FreeCinema

Follow us

«11.22.63»: FIGHT THE PAST, CHANGE HISTORY.


Η πολλά υποσχόμενη σειρά «11.22.63» που παρακολουθούμε από το κανάλι FOX, βασισμένη στο ομότιτλο bestseller τού Στίβεν Κινγκ, με μεγάλα ονόματα μπροστά και πίσω από την κάμερα, και απίθανα ιντριγκαδόρικο θέμα, φαντάζει ακαταμάχητη και μια από τις καλύτερες της νέας τηλεοπτικής σοδειάς. Είναι όμως;

Το ερώτημα είναι γνωστό. Ίδιο στην ουσία του, αλλά χιλιοειπωμένο με διάφορους τρόπους και στόχους: αν μπορούσες να γυρίσεις πίσω στον χρόνο, θα σκότωνες τον Χίτλερ; Θα απέτρεπες πάση θυσία την ανακάλυψη της διάσπασης του ατόμου; Τον μακαρθισμό; Τη δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ; Τη Ματωμένη Κυριακή; Τις ανά τον κόσμο γενοκτονίες; Τη δουλεία; Το κυνήγι και κάψιμο μαγισσών; Τον διαχωρισμό φύλων, τάξεων και φυλών; Με άλλα λόγια, αν μπορούσες να αλλάξεις την Ιστορία προς το καλύτερο, θα το έκανες; Όποιες κι αν ήταν οι συνέπειες;

11.22.63 - 2

Το 2011, σε ένα από τα – κατά γενική ομολογία – καλύτερα, πιο ιδιόρρυθμα, ώριμα και πολυβραβευμένα πονήματά του, ο Στίβεν Κινγκ επανέλαβε το εν λόγω ερώτημα, συγκεκριμενοποιώντας το ως εξής: αν μπορούσες να αποτρέψεις τη δολοφονία του Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι, θα το έκανες; Ότι κι αν σου στοίχιζε; Το «11.22.63», λοιπόν, που φέρει στον τίτλο του την ημερομηνία (22 Νοεμβρίου 1963) δολοφονίας του πιο αγαπημένου Αμερικάνου Προέδρου, έκανε θραύση ως βιβλίο. Μοιραία δεν άργησε να πέσει στη… βαρύτητα του πλανήτη των εικόνων. Όπου το συνδρομητικό online streaming κανάλι HULU, που τελευταία επιχειρεί να αναμετρηθεί στα ίσα με τα Netflix και Amazon, έσπευσε να εξασφαλίσει τα δικαιώματα προβολής της τηλεοπτικής εκδοχής του. Τουτέστιν, αυτού του – κατά τους δημιουργούς του – epic event series που φέρει την υπογραφή του Τζέι Τζέι Έιμπραμς, του Κινγκ και της Warner Bros στην παραγωγή, της – μιας από τις πιο σεβαστές πένες του αμερικάνικου τηλεοπτικού mainstream – Μπρίτζετ Κάρπεντερ («The Red Road», «Parenthood», «Friday Night Lights») στο σενάριο, του Κέβιν ΜακΝτόναλντ («Ο Τελευταίος Βασιλιάς της Σκωτίας») στη σκηνοθεσία των δύο πρώτων επεισοδίων, και τα ονόματα του – υποψήφιου για Όσκαρ – Τζέιμς Φράνκο και του – ήδη οσκαρούχου – Κρις Κούπερ, πρώτα και καλύτερα στη λίστα των πρωταγωνιστών του.

11.22.63 - 4

Στους δύο τελευταίους η σειρά χρωστά πολλά, καθώς κατορθώνουν με τις μετρημένες ερμηνείες τους και τη γήινη παρουσία τους να την προσγειώσουν και να της προσδώσουν ρεαλισμό. Ρεαλισμό που είναι απαραίτητος στην εξέλιξη της απίθανης ιστορία της. Που μπλέκει το δράμα εποχής με το ιστορικό δράμα, το «σινεμά» καταγγελίας με το αστυνομικό / κατασκοπευτικό θρίλερ, και το ατρόμητο φανταστικό με το κόντρα-σε-όλα-τα-εμπόδια ρομάντζο. Και που θέλει τον καθηγητή γυμνασίου, Τζέικ (Φράνκο), να ταξιδεύει πίσω στον χρόνο για να αποτρέψει τη δολοφονία τού JFK, μετά από παρότρυνση και υπό τις οδηγίες τού ιδιοκτήτη του αγαπημένου του diner και της χρονοπύλης που κρύβει σε μια ντουλάπα του, Αλ (Κούπερ). Η φαινομενικά όχι απλή, αλλά χωρίς σημαντικό κόστος (καθώς όσο χρόνο κι αν περάσει κανείς στο παρελθόν, από το παρόν θα λείψει μονάχα δύο λεπτά!) αποστολή του, όμως, κινδυνεύει σοβαρά από τον ίδιο του τον εαυτό (όταν ερωτεύεται στο… τότε), τον κυκλοθυμικό Λι Χάρβεϊ Όσγουαλντ και το άκαμπτο, «αδίστακτο» παρελθόν που αρνείται να αλλάξει, άνευ τραγικών παράπλευρων απωλειών.

11.22.63 - 6

Όσο, όμως, κι αν όλα τα παραπάνω φαντάζουν θελκτικά και άκρως συναρπαστικά στο χαρτί, στην οθόνη το όλο εγχείρημα… κομπιάζει. Υπερβολικά νωχελικό και ουκ ολίγον φλύαρο στην εξέλιξή του (με τα δύο πρώτα επεισόδια να αναλώνονται σε ένα αχρείαστο ουσιαστικά subplot σωτηρίας μιας οικογένειας από τον βίαιο πατέρα), κουράζει και απογοητεύει πολύ γρήγορα. Συν ότι ο Κούπερ αποχωρεί από το επίκεντρο και παραμένει στις παρυφές της αφήγησης, ως flashback, από την πρώτη κιόλας ώρα. Τι κι αν το επίπεδο παραγωγής είναι εξόφθαλμα… αριστούχο, η υφή τής εικόνας αδιαμφισβήτητα κινηματογραφική, και κάποιοι από τους guest stars έχουν προηγουμένως γράψει – ποικιλοτρόπως – τηλεοπτική ιστορία (Τσέρι-«24»-Τζόουνς, Τι Αρ-«Grey’s Anatomy»-Νάιτ, Τζος-«Las Vegas»-Ντουμέλ). Τι κι αν μερικές από τις φορές που το παρελθόν αντιστέκεται και αντιμάχεται τις αλλαγές θα σου κοπεί η ανάσα (το αυτοκίνητο, με φόρα, στον τηλεφωνικό θάλαμο). Η αλήθεια είναι πως και υψηλής ποιότητας, μειλίχια, υπερβολικά νωχελικά δράματα εποχής στα 60’s έχεις ξαναδεί («Mad Men»), και πολύ πιο κινηματογραφικά, ακαταμάχητα σέξι και αφοπλιστικά τολμηρά ταξίδια στον χρόνο, με απόπειρες αλλαγής της Ιστορίας μπορείς να βιώσεις (όπως το «Outlander», που έκλεισε συγκλονιστικά τον πρώτο κύκλο του, αποστομώνοντάς μας, και μόλις έχει πάρει μπρος στον 2ο).

11.22.63 - 5

Όλα αυτά βέβαια, έχοντας δει τα πέντε από τα εννέα επεισόδια της σειράς. Μπορεί τα επόμενα να μας διαψεύσουν εκκωφαντικά και το φινάλε, αφού ο Τζέικ πετύχει ή αποτύχει στην αποστολή του, να μας πιάσει εξαπίνης, προσφέροντας αναπάντεχη ικανοποίηση – και, γιατί όχι, συγκίνηση. Μακάρι – αλλά δεν θα ήταν καλύτερα τότε, τούτο το καθ’ όλα αξιοπρεπές εγχείρημα να είχε γίνει πραγματικότητα ως μια mini σειρά τεσσάρων επεισοδίων; Ή, ακόμα καλύτερα, ως τηλεταινία;

Όλα τα επεισόδια της σειράς «11.22.63» είναι επίσης διαθέσιμα on demand μέσω FOX Play. Το κανάλι FOX είναι διαθέσιμο στην Ελλάδα μέσω Nova, OTE TV, Vodafone TV και Cyta Hellas.