FreeCinema

Follow us

ΕΛΛΗΝΙΚΟ «PROJECT RUNWAY»; ΚΙ ΑΠΟ ΤΗ ΜΥΓΑ ΞΥΓΚΙ!


Έβγαλε 16 seasons στην Αμερική, μέχρι να το ανακαλύψουν τα ελληνικά κανάλια. Είναι ένα ακριβό και πολύ απαιτητικό show / παιχνίδι, το οποίο φανταζόμασταν πως θα αποτύχει στην «ελληνοποίησή» του, άρα θα το βλέπαμε για τους… λάθος λόγους. Διαψευστήκαμε από το δείγμα της πρώτης του εβδομάδας, αλλά και «χαλαστήκαμε» από επιλογές των υπευθύνων, οι οποίες το χαντάκωσαν με το «καλημέρα σας»!

Δεν χρειάζεται να είσαι «άρρωστος» με τη μόδα για να πορωθείς με το (αμερικάνικο ειδικά) «Project Runway» (στην Ελλάδα, για παράδειγμα, είδαμε κάποια seasons μέσα από τον ANT1 και το FOXlife). Τούτο το reality show / παιχνίδι δεν χτίστηκε ούτε στα (κατινίστικα και «low-life») στερεότυπα του τηλεοπτικού genre, ούτε καν απαιτώντας από τον τηλεθεατή να είναι… fashion expert. Προσωπικά, δεν με κέρδισαν ποτέ τα reality και τη μόδα την έχω χεσμένη. Γιατί έγινα φανατικός θεατής της (αμερικάνικης) σειράς; Θαύμαζα τον τρόπο με τον οποίο οι διαγωνιζόμενοι – νέοι σχεδιαστές υλοποιούσαν σε πολύ μικρό χρονικό πλαίσιο αυτό που είχαν φανταστεί σαν σύνολο, έχοντας μια συγκεκριμένη θεματική «παραγγελιά» ανά εβδομάδα, ενίοτε και με… «unconventional materials» (από τα highlights του κάθε season το συγκεκριμένο επεισόδιο). Κολλούσα με τις ιδέες των tasks, βαριόμουν λίγο κάποια σημεία της διεργασίας του ραψίματος, «έτρεχα» το κομμάτι μακιγιάζ / μαλλιά και χάζευα με δέος (συχνά!) τα αποτελέσματα. Ηγετικές περσόνες στο παιχνίδι, πάντοτε, η παρουσιάστρια / κριτής Χάιντι Κλουμ και ο mentor Τιμ Γκαν (οι οποίοι τα σπάσανε με την παραγωγή φέτος και «μετακομίζουν» στην Amazon Video για να δημιουργήσουν κάτι αντίστοιχο, εκ νέου). Αρκετοί από τους υπόλοιπους κριτές άφησαν εποχή με τα σχόλιά τους (Μάικλ Κορς, Νίνα Γκαρσία), ενώ οι guest κριτές ήταν τόσο celebrities που δεν πίστευες ότι βρέθηκαν σε ένα reality show! Γιατί να μην το κάνουν, όμως; Η σειρά ήταν εξαιρετική ως παραγωγή και σεβόταν τον τηλεθεατή, προσφέροντας ένα όλο και πιο σύγχρονο και γρήγορο θέαμα.

Η είδηση πως το «Project Runway Greece» θα έκανε πρεμιέρα στο OPEN (αλήθεια, πόσο λάθος η καμπάνια του καναλιού, ειδικά στο outdoor, όπου νομίζεις πως έτσι ονομάζεται κάποιο καινούργιο μοντέλο τηλεοπτικής συσκευής και ψάχνεις να βρεις τη μάρκα…) προκαλούσε τις προφανείς επιφυλάξεις, ως προς τους βασικούς παρουσιαστές και τους κριτές, το μέγεθος της παραγωγής και το πόσο ταλαντούχοι θα ήταν οι δικοί μας παίκτες. Περίμενα να δω το πρώτο επεισόδιο με μεγάλη περιέργεια, χωρίς να φαντάζομαι πως θα αισθανθώ την ανάγκη να κρίνω και με κείμενο την εκπομπή. Τελικά, έπρεπε. Γιατί ενώ σε πολλά σημεία έχει γίνει σοβαρή δουλειά, σε κάποια άλλα νομίζεις πως το κανάλι (ή δεν ξέρω κι εγώ ποιος ακόμη) «θάβει» την εκπομπή με το που ξεκίνησε!

Το αμερικάνικο «Project Runway» είναι ωριαίο. Καθαρός χρόνος. Το πρώτο επεισόδιο του ελληνικού ξεκίνησε στις 23:00 της Πέμπτης 25 Οκτωβρίου και γύρω στη μία τη νύχτα… με πήρε ο ύπνος! (Ενημερωτικά, δεν κοιμάμαι ποτέ πριν τις δύο.) Στο video του επεισοδίου που είδα την επόμενη μέρα στο site του καναλιού, κατάλαβα πως είχα χάσει γύρω στο δεκάλεπτο. Το video έδειχνε συνολική (και καθαρή) διάρκεια… 94 λεπτά περίπου! Χωρίς το κομμάτι του runway! Το οποίο παρουσιάστηκε στο… δεύτερο μέρος του πρώτου επεισοδίου, ξανά στις 23:00, την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου. Εδώ με πήρε ο ύπνος στο ημίωρο! Την επόμενη μέρα, επέστρεψα στο site του καναλιού για να ανακαλύψω… έντρομος ότι το επεισόδιο είχε την ίδια διάρκεια (καθαρός χρόνος, πάντα)! Δηλαδή, ένα ολόκληρο παιχνίδι μαζί με το show του runway, που για τους Αμερικάνους έβγαζε πρόγραμμα ώρας, στην Ελλάδα έγινε τρίωρο, που «έσπασε» σε δύο μέρη και ξεκινάει και στις 23:00! Εντάξει, οι άνθρωποι ή δεν θέλουν να βγάλουν καν ολόκληρη σεζόν ή πιστεύουν πως ένα πρόγραμμα το οποίο δείχνει να κόστισε, πρέπει και να σέρνεται σε βαθμό υπνηλίας για να εκμεταλλευτεί περισσότερα διαφημιστικά breaks εντός δύο νυκτών! Εάν δεν αλλάξει σύντομα αυτό, μιλάμε για Βατερλό ανεπανόρθωτο. Ή κρατήστε το στη μιάμιση ώρα ολόκληρο ή θα χάσετε ακόμη κι αυτούς που ξέρουν τι είναι το «Project Runway».

Και είναι κρίμα, διότι η προσπάθεια δεν ήταν κακή. Παρά το δειλό εναρκτήριο κομμάτι (με το Bios να μην έχει φωτιστεί όπως έπρεπε, καθώς οι παίκτες συστήνονταν μεταξύ τους μετά… χαλαρού ποτακίου), η συνέχεια με τους χώρους εργασίας άλλαξε εντελώς (και θετικά) την εικόνα της παραγωγής. Βέβαια, δεν είδαμε διαδικασία casting παικτών και πώς / γιατί επιλέχτηκαν. Αντ’ αυτού, παρακολουθήσαμε τους διαγωνιζόμενους να κάνουν χορευτικές φιγούρες με ανεμίζοντα σύνολα στο χέρι, ενώ μια εξ αυτών δεν είχε φέρει μαζί της κανένα κομμάτι διότι… μόλις είχε έρθει από Λονδίνο (seriously?)! Και ενώ οι χώροι όπου ράβουν οι παίκτες έδειχναν άψογοι, οι συμμετέχοντες από την άλλη έμοιαζαν με ένα τσούρμο από «φιλαράκια» που βγήκαν για εκδρομή μονοήμερη στο πάρκο! Με βάση αυτά που έφτιαχναν μπροστά στις κάμερες, περίμενα με τρόμο να δω αν θα φοράνε ρούχα στο runway τα μοντέλα… Ίσως ο ανταγωνισμός τούς κάνει να στρώσουν και να πάρουν το παιχνίδι στα σοβαρά. Πάντως, ιδιαίτερη ικανότητα για ένα τόσο εύκολο και «ελεύθερο» θέμα (ρούχο πρεμιέρας), τολμώ να πω ότι δεν παρατήρησα.

Ακόμη πιο μοιραία, όμως, είναι η επιλογή των βασικών προσώπων του «Project Runway Greece». Η Ευαγγελία Αραβανή μπορεί να είναι μια πανέμορφη κοπέλα, όμως τούτη η εκπομπή χτίστηκε επάνω στον χαρακτήρα της Χάιντι Κλουμ, που πέρα από μοντέλο είναι και μια φοβερή businesswoman με προσωπικότητα, η οποία της επιτρέπει να γίνεται και bitchy και αυστηρή όποτε γουστάρει, πόσω μάλλον μετά την εμπειρία κάμποσων τηλεοπτικών seasons. Δεν αρκεί για την Αραβανή να παριστάνει το δύστροπο και σκληρό θηλυκό, διότι ούτε το κατέχει, ούτε και διαθέτει την προσωπικότητα να το υποστηρίξει. Με ύφος (#diplhs) και… μεταφρασμένες ατάκες της Κλουμ, δεν πας μπροστά. Πρέπει να δημιουργήσεις τη δική σου περσόνα ως παρουσιάστρια. Ακόμη χειρότερα, ο Απόστολος Μητρόπουλος δεν γίνεται να παριστάνει τον μέντορα! Στη θέση του Τιμ Γκαν! Εκείνος πέρασε από το Parsons της Νέας Υόρκης, ηγήθηκε του τμήματος fashion design της σχολής, είχε την πείρα να δασκαλέψει τους παίκτες, δεν ήταν ένας απλός σχεδιαστής. Γι’ αυτό και αποκαλείται mentor. Ο Μητρόπουλος περνούσε από πάγκους παικτών και… τους προσπερνούσε ατάραχος ή έκανε μικροπαρατηρήσεις εντελώς κοινότοπες, λες και ήταν ένας απλός θεατής με… άποψη. Ο mentor δεν χρειαζόταν να είναι σχεδιαστής και θα έπρεπε να παίζει έναν ρόλο συμβουλευτικό και ωφέλιμο για τους τους παίκτες. Εντελώς χαμένο αυτό το κομμάτι. Λάθος casting, όπως θα λέγαμε στο σινεμά. Όσο για τους υπόλοιπους κριτές, ο μόνος που πείθει λίγο περισσότερο προσωρινά είναι ο Μιχάλης Πάντος, ο οποίος φαντάζει ως… mentor που κάθεται σε λάθος θέση!

Πάμε για λίγο και σε κάποιες παρατηρήσεις που αφορούν το runway. Ωραιότατο το σκηνικό, δείχνει πως η παραγωγή δεν είναι αστεία, αλλά… έλεος με το ζήτημα του ρυθμού. Πρώτη πασαρέλα (respect στο μουσικό ποδαρικό με Ninja Tune!) συνόλου με λογική… κανονικής πασαρέλας; Ένα-ένα τα μοντέλα, παιδιά! Και τέρμα! Μετά στέκονται δίπλα στους σχεδιαστές τους, δεν ξαναβολτάρουν, ούτε αντέχεται τόση φλυαρία με τον κάθε παίκτη ξεχωριστά. Μιάμιση ώρα για runway και αποχώρηση; Θέλετε να γεράσουμε πριν την ώρα μας; Η Αραβανή πρέπει να λέει το κάθε όνομα παίκτη που παραμένει λες και παίζει στην «Εκλογή της Σόφι»; Τερτίπια «σασπένς» από άλλα σκουπίδια ελληνικών τηλεπαιχνιδιών σε ένα εγχείρημα τόσο καινούργιο για το δικό μας τηλεοπτικό κοινό; Δέκα λεπτά για αποχώρηση και φινάλε; Επίσης, το closer look στα φορέματα δεν επιτρέπεται να το βλέπουν οι παίκτες από τα παρασκήνια και να σχολιάζουν! Κατινιά σκέτη, που δεν γίνεται στο original παιχνίδι στην Αμερική. Και όταν οι κριτές αποφασίζουν, μιλάνε ονομαστικά και ξεκάθαρα, όχι λες και πρόκειται για κατασκόπους που ξέρουν ότι βρίσκονται σε δωμάτιο με «κοριούς» και φοβούνται μην και διαρρεύσει το «απόρρητο»! Όσο για το backstage, λίγη προσοχή δεν βλάπτει (ακόμη και στο τι κρατάνε από την ηχοληψία οι μοντέρ). Από τους δύο παίκτες για αποχώρηση, όταν πέρασε πίσω στα παρασκήνια εκείνη που παρέμεινε, ακούστηκαν μέχρι έξω oi τσιρίδες και η κοπέλα που θα έφευγε κόντεψε να πέσει στο πάτωμα από στεναχώρια. Fail!

Η παρούσα κριτική γράφτηκε μπας και σωθεί κάτι από το «Project Runway Greece» στην πορεία, γιατί το παιχνίδι είναι κάτι ξεχωριστό, δημιουργικό, και η ελληνοποίησή του (σε επίπεδο παραγωγής) έχει γίνει με σχετική προσοχή. Δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε με την πρώτη ένα αποτέλεσμα εφάμιλλο του αμερικανικού (σε άλλες χώρες έχουμε δει τέρατα και σημεία, να τα λέμε κι αυτά…). Αλλά ένα καλύτερο «fitting» το σηκώνει το όλο show. Όσο είναι νωρίς. By the way, αν διαβάσετε τούτο το άρθρο οι υπεύθυνοι προγραμματισμού εκεί στο OPEN, βάλτε νωρίτερα την ώρα έναρξης. Τόσος κόπος και τόση δουλειά για… πραγματικό ύπνο; (Για το… άσωστο δυναμικό του παιχνιδιού, από την επόμενη φορά. Αν υπάρξει συνέχεια…)