FreeCinema

Follow us

Ο ΣΕΙΣΜΟΣ (2018)

(SKJELVET)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ Καταστροφής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Αντρέας Άντερσεν
  • ΚΑΣΤ: Κριστόφερ Γιόνερ, Άνε Νταλ Τορπ, Κατρίνε Τόρμποργκ Γιόχανσεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Έπειτα από τη σωτηρία της από ένα φονικό tsunami στα νορβηγικά φιόρδ, η οικογένεια του γεωλόγου Κρίστιαν φαίνεται να μην μπορεί να ξεπεράσει αυτή την εμπειρία. Τους περιμένει όμως κάτι ακόμη χειρότερο: ένας καταστροφικός σεισμός που ισοπεδώνει το Όσλο!

«Το Κύμα», που σκηνοθέτησε το 2015 ο Ρούαρ Ούταγκ, είχε δύο αποτελέσματα: απέδειξε ότι το ευρωπαϊκό σινεμά μπορεί να κατασκευάσει ένα οικογενειακό δραματικό θρίλερ καταστροφής (με έμφαση στο «οικογενειακό» και το «δραματικό») και οδήγησε την καριέρα του Ούταγκ στην Αμερική και στο reboot του «Tomb Raider» με την Αλίσια Βικάντερ, μια παραγωγή που εξελίχθηκε σε… πραγματικό disaster movie.

Μια τέτοια ιδιαίτερη επιτυχία φυσικά και δεν θα μπορούσε να μείνει αναξιοποίητη, έτσι προέκυψε «O Σεισμός». Ακολουθώντας τη συνταγή των χολιγουντιανών sequel, οι ίδιοι χαρακτήρες βρίσκονται ξανά αντιμέτωποι με μια παρόμοια απειλή, μεγαλύτερη και ακριβότερη σε εφέ. Και με άλλο σκηνοθέτη, αφού ο δημιουργός της προηγούμενης ταινίας πήρε τα μπογαλάκια του γι’ αλλού. Ένα υψηλότερο budget είναι όμως αρκετό για μια καλύτερη ταινία; Όχι απαραίτητα…

«To Κύμα» μπορεί να μην είχε πολλά εφέ και σκηνές δράσης, όμως πετύχαινε τον στόχο του. Έβαζε σε πρώτο πλάνο την οικογένεια και τις σχέσεις της, και η έλλειψη πολλών εντυπωσιακών σκηνών δεν επηρέαζε ουσιαστικά το δράμα. Το θέμα του «Σεισμού» είναι αρκετά διαφορετικό και ενώ ο (διευθυντής φωτογραφίας και με μικρή εμπειρία) σκηνοθέτης Τζον Αντρέας Άντερσεν διαχειρίζεται μάλλον ικανοποιητικά τον (υψηλότερο) προϋπολογισμό του για περισσότερα και πιο εντυπωσιακά εφέ, στο φινάλε δεν λες και… «San Andreas». Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, τα disaster movies συνήθως έχουν μια ισχυρή δόση υπερβολής, ίσως και ανοησίας. Είναι ταινίες ένοχης (ή ίσως και όχι τόσο ένοχης) απόλαυσης, που με την υπερβολή, το χιούμορ, ακόμη και τη γελοιότητα μερικές φορές, ξορκίζουν τον φόβο του θέματός τους. «O Σεισμός», λοιπόν, παίρνει τον εαυτό του λίγο παραπάνω στα σοβαρά, χωρίς να δίνει κάτι παραπάνω σε υπερβολή και θέαμα.

Το κεντρικό θέμα είναι για ακόμη μια φορά η οικογένεια. Η οικογένεια του Κρίστιαν, ο οποίος δεν μπορεί να ξεπεράσει τα γεγονότα του παρελθόντος. Βρίσκεται σε διάσταση με τη σύζυγό του και σε απόσταση από τα παιδιά του, ζώντας απομονωμένος με τις επιστημονικές εμμονές του. Ο ξαφνικός θάνατος ενός συναδέλφου του θα κάνει τον Κρίστιαν να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι έρχεται ένας μεγάλος, πολύ μεγάλος σεισμός. Με τη βοήθεια της κόρης τού μακαρίτη επιστήμονα, θα προσπαθήσει να προλάβει ό,τι μπορεί και να συγκεντρώσει σώα και ασφαλή την οικογένεια. Μόνο που πάνω στη στιγμή της καταστροφής, όλοι θα βρεθούν σε διαφορετικά μέρη. Σ’ ένα θέατρο, σ’ ένα πανεπιστημιακό αμφιθέατρο, στην κορυφή ενός πολυώροφου ξενοδοχείου. Και ο επιστήμονας θα γίνει κυρίως πατέρας και σύζυγος για να σώσει τους δικούς του.

Πού κερδίζει πόντους η ταινία; Στα ακριβότερα εφέ. Η κεντρική σκηνή της καταστροφής είναι αρκετά καλή, αν και σύντομη. Η κορύφωση, που θα έρθει στη συνέχεια, εξελίσσεται σε ένα πειστικό (μεν) σκηνικό (δε). Πού χάνει; Στο πολύ περίμενε και στο θέαμα με το σταγονόμετρο. Μέχρι να φτάσουμε στο γερό κούνημα έχουμε μάθει όλα τα δράματα της οικογένειας, που δεν είναι και ιδιαίτερα πρωτότυπα. Με τούτα και με κείνα, πάντως, σε δύο-τρία χρόνια να την περιμένουμε την οικογένεια του Κρίστιαν να παθαίνει κι άλλες ζημιές…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν, όπως εγώ, αγαπάς τα disaster movies, μαζί και την ανοησία που τα συνοδεύει, θα περιμένεις με χαρά τον «Σεισμό», αλλά τα ρίχτερ δεν πρόκειται να σε ταρακουνήσουν. Μπορεί, πάλι, να σε ενδιαφέρουν περισσότερο τα δράματα σκανδιναβικής οικογένειας, οπότε η έλλειψη πλήθους θεαματικών σκηνών καταστροφής ίσως να μην σε πολυπειράξει.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.