FreeCinema

Follow us

ΔΕΚΑ ΥΠΟΠΤΟΙ ΓΙΑ ΦΟΝΟ (2017)

(CROOKED HOUSE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζιλ Πακέ-Μπρενέ
  • ΚΑΣΤ: Μαξ Άιρονς, Στέφανι Μαρτίνι, Γκλεν Κλόουζ, Κριστίνα Χέντρικς, Τέρενς Σταμπ, Τζούλιαν Σαντς, Τζίλιαν Άντερσον, Όνορ Νίφσεϊ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Κροίσος ελληνικής καταγωγής βρίσκεται νεκρός στον πύργο στον οποίο διέμενε με την οικογένειά του, στη βρετανική ύπαιθρο. Τα αποτελέσματα των ιατροδικαστικών εξετάσεων αποκαλύπτουν ότι επρόκειτο για εγκληματική ενέργεια. Ιδιωτικός ντετέκτιβ καλείται από πρώην ερωμένη του, που τυγχάνει και εγγονή του θύματος, να βοηθήσει να βρεθεί ο δολοφόνος προτού η Scotland Yard αρχίσει να αποκαλύπτει τα μυστικά των μελών της οικογενείας.

Όλες οι παθογένειες του περίφημου ελληνικού κινηματογραφικού καλοκαιριού εντοπίζονται σε τούτον τον τίτλο. Είναι ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα της φετινής περιόδου, ειλικρινά. Βρετανική παραγωγή του 2017 για… οικιακή κατανάλωση πρωτίστως, έκανε πρεμιέρα σε κάμποσες χώρες τον περσινό Νοέμβρη μέσω τηλεοπτικού ή διαδικτυακού (με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται…) pay per view, σε πολλές αγορές δεν πέρασε ούτε απέξω από τα σινεμά, στην Ελλάδα, όμως, μπορεί να πλασαριστεί σαν «κινηματογραφική πρεμιέρα» μιας περιόδου… υπολοίπων, έτσι ώστε να αδειάζουν τα ράφια της διανομής για τις επόμενες αγορές «πακέτων», των οποίων το… περίσσευμα μπορεί να πάρει σειρά για το καλοκαίρι του 2019! Ορίστε. Μόλις σου «μαρτύρησα» τον αληθινό δολοφόνο των θερινών σινεμά!

Βέβαια, η Άγκαθα Κρίστι ταυτίζεται με το ελληνικό καλοκαίρι εδώ και αρκετές δεκαετίες, με μια πληθώρα βιβλίων της να έχουν κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Λυχνάρι και να έχουν στιγματίσει τις αναμνήσεις των διακοπών μας με άπειρα εγκλήματα και μυστήριο. Κινηματογραφικά, σπάνια μας απασχόλησε τα τελευταία χρόνια, παραδόξως μέσω γαλλικών παραγωγών, όπως το «Στα Ίχνη του Δολοφόνου» (2005), πρώτη από μια σειρά ταινιών με πρωταγωνιστικό δίδυμο τους Κατρίν Φρο και Αντρέ Ντισολιέ (ακολούθησαν τα «Ειδικότης μας το Έγκλημα» το 2008 και το απρόβλητο εδώ – ελλείψει εμπορικού ενδιαφέροντος – «Associés Contre le Crime: L’Oeuf d’Ambroise» το 2012). Υπήρξε και το ξεχασμένο (επίσης γαλλικό) «Ακλόνητο Άλλοθι» (2008), αλλά και η ατυχής, προπέρσινη επανέκδοση του πραγματικά ξεπερασμένου «Εγκλήματος στο Νείλο» (1978), το remake του οποίου θα δούμε το 2019 από την ομάδα που μας έδωσε την περσινή διασκευή (και μέγα ταμειακό σουξέ) του «Εγκλήματος στο Οριάν Εξπρές». Ο… πτωχός συγγενής εκείνου είναι το «Δέκα Ύποπτοι για Φόνο», που υποχρεωνόμαστε να δούμε αυτή την εβδομάδα κυρίως στα θερινά, διότι… μυστήριο, μπυρίτσα, ουισκάκι, σουβλάκι, αγιόκλημα και γιασεμί, μωρέ…

Δυστυχώς, σε τούτο εδώ δεν παίζει ούτε Ηρακλής Πουαρό ούτε και Μις Μαρπλ. Ο πρωταγωνιστής – ντετέκτιβ ονομάζεται Τσαρλς Χέιγουορντ, είναι πρώην κατάσκοπος και νέος στο επάγγελμα, αν και θα μπορούσε να δουλεύει και για λογαριασμό μιας όποιας εφημερίδας της εποχής ως reporter. Κοινώς, η παρουσία του δεν διαθέτει ίχνος χαρίσματος (το ίδιο και αυτή του Μαξ Άιρονς), με επιπλέον πρόβλημα του φιλμ τις σκηνοθετικές (προφανώς) υποδείξεις του Ζιλ Πακέ-Μπρενέ, ο ηθοποιός να ερμηνεύσει τον χαρακτήρα του ελαφρώς… μπουφόνικα! Σε ένα έργο στο οποίο το χιούμορ δεν έχει θέση.

Η «τηλεοπτικίλα» της ταινίας όχι μόνο δεν κρύβεται (με το όλο ύφος να επιχειρεί να μοιάσει απεγνωσμένα με την κλασικούρα εποχής ενός «Downton Abbey»), αλλά γίνεται ακόμη πιο ανυπόφορη από το άρρυθμο της σκηνοθεσίας που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κομψότερα σαν… υπερβολική κατάποση υπνοστεντόν! Τα μέλη της οικογένειας του θύματος είναι οι στερεοτυπικοί βασικοί ύποπτοι του φόνου, μια πινακοθήκη χαρακτήρων οι οποίοι ερμηνεύονται από βαριεστημένα (η πλειοψηφία) έως υπερβολικά (οι γυναίκες, ειδικά). Αποθέωση του «bad taste we love» ο εκτροχιασμός της Τζίλιαν Άντερσον σε ρόλο ξεπεσμένης star του σινεμά που σε πείθει ότι μπορεί και να είναι… high on speed, ενώ η Κριστίνα Χέντρικς σε κάνει να σαστίζεις με μια υστερική εμφάνιση «διχασμού» προσωπικότητας α λα Μπράις Ντάλας Χάουαρντ που «έπαθε» Τζέσικα Τσάστεϊν (και τούμπαλιν)!

Η πλοκή στηρίζεται επάνω στις κλασικές ανατροπές των ιστοριών της Άγκαθα Κρίστι, κάποια στιγμή τα θύματα θα αυξηθούν (διότι γνώριζαν πολλά ή υποψιάστηκαν ορθώς τον δολοφόνο), αλλά εσύ θα έχεις χάσει κάθε ενδιαφέρον εν τη απουσία του σασπένς, με το στοιχείο του whodunit να μοιάζει με ίχνος ελπίδας ώστε να ξυπνήσεις στο φινάλε. Και, ναι, η λύση του μυστηρίου είναι μια από τις πιο εξωφρενικές και τολμηρές που έγραψε ποτέ η Κρίστι. Ενδεχομένως με καλύτερους συντελεστές, budget και προθέσεις, το «Δέκα Ύποπτοι για Φόνο» να γινόταν ένα ευχάριστα παλαιομοδίτικο θριλεράκι που θα τιμούσε το όνομα της συγγραφέως του. Τούτο εδώ, όμως, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια… μαχαιριά πισώπλατη στο κουφάρι ενός θρυλικού ονόματος του mystery genre. «Σκότωσες έναν πεθαμένο», άδει ταιριαστά ο Στράτος Λασκαρίδης (προσωπική πρόταση, αν ρωτούσαν κι εμένα για το τραγούδι των end credits…) στο βάθος του μυαλού μου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εντελώς άψυχη μεταφορά βιβλίου της Άγκαθα Κρίστι, με ατμόσφαιρα που δεν αντέχει τη «μεγέθυνση» της μεγάλης οθόνης (καθώς μιλάμε για προϊόν προορισμένο να καταναλωθεί πρωτίστως στο home entertainment). Μας έσκασε ως καλοκαιρινός «μποναμάς», διότι το θερινό σινεμά αγαπά το μυστήριο και το… ανέμελο θέαμα, πόσω μάλλον όταν το καστ διαθέτει και ουκ ολίγα γνωστά ονόματα… περασμένων μεγαλείων για να κλείσουν το μάτι στο πιο λαϊκό κοινό. Εάν είστε άνω των 60 ετών, αγαπάτε την Κρίστι, δεν σας «χαλάει» η τηλεόραση και θέλετε να κάνετε έναν όμορφο περίπατο μέχρι τον πλησιέστερο κήπο / κινηματογράφο της γειτονιάς σας το Σαββατόβραδο, ποιος είμαι εγώ που θα τολμήσω να σας σταματήσω;


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.