FreeCinema

Follow us

ΑΝΤΡΕΪ ΤΑΡΚΟΦΣΚΙ. ΣΙΝΕΜΑ ΣΑΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ (2019)

(ANDREI TARKOVSKY. A CINEMA PRAYER)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Α. Ταρκόφσκι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CAROUSEL FILMS

H ζωή και το έργο του Αντρέι Ταρκόφσκι μέσα από αφηγήσεις τού ιδίου και απαγγελίες ποιημάτων τού πατέρα του, με τη σκηνοθετική επιμέλεια του… υιού Αντρέι Αντρέγεβιτς Ταρκόφσκι.

Δεν έχω υπάρξει ποτέ φίλος του σινεμά του Αντρέι Ταρκόφσκι. Δεν πιστεύω, επίσης. Ίσως αυτά τα δύο σχετίζονται μεταξύ τους. Αν θυμάμαι καλά, η πρώτη ταινία του που παρακολούθησα σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν η «Νοσταλγία» (1983). Από το σύνολο της φιλμογραφίας του, ταυτίζομαι καλύτερα με το «Solaris» (1972), προφανώς (δεν έκρυψα ποτέ ότι μου αρέσει το σινεμά του φανταστικού). Σέβομαι στοιχεία της φιλμικής του γλώσσας, όμως ο «κόσμος» του δεν επικοινωνεί τόσο καλά με το μέσα μου.

Τούτο το ντοκιμαντέρ αποτελεί… οικογενειακή υπόθεση. Και αυτό το μετατρέπει, μοιραία, σε μια απόλυτη «αγιογραφία». Ο υιός Αντρέι Αντρέγεβιτς Ταρκόφσκι, σκηνοθέτης και Πρόεδρος του Διεθνούς Ιδρύματος Αντρέι Ταρκόφσκι, υπογράφει το «Σινεμά σαν Προσευχή» και από τον τίτλο και μόνο δίνει βάση στον προηγούμενο χαρακτηρισμό μου. Με πρόσβαση σε υλικό που μόνο εκείνος θα μπορούσε να έχει στα χέρια του, το φιλμ αποτελείται από κεφάλαια αφήγησης (μέσω ηχογραφήσεών του από το παρελθόν) του ίδιου του Ταρκόφσκι, τα οποία εστιάζουν στην παιδική ηλικία και τις αναμνήσεις των πρώτων χρόνων της ζωής μας (ως απόλυτα καθοριστικές για το μέλλον), στη θρησκευτική πίστη και στο στοιχείο της φύσης. Αυτά ήταν τα πιστεύω του Ταρκόφσκι. Το σινεμά, απλά, ακολουθούσε.

Από νωρίς, ο υιός Ταρκόφσκι φαίνεται πως θέλει να μας πείσει ότι ο πατέρας του ήταν ένα θαυμαστό φαινόμενο, σχεδόν από τη… βρεφική του ηλικία! Ο πατήρ δηλώνει (ηχητικά πάντοτε) να θυμάται πράγματα από… την κούνια σχεδόν, ενώ γρήγορα κατανοεί τη σημασία του ποιητικού έργου τού δικού του πατέρα, Αρσένι Ταρκόφσκι, το οποίο ακούμε να απαγγέλλει. Κάπως άθελά του, τούτο το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει έναν άνθρωπο με ισχυρότατο εγώ, το οποίο ενίοτε μεταφράζουμε στην καθομιλουμένη και σαν «καλάμι». Ο Αντρέι μεγαλώνει με αγάπη προς τα καλλιτεχνικά πράγματα από τη μητέρα του κυρίως και θα επιλέξει τον κινηματογράφο σαν τη μορφή τέχνης που τον εκφράζει περισσότερο. Τα υπόλοιπα είναι πάνω κάτω γνωστά. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, «Τα Παιδικά Χρόνια του Ιβάν» (1962), κερδίζει το Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας εκείνης της χρονιάς και μετατρέπεται επιτόπου σε enfant gâté δημιουργός της παγκόσμιας κριτικής.

Το «Σινεμά σαν Προσευχή» περιέχει ενδιαφέροντα ντοκουμέντα και στοιχεία παρασκηνίων γύρω από το ξεκίνημα της καριέρας του Ταρκόφσκι, μέχρι τη στιγμή που ο ίδιος βυθίζεται όλο και περισσότερο σε «βαθύτερα» ζητήματα και υπαρξιακές αναρωτήσεις που συγγενεύουν με την προσήλωσή του στην Πίστη. Ταυτόχρονα, το ενδιαφέρον του γύρω από το καθαρά αφηγηματικό σινεμά αρχίζει να υποχωρεί και οι ταινίες του γίνονται όλο και περισσότερο… «ποιητικές» (δεν αναπτύσσεται ιδιαίτερα το θέμα, όμως είναι προφανές ότι ο σκηνοθέτης και ο συγγραφέας του «Solaris», Στάνισλαβ Λεμ, είχαν σφαχτεί για τη σεναριακή διασκευή του βιβλίου), με τον «Καθρέφτη» (1975) να στέκει δημιουργικά ως το έργο – τομή που θα καθορίσει τη μετέπειτα ματιά του.

Το πρόβλημα με το ντοκιμαντέρ του υιού Ταρκόφσκι είναι η απουσία ενός κάποιου αντίλογου, μιας «αντιπαράθεσης» με το υπόλοιπο… σύμπαν, έξω από το μυαλό και τις μανίες του Αντρέι. Κάτι διαφορετικό από το λατρευτικό και τη σκέτη εξύψωση της προσωπικότητας του πατέρα του σκηνοθέτη σε ένα σχεδόν θεϊκά «ανώτερο» ον. Και επειδή η αρχική αφήγηση δεν είχε την πρόθεση κάποιας αυτο-εξομολόγησης που θα έπαιζε τον ρόλο μιας σκεπτικιστικής «διαθήκης», το «Σινεμά σαν Προσευχή» καταλήγει να είναι ένα τέμπλο στο οποίο καλούνται να γονατίσουν οι πιο φανατικοί οπαδοί του έργου του. Δηλαδή, κάτι που δεν με καλύπτει όταν μιλάμε για ντοκιμαντέρ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υπάρχει υλικό που αφορά τους αληθινούς κινηματογραφόφιλους εδώ, φυσικά. Η αίσθηση ότι στο τέλος του φιλμ ενδεχομένως να σου ζητήσουν ν’ ανάψεις κι ένα κεράκι στο όνομα του Αντρέι Ταρκόφσκι όμως, θα πετάξει έξω αρκετούς θεατές, ενώ η εντύπωση που μένει για τον άνθρωπο Ταρκόφσκι είναι σαφώς ελλιπής, αν όχι και αμφιλεγόμενη. Αλλά το λέει και ο τίτλος. Πρόκειται για «Προσευχή». Τέτοιες προσδοκίες πρέπει να έχετε, λοιπόν.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.