FreeCinema

Follow us

ΣΚΙΑ (2018)

(YING)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Περιπέτεια Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζανγκ Γιμού
  • ΚΑΣΤ: Ντενγκ Τσάο, Σουν Λι, Ράιαν Τζενγκ, Γουάνγκ Κιανγιουάν, Γουάνγκ Τζινγκτσάν, Χου Τζουν, Γκουάν Σιαοτόνγκ, Γου Λέι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Όπως μας ενημερώνει το δελτίο Τύπου, «ο σκηνοθέτης Ζανγκ Γιμού επανερμηνεύει την ιστορία των Τριών Βασιλείων της Κίνας στην επική περιπέτεια ‘Σκιά’ που περιγράφει την ιστορία ενός ισχυρού Βασιλιά και του λαού του που έχουν εκδιωχθεί από την πατρίδα τους και επιθυμούν να την πάρουν πίσω».

Δεν το είχα παρατηρήσει τόσο έντονα στο παρελθόν, όμως από εδώ και πέρα θα προσέχω αν μια ασιατική ταινία ξεκινά με επεξηγηματικούς τίτλους αρχής. Ήθελα να βάλω και εισαγωγικά στο επεξηγηματικό, μπας και τονιστεί λίγο περισσότερο η ειρωνεία του πράγματος…

Ελάχιστα είναι τα στοιχεία που θα μπορέσει να συγκρατήσει (ή και να κατανοήσει…) ο θεατής από τούτο το έργο, που βρίσκει τον Ζανγκ Γιμού να επιστρέφει στο πλαίσιο της wuxia θεματολογίας, μέσω της οποίας μας έχει δώσει μερικά από τα διασημότερα και πιο λυρικά οπτικά φιλμ του («Ήρωας», «Τα Ιπτάμενα Στιλέτα»). Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια το είδος αυτό έχει παραδοθεί σε ένα αρκετά πιο «φεστιβαλικό» και «καλλιτεχνικό» ύφος, το οποίο βασίζεται κυρίως στην αποδόμηση της επικής αφήγησης και της δραματουργίας, δίνοντας μεγαλύτερο βάρος στο αισθητικό μέρος, ενίοτε με «πειραματισμούς» που επιχειρούν να καταπολεμήσουν τον πιθανό κορεσμό της παραδοσιακής φιλμικής γλώσσας (από τους λιγοστούς παρόμοιους τίτλους που έφτασαν μέχρι τη χώρα μας εσχάτως, μπορώ να κατονομάσω παραδειγματικά τη «Σιωπηλή Δολοφόνο» του Χου Χσιάο-Χσιέν). Η «Σκιά», ατυχώς, ανήκει σε αυτό το είδος, με τον Γιμού να δείχνει να νοιάζεται περισσότερο για τα οπτικά τρικ της σύγκρουσης του λευκού και του μαύρου (πιο προφανής σημειολογία για το yin και το yang… πεθαίνεις!) παρά για την πλοκή, που αν και περιορισμένη σε πρόσωπα και χαρακτήρες, από τα πρώτα λεπτά της «δράσης» (θα πάμε κι εκεί…) δεν σου επιτρέπει να παρακολουθήσεις την ιστορία.

Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στους ανθρώπους «σκιά» που εκείνη την περίοδο χρησιμοποιούσαν οι βασιλιάδες και οι ευγενείς όταν βρίσκονταν σε κίνδυνο. Ένα είδος σωσία, ο οποίος αναλάμβανε να παίξει τον ρόλο ενός αληθινού, σημαντικού προσώπου, είτε σε συμβούλια και συνεδρίες μεγάλων αποφάσεων είτε ακόμη και στο πεδίο της όποιας μάχης. Η «Σκιά» παρακολουθεί τις έριδες μεταξύ ενός βασιλιά και του αρχιστράτηγού του, με τον καθένα εκ των δύο χαρακτήρων να αναπτύσσει ένα δικό του μυστικό σχέδιο ώστε να κρατηθεί στην εξουσία ή να αναλάβει τα ηνία. Δίπλα τους, η αδελφή του πρώτου και σύζυγος του δεύτερου αγωνίζονται να βρουν τη θέση τους μέσα σε ένα ασφυκτικά ανδροκρατούμενο παλάτι, μικρογραφία των κοινωνικών αντιλήψεων στην Κίνα.

Η ιστορία εξελίσσεται σε λιγοστούς εσωτερικούς χώρους (με εντυπωσιακότερο έναν κρυμμένο λαβύρινθο που καταλήγει στο πιο εικαστικά ενδιαφέρον κομμάτι του φιλμ) του παλατιού, με την εικόνα να έχει «αποχρωματιστεί» σχεδόν ολοκληρωτικά, ώστε να απεικονίζει πιο βολικά (για τον Γιμού) την αλληλεπίδραση μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού που κάνει το (ξανά προφανές) contract του μαυρόασπρου, με την υπόλοιπη χρωματική παλέτα να επιτρέπει μονάχα στις αποχρώσεις του ανθρώπινου δέρματος (κυρίως του προσώπου) και του κόκκινου (του αίματος) να διακρίνονται στα κάδρα. Στιλιστικά, η ιδέα δεν αναπτύσσεται σε κάτι πραγματικά σπουδαίο, καθώς η «Σκιά» αναλώνεται κυρίως σε σκηνές διαλόγου που ερμηνεύονται με σχεδόν θεατρινίστικο στόμφο, λες και το σενάριο αποτελεί μεταφορά… σαιξπηρικού έργου! Μέσα στην όλη φλυαρία, οι μηχανορραφίες των κεντρικών χαρακτήρων χάνουν σταδιακά το νόημά τους και η διάρκεια του φιλμ αρχίζει να γίνεται κυριολεκτικά επίπονη, καθώς οι σκηνές δράσης που θα φανταζόσουν ότι διαθέτει μια ταινία τούτου του genre περιορίζονται σε… μόλις δύο! Ξεχωρίζει εκείνη της εκπαίδευσης με ομπρέλες για όπλα, η οποία φανερώνει μια διάθεση άκρατου ναρκισσισμού του Γιμού, επιστρατεύοντας κάθε στοιχείο που μπορεί να κάνει πιο «εφετζίδικη» τη στιγμή σε slow motion. Όσο για τους γυναικείους χαρακτήρες, είναι τόσο ισχνά σχεδιασμένοι και παραπεταμένοι, που θα μπορούσαν να έχουν και… άλλο φύλο.

Ειλικρινά, από ένα σημείο κι έπειτα, ούτε καταλάβαινα τι έκαναν, ούτε τι έλεγαν μεταξύ τους, ούτε και γιατί μου συνέβαινε όλο αυτό το πράγμα! Ενδεχομένως στο μέλλον να ασχολούμαστε με κάποια από τις δύο σκηνές δράσης της «Σκιάς», ως κομμάτια ανθολογίας σε σχετικά αφιερώματα στο είδος αυτών των ταινιών. Πέραν αυτής της συνθήκης, δεν βρίσκω τον λόγο ύπαρξης (ή και διανομής) ετούτου του φιλμ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άψυχη κατασκευή, που αγκομαχάει για να διαφοροποιηθεί καλλιτεχνικά και να προτείνει κάτι το (εικαστικά και μόνο) καινούργιο στη μυθολογία των wuxia ταινιών. Πολύ δύσκολη η παρακολούθηση της πλοκής για έναν θεατή της Δύσης. Αν σκέφτεστε τις παλιότερες, επικές παραγωγές του Ζανγκ Γιμού, σίγουρα διαγράψτε την από τώρα! Αν πάτε και δεύτερη φορά στο σινεμά, μπας και καταλάβετε τι γίνεται, περάστε μετά από τα παρακάτω σχόλια να μας ξηγήσετε το «ποίημα». Στα multiplex θα γίνεται γλέντι (αν κρατηθούν ξύπνιοι οι θεατές).


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.