FreeCinema

Follow us

Ο ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΨΥΧΡΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ (2021)

(THE COURIER)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Κατασκοπίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντόμινικ Κουκ
  • ΚΑΣΤ: Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Μεράμπ Νινίτζε, Ρέιτσελ Μπρόσναχαν, Τζέσι Μπάκλεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 112'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Το έτος είναι το 1962 και η δαμόκλειος σπάθη του πυρηνικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ πλανάται πάνω από ολόκληρο τον κόσμο. Παρότι δεν υπάρχει κάτι χειροπιαστό ώστε να επιβεβαιώσει τους φόβους και τις φήμες, οι μυστικές υπηρεσίες της Μεγάλης Βρετανίας και της Αμερικής θα χρησιμοποιήσουν έναν απλό επιχειρηματία, για ν’ αποτελέσει τον δίαυλο επικοινωνίας μ’ ένα στέλεχος της σοβιετικής Κυβέρνησης που έχει αποφασίσει να αυτομολήσει.

Υπάρχουν οι καλές ταινίες, αυτές που σου μένουν στο μυαλό για μήνες, ίσως και χρόνια, κι ύστερα τις επισκέπτεσαι εκ νέου για να τις επανεκτιμήσεις. Υπάρχουν οι κακές ταινίες, για τις οποίες πραγματικά καταριέσαι την ώρα και τη στιγμή που ξόδεψες σχεδόν δύο ώρες (ή και παραπάνω…) από τη ζωή σου. Και υπάρχουν κι εκείνες που ειλικρινά αποτελούν το λεγόμενο value for money, αυτές που σου χαρίζουν ένα διασκεδαστικό, ωραίο βράδυ, βλέποντας κάτι που δεν διεκδικεί δάφνες αριστουργήματος, αλλά είναι φτιαγμένο με σεβασμό για τον κινηματογράφο, αλλά και τον θεατή. Η τελευταία κατηγορία είναι και η πιο δυσεύρετη στην εποχή που διανύουμε, αυτή της άκρατης σουπερμαρκετοποίησης του σινεμά, αυτό που (παραδείγματος χάριν) μπορούμε ν’ αποκαλέσουμε «χρυσό mainstream» και λείπει τόσο από την φιλμική παραγωγή του σήμερα. Γι’ αυτό, δεν μπορούμε παρά να δώσουμε τα εύσημα στον Ντόμινικ Κουκ (γνωστού μας από το «Ανεκπλήρωτος Γάμος» του 2018), ακόμα κι αν στο «Ο Κατάσκοπος του Ψυχρού Πολέμου» πετυχαίνει κάτι λίγο παραπάνω από τα βασικά.

Αν είχαμε ένα ευρώ για κάθε ψυχροπολεμική ταινία που έχουμε δει στη μεγάλη οθόνη τις τελευταίες δεκαετίες, θα είχαμε περίπου τα χρήματα για να γυρίσουμε τη δική μας παραγωγή! Ομολογουμένως, πρόκειται για μία περίοδο – χρυσωρυχείο κατασκοπικών ιστοριών, κι αυτή με την οποία θα ασχοληθούμε εδώ είναι αρκούντως εντυπωσιακή. Η εργαλειοποίηση ενός απλού πολίτη ως υπεράνω πάσης υποψίας «courier» άκρως απόρρητων πληροφοριών και, μάλιστα, με τέτοια συμβολή στην εκτόνωση της κρίσης του πυρηνικού πολέμου, είναι μια ιστορία που κάνει τους σεναριογράφους να τρίβουν τα χέρια τους. Και όσο κι αν, για μία ακόμη φορά, η παρουσίαση των δύο στρατοπέδων είναι (προβλεπόμενα) μονόπλευρη, το φιλμ κατέχει μία αρετή που δε συναντάμε συχνά στο είδος: οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες είναι εξαιρετικά δομημένοι και ανεπτυγμένοι, κι εμείς, ως θεατές, ενδιαφερόμαστε πραγματικά για την τροπή αυτής της ιστορίας – όσο και να φανταζόμαστε το προς τα πού θα πάει. Μπένεντικτ Κάμπερμπατς και Μεράμπ Νινίτζε αλληλοσυμπληρώνονται σε κάθε σκηνή, σε ένα recital ήρεμης ερμηνευτικής δύναμης που «χτίζει» σταδιακά και σταθερά αυτό το ιδιότυπο «bromance» μεταξύ τους. Από κοντά και η Ρέιτσελ Μπρόσναχαν ως ιδεαλίστρια πράκτορας της CIA, όπως και ο Άνγκους Ράιτ ως cool, πραγματιστής Βρετανός ομόλογός της.

Είναι μία αρκετά ψυχαγωγική διαδρομή, το φιλμ που θα σε κάνει να πεις «μια ωραία βραδιά σινεμά», όσο κι αν το «ταβάνι» είναι (αναμφίβολα) περιορισμένο. Αν εξαιρέσουμε το χτίσιμο των χαρακτήρων, έχουμε να κάνουμε μ’ ένα αρκετά βραδυφλέγες θρίλερ, στο οποίο για μεγάλο χρονικό διάστημα δε συμβαίνει κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον – πέρα από τα συνεχόμενα ταξίδια των δύο πρωταγωνιστών μεταξύ Μόσχας και Λονδίνου. Ακόμα και η κλιμάκωση της «δράσης», είναι μία σεκάνς ελάχιστων λεπτών, που μοιάζει σχεδόν διεκπεραιωτική. Κι όμως, το τελικό πρόσημο είναι σίγουρα θετικό, ένα ατμοσφαιρικό αποτέλεσμα της στιβαρής σκηνοθεσίας, αλλά και του χαρακτηρο-κεντρικού σεναρίου του Τομ Ο’Κόνορ («Ο Σωματοφύλακας του Εκτελεστή»).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα απολύτως enjoyable, κατασκοπικό θρίλερ που σέβεται τον εαυτό του – και εσάς. Στην ακόμη πιο ευχάριστη ατμόσφαιρα ενός θερινού κινηματογράφου, πείθει καλύτερα ως επιλογή βραδινής εξόδου.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.