FreeCinema

Follow us

ΣΚΟΤΕΙΝΟΣ ΠΟΤΑΜΟΣ (2018)

(DARK RIVER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κλίο Μπάρναρντ
  • ΚΑΣΤ: Ρουθ Γουίλσον, Μαρκ Στάνλεϊ, Σον Μπιν, Τζο Ντέμπσι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 90'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Μετά από 15 χρόνια απουσίας, η Άλις επιστρέφει στην πάτρια φάρμα και στον αγνώριστο αδελφό της, Τζο, όταν ο πατέρας της πεθαίνει. Πιστεύει ότι το κτήμα τής ανήκει δικαιωματικά, αλλά η επιμονή του αδελφού της να το πουλήσει ξυπνά οδυνηρές μνήμες και ανάβει κυριολεκτικές και μεταφορικές φωτιές.

Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Ρόουζ Τρεμέιν «Trespass», αυτή η δεύτερη απόπειρα μυθοπλασίας της λατρεμένης των ανά τον κόσμο φεστιβαλιστών και κριτικών σκηνοθέτιδος του περίφημου «Εγωιστή Γίγαντα» και του πολυβραβευμένου ντοκιμαντέρ «The Arbor» δανείζεται τον τίτλο της από το ποίημα του Τεντ Χιουζ. Και καλά κάνει. Γιατί κρατά όλα όσα μετράνε κάτω από την επιφάνεια. Όπως ένας ήρεμος ποταμός μπορεί να κρύβει σκοτεινά, επικίνδυνα βάθη.

Εξάλλου, αυτή η ταινία είναι… γη. Χώμα και νερό, αέρας και φωτιά, σάρκα και αίμα. Χειροπιαστό, αποκαλυπτικό ντοκουμέντο, όχι μόνο της βρετανικής επαρχίας, αλλά και της ανθρώπινης ύπαρξης. Καθώς με αμετανόητο ρεαλισμό (η Γουίλσον έμαθε πραγματικά να κουρεύει πρόβατα!), εικόνες, σιωπές κι ένα τραγούδι (ερμηνευμένο καθηλωτικά από την Πι Τζέι Χάρβεϊ), πράγματα που αξίζουν πολλές περισσότερες από χίλιες λέξεις, η Μπάρναρντ ψηλαφεί τη στοιχειωμένη σχέση ανάμεσα σε έναν αδελφό και μια αδελφή, που αργά και βασανιστικά συνειδητοποιούν πως βίωσαν διαφορετικά τον πατέρα τους, αλλά πόνεσαν (και πονούν ακόμα) το ίδιο. Δύο αδέλφια που συγκρούονται ενώ πασχίζουν για την επίτευξη του ίδιου ακριβώς στόχου: να σώσουν ο ένας τον άλλο και να εκπληρωθούν. Δύο άνθρωποι που αγωνίζονται να μηδενίσουν το παρελθόν και να αρχίσουν ξανά.

Απλοί και αφτιασίδωτοι, αντιμαχόμενοι «πεζά», καθημερινά προβλήματα, σου είναι οικείοι. Αβίαστα. Και γίνονται δικοί σου άνθρωποι, έτσι όπως σ’ αφήνουν να αποκωδικοποιήσεις τα όσα μένουν ανείπωτα και ανέκφραστα, αλλά τα νιώθεις εκεί, απτά σχεδόν, παλλόμενα στο μαζοχιστικό πείσμα της Άλις / Ρουθ, την υπόκωφη οργή του Τζο / Μαρκ και την εκκωφαντική σιωπή του πατέρα Ρίτσαρντ / Σον που στέκει ακόμα ανάμεσά τους, σαν φάντασμα και επώδυνη μνήμη.

Σαν αρχαία – κι όμως διαχρονική – τραγωδία, με κάθε άλλο παρά βασιλιάδες, πρίγκιπες ή άμοιρες κόρες, αυτός ο «Σκοτεινός Ποταμός» μπορεί, άμα σε πιάσει, να σε παρασύρει αμαχητί στα αινιγματικά του βάθη. Ο «Εγωιστής Γίγαντας» που προηγήθηκε στη φιλμογραφία της δημιουργού του, όμως, τον χρίζει κατώτερο των προσδοκιών, όπως το επιτηδευμένο, εκβιαστικό και αταίριαστα ηχηρό φινάλε, που χάνεται γρήγορα στη λήθη και δεν προκύπτει αντάξιο όλων όσων έχουν αθόρυβα αλλά διαπεραστικά προηγηθεί.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όσοι αναζητούν συναρπαστικές κινηματογραφικές αποδράσεις, ούτε απέξω! Αυτή η ταινία δεν είναι απόδραση, είναι αληθινή ζωή. Και σε αυτή, όλοι οι υπόλοιποι θεατές κάτι θα βρουν να εκτιμήσουν, συγκινημένοι. Μέχρι την τελευταία πράξη της, τουλάχιστον, η οποία ενδέχεται να απογοητεύσει ακόμα και τους ένθερμους κινηματογραφόφιλους, που ανυπομονούσαν για τη νέα δουλειά της Βρετανίδας με το τόσο ωμό και μουντό στιλ αφήγησης (ποιος δεν θυμάται το shock value του φινάλε της προηγούμενης ταινίας μυθοπλασίας που μας είχε δώσει;).


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.