FreeCinema

Follow us

ΜΕ ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ ΤΗ ΓΟΗΤΕΙΑ (2018)

(CHARMØREN)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μιλάντ Αλαμί
  • ΚΑΣΤ: Αρνταλάν Εσμαϊλί, Σόχο Ρεζανετζάντ, Σούζαν Τασλιμί, Λαρς Μπρίγκμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: DANAOS FILMS

Ο Ισμαήλ έχει φύγει από το Ιράν και ψάχνει μια καλύτερη τύχη στη Δανία. Του ανακοινώνουν, όμως, ότι σύντομα μπορεί να απελαθεί, γι’ αυτό ψάχνει να βρει τρόπο να μείνει στη χώρα, προσπαθώντας να αποκτήσει μόνιμη σχέση με μια Δανή.

Η ιστορία του Ισμαήλ θα μπορούσε (θεωρητικά) να είναι εκείνη ενός από τους χιλιάδες μετανάστες που προσπαθούν να μείνουν μόνιμα στην Ευρώπη. Όχι, βέβαια, εκείνους που μένουν σε ελεεινούς καταυλισμούς, αλλά τους ανθρώπους που έχουν καταφέρει να βρουν μια δουλειά και θέλουν πια να δημιουργήσουν μια μόνιμη κατάσταση για τη ζωή τους. Ο τίτλος της ταινίας (κυρίως ο πρωτότυπος, που είναι «Γόης»), από την άλλη πλευρά, προδιαθέτει για κάτι ευχάριστο και χαριτωμένο. Και τα δύο ανατρέπονται από την πρώτη κιόλας σκηνή. Μια γυναίκα σηκώνεται από το κρεβάτι, ενώ ένας άνδρας βρίσκεται στο μπάνιο. Ανοίγει το παράθυρο και πηδάει στο κενό. Οι λεπτομέρειες αυτής της ιστορίας θα αποκαλυφθούν αργότερα.

Αμέσως μετά, γνωρίζουμε τον Ισμαήλ. Τριαντάρης, συμπαθητικός, καλοντυμένος, με puppy eyes, βρίσκεται με τη σύντροφό του, μια Δανή που δηλώνει ξεκάθαρα ότι τα πράγματα προχωράνε πολύ γρήγορα και ότι η κατάσταση την πιέζει. Έτσι, ο Ισμαήλ τα μαζεύει και φεύγει. Οι αρμόδιες υπηρεσίες τον ενημερώνουν ότι έχει περιθώριο περίπου δύο μήνες μέχρι να απελαθεί, αλλά αν υπογράψει ότι συγκατοικεί με την (στα χαρτιά) σύντροφό του, μπορεί να δουν πιο θετικά την περίπτωσή του. Μόνο που ο Ισμαήλ έχει επιστρέψει στην εστία όπου πλέον μένει και καθημερινά καθαρίζει το μοναδικό του κοστούμι και το πουκάμισό του, προσπαθώντας να βρει λύση. Πώς; Πηγαίνοντας κάθε βράδυ στο ίδιο bar και προσπαθώντας να βρει μια γυναίκα – εισιτήριο παραμονής στη Δανία.

Κάποιες περιπτώσεις σταματάνε επιτόπου, άλλες προχωράνε για λίγο, μέχρι να προκύψει κάποιο εμπόδιο. Μόνιμος θαμώνας στο ίδιο bar είναι και ένας μεγαλύτερος άνδρας, που κάθε τόσο πιάνει την κουβέντα στον Ισμαήλ, με ασαφείς προθέσεις. Στη συνέχεια, θα αποκαλυφθεί ότι είναι ο σύζυγος της γυναίκας που αυτοκτόνησε, ο οποίος δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει την απώλεια εκείνης και κατηγορεί τον Ισμαήλ. Παράλληλα, ένα βράδυ στο γνωστό στέκι, ο Ισμαήλ θα γνωρίσει τη Σάρα, μια κοπέλα ιρανικής καταγωγής. Αρχικά θα τον αποπάρει, γιατί καταλαβαίνει ότι «την πέφτει» στη φίλη της και «διαβάζει» τις προθέσεις του. Μετά, όμως, θα τον ξανασυναντήσει, θα τον πάρει μαζί της σε ένα ιρανικό γλέντι, θα τον γνωρίσει στη μητέρα της, μια γνωστή και σεβαστή τραγουδίστρια. Ο Ισμαήλ θα μπει στο σπίτι τους γρήγορα, αλλά επίσης γρήγορα θα αντιστραφεί και το θετικό γι’ αυτόν κλίμα.

Είναι καλή η ταινία που γύρισε ως ντεμπούτο ο Μιλάντ Αλαμί, ιρανικής καταγωγής αλλά με πατρίδα του τη Δανία. Ο ήρωάς του δεν είναι ο τυπικός μετανάστης που ζει στο περιθώριο ή αποκλειστικά με επιδόματα σε ghetto. Κάπως έχει καταφέρει να ενταχθεί, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Για τους Δανούς είναι ένας ξένος που είτε αποτελεί φτηνό εργατικό δυναμικό δουλεύοντας ως μεταφορέας, είτε είναι ο εξωτικός ανατολίτης εραστής. Με την ίδια επιφυλακτικότητα θα τον αντιμετωπίσουν όμως και οι Ιρανοί που ζουν για καιρό στη Δανία, αφού τον βλέπουν σαν άτομο που προσπαθεί να εκμεταλλευτεί καταστάσεις.

Τη διαφορά στην ταινία του Αλαμί κάνει το γεγονός ότι δεν βλέπει τα πράγματα ασπρόμαυρα. Όντως, ο Ισμαήλ δεν έχει καθαρά κίνητρα. Χρησιμοποιεί τις καταστάσεις ελπίζοντας ότι θα ωφεληθεί. Σε αυτή την κατάσταση, όμως, βρίσκεται από ανάγκη, καθώς δεν έχει άλλον τρόπο να τα καταφέρει. Θα μπορούσε να είναι ένας χαρακτήρας αντιπαθής ή μονόπλευρος. Τόσο το σενάριο και η προσέγγιση, όμως, όσο και οι ερμηνείες δείχνουν ότι τα πράγματα είναι πάντα πολύ πιο σύνθετα απ’ ό,τι συνήθως φαίνεται.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα δράμα που παίρνει ως αρχική αφορμή μια κάπως συνηθισμένη ιστορία, αλλά την εξελίσσει απρόβλεπτα, με στοιχεία μυστηρίου, έως και νουάρ. Είναι λόγοι αρκετοί (και καλοί) για να παρακολουθήσει κανείς την ταινία. Αν η μόνη γλώσσα που ανέχεται κάποιος στο σινεμά είναι τα αγγλικά (ή, ακόμη χειρότερα, τα ελληνικά…), μην το συζητάμε περισσότερο.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.