FreeCinema

Follow us

Τι είναι μια cult ταινία; Πόσο σκουπίδι μπορεί ή πρέπει να είναι; Από ποιον πλανήτη έρχεται και γιατί χρειάζεται να τη λατρέψεις; Μια στήλη που… εγκληματεί, για να σου δώσει τις καλύτερες απαντήσεις γύρω από κινηματογραφικά αξιοπερίεργα και τίτλους που αξίζει να μάθεις πως υπάρχουν. Αρκετά συχνότερα… για τους λάθος λόγους!

Η ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΠΙΚΙΝΙ (1966)

(THE GLASS BOTTOM BOAT)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φρανκ Τάσλιν
  • ΚΑΣΤ: Ντόρις Ντέι, Ροντ Τέιλορ, Άρθουρ Γκόντφρεϊ, Τζον ΜακΓκίβερ, Πολ Λάιντ, Έντουαρντ Άντριους, Ντομ ΝτεΛουίζ, Άλις Πιρς, Τζορτζ Τομπάιας, Έρικ Φλέμινγκ

Ο κλοιός των αδίστακτων κατασκόπων είχε σφίξει γύρω της. Έπρεπε πάση θυσία να βρει τον τρόπο με τον οποίο θα ξεκλείδωνε το μυστήριο, μιας και ήταν πλέον ζήτημα ζωής και θανάτου. Ήταν βέβαιη πως εκείνη η αγαπημένη της μελωδία θα την βοηθούσε. Ένα πιάνο χρειαζόταν μόνο, καθώς η φωνή της θα φρόντιζε για τα υπόλοιπα. Άλλωστε, ό,τι είναι να γίνει θα γίνει. Whatever will be, will be! Παρ’ όλη τη σοβαρότητα της καταστάσεως, όμως, ουδείς μοιάζει να συμπεριφέρεται αναλόγως. Αντί για πιάνο, διακριτικά τη σιγοντάρει ένας ευδιάθετος κύριος μιας κάποιας ηλικίας, που χαρωπά γρατζουνάει το γιουκαλίλι του. Η ολιγομελής ομήγυρη δε σκιάζεται από καμία απολύτως ανησυχία, καθώς χαίρει άκρας ευθυμίας. Για μια γυναίκα που… γνώριζε πολλά, μα τελικά… δεν ξέρει την τύφλα της. Και αν αυτή μπορεί να δικαιολογηθεί, αφού στο κάτω-κάτω της γραφής δεν είναι παρά μια… γοργόνα του γλυκού νερού, όλοι οι υπόλοιποι σοβαροί επιστήμονες και κυβερνητικοί πράκτορες τι δικαιολογία μπορούν να έχουν; Τη χαλαρή καλοκαιρινή διάθεση, ίσως; Que será, será!

Πολυτάλαντη γυναίκα που (μεταξύ πολλών άλλων ασχολιών) τις καθημερινές εργάζεται ως ξεναγός σε εργαστήριο διαστημικών ερευνών, ενώ στα weekends φορά στολή γοργόνας για να βάζει την extra υποθαλάσσια πινελιά στις βόλτες του τουριστικού σκάφους του πατέρα της, προσλαμβάνεται από το Διευθυντή του hi-tech ερευνητικού κέντρου ως βιογράφος του. Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως η αυτοβιογραφία του ελάχιστα ενδιαφέρει τον γοητευτικό επιστήμονα, αφού κύρια έγνοια του είναι να «ρίξει» την αεικίνητη ξανθιά, καθώς από τη στιγμή που κατά λάθος την… ψάρεψε με το καλάμι του (ενώ εκείνη εκτελούσε το νούμερο της γοργόνας), δε μπορεί να τη βγάλει από το μυαλό του. Τρελή αλληλουχία συμπτώσεων, όμως, που έχουν να κάνουν με την από πλευράς προφέσορα κοσμοϊστορική ανακάλυψη φόρμουλας αντι-βαρύτητας, η οποία θα τους οδηγήσει στην κατάκτηση του διαστήματος, σε συνδυασμό με τα μυστηριωδώς «κωδικοποιημένα» τηλεφωνήματα της αθώας κυρίας σε κάποιον Βλάντιμιρ, την καθιστούν ύποπτη… ρωσικής κατασκοπείας! Πράκτορες της CIA καταφθάνουν για να επιληφθούν του σοβαρού κινδύνου, η Μόσχα δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, μιας και η φόρμουλα είναι στ’ αλήθεια υπερπολύτιμη, η μαντάμ – πέτρα του σκανδάλου δεν έχει πάρει χαμπάρι τι παίζει γύρω της αφού το μόνο που την ενδιαφέρει είναι να… ψήνει κέικ μπανάνας, ο δε μέγας και τρανός επιστήμονας παρακολουθεί τα τεκταινόμενα με εύλογη απορία. Επειδή του «γυάλισε» μια όμορφη γυναίκα, δηλαδή, είναι λόγος να ξεκινήσει αμερικανορωσικός κατασκοπικός πόλεμος;

Γυρισμένη την εποχή που οι παρωδίες των ταινιών του Τζέιμς Μποντ βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη (βλέπε και τον «Κρυφό Πόλεμο των Μυστικών Πρακτόρων», που στο παρελθόν έχουμε παρουσιάσει από τούτη τη στήλη), η «Κατάσκοπος με το Μπικίνι» διαφέρει από ένα «Casino Royale» (1967) ή το franchise των περιπετειών του πράκτορα Ματ Χελμ όπως τον υποδύθηκε ο Ντιν Μάρτιν, καθώς το spy spoof στοιχείο έχει έρθει εδώ στα μέτρα της πρωταγωνίστριας Ντόρις Ντέι, αλλά και του σκηνοθέτη Φρανκ Τάσλιν, λειτουργώντας ως πρόσχημα και όχι ως αυτοσκοπός. O ψυχρός πόλεμος και η διαστημική τρέλα της εποχής ανακατεύονται με τις «battle of sexes» κομεντί στις οποίες η Ντεί μεγαλούργησε, υπό το πρίσμα, όμως, του εντελώς φευγάτου slapstick χιούμορ του Τάσλιν, όπως αυτό κατοχυρώθηκε τόσο από τις ταινίες που γύριζε με το δίδυμο των Τζέρι Λιούις και Ντιν Μάρτιν, όσο και από τις συνεργασίες του με την Τζέιν Μάνσφιλντ (σαν το «Όταν το Κορίτσι Θέλει» του 1956).

Το στόρι φυσικά και δε σηκώνει σοβαρή ανάλυση, καθώς πρόκειται περί κουλαμάρας από τις λίγες, χωρίς να παύει στιγμή να προσφέρει αβίαστη ψυχαγωγία, με μια πολύχρωμη pop αισθητική που μόνο να σε παρασύρει μπορεί (εκτός εάν έχεις πρόβλημα με το ατόφιο σινεμά της διασκέδασης, οπότε μη μπεις στον κόπο…). Η φουτουριστική sci-fi κουζίνα του πολυτελούς σπιτιού του καθηγητή Μπρους Τέμπλετον μάλλον αποτελεί το όνειρο κάθε εργένη με τη λειτουργικότητα που επιδεικνύει, με το αυτό να ισχύει και για το… γαργαλιστικό «κόκκινο δωμάτιο» των πάσης φύσεως γκομενοδουλειών. Η παρεξήγηση εξαιτίας του… τετράποδου Βλάντιμιρ που φέρνει τη δόλια Τζένιφερ να λογίζεται για κατάσκοπος, μοιάζει να έρχεται κατευθείαν από τις σελίδες ενός comic, η δε θαλάσσια τσάρκα με το πρότυπο τηλεκατευθυνόμενο ταχύπλοο, σαν από παλιακό cartoon δείχνει να έχει ξεσηκωθεί. Το cross dressing σε κυριλέ party διά… κατασκοπικούς λόγους κάνει το σχετικό φινάλε από το «Κλουβί με τις Τρελές» (1978) να φαντάζει με ό,τι πιο φυσιολογικό και αναμενόμενο έχει υπάρξει ποτέ, ενώ η περίφημη διαστημική φόρμουλα που διακαώς θέλουν όλοι να πάρουν στα χέρια τους, ανάθεμα κι αν υπάρχει έστω και ένας που να έχει αντιληφθεί τι ακριβώς αφορά!

Κάπου μέσα σε όλα αυτά, όπως σε κάθε καλή ταινία κατασκοπείας που σέβεται τον εαυτό της, εμφανίζεται και η… Μάτα Χάρι αυτοπροσώπως, σε επική σεκάνς που μια φορά αν τη δεις θα τη θυμάσαι για πάντα. Φυσικά, όπως σε κάθε ταινία της Ντόρις Ντέι η οποία διακατέχεται από τον ίδιο βαθμό αυτοεκτίμησης, υπάρχουν τα απαραίτητα μουσικά διαλείμματα. Τα τραγούδια που η «Κατάσκοπος» άδει εν προκειμένω δεν είναι τα καλύτερα που έχει πει στη μεγάλη καριέρα της, πλην όμως, όταν ως snippet κάνει πέρασμα σε ένα εξ αυτών το «Que Será, Será», τα μικρά παραστρατήματα σβήνουν μονομιάς. Μαζί και όλα τα πολλά και διάφορα αυτοαναφορικά «κλεισίματα του ματιού», που κατά καιρούς έχουν εμφανιστεί στην ιστορία του σινεμά. Διότι εδώ ελλοχεύει παγκόσμιος όλεθρος, δεν είναι παίξε γέλασε η κατάσταση!

TRIVIA

  • Ήταν η δεύτερη σερί ταινία που γύριζε η Ντόρις Ντέι με συμπρωταγωνιστή της τον Ροντ Τέιλορ. Είχε προηγηθεί την προηγούμενη χρονιά η κομεντί «Μην μας Ενοχλείτε».
  • Η επιτυχία της «Κατασκόπου με το Μπικίνι» οδήγησε την επόμενη χρονιά σε εκ νέου συνεργασία του σκηνοθέτη Φρανκ Τάσλιν με την πρωταγωνίστρια. Η κομεντί μυστηρίου «Caprice» (με τον Ρίτσαρντ Χάρις στο πλάι της), όμως, σημείωσε παταγώδη αποτυχία. Δικαίως, θα προσθέταμε…
  • Το ίδιο αποτυχημένες ήταν και οι επόμενες τρεις ταινίες που η Ντόρις Ντέι γύρισε τις χρονιές του 1967 και του 1968, γεγονός που την υποχρέωσε να αποσυρθεί από τον κινηματογράφο. Για την επόμενη πενταετία αφοσιώθηκε αποκλειστικά στην τηλεόραση, με το πετυχημένο sitcom του CBS «The Doris Day Show», για να ρίξει τίτλους τέλους στην υποκριτική της καριέρα περί τα μέσα της δεκαετίας του ’70.
  • Το φιλμ περιλαμβάνει cameo και uncredited εμφάνιση του Ρόμπερτ Βον, υπό τους ήχους του μουσικού θέματος από την τηλεοπτική σειρά «The Man from U.N.C.L.E.», στην οποία πρωταγωνιστούσε τότε!
  • Η Άλις Πιρς και ο Τζορτζ Τομπάιας υποδύονται ένα παντρεμένο ζευγάρι, όπως ακριβώς έκαναν την εποχή εκείνη στο τηλεοπτικό sitcom φαντασίας «Bewitched».
  • Οι χαρακτήρες των Πιρς και Τομπάιας λέγονται Μέιμπελ και Νόρμαν, αντίστοιχα. Τα ονόματα αποτελούν φόρο τιμής στη μεγάλη ηθοποιό του βωβού κινηματογράφου Μέιμπελ Νόρμαντ, συμπρωταγωνίστρια (μεταξύ άλλων) του Τσάρλι Τσάπλιν σε δώδεκα μικρού μήκους ταινίες του «Αλήτη».
  • Τα αρκετά εξωφρενικά κοστούμια έφεραν την υπογραφή του Ρέι Αγκαγιάν. Στη δεκαετία του ’70, ο γεννημένος στο Ιράν ενδυματολόγος υπήρξε τρεις φορές υποψήφιος για Όσκαρ, χωρίς να κερδίσει σε κάποια από αυτές.
  • Το κοστούμι γοργόνας το οποίο φορούσε η Ντόρις Ντέι για τις ανάγκες της ταινίας, εκτίθεται στο Catalina Casino της Καλιφόρνια, περιοχή όπου και γυρίστηκε το φιλμ. Πρόκειται για ένα Art Déco κτήριο, το οποίο παρά την… παραπλανητική ονομασία του, λειτουργεί ως θέατρο και χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων.

MORE CULT

Ο ΚΙΤΡΙΝΟΣ ΠΡΑΚΤΩΡ ΤΟΥ ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ

«Their deadly mission: to crack the forbidden island of Han!»

Ο ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ

«A monster statue of bronze and stone twenty stories tall guarded their secret!»

Ο ΑΡΧΙΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ

«NOT A WORD IS SPOKEN! Excitement beyond words!»

ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΤΟΥ ΠΙΣΤΟΛΙΟΥ

«She'd do anything for a thrill... Including kill!»