FreeCinema

Follow us

ΤΟ «THE AFFAIR» ΚΑΙ Ο ΟΛΕΘΡΙΟΣ ΧΟΡΟΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ.


Ολοκληρώθηκαν τα δέκα επεισόδια της πρώτης σεζόν για το «The Affair», την πιο ενδιαφέρουσα νέα σειρά από αυτή την εντελώς αποτυχημένη αμερικάνικη τηλεσεζόν που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Δικαίως, το «The Affair» των Σάρα Τριμ και Χαγκάι Λέβι, με όχημα την Showtime, είναι η μοναδική σειρά που χώθηκε στις κουρασμένες και πάντα «ασφαλείς» επιλογές τής Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου, κατά κόσμον Χρυσές Σφαίερες, για να διεκδικήσει βραβεία καλύτερης δραματικής σειράς, πρώτου ανδρικού και πρώτου γυναικείου ρόλου σε δράμα.

Τα περισσότερα δίκτυα έχουν ξαμολυθεί σε αλλεπάλληλες ακυρώσεις των σειρών τους, που άφησαν τα μηχανάκια αδιάφορα και… το ταμείον μείον. Το «The Affair», όμως, ανανεώθηκε για δεύτερη σεζόν και, ακολουθώντας τα guidelines ενός πολύ προσεγμένου και ρετουσαρισμένου marketing, αρκετούς μήνες πριν από την προβολή του, άρχισε να κερδίζει έδαφος ξετυλίγοντας τις κρυμμένες αρετές του εν ευθέτω… επεισοδίω. Εξ αυτού του σημείου, αν δεν το έχετε δει, μη συνεχίζετε, γιατί θα σας το χαλάσω με spoilers.

The Affair - 1

Αρχικά, λοιπόν, και πιθανότατα εσκεμμένως, σχηματίσαμε από τον τρόπο προώθησης την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα ολέθριο love strory που θα μας λιώσει την καρδιά – για πολλούς tres banale υπόθεση, επουδενί για τη γράφουσα. Τα trailers και τα promo υλικά που δόθηκαν στη δημοσιότητα έκαναν focus στο love story, που έτσι και αλλιώς με τον πολύ σέξι Ντόμινικ Γουέστ (Νόα) και τη Ρουθ Γουίλσον (Άλισον) είναι super πιασάρικο. Βαθμηδόν, όμως, και μετά από κάθε επεισόδιο, αισθάνεσαι ότι η ερωτική περιπέτεια των δυο παντρεμένων που πέφτουν ο ένας στην αγκαλιά του άλλου για διαφορετικούς λόγους, εκείνο το καλοκαίρι στο Μόντοκ, είναι η επίφαση πολλών άλλων πραγμάτων με τα οποία επιδιώκουν να μας γαργαλήσουν οι έξυπνοι δημιουργοί του.

Παράλληλα, η δεύτερη επίφαση που εξελίσσεται είναι μια αστυνομική έρευνα για έναν φόνο, οικείου της ερωμένης Άλισον, για την οποία καλούνται οι δυο πλευρές να σκαλίσουν τη μνήμη τους, αυτό το θηριώδες ανθρώπινο κεφάλαιο με την ιδιαίτερη λειτουργία. Ως εκ τούτου, υπήρξαν μομφές περί εσφαλμένων κινήσεων στο marketing. Κάτι μας λέει, όμως, ότι εν τέλει δουλεύτηκε με μεγάλη σοφία τούτη η σειρά. Γιατί, από ότι διαφάνηκε στο δρόμο, στόχος ήταν το χτίσιμο και το ξετύλιγμα ενός πράγματος πολύ πιο βαρυσήμαντου από ένα απλό affair. Και επειδή απευθύνεται έτσι ή αλλιώς στο πιο adult, βραδυφλεγές κοινό, τα τζιμάνια της Showtime ορθώς εποίησαν και αξίζουν χειροκρότημα.

The Affair s1a

Όλα τα επεισόδια, διπλής οπτικής, τύπου «Αυτός λέει / Αυτή λέει» (μισό μέρος με υποκείμενο τον Νόα και το άλλο μισό με υποκείμενο την Άλισον), δεν είναι παρά μια αναδρομή στα γεγονότα που αφορούν την ερωτική περιπέτεια, μια αναδρομή αναγκαία και υποχρεωτική από τον ντετέκτιβ και την έρευνά του για τον φόνο. Αυτό το στοιχείο είναι και η σπουδαία ιδιάζουσα απόχρωσή του και σε κάνει να βλέπεις τι ανακαλεί από την αποθήκη της μνήμης ο άνθρωπος. Η μνήμη μάς καθιστά αυτούς που είμαστε, αν το καλοσκεφτείς, και είναι αυτό που καθορίζει αποφασιστικά τον χαρακτήρα μας και τη λειτουργία μας. Επιστημονικά αποδεδειγμένο είναι πως η μνήμη έχει την αέναη τάση να ωραιοποιεί τα συμβάντα προς όφελος του υποκειμένου ή να τα χειροτερεύει όταν χρειάζεται, πάντα προς όφελος του ιδίου. Τα παιχνιδάκια που παίζει είναι απίστευτα και έχουν να κάνουν συχνά με το ασυνείδητο, αλλά και το φύλο.

Στις αφηγήσεις τους, ο Νόα και η Άλισον έχουν διαφορετική άποψη για το πώς έγιναν τα πράγματα, αλλά και όλα τα παρελκόμενα: από τα ρούχα που φορούσαν κατά τα αφηγούμενα έως και εντελώς θεμελιώδη de facto γεγονότα (υπό ερώτηση πόσο de facto είναι, σε τελική ανάλυση). Η κάθε πλευρά παρουσιάζει την άλλη περισσότερο τολμηρή και αποφασισμένη, ενώ τους εαυτούς τους τους σκέφτονται πολύ πιο συνεσταλμένους, διστακτικούς και, εν τέλει, παρασυρμένους εν πολλοίς από την αποφασιστικότητα και τη διεκδικητικότητα του άλλου. Φυσικά, αυτό αποσοβεί την ενοχή και αποδεικνύει περίτρανα πόσο η μνήμη έχει την τάση να χαϊδεύει τις παρειές αυτού που την έχει. Συνεπώς, υπό την υποκειμενική εσθήτα τής αθωότητας, οι δυο εραστές παρουσιάζουν μια υποκειμενική πραγματικότητα που αποτελεί ό,τι πιο ακατάλληλο για μια εισαγγελική έρευνα που θηρεύει την αντικειμενικότητα. Γιατί σε αυτήν όλα αμφισβητούνται μέχρις αποδείξεως του εναντίου. Αλλά εδώ δεν έχουμε ηθελημένη εξαπάτηση τω άλλων, αλλά εξαπάτηση του ίδιου μας του εαυτού, πάντα με βάση τα τερτίπια τού μνημονικού.

The Affair s1b

Παρακολουθώντας τη σειρά και βλέποντας, επί παραδείγματι, την αφήγηση της Άλισον, δεν μπορείς παρά να ανατρέχεις επανειλημμένως σε ό,τι είπε ο Νόα και κατ’ επέκταση να αμφισβητείς τον έναν ή τον άλλον. Γιατί κάτι σε αναγκάζει να πάρεις πλευρά. Για το σημείο αυτό, γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά: η πλειονότητα των γυναικών συσπειρώθηκε γύρω από την Άλισον, μια γυναίκα απελπισμένη, ακόμη τραυματισμένη από τον παράλογο χαμό του τετράχρονου γιού της, που βαδίζει στα μαύρα σκοτάδια τού μυαλού της σαν να μην έχει πολλά να χάσει ή να κερδίσει. Μια τέτοια γυναίκα είναι παραδιδόμενη λεία για έναν γοητευτικό καθηγητή και συγγραφέα, με πλούσια γυναίκα και πεθερικά, με τέσσερα παιδιά, καθόλου «περπατημένο», που στη δική του εκδοχή διστάζει να απατήσει τη γυναίκα του, λέει ό,τι πιο passe και χιλιοειπωμένο υπάρχει («I’m never gonna leave my wife»;), κοινώς είναι ένας ευνουχισμένος βλαξ. Αλλά στα μάτια των γυναικών τηλεθεατών είναι αυτός που δεν έχει τίποτα να χάσει, γιατί τα έχει όλα. Και θέλει και να γαμήσει και γκόμενες. Στα πρώτα δύο-τρία επεισόδια είχα την εντύπωση ότι η Άλισον ήταν που του την έπεφτε, αλλά μετά μαζεύτηκε το πράμα και πλέον η πλευρά της απεικόνιζε ένα πονεμένο θηλυκό που ασφυκτιά και βλέπει στον άνδρα της την απώλεια του γιού της. Και όπου φύγει, φύγει.

Ίσως το ποιος είναι ο κυνηγός και ποιος το θύμα δεν έχει βαρύτητα τόσο για την έκβαση όσο για την υποκειμενική συνείδηση των δύο πρωταγωνιστών. Φαντάζομαι ότι η παρακολούθηση της σειράς από ένα παντρεμένο ζευγάρι θα είναι επώδυνη. Για τον υποφαινόμενο λόγο της απιστίας, βασικά, αλλά και εξαιτίας όλης αυτής της υποκειμενικότητας του αιτίου και του αιτιατού που καταστρατηγεί την έννοια του «αντικειμενικού» (;) δικαίου και δικαιώνει κάθε πλευρά (ή αντίστροφα ενοχοποιεί). Πράγμα, αληθινά, τρομακτικό. Γιατί, τελικά, όλοι βλέπουν αυτό που θέλουν όπως θέλουν, και ο κόσμος δεν είναι ένας αλλά όσα δισεκατομμύρια άνθρωποι είμαστε. Αυτή η σχετικότητα, όμως, αποδίδεται με ένα σενάριο – σεμινάριο που παρακολουθώντας τον πόθο, τα μπερδεμένα κορμιά, την απελπισία, τον πόνο, την ενοχή, τον πειρασμό, δεν πηγαίνει μόνο για την καρδιά αλλά και για τον νου: όσο το παρακολουθώ, μιλάει στο συναίσθημα και την ψυχή, αλλά με όλες τις πεπραγμένες λεπτομέρειες που ορίζουν την εξέλιξη να ενεργοποιούν και τον νου. Απευθύνεται και στο μυαλό και στην καρδιά η σειρά αυτή. Νιώθεις να πηγαίνει από το στήθος στο μυαλό και από κει ξανά στο στήθος. Προσφέρει έναν πλούτο συναισθημάτων και σκέψεων, εν παραλλήλω, πράγμα σπάνιο και όμορφο.

The Affair s1c

Αναρωτήθηκα πολύ συχνά, μέσα στην επίμονη θέασή μου, πόσο μακριά μπορεί να πάει ένα τέτοιο στόρι. Πόσο δράμα, πόσες αποκαλύψεις, πόσες προσωπικές ανατροπές μπορεί να πυροδοτήσει μια ερωτική περιπέτεια. Δηλαδή, μπορεί να πάει για δεύτερη σεζόν και τι ακριβώς έχει να πει; Και θα έχει, όπως ανακοινώθηκε ήδη. Το τελευταίο επεισόδιο κάνει μια αναπάντεχη… κωλοτούμπα αναφορικά με την πρωταγωνιστική affair και βλέπεις μια εικόνα που είναι απρόσμενη. Και ξανά ανατρέχεις στα όσα ειπώθηκαν στις ανακρίσεις, ακόμη και τις μικρές λέξεις που μεταχειρίστηκαν όλες οι πλευρές, διερωτώμενος αν αιτιολογείται το παρόν από το παρελθόν που παρουσιάστηκε – πλην όμως εκ δύο πλευρών…

Την αγάπη και τον ενθουσιασμό μου για τη σειρά διαδέχτηκε μια μικρή επιφύλαξη από ένα κλείσιμο όπου σε πρώτο πλάνο περνάει η αστυνομική έκβαση, λες και το προσωπικό μέρος είναι λυμένο. Όμως, πάλι, έτσι παρουσιάζεται (λυμένο) και, ενδεχομένως, με την επίφαση της αστυνομικής διάστασης, μπορεί το σενάριο ευκολότερα να θέσει τα αιωρούμενα ερωτήματά του για τον ένοχο του φόνου. Κι όταν αυτός φέρεται να είναι ο ίδιος ο Νόα, η σειρά φαίνεται να παίρνει άλλη ατραπό, ευελπιστούμε όχι μόνο αστυνομική. Αυτό σαν ελάχιστη ένσταση στους κυρίους Τριμ και Λέβι, τώρα που ετοιμάζουν τη δεύτερη σεζόν. Να μη γίνει από affair… μόνο ή κυρίως police affair!

The Affair - poster