FreeCinema

Follow us

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΜΠΟΟΥΙ: JUST LIKE THE FILMS.

Ο Ηλίας Φραγκούλης αξιολογεί τον κινηματογραφικό Ντέιβιντ Μπόουι που θα θέλαμε να θυμόμαστε (ή και να ξεχάσουμε!), μέσα από δέκα εμφανίσεις οι οποίες επέτρεψαν στον κορυφαίο μουσικό να τεστάρει ακόμη πιο χαμαιλεοντικά τη δημιουργία «δανεικών» ηρώων, πέρα από τις δικές του περσόνες της δισκογραφίας.

Ο πρώτος δίσκος του Ντέιβιντ Μπόουι που αγόρασα σε βινύλιο ήταν το soundtrack της ταινίας «Κριστιάν F.: Στα 13 Πόρνη για Ναρκωτικά» (1981). Ναι, τότε. Μοιραία, έπρεπε να είναι κάτι κινηματογραφικό. Η ομώνυμη ηρωίδα τον είχε σαν Θεό στο φιλμ, τα τραγούδια του «έντυναν» την ηχητική μπάντα και σε μια σκηνή εμφανιζόταν και ο ίδιος, να δίνει συναυλία στο Βερολίνο. Τον ήξερα ήδη από το «Ashes to Ashes» κι εκείνο το περίφημο music video που, περιέργως, έπαιξε πολύ στην κρατική τηλεόραση, ακόμη και σε… μουσικά διαλείμματα! Αλλά τα τραγούδια του που ακουγόντουσαν στην ταινία εκείνη, η οποία γνώρισε ανέλπιστη εισπρακτική επιτυχία στην Ελλάδα, ήταν που με έκαναν να «κολλήσω» περισσότερο με αυτό το περίεργο πλάσμα, που κάποτε πέτυχα και στην τηλεόραση, να παίζει έναν εξωγήινο σε ένα άλλο φιλμ που μου τράβηξε την προσοχή, μεταμεσονύκτια, μάλλον από την «Κινηματογραφική Λέσχη».

Ο Ντέιβιντ Μπόουι πέθανε χθες, 11 Ιανουαρίου του 2016. Στα 69 του. Δεν συνηθίζω να κάνω αφιερώματα σε εκλιπόντες, το γνωρίζουν καλά οι πιο φανατικοί του FREE CINEMA αυτό. Εκτός κι αν κάποιοι καλλιτέχνες έφυγαν «πριν από την ώρα τους» ή ήταν τόσο σημαντικό το πέρασμά τους από τούτη τη ζωή. Ο Μπόουι καλύπτει και τα δύο. Και κάλυψε ως μορφή της pop κουλτούρας και ολόκληρη την ιστορία του δυτικού πολιτισμού μαζί.

Συνηθίζοντας να μιλώ… εμπειρικά για πολλά από τα πράγματα που έζησα στο παρελθόν ως θεατής και χωρίς να θέλω να παραστήσω τον «ειδικό» επάνω στη δουλειά τού Μπόουι, σκέφτηκα πως θα ήταν πιο τίμιο να τοποθετήσω τις φιλμικές εμπειρίες μου μαζί του σε μια λίστα αξιολογικής αρίθμησης, ένα top 10 μονάχα, ως ελάχιστο δείγμα «φόρου τιμής», διότι στη μεγάλη οθόνη αυτά που έκανε ήταν αμφισβητούμενα, είχαν κατηγορηθεί περισσότερο και σπάνια επαινέθηκαν. Ο Μπόουι δεν ήταν ηθοποιός. Ήταν ο Μπόουι στο σινεμά. Με μια κάποια διαφορετική προσωπικότητα στην οποία προσπαθούσε να «χωρέσει», όταν τον έβγαζαν έξω από τους δικούς του «χαρακτήρες» που έπλασε δισκογραφικά και τόσο δημιουργικά.

Bye bye, spaceboy. Moondust will cover you.

10

ΑΝΤΙ ΓΟΥΟΡΧΟΛ ΣΤΟ «BASQUIAT» (1996)


Ο Μπόουι υποδύεται για μερικά λεπτά του φιλμ τον Άντι Γουόρχολ, την περίοδο που εκείνος έπαιρνε υπό την προστασία του τον street artist Ζαν-Μισέλ Μπασκιά. Σαν καρικατούρα τού ίδιου του εαυτού του, φορώντας μονάχα την κλασική περούκα του Γουόρχολ για να ξεγελάσει τον θεατή, ο Μπόουι κανιβαλίζει άθελά του τα «15 λεπτά της δημοσιότητας» που μοιάζουν να γυρίζουν σαν boomerang κατά του «μύθου» που έφτιαξε γύρω από το όνομά του ο μεγαλύτερος «μέντορας» της pop κουλτούρας.

9

ΤΖΑΡΕΘ ΣΤΟ «LABYRINTH» (1986)


Τα δαιμόνια έχουν έναν δικό τους βασιλιά σε τούτο το απόλυτα kitsch παραμύθι φαντασίας που «υμνεί» την αισθητική της συγκεκριμένης δεκαετίας και σε κάνει να θέλεις να χτυπήσεις ένα κομμωτήριο «στο καπάκι». Η παιδίσκη Τζένιφερ Κόνελι αναζητεί τα ίχνη τού baby brother της μέσα σε έναν χαοτικό λαβύρινθο με deadline 13 ωρών. Τα 101 λεπτά τού φιλμ φαίνονται εξίσου οδυνηρά και ούτε το soundtrack, στο οποίο ο Μπόουι χαρίζει πέντε original συνθέσεις του, αρκούν για να λυτρώσεις το… κακό που σε βρήκε!

8

ΠΟΛ ΑΜΠΡΟΣΙΟΥΣ ΦΟΝ ΠΡΖΙΓΚΟΝΤΣΚΙ ΣΤΟ «JUST A GIGOLO» (1978)


Πρώσος αξιωματικός επιστρέφει στο Βερολίνο μετά το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου και, ανίκανος να βρει την όποια εργασία, μετατρέπεται σε gigolo στα χέρια μιας βαρώνης, την οποία υποδύεται η Μαρλένε Ντίτριχ στην τελευταία της κινηματογραφική εμφάνιση (ένα κάποιο είδος δικαιοσύνης). Ο ίδιος ο Μπόουι περιέγραφε την εμπειρία τού φιλμ ως την τραγικότερη και πιο ντροπιαστική της καριέρας του, κάτι σαν την πλήρη (και «άπατη») φιλμογραφία τού Έλβις Πρίσλεϊ σε… μια και μοναδική ταινία! Τέτοιο φιάσκο…

7

ΚΟΛΙΝ ΜΟΡΙΣ ΣΤΟ «INTO THE NIGHT» (1985)


Βρετανός hitman με hipster-ικό μουστάκι που βρίσκεται στο κατόπι κλεμμένων σμαραγδιών ιδιοκτησίας Ιρανού σάχη; Και όλα αυτά μέσα σε μια νύχτα στο Λος Άντζελες; Ναι, τα είχε τα ζητήματά της η δεκαετία του ’80! Πες ότι βρήκες το «ξαδελφάκι» του σκορσεζικού «After Hours» (της ίδιας χρονιάς, παραδόξως) με bonus κάποια εξωφρενικά cameos και «καθάρισες». Κλασική η σκηνή της πάλης μεταξύ του Μπόουι και του θρυλικού ροκενρολά Καρλ Πέρκινς με μαχαίρια, έχοντας ανάμεσά τους τη νεότατη Μισέλ Φάιφερ!

6

ΝΙΚΟΛΑ ΤΕΣΛΑ ΣΤΟ «THE PRESTIGE» (2006)


Ως ένας από τους σημαντικότερους φυσικούς στην ιστορία της επιστήμης, ο Μπόουι μοιάζει ιδανικά αινιγματικός και σωστά τοποθετημένος από το κάστινγκ σε τούτη την καλύτερη, ίσως, ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν, που κατά τα άλλα τοποθετείται στο πλαίσιο του φανταστικού. Η «κεραυνοβολημένη» πρώτη εμφάνιση του Τέσλα αποτελεί σκηνή ανθολογίας, καθώς η επιστήμη… σηκώνει τα volts ψηλά! Σύντομος ο ρόλος, αλλά με ισχυρό cult status για τους μελλοντικούς fans του Μπόουι.