FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΟΓΡΙΑ (2018)

(THE NUN)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κόριν Χάρντι
  • ΚΑΣΤ: Ντεμιάν Μπιτσίρ, Ταΐσα Φαρμίγκα, Ζονάς Μπλοκέ, Μπόνι Άαρονς, Ίνγκριντ Μπίσου, Σάρλοτ Χόουπ, Σάντρα Τέλες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ρουμανία, αρχές δεκαετίας του ’50. Νεαρή καλόγρια αυτοκτονεί σε απομονωμένο μοναστήρι. Το Βατικανό θεωρεί πως η υπόθεση πρέπει να ερευνηθεί και στέλνει εκεί ιερέα με τραυματικό παρελθόν (από περίπτωση δαιμονισμένου αγοριού) και ασκούμενη μοναχή. Είναι το σατανικό στοιχειό μιας αγνώστου ταυτότητας καλόγριας το μοναδικό πράγμα που πρέπει να τους τρομάζει ή θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και άλλες δυνάμεις του Κακού;

Θησαυρός αποδείχτηκε το project της ταινίας τρόμου «Το Κάλεσμα» (2013), καθώς ακολουθήθηκε από μια σειρά ιδιαίτερα προσοδοφόρων sequel ή spin-off (μαζί με τα φιλμ της κούκλας «Annabelle» (2014). Αναπτύσσοντας ακόμη περισσότερο το backstory της μυθολογίας του franchise (πλέον), οι παραγωγοί του αποφασίζουν εδώ να ρίξουν άπλετο… σκοτάδι στην περίπτωση μιας σατανικής μορφής με το παρουσιαστικό καλόγριας, η οποία εμφανίστηκε ως υποπλοκή με ιδιαίτερα απειλητικές προθέσεις στο «Κάλεσμα 2» (2016), αφήνοντας υπόνοιες ότι θα πρωταγωνιστήσει στο κοντινό μέλλον. Όπως και συνέβη, δηλαδή.

Μια ατμόσφαιρα old-school τρόμου διαπνέει την «Καλόγρια», η οποία με λίγη φροντίδα στη χρωματική παλέτα της θα μπορούσε να φλερτάρει ακόμη περισσότερο με το κλίμα των κλασικών βρετανικών παραγωγών της Hammer (ουκ ολίγες ήταν οι στιγμές στις οποίες το μυαλό μου ταξίδευε μέχρι το «The Gorgon» του 1964!), κάτι που ενδεχομένως σκέφτηκαν και ο Κόριν Χάρντι και ο Τζέιμς Γουάν (συν-σεναριογράφος, σκηνοθέτης στα δύο πρώτα «Καλέσματα» και υπεύθυνος για κάποια εξωτερικά reshoots που έγιναν εδώ), αλλά δεν φέρνουν εις πέρας με συνέπεια ή πραγματικό ενδιαφέρον. Σχεδόν όπως και στο σύνολο του φιλμ, υπάρχει μια αίσθηση κόντρας για τον προσανατολισμό θέματος και αισθητικής, με το σενάριο να περιλαμβάνει πολλές γκρίζες ζώνες στο επεξηγηματικό κομμάτι της παρουσίας της καλόγριας / δαίμονα (που γνωρίζαμε ότι ακούει στο όνομα Βάλακ από το «Κάλεσμα 2» κιόλας).

Μοιραία, η «Καλόγρια» εμφανίζει ακόμη μια υποπλοκή από το παρελθόν, η οποία (έστω) συνδέεται με τον ομώνυμο χαρακτήρα, όμως ποτέ δεν αναλύεται επαρκώς η προϊστορία της, μπλέκοντας την ύπαρξη του μοναστηριού με κάτι ιδιαίτερα εξωπραγματικό και σαφώς δαιμονικό. Η έλλειψη εστίασης σε αυτό το κομμάτι είναι που πλήττει κάπως την αφήγηση, με την κορύφωση του φιλμ να σκορπίζει ανάμεσα σε σκηνές έντασης και… αντιχριστιανικού μένους (με την υποστήριξη στερεοτυπικών συμβόλων). Ο μύθος της φρικαλέας στην όψη μοναχής μένει ασαφής και όχι αρκετός για να στηρίξει το οικοδόμημα της ταινίας, αφήνοντας την υποψία ότι (όπως συνέβη και με την «Annabelle») ίσως πρέπει να περιμένουμε ένα κάπως πιο διαφωτιστικό prequel, πράγμα παράδοξο, αν ρωτάς κι εμένα, αφού η «Καλόγρια» χρονικά τοποθετείται πριν από όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια του franchise (κοινώς, πόσο ακόμη θα το μπερδέψουν, πια;).

Όχι ακριβώς αποτυχία, αλλά σίγουρα χαμένη ευκαιρία, η «Καλόγρια» αποτελεί ένα ανομοιογενές υλικό από παλιομοδίτικο τρόμο (χωρίς να τολμάει να ξεφύγει προς την πιο gore πλευρά τού πράγματος) και καλοδεχούμενα ίχνη χιούμορ (ενίοτε ακόμη και ο υποτιτλισμός το υποστηρίζει έξυπνα αυτό) και προσφέρει ένα ψυχαγωγικό, ατμοσφαιρικό αποτέλεσμα για το νεολαιίστικο κοινό που μαθαίνει το horror genre στα multiplex, χωρίς να ζητά κάτι το πραγματικά αξιομνημόνευτο. Τουλάχιστον, δεν κατεβάζεις… Παναγίες και καντήλια όπως στα περισσότερα PG-13 (και ντροπιαστικά παιδιάστικα σε θέαμα) ανοσιουργήματα «τρόμου» του σήμερα (respect για την προσήλωση της παραγωγής τούτου του franchise στο R rating).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με πολλούς fans της σειράς ταινιών το «Κάλεσμα» και στην Ελλάδα, αυτή η «Καλόγρια» έχει εξασφαλισμένη επιτυχία. Όσοι απογοητεύτηκαν πικρά με το περσινό «Annabelle: Creation», να ξέρουν ότι τούτο εδώ αναπτερώνει κάπως το ηθικό και προσφέρει ωραίες στιγμές παλιομοδίτικης ατμόσφαιρας τρόμου. Κρίμα που η ιστορία δεν δύναται να χτίσει πιο ουσιαστικά τη μυθολογία της ηρωίδας και της αρχής… όλων των κακών και συμφορών που (στη συνέχεια) ταλαιπώρησαν το ζεύγος των Γουόρεν. Οι purists του genre θα βρουν πολλά πράγματα για να γκρινιάξουν, προφανώς. Εν συνόλω, τίμια το φοράει το ράσο της αυτή η «Καλόγρια».


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια καλόγρια που τρομοκρατεί ένα μοναστήρι και πάνε να της σπάσουν τον τσαμπουκά ένας του Βατικανού και μια πιτσιρίκα που δεν έχει ορκιστεί για το ράσο ακόμα. Σαν τριολέ τσοντούλα θα μας άλλαζε την Πίστη! Κρίμα…