπανικά φεστιβάλ και ούτε καν διανομή σε κύκλωμα αιθουσών στην Ισπανία – για εκτός Ιβηρικής, ούτε συζήτηση. Θυμίζει λίγο τις (όχι και τόσο) παλιές εποχές της γαλλικής παντοκρατορίας στην ελληνική διανομή, ενισχύοντας το αίσθημα του «η Ισπανία είναι η νέα Γαλλία», σχετικά με την απέλπιδα προσπάθεια για ανεύρεση του επόμενου sleeper hit στα θερινά.

Η κύρια προβληματική του φιλμ, αφορά στο θάνατο της ηλικιωμένης μητέρας της φαμίλιας Θισνέρος, σ’ ένα επαρχιακό χωριό της Ανδαλουσίας (ακόμη και οι ισπανομαθείς θα έχουν μία κάποια δυσκολία ν’ ακολουθήσουν τις προφορές). Η μοιρασιά της κληρονομιάς είναι αυτό που θα μας απασχολήσει για τα εναπομείναντα λεπτά, χάρη στο κλασικό trope των μυστικών και τραυματικών εμπειριών που έρχονται στην επιφάνεια άμα τη εμφανίσει ανθρώπων οι οποίοι έλειπαν για καιρό από το προσκήνιο. Στην περίπτωσή μας, αυτός είναι ο μοναδικός γιος της οικογενείας, Εουχένιο. Παρότι σίγουρα πολύ οικείο στην ισπανική κοινωνία, με ουκ ολίγες τραγωδίες και, αντίστοιχα, ταινίες να προκύπτουν λόγω κληρονομικών διαφορών, είναι και κάτι με το οποίο μπορεί να βρει σημεία ταύτισης και το ελληνικό κοινό.

Χτυπώντας αποκλειστικά στο δράμα, την ίντριγκα και τις τεταμένες σχέσεις μεταξύ αδελφών, αλλά και περίοικων (χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο παπάς της ενορίας), δεν θα ήταν αρκετό για να ξεχωρίσει η ταινία, κάτι που ο Γκαρθία αντιλαμβάνεται, επιλέγοντας να διανθίσει το έργο του με σκοτεινή, ενίοτε οριακά horror ατμόσφαιρα (!), σε συνδυασμό με τη βουκολική σκληρότητα. Δυστυχώς, το πρόβλημα στη «Μαύρη Κηλίδα» έγκειται στο γεγονός πως, παρά τις καλές προθέσεις, το έργο δεν απογειώνεται ποτέ, παραμένοντας ένα απλά συμπαθητικό, μα flat δράμα χαρακτήρων και διαφωνιών που αναδεικνύουν τον ισπανικό επαρχιακό μικρόκοσμο ικανοποιητικά – αλλά τίποτε παραπάνω.

Παρ’ όλα αυτά, η ταινία βγάζει κάτι το αρκούντως ατμοσφαιρικό, οι βασικοί πρωταγωνιστές στέκουν ικανοποιητικά στους ρόλους τους, χωρίς αστοχίες, άρα σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε πως πρόκειται για άλλη μία τυπική περίπτωση θερινού… «ξεσκαρταρίσματος» (ή «αδειάσματος ραφιών», που λέει και ο Φραγκούλης). Με τον κινηματογράφο να επουλώνει ακόμα τις πληγές του τελευταίου χρόνου, δίπλα στις γνωστές παθογένειες της διανομής στη χώρα μας, κάτι είναι κι αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κυρίως για σκληροπυρηνικούς fans του ισπανικού κινηματογραφικού κυκλώματος – ναι, υπάρχουν και είναι αρκετοί. Οι υπόλοιποι (κοινοί) θεατές, κατά πάσα πιθανότητα, θα δυσανασχετήσουν και δεν θα βλέπουν την ώρα να τελειώσει το φιλμ. Βάλτε και τον καύσωνα…


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.