FreeCinema

Follow us

2010 – 2019: Οι καλύτερες ελληνικές ταινίες της δεκαετίας.

2010 – 2019. Ο Ηλίας Φραγκούλης επιλέγει τις καλύτερες ελληνικές ταινίες αυτής της δεκαετίας. Σε μία χώρα με σαφώς προβληματική κινηματογραφική παραγωγή, δίχως σινεμά των ειδών, με το «εμπορικό» σε μόνιμο εμφυλιοπολεμικό κλίμα με το «καλλιτεχνικό», μία λίστα που επιχειρεί να ταιριάξει… τα αδύνατα!

Εμένα αυτά μου άρεσαν! Και με δυσκόλεψαν να τα βρω κιόλας! Περίπου δεκαπέντε φιλμ ξεχώρισα από όλα αυτά τα χρόνια, τα οποία διεκδίκησαν μία θέση εδώ. Τουλάχιστον, είναι έργα που θυμάμαι, που μπορεί να είδα και παραπάνω από μία φορά (δεν το λες εύκολα αυτό για ελληνική παραγωγή…) και που μου άφησαν ξεχωριστές αναμνήσεις κατά τη διάρκεια των προβολών τους.

Η δεκάδα που ακολουθεί περιέχει τίτλους ταινιών που έχω αξιολογήσει όσο καλύτερα γινόταν στο διάστημα τούτης της δεκαετίας, από το 2010 έως και το 2019. Στο «ζύγι» μπήκανε χωρίς να με απασχολεί ιδιαίτερα η «αντιπαλότητα» του σινεμά για τις μάζες με εκείνο του «δημιουργού». Δεν έχω τέτοια κόμπλεξ. Αγαπώ και το mainstream. Θεατής είμαι, πρωτίστως!

Τα κείμενα τα οποία συνοδεύουν το κάθε φιλμ γράφηκαν (κυρίως) στα χρόνια της πρώτης τους προβολής στους ελληνικούς κινηματογράφους. Ας ξεκινήσουμε την αντίστροφη μέτρηση, με αξιολογική σειρά. Ο χώρος των σχολίων από κάτω είναι δικός σας. Φερθείτε κόσμια. Όχι βρισιές. Μόνο ξεμάλλιασμα!

Εδώ θα βρείτε τη λίστα με τις χειρότερες ελληνικές ταινίες της δεκαετίας 2010 – 2019.

10

ΧΑΡΙΣΜΑ (2010) της Χριστίνας Ιωακειμίδη


Η παραδοσιακή φόρμα του boy meets girl, με ολίγη από ζητήματα ισχύος των δύο φύλων, πασπαλισμένη από το αντίξοο ενός «beauty and the beast» story, αποκτά για μία σπάνια φορά στη ντόπια κινηματογραφία λειτουργικότητα! Πολλοί θα αναρωτηθείτε, «Μα, που το θυμήθηκε;» ή «Υπάρχει αυτή η ταινία;». Εγώ θα απαντήσω πως ακόμη περισσότεροι Έλληνες σκηνοθέτες το προσπάθησαν σε αυτό το άτιμο το είδος του («εναλλακτικά») romantic τα τελευταία χρόνια, αλλά… μάλλον δεν είχαν δει το «Χάρισμα». (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

9

ΑΚΙΝΗΤΟ ΠΟΤΑΜΙ (2019) του Άγγελου Φραντζή


Η πέμπτη ταινία Φραντζή μας παρουσιάζει μια «επανατοποθέτηση» του σκηνοθέτη στο πλαίσιο της παραδοσιακής κινηματογραφικής αφήγησης (ευτυχώς!), με ένα έργο που μέχρι και τη «ρετσινιά» του χαρακτηρισμού «ελληνική ταινία» αποτινάσσει από πάνω του! Ο Φραντζής έχασε πολύτιμο χρόνο (από το 2005 περιμέναμε…) μέσα από «καλλιτεχνικές» αναζητήσεις, ενώ μπορούσε να έχει καλύτερη εξέλιξη. Ας είναι αυτό το πρώτο μεγάλο βήμα προς πιο σημαντικά πράγματα. (Προφητικό κι αυτό, έτσι;) (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

8

ΑΛΠΕΙΣ (2011) του Γιώργου Λάνθιμου


Το πρόβλημα για τον Γιώργο Λάνθιμο είναι το μετά. Θα παραμείνει σε τούτη την προσωπική «μανιέρα» σινεμά και θα συντηρείται μέσα από το στερεότυπο σύστημα των φεστιβαλικά «επιχορηγούμενων» σκηνοθετών, οι οποίοι παράγουν ισοβίως το ίδιο, προβλέψιμο «προϊόν» ή θα επιδείξει την προθυμία προς τον απογαλακτισμό του από την ελληνικότητα και την όποια πραγματικότητά της; Γιατί, όσο κι αν τη διαστρεβλώνει, δεν παύει να είναι αυτό που τον καταδιώκει. Μέχρι σήμερα. (Το 2011 αυτά. Προφητικό, έτσι;) (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

7

ΟΙΚΤΟΣ (2018) του Μπάμπη Μακρίδη


Το φιλμ, τοποθετημένο με στυλιζαρισμένη αυστηρότητα στο αποστειρωμένο πλαίσιο ζωής του ήρωα, δεν επικοινωνεί ποτέ με τον έξω κόσμο, πολιτικά ή κοινωνικά, μάλλον όχι εξαιτίας «σνομπισμού» αλλά αδυναμίας να αναζητήσει ίχνη οίκτου στο lumpen, το μίζερο, το ακραίο (ή το άλλο άκρο, αν θες). Είναι μια κοινή γραμμή που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια από τους Έλληνες δημιουργούς του… πάλαι ποτέ «weird wave», ο «ευνουχισμός» του θεατή από την πραγματικότητα (ίσως γι’ αυτό κι εκείνος να απαντά με μια αδιαφορία, καθώς η φιλμική δράση δεν κάνει «διάλογο» με τη δική του ανάγκη / αναζήτηση ταύτισης). (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

6

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ (2017) του Παντελή Βούλγαρη


Μερικοί από εμάς γεννιούνται άνθρωποι, μένουν άνθρωποι και «φεύγουν» σαν άνθρωποι. Κι αν δεν είναι η πατρίδα το «όχημα», ας είναι μια ιδέα, κάποιος κανόνας ηθικής, η συνείδηση η καθαρή. Όταν βγεις από το σινεμά, ζύγισέ τα όλα αυτά, κάνε την αυτοκριτική σου, ανασκάλισε την Ιστορία, και των μεν και των δε. Και κάνε πως συνεχίζεις να ζεις. Ή κάνε κάτι για να ζήσουν ακόμη περισσότεροι άνθρωποι γύρω σου, κοντά σου, δίπλα σου. Κατοχή έχουμε. (Πλήρης κριτική της ταινίας βρίσκεται εδώ.)

TAGS: ,