FreeCinema

Follow us

Αν ρωτάς κι εμένα, που δεν είμαι ούτε παιδαρέλι ούτε και άσχετος από τα θέματα της ελληνικής κινηματογραφικής αγοράς, το «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου έπρεπε να είχε διανεμηθεί στη χώρα μας μας (έστω σε limited release) από τη μέρα των Χριστουγέννων (σχεδόν όπως έγινε στο Λονδίνο). Θα ήταν η απόλυτη επιλογή εξόδου για το adult κοινό, θα έπιανε το momentum της επερχόμενης οσκαρικής πορείας του φιλμ, θα εκμεταλλευόταν την κάργα τσάμπα διαφήμιση από τα δελτία ειδήσεων που έπαιζαν Λάνθιμο μέρα-νύχτα με τόσες βραβεύσεις και υποψηφιότητες, ήδη. Αντ’ αυτού, η ODEON προτίμησε να διανείμει ανεξάρτητους τίτλους για να «μπαλώσει» το πρόγραμμα των multiplex της, τους οποίους το κοινό ξέχασε από την πρώτη μέρα εξόδου τους στις αίθουσες. Όσο για τη «μεγάλη» εορταστική πρόταση για το adult κοινό, στις 27 Δεκεμβρίου προτίμησε να βγάλει το «Vice» (για να μην ακούσω μαλακίες, ήμασταν το μόνο Μέσο που πρότεινε το έργο ως ταινία της εβδομάδας), επίσης οσκαρικό, αλλά με θέμα… τον πολιτικό βίο του Ντικ Τσέινι. Όλες αυτές οι κινήσεις οδήγησαν το ανάλογο κοινό στον μονόδρομο να επιλέξει το δράμα του Ασγκάρ Φαραντί (που βγήκε… τη μέρα των Χριστουγέννων)! «Σαν το σκυλί στ’ αμπέλι»…

Τώρα, το «The Favourite» που αρχικά ήταν προγραμματισμένο για τις 3 Ιανουαρίου, ως γνωστόν, κάποια ωραία πρωία μεταφέρθηκε στη σαφέστατα (σαρκασμός) καταλληλότερη ημερομηνία εξόδου της 7ης Φεβρουαρίου. Οι ιστορικοί του μέλλοντος δεν θα μπορέσουν να εξηγήσουν ποτέ το… πού κολλάει αυτό το «timing», εγώ έγραψα ένα οργισμένο editorial στις 29 Νοεμβρίου, αποφάσισα πως τέτοια λάθη πρέπει να γνωστοποιούνται στο κινηματογραφόφιλο κοινό, μπας και το τελευταίο καταλάβει κάποτε γιατί λειτουργεί έτσι ο χώρος (από τη διανομή και τα σινεμά μέχρι τις «υπεύθυνες» φωνές των δημοσίων σχέσε… ουπς, κριτικών ήθελα να πω!) στην Ελλάδα και προχώρησα (από τις 3 Δεκεμβρίου) στο πρωτοφανές (για τα κινηματογραφικά πράγματα εδώ) κάλεσμα της online συγκέντρωσης υπογραφών για την αλλαγή της ημερομηνίας, διότι τότε υπήρχε ακόμη καιρός για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο. Και μην ακούσω βλακείες, ότι δεν γίνονται τέτοια πράγματα «τελευταία στιγμή». Αν πεις στο studio ότι θα χάσει λεφτά, αλλάζει ο κόσμος ανάποδα και μια εβδομάδα πριν («Mortal Engines», κανείς;)!

Η ODEON επέμεινε (χωρίς κάποιο σοβαρό αποδεικτικό στοιχείο, εδώ που τα λέμε) πως η FOX Searchlight ήθελε ντε και καλά να βγει το «The Favourite» στην Ελλάδα στις 7 Φεβρουαρίου. Μπορεί το studio να μην είχε πάρει χαμπάρι ότι ο σκηνοθέτης είναι και Έλληνας, ας πούμε… Και ολόκληρος ο Ιανουάριος αφέθηκε στον προγραμματισμό ανεξάρτητων φιλμ του ντόπιου γραφείου διανομής, όπως μπορούσε να αντιληφθεί ένας έξυπνος αναγνώστης στο σχετικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στις 5 Δεκεμβρίου. Ένα ενδιαφέρον «pattern» πολιτικής της εταιρείας, if you ask me…

Έτσι, από σήμερα (3 Ιανουαρίου), το ελληνικό κοινό μπορεί να δει το «Destroyer» της ODEON αντί του «The Favourite»… της FOX, το οποίο τοποθετήθηκε «κόντρα» (σαρκασμός και πάλι) δίπλα στο αντίπαλο «Βαποράκι» του Κλιντ Ίστγουντ και της εταιρείας Tanweer, φιλμ τα οποία έχουν εντελώς κοινό target group! Δηλαδή, ο Έλληνας θεατής θα πρέπει να επιλέξει ποιο έργο από αυτά θα δει τούτες τις μέρες! Το αποτέλεσμα θα το σχολιάσουμε την ερχόμενη εβδομάδα, με τη γνωστοποίηση των εισιτηρίων του τετραημέρου. Ο Λάνθιμος μπορεί να περιμένει, ο… Hive-CM8 πάλι όχι!

Το γνωστό group, το οποίο «διαρρέει» όλα τα οσκαρικά screeners κάθε χρόνο, είχε προκαλέσει χάος το 2015 με την κυκλοφορία των «The Hateful Eight» του Κουέντιν Ταραντίνο και «The Revenant» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου πριν από την πρεμιέρα τους στις αμερικανικές αίθουσες, σκανδαλίζοντας το Χόλιγουντ και τον παγκόσμιο Τύπο. Έκτοτε, το group υποσχέθηκε πως θα αφήνει τις ταινίες να πάρουν πρώτα μια «ανάσα» στα σινεμά, πριν βγάλει τα screeners… εκεί έξω. Στις 29 Δεκεμβρίου έκαναν το «ποδαρικό» της φετινής οσκαρικής σεζόν με το DVD του «Πράσινου Βιβλίου», το οποίο είχε διανεμηθεί στις ΗΠΑ στις 16 Νοεμβρίου. Το φιλμ θα ήταν τέλειο για τις γιορτινές μέρες στα ελληνικά σινεμά, αλλά… δεν χωρούσε να βγει νωρίτερα, μωρέ, θα παίξει από σήμερα, τελικά. Διανομή της εταιρείας ΣΠΕΝΤΖΟΣ, η οποία εσχάτως συνεργάζεται με την… ODEON!

Δεν χρειάζεται να είσαι ο Αϊνστάιν για να καταλάβεις πως ο επόμενος τίτλος θα ήταν το «The Favourite», αφού αυτό είχε βγει στις αμερικανικές αίθουσες στις 23 Νοεμβρίου. Μάντεψε τώρα ποια ταινία «διέρρευσε» από το group Hive-CM8 χθες (2 Ιανουαρίου)…

Καλή χρονιά να ευχηθούμε στους ελληνικούς κινηματογράφους (που αξίζει να παίρνουν παρόμοια «μαθήματα» προγραμματισμού). Πάντα επιτυχίες.