FreeCinema

Follow us

ΣΤΑΘΜΟΣ: ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (2019)

(PORT AUTHORITY)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντανιέλ Λέσοβιτς
  • ΚΑΣΤ: Φιόν Γουάιτχεντ, Λέινα Μπλουμ, ΜακΚόλ Λομπάρντι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 94'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: CINOBO

Ορφανός και άστεγος, ο Πολ καταφτάνει από το Πίτσμπουργκ στο «χωνευτήρι» που ονομάζεται Νέα Υόρκη, ώστε να συγκατοικήσει μαζί με την ετεροθαλή του αδελφή. Όταν αυτή δεν εμφανίζεται ποτέ, ο νεαρός θα βρει καταφύγιο σ’ ένα ιδιότυπο κοινόβιο, αλλά ένα group χορευτών θ’ αρχίσει να του κινεί την περιέργεια.

Ορμώμενη από τη δεκαετία του ’20, η κοινότητα των KiKi ballrooms έχει διαδραματίσει εξέχοντα ρόλο στη ζωή του LGBTQI+ κινήματος, εκτελώντας χρέη ασφαλούς χώρου για νεαρούς μαύρους και λατίνους που έχουν εκδιωχθεί από το σπίτι τους (ύστερα από coming out ή απλά εναγκάλισης της ταυτότητάς τους) ή τεθεί αντιμέτωποι με τη βία στους αφιλόξενους δρόμους των ΗΠΑ, απλά επειδή δεν είναι straight λευκοί άνδρες. Έχοντας τη μορφή μιας πολύτεκνης οικογένειας (υπάρχει η «μητέρα», ο «πατέρας» και τα πολυάριθμα «παιδιά»), η κουλτούρα του KiKi έχει βοηθήσει τα μέγιστα ώστε να υπάρχει καθοδήγηση, πολιτιστική ταυτότητα (μέσω των συχνών και πολύ ανταγωνιστικών αγώνων χορού μεταξύ των houses), αλλά και (ιδίως στις δεκαετίες των ’90s και ’00s) προφύλαξη από τη μάστιγα του AIDS.

Φυσικά, όταν μιλάμε για τη συγκεκριμένη κουλτούρα, μπορούμε να αρχίσουμε και να τελειώσουμε τη συζήτηση με το μνημειώδες ντοκιμαντέρ «Paris is Burning» (1991) της Τζένι Λίβινγκστον, ενώ δε μπορούμε να μην αναφέρουμε το πολιτιστικό ορόσημο του «RuPaul’s Drag Race», του μαντονικού άσματος «Vogue», αλλά και της πρόσφατης σειράς «Pose» στο Netflix. Η Ντανιέλ Λέσοβιτς έρχεται να προσθέσει το όνομα της στη συζήτηση, χάρη στο μεγάλου μήκους σκηνοθετικό της ντεμπούτο, «Σταθμός: Νέα Υόρκη» (με executive producer τον Μάρτιν Σκορτσέζε, παρακαλώ), το οποίο προβλήθηκε στο πρόγραμμα του Un Certain Regard των Καννών.

Ο Πολ καταφτάνει στο σταθμό λεωφορείων της Νέας Υόρκης (από εκεί δανείζεται τον original τίτλο του το φιλμ), περιμένοντας την ετεροθαλή του αδελφή που υποτίθεται πως θα τον φιλοξενούσε στο σπίτι της. Όταν εκείνη δεν εμφανίζεται ποτέ, ο Πολ θα περιπλανηθεί στο σκληρό, αφιλόξενο metro της πόλης, θα δεχτεί επίθεση από δύο άνδρες και, τελικά, θα βρει καταφύγιο στο ιδιότυπο κατάλυμα του Λι, ενός street-wise τύπου που κάνει κουμάντο σε αυτούς τους κοιτώνες για περιπλανώμενες ψυχές όπως ο Πολ. Σύντομα, ο ήρωας μας θ’ αρχίσει να βοηθά τον Λι κι έναν φίλο του σε μεροκάματα που τους θέλουν να εκτελούν χρέη περίπου… «ομάδας κρούσης» για σπιτονοικοκύρηδες που θέλουν να κάνουν έξωση σε ενοίκους, ενώ έχει να υπομένει και την καθημερινή casual ομοφοβία των νέων του συντρόφων.

Τα πράγματα θα περιπλεχθούν όταν ο Πολ, θαμπωμένος από έναν νεαρό χορευτή που ζει στο ίδιο μέρος με αυτόν, θα τον ακολουθήσει και θ’ ανακαλύψει ένα αυτοσχέδιο KiKi ballroom, και μαζί την εκθαμβωτική Γουάι, τον πρώτο άνθρωπο που θα τον προσεγγίσει με ειλικρινές ενδιαφέρον. Εκεί θ’ αρχίσει ένας αυθεντικός μαγνητισμός μεταξύ τους, ο οποίος θα έχει την εξέλιξη μιας όμορφης σχέσης που αποτελεί την βασική θεματική του φιλμ, μιας και η Γουάι είναι μία trans γυναίκα, κάτι που δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό από τον Πολ, χάρη (και) στην άγνοιά του για την εν λόγω κουλτούρα της Νέας Υόρκης.

Η Λέσοβιτς καταγράφει το θέμα της με ευαισθησία κι έναν ωμό ρεαλισμό, μένοντας μακριά από το υπερ-στυλιζάρισμα και το glitter. Σε αυτό βοηθά και η επιλογή της υπέροχης Λέινα Μπλουμ που, παρά την ελάχιστη κινηματογραφική της εμπειρία, κατακτά το φακό σε κάθε της λήψη. Η χημεία της με τον Φιόν Γουάιτχεντ (ίσως τον θυμάστε από τη «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν) είναι εξαιρετική, όσο κι αν οι αρχικές τους στιχομυθίες μοιάζουν αρκετά awkward, πράγμα που θα μπορούσε να είναι αληθές ακόμη και σε μία αντίστοιχη συνάντηση των δυο τους στην πραγματικότητα.

Φυσικά, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα «ήσυχο», τρυφερό φιλμ φεστιβαλικών προδιαγραφών που δεν απογειώνεται ποτέ, και ουχί ένα «Tangerine» ή ένα «American Honey» (από εκεί θ’ αναγνωρίσετε τον ΜακΚόλ Λομπάρντι), όσο κι αν μπορούμε να εντοπίσουμε ομοιότητες με το σινεμά του Σον Μπέικερ και το εκπληκτικό πόνημα της Άντρεα Άρνολντ. Χωρίς να αποτελεί αυτό που λέμε «must-see», όμως, δε μπορούμε ν’ αρνηθούμε τη συμμετοχή του στο κινηματογραφικό puzzle της underground κουλτούρας της Νέας Υόρκης, αλλά (κυρίως) τη σημαντικότητα της πρώτης μαύρης trans γυναίκας σε πρωταγωνιστικό ρόλο ταινίας που έκανε τον κύκλο της σε major φεστιβάλ του κόσμου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Voguing στη Νέα Υόρκη κι ένας τρυφερός έρωτας. Ακατέργαστο indie σινεμά βραδείας καύσεως, που θα βρει περιορισμένη ανταπόκριση στα ταμεία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.